Jezus volgen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Jezus volgen

Berichtdoor meschianza » 25 mar 2003 22:43

De gelijkenis over het feestmaal is duidelijk:

Mensen worden uitgenodigd voor het feestmaal van de Koning, maar iedereen heeft wel wat te doen: het land bewerken, pas getrouwd enz.
Uiteindelijk worden de zwervers uitgenodigd.

Ook de rijke jongeling reageerde geschokt op het antwoord van Jezus 'verkoop alles wat je hebt en volg mij'

Hoe zien jullie dit? Ik heb het ook onwijs druk met alles. Tijd voor God moet ik echt inplannen! en bij bezuinigingen op tijd lees ik meestal een hoofdstuk minder uit de bijbel. En dan klaag ik dat God zo weinig met mij lijkt te bemoeien, Hij lijkt zo ver weg.
Maar je moet toch mee in de vaart, je moet studeren, contacten onderhouden, werken! dt is toch ook een opdracht van God!
En ik wil eens naar het feestmaal van de Koning, maar blijkbaar stuur ik ZIjn boodschappers steeds weg.

Hoe vinden jullie een balans hierin?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 25 mar 2003 22:50

Ik herken dat wel.

En dan zo af en toe heb ik dan zo van: En nu ga ik echt ervoor, maar dan gaat het juist weer niet......

Maar misschien komt het ook wel een beetje door mijn opstandigheid..

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 23:19

ik heb het nooit druk. Kwestie van goed plannen en grenzen aangeven. Ik geniet van het leven en ik geniet van het leven met GOd. Een grote ontdekkingsreis. Heerlijk om na het werken of voor het werken in boeken te lezen over het leven als christen en om savonds in bed stukken uit de bijbel te lezen en er over na te denken.
Dat vind ik ook het leuke van dit forum, het helpt je in e bijbel te lezen hoewel ik dat in principe nooit niét doe. Het hoort bij mij gewoon bij mijn eigen avondritueel, amar ik vind het een heerlijke bezigheid moet ik zeggen.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 26 mar 2003 01:27

Hoe zien jullie dit? Ik heb het ook onwijs druk met alles. Tijd voor God moet ik echt inplannen! en bij bezuinigingen op tijd lees ik meestal een hoofdstuk minder uit de bijbel. En dan klaag ik dat God zo weinig met mij lijkt te bemoeien, Hij lijkt zo ver weg.
Maar je moet toch mee in de vaart, je moet studeren, contacten onderhouden, werken! dt is toch ook een opdracht van God!
En ik wil eens naar het feestmaal van de Koning, maar blijkbaar stuur ik ZIjn boodschappers steeds weg.

Dat herken ik zeker. Ik lees sinds een jaar iedere avond een paar hoofdstukken uit de bijbel. Ik wil Gods hele woord gelezen hebben, ik dacht van tevoren: 'er moet wel iets bij staan wat me raakt en wat hopelijk leidt tot bekering'. En er staat heel zeker zat wat je raakt, al heeft de manier waarop je leest (er over nadenken bijv, echt goed lezen, of slaperig snel doorlezen) invloed. Als ik de bijbel uit heb ga ik waarschijnlijk over op een dagboek.
Toch begin ik overdag eigenlijk nooit zomaar uit de bijbel te lezen. Wel lees ik veel na hier op Refoweb waar ik zeker wat aan heb.

Het is inderdaad zo dat als God ver weg lijkt dat puur onze eigen schuld is. Wij bidden alleen als het ons uitkomt of wanneer we bang of verdrietig zijn (is mijn ervaring). Terwijl het wel de levende God is, die alles voor ons mensen heeft over gehad en nog steeds heeft, die zoveel groter is dan wij! Dan zijn we heel erg fout bezig..!

