Het geheim van een succesrelatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 mar 2005 09:15

mystery schreef:Laten we hier niet gaan slow-chatten, maar het (serieus) bij het onderwerp houden!

Hé, sinds wanneer ben jij [|:) ?
(Mijn inspiratie is weer eens te rijk om slechts één woord te verzinnen. Die verzint er gelijk weer meer: mod, politie, smeris...)
Ik herinner mij dat je al eens eerder vermanend sprak, maar toen was je dacht ik nog geen mod.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mar 2005 09:54

It's a mystery maar ze is al langer moddereter hoor
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 mar 2005 12:54

Voor mij is het allerbelangrijkst: gesprek. En dat houdt voor mij in: regelmatig (bewust) de tijd nemen voor gesprek, voor het uitwisselen gedachten/gevoelens. Wij doen dat iedere dag even, en dan merk je echt dat je elkaar zooo snel leert kennen. Dan hoef je op gegeven moment niks meer te zeggen, want dan weet je al wat de ander voelt.

Daarnaast vind ik het geloof erg belangrijk, maar ik vind het belangrijk dat je allebei hetzelfde gelooft en hetzelfde wilt voor je kinderen in de toekomst. Hoe je het beleeft is voor mij van minder belang. Meningsverschillen zijn alleen maar leuke stof tot discussie.
Engaged @ 07-01-2005

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 03 mar 2005 17:17

Lees het boek 'Gij zult niet echtbreken, deel 1' van ds. Van Kooten. Daarin vind je ALLES beschreven voor een goed huwelijk.

Een superboek!
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 03 mar 2005 19:42

Calvin schreef:Lees het boek 'Gij zult niet echtbreken, deel 1' van ds. Van Kooten. Daarin vind je ALLES beschreven voor een goed huwelijk.

Een superboek!

Of je pakt gewoon de Bijbel, vast vollediger, daar staat echt ALLES in :D .

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 mar 2005 22:46

ezri: heb jij een vriendje dan?

André

Re: Het geheim van een succesrelatie

Berichtdoor André » 03 mar 2005 23:02

ezri schreef:Wat zijn volgens jou de ingredienten van een succesvolle relatie?
Communiceren

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 04 mar 2005 10:30

communiceren absoluut.. en openheid

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 04 mar 2005 11:32

Naast communiceren:
- elkaar niet willen veranderen
- ook houden van de mindere kanten van je partner
- open staan voor elkaar
- genoeg leuke en minder leuke dingen met elkaar meemaken

joepie

Berichtdoor joepie » 04 mar 2005 12:51

Dat niet willen veranderen is ook maar relatief.
Stel dat je een partner krijgt die gewend is om snel boos te worden, dan wil je toch dat dat veranderd?
Of iemand die depressief is.
Of iemand die een gesloten persoon is.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
En als het goed is verander je ook nog.
Het zou raar wezen als je op een bepaalde leeftijd bent zoals je bent en dat voor de rest van je leven blijft.
Je zou dan stil staan in je ontwikkeling.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 04 mar 2005 15:42

Misschien bedoel ik meer: de persoon niet aan je ideaalbeeld willen aanpassen. Kijk als je wilt dat iemand veranderen omdat het voor hem fijner/beter zou zijn dan is het constructief. Maar je moet in de eerste plaats van iemand houden zoals die is. En niet iemand willen veranderen in een richting die niet bij hem past of wat die persoon zelf helemaal niet wil. Dus ja het ligt subtiel, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

André

Berichtdoor André » 04 mar 2005 23:22

joepie schreef:Dat niet willen veranderen is ook maar relatief.
Stel dat je een partner krijgt die gewend is om snel boos te worden, dan wil je toch dat dat veranderd?
Het zou raar wezen als je op een bepaalde leeftijd bent zoals je bent en dat voor de rest van je leven blijft.

Geloof jij ook dat er bepaalde kenmerken zo in je karakter zijn "verweven" dat die moeilijk of niet zijn te wijzigen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mar 2005 02:54

joepie schreef:Dat niet willen veranderen is ook maar relatief.

Als iemand depressief is dan zal de psychiater daar iets aan moeten veranderen, inet de partner. En als je vriend(in) gesloten is en je kunt zelf veel beter opschieten met open personen heb je duidelijk een verkeerde keuze gemaakt, dat valt niet zomaar even te veranderen.

Idd, iedereen verandert wel. Maar het is wel een verschil of dat je 'eigen' proces is ofdat anderen je dat op proberen te leggen. Maar dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat het altijd verkeerd is om aan bepaalde verbeterpunten te werken. :)
Laatst gewijzigd door Aragorn op 05 mar 2005 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 mar 2005 11:39

Je moet niet iemand willen veranderen zoals jij het wilt, maar je moet hem overlaten aan God, zodat God hem kan veranderen zoals Hij dat wil! Ik las in een boek dat je als vrouw niet teveel moet zeuren. Je mag het een keer zeggen wat je graag anders zou willen zien, maar daarna moet je er alleen voor bidden. Als je er steeds over blijft zeuren, werkt het volgens mij alleen maar tegen.

Misschien is dat wel het geheim van een succesrelatie: bidden voor je partner. Ik gebruik daarvoor het boek: 'Het geheim van de biddende vrouw'. Dat is eigenlijk voor getrouwde vrouwen, maar de verhalen die erin staan herken ik wel en er staan voorbeeldgebeden in. Zo leer je om voor de verschillende aspecten van het leven van je partner te bidden.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 mar 2005 16:25

Lalage schreef: Ik las in een boek dat je als vrouw niet teveel moet zeuren. Je mag het een keer zeggen wat je graag anders zou willen zien, maar daarna moet je er alleen voor bidden. Als je er steeds over blijft zeuren, werkt het volgens mij alleen maar tegen.

Misschien is dat wel het geheim van een succesrelatie: bidden voor je partner.

Helemaal mee eens!
En het is inderdaad waar, wij vrouwen hebben gauw de neiging om te veel te gaan zeuren, nou valt me wel op, dat als je ouder wordt, boven de 35 ongeveer, dat bij mij het zeuren stukken minder werd, omdat ik idd ondervond dat het averechts werkte.

Maar wat mij ook opvalt, dat oude mannen, misschien door hormoonverandering ook ontzettend kunnen zeuren, net als een vrouw.

Terug naar “Archief”