Geloofszekerheid in de GerGem (in NL)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mar 2005 10:51

hijwel schreef:
jas schreef:
hijwel schreef:je kan jezelf niet vernieuwen nee.. dat doet God!

Dus.....?........is het een eenzijdig Godswerk!

de wedergeboorte is een alleen Gods werk! God kan en wil ons vernieuwen van binnen.. (als wij hem in ons zwarte gat laten).. Wij hoeven ons leven niet te vernieuwen.. maar we moeten Jezus binnen laten om ons te vernieuwen.

ff terug naar het onderwerp;)

Waarom ben ik zeker van mijn geloof?
gekke vraag eigenlijk... ik ben niet zeker van mijn geloof. Maar ik ben zeker van de Persoon in wie ik geloof! Geloof zekerheid zal je nooit krijgen als je kijkt naar je eigen.. geloofzekerheid ligt bij Jezus..

Mensen... waarom twijvelen als Jezus geweldige dingen belooft in de bijbel die ook voor jou zijn? Geloof (geef je in kinderlijk vertrouwen over) in Jezus armen, en je zult veilig en behouden zijn.

Ons verschil van mening ligt niet bij de geloofszekerheid, maar de wijze waarop men tot geloof komt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mar 2005 10:57

En in hoeverre iets geloof is.. wanneer het geloof word.. zeg maar het tijd versus waarzaligmakend geloof
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mar 2005 11:10

Raido schreef:En in hoeverre iets geloof is.. wanneer het geloof word.. zeg maar het tijd versus waarzaligmakend geloof

Klopt. Er wordt zo gemakkelijk gezegd; De Heere Jezus is voor mijn zonden gestorven. Ik ben dus verlost.
Maar Paulus zegt iets waar we eens goed over moeten nadenken in Rom. 6:6-8:
" Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven."
Hij spreekt hier over gekruisigd worden, sterven, met Christus gestorven zijn. Dat impliceert een geweldige strijd, die ik persoonlijk ook zeer bemerk. Waar blijft dat juichend Christendom met die strijd, met dat sterven aan de zonde, met dat gekruisigd worden met Hem?
Als dit slechts een ervaring van mij was, zou het verder onbelangrijk zijn. Maar ik ben gewend al mijn eraringen en gevoelens op dit gebied te toetsen aan de Schrift en zo bemerk ik dat dit de gang van de Kerk is. Strijd, de loopbaan moet gelopen worden. De overwinning, o ja, die komt zeker, aan het eind, als we door de dood, de laatste vijand heen zijn. Ik ben ook van die overwinning verzekerd, maar ik ga bij wijze van voorschot nog geen feest vieren. Daar zit mijn moeite met het zeggen van; "ik heb Jezus aangenomen" en vervolgens met een verheerlijkte blik de rest van je leven over de aarde lopen. Zo werkt het volgens mij toch echt niet. En die mensen komen toch zichzelf nog eens tegen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2005 11:12

jas schreef:Ons verschil van mening ligt niet bij de geloofszekerheid, maar de wijze waarop men tot geloof komt.

ow hebben we daarover een meningsverschil? vertel
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mar 2005 11:23

hijwel schreef:
jas schreef:Ons verschil van mening ligt niet bij de geloofszekerheid, maar de wijze waarop men tot geloof komt.

ow hebben we daarover een meningsverschil? vertel

Beste Hijwel, ik ga niet weer overnieuw beginnen. Ik weet niet of je me niet begrijpt of dat je doet alsof je me niet begrijpt, maar als het aan je voorbijgaat, jammer dan. Ik zou zeggen, neem je grootje in de maling.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 03 mar 2005 11:30

Pfff...kunnen jullie de energie die jullie in deze topic steken niet beter besteden aan evangeliseren? :) Jullie zouden met deze energie al een complete stad bekeerd hebben. :lol:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2005 11:49

SanderW schreef:Pfff...kunnen jullie de energie die jullie in deze topic steken niet beter besteden aan evangeliseren? :) Jullie zouden met deze energie al een complete stad bekeerd hebben. :lol:

en toch is het een onderwerp.. dat heel erg speeld in de ger. gem.
in denk dat minstes 1/8 van de kerk twijvelt of hij een kind van God is.