Natuurlijk moet je mee in de vaart, maar dat is ondergeschikt aan God. Het is makkelijk gezegd en ik doe het helaas ook niet zo btw.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 26 mar 2003 12:04

wij kunnen als mensen echt niet helemaal op jezus lijken en volgen
want de zonde zit nog steeds in ons we doen steds maar verkeerde dingen
maar we worden wel iederen vergeven door het bloed van jezus
en we mogen met hem verder gaan hij draagt ons en roep ons

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 26 mar 2003 15:45

De bijbel is een fantastisch boek, mn bijbel zit vol aantekeningen en ik probeer mijn leven er naast te leggen. Waarom blijf ik dan langer voor school werken, bel ik langer met een vriendin, luister ik langer naar muziek, waardoor ik zo moe ben dat ik minder in de bijbel lees. En zelfs tijdens het bidden moet ik mezelf er regelmatig aan herinneren tot Wie ik praat. Bid ik heftig voor een zieke vriend, bedenk ik me opeens dat ik het konijn nog eten moet geven. Dat soort rare dingen.

Ik maak plannen: voor de vakantie, vervolgopleiding....En ik overleg niets met God, dat bedenk ik pas later.
Wat ik me ook voor neem: meer bidden, meer bijbellezen. Het helpt maar niet. Het lijkt of het me niets meer doet.

Ik kan alles wat ik heb maar niet verkopen, ik houd het stevig vast.
En God lijkt steeds verder weg.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 26 mar 2003 16:04

connie schreef:wij kunnen als mensen echt niet helemaal op jezus lijken en volgen
want de zonde zit nog steeds in ons we doen steds maar verkeerde dingen
maar we worden wel iederen vergeven door het bloed van jezus
en we mogen met hem verder gaan hij draagt ons en roep ons

Die laatste zin is dubbel op. Als je al Jezus hebt aangenomen ben je een geroepe van God.

Dat ons streven weldegelijk ligt in het feit te worden als Hij wordt in vele schriftplaatsen aangegeven bv in hebreeen 12.
Hebreeen 12:1-4
1 Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die voor ons ligt.
2 Laat ons oog daarbij alleen gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke voor Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft , de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods.
3 Vestigt uw aandacht dan op Hem, die zulk een tegenspraak van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet door matheid van ziel verslapt.
4 Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde,

Waarom laten wij de zonde (en ik zeg dit ook tegen mijzelf) zo weelderig tieren in ons leven. Zijn wij soms voor niets verlost van de zonde.

De Farizeeers brachten op een dag een overspelige vrouw bij Jezus.
Jezus antwoord op de farizeers was als een granaat inslag bij de farizeers, door hun op hun zondigheid te wijzen. Ze dropen af om hun wonden te likken. Tegen de vrouw zij Jezusdat Hij nog niet gekomen is om te veroordelen. Bij Zijn terugkomst komt Hij wel om de heidenen te oordelen. De heiligen zullen niet worden geoordeeld, want zij zullen naast en achter Zijn troon staan.
Vervolgens zegt Jezus tot de vrouw dat zij vrij is om te gaan en zegt tegen haar dat ze niet meer moet zondigen en de vrouw ging waarschijnlijk in blijdschap weg.

De les uit dit verhaal is 2-delig. Ten eerste oordeel niet te gauw want je bent nog steeds in staat om zonde te doen, en alleen Hij die zonder zonden is mag oordelen.
Ten 2de;al je weer eens de fout in bent gegaan, bekeer je en keer terug naar Jezus. Zo overwin je de nog aanwezige zonden in je.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 26 mar 2003 17:26

meschianza schreef:Bid ik heftig voor een zieke vriend, bedenk ik me opeens dat ik het konijn nog eten moet geven. Dat soort rare dingen.

hier heeft denk ik iedereen last van. ik heb gehoord van een weddenschap, iemand had de ander zijn paard beloofd als hij 1 minuut tot God kon bidden zonder afgeleid te worden. na 3 seconden stopte hij: hij zat te denken wat voor zadel hij bij dat paard zou kopen...

de menselijke geest is zo snel afgeleid, en juist tijdens het gebed zijn de aanvallen van de satan op zijn hevigst.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Chloë

Berichtdoor Chloë » 27 mar 2003 16:08

Is het niet een beetje gemakkelijk om satan daar de schuld van te geven, Napoleon?
Je bent er toch zelf bij?

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 27 mar 2003 16:21

yep de satan leid je van god af
hijwil liever dat we een anderen wg kiezen dan voor jezus
maar we moetebn volharden in het gebed en jezus draagt ons door alles heen
wij zijn met hem overwinnaars

joris

Berichtdoor joris » 27 mar 2003 16:27

Chloë schreef:Is het niet een beetje gemakkelijk om satan daar de schuld van te geven, Napoleon?
ik voel met je mee Cloe! ik kwam je naam gister tegen in de bijbel overigens.
Maar ik denk dat het ook satan is die ons alles op hem laat gooien: die satan is het , ik kan er niets aan doen. Nee, het is je eigen vlees wat slecht is en wat gekruisigt moet worden!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 28 mar 2003 14:41

Chloë schreef:Is het niet een beetje gemakkelijk om satan daar de schuld van te geven, Napoleon?

dat is misschien wel het probleem, choë, dat ik er zelf bij ben...

de satan draagt alleen maar alternatieve gedachten aan, en ik ga er maar al te graag op in. inderdaad mag en kan ik de satan de schuld niet geven, maar tegelijkertijd moet je de macht en de invloed die de satan kan uitoefenen niet onderschatten.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Chloë

Berichtdoor Chloë » 28 mar 2003 15:12

Ik begrijp jullie allebei heel goed, hoor.

Alleen komt het op mij vaak zo simpel over, zo van 'ik kan er niks aan doen, de satan doet het'. Dat ís deels ook zo, maar de grootste verantwoording ligt toch bij jezelf, bij je eigen vlees, denk ik. En dat je vlees zich niet op God concentreert is weer door toedoen van de duivel.

Ik vind het zelf ook altijd erg moeilijk om m'n gedachten bij het gebed te houden. Voor mezelf schrijf ik dan wel eens een gebed gewoon op papier, ik zit dan in bed met een blaadje voor m'n neus en schrijf gewoon wat dingen op. Als ik dan eenmaal bezig ben neemt m'n geest het over van m'n handen en dan gaat het veel beter. Om niet af te dwalen tijdens het bidden is het ook van belang dat je constant in contact met God bent. Als je de hele dag door tegen Hem praat en naar Hem luistert (al heb ik nog nooit wat gehoord, maar soms krijg je plotseling wijsheid of iets dergelijks, dat is ook van God!) zoals een klein kind met zijn vader praat, dan blijf je op Hem gericht. Ik besef wel dat dit heel 'makkelijk' klinkt, terwijl het niet altijd zo makkelijk lijkt. Als je 's morgens begint met 'praten' en je valt in 's avonds al biddend in slaap, hoe kun je dan zonder Hem? Ik las pas de uitspraak: het geeft niet als je in slaap valt tijdens je gebed, want waar zou je beter van je nachtrust kunnen genieten dan in de armen van je hemelse Vader?

Groetjes, Chloë

PS: leuk dat je mijn naam tegenkwam, Joris :D. Nu weet je direct waar ik 'm vandaan haal. ;)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 28 mar 2003 15:15

Chloë schreef:het geeft niet als je in slaap valt tijdens je gebed, want waar zou je beter van je nachtrust kunnen genieten dan in de armen van je hemelse Vader?

er is inderdaad geen betere plek om te slapen, maar als ik jou bijvoorbeeld vraag om te vergeven wat ik je heb aangedaan, en ik val ondertussen in slaap, hoe voel jij je dan? het komt niet helemaal gemeend over, denk je wel?
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Chloë

Berichtdoor Chloë » 28 mar 2003 15:23

Jah oké, het was niet helemaal in die context bedoeld, lijkt me duidelijk. :)
Als je het op die manier leest is het een ongelofelijk foute uitspraak.

Groetjes Chloë

Terug naar “Archief”