enne evangeliseren gebeurt ook wel hoor ;)

SanderW

Berichtdoor SanderW » 03 mar 2005 11:53

En dat vind ik juist zo jammer! Men zou toch moeten weten dat als men in Jezus gelooft en Zijn offer aan wil nemen een kind van God is. Maar goed...sommige mensen geloven liever in koning twijfel dan in Koning Jezus.
Laat ik er maar niks meer over zeggen anders begint heel die discussie zometeen weer opnieuw. :)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2005 11:55

SanderW schreef:En dat vind ik juist zo jammer! Men zou toch moeten weten dat als men in Jezus gelooft en Zijn offer aan wil nemen een kind van God is. Maar goed...sommige mensen geloven liever in koning twijfel dan in Koning Jezus.

klopt vandaar dit topic.. :wink:

waarom zouden die mensen volgens jou niet hoeven te twijvelen? of moeten ze dat wel?

SanderW

Berichtdoor SanderW » 03 mar 2005 12:04

Als ze Johannes 3:16 zouden lezen en ze geloven in Jezus dan weten ze dat ze gered zijn. Ik snap eigenlijk niet waarom mensen daar zo moeilijk over doen. Je kan dan wel een heel discussie gaan houden hoe je tot bekering komt maar het gaat toch om het eindresultaat. Als je gelooft mag je weten dat je gered zijn en kan je daarna altijd nog uitzoeken hoe je tot bekering bent gekomen. Maar als je weet dat je gered bent heb je in ieder geval de geloofszekerheid.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mar 2005 12:12

SanderW schreef:Als ze Johannes 3:16 zouden lezen en ze geloven in Jezus dan weten ze dat ze gered zijn. Ik snap eigenlijk niet waarom mensen daar zo moeilijk over doen. Je kan dan wel een heel discussie gaan houden hoe je tot bekering komt maar het gaat toch om het eindresultaat. Als je gelooft mag je weten dat je gered zijn en kan je daarna altijd nog uitzoeken hoe je tot bekering bent gekomen. Maar als je weet dat je gered bent heb je in ieder geval de geloofszekerheid.

Ja, en zo krijg je volslagen inhoudsloze, nietszeggende geloven, die de mensen op een vals fundament zetten, gebouwd op de zandgrond. Het is het zaad wat snel opgroeit maar spoedig verdort omdat het geen wortel heeft. Wie heeft dat geloof in je gewerkt? Waarom vind je het noodzakelijk om te geloven? Waarvan heeft Jezus je dan gered? En weet Hij dat ook?

SanderW

Berichtdoor SanderW » 03 mar 2005 12:27

Tja, Johannes 3:16 is maar een uitspraak van Jezus en die zet jij natuurlijk zo even opzij... :? En wie ben jij om het geloof van mensen te beoordelen en het als inhoudsloze, nietszeggende geloven te betitelen??? In feite zeg je hiermee dat ik niet gered ben en in de hel zal belanden. Kan jij deze beoordeling van je ook verdedigen tegen Jezus die ook voor mij persoonlijk aan het kruis heeft gehangen?
Op een forum discusseren is prima en meningsverschillen horen daar ook bij, maar ga geen mensen de hel in praten a.u.b.!

Als je een keuze maakt om te geloven heb je er ook over nagedacht waarom je wilt geloven, wat de meerwaarde voor jou daarvan is en als je besluit om Jezus in je leven aan te nemen dan vertel je Hem ook waarom je die keuze gemaakt hebt. Persoonlijk vertel ik Hem eigenlijk wel dagelijks waarom ik in Hem geloof en wat Hij voor mij betekent.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mar 2005 12:54

SanderW schreef:Tja, Johannes 3:16 is maar een uitspraak van Jezus en die zet jij natuurlijk zo even opzij... :? En wie ben jij om het geloof van mensen te beoordelen en het als inhoudsloze, nietszeggende geloven te betitelen??? In feite zeg je hiermee dat ik niet gered ben en in de hel zal belanden. Kan jij deze beoordeling van je ook verdedigen tegen Jezus die ook voor mij persoonlijk aan het kruis heeft gehangen?
Op een forum discusseren is prima en meningsverschillen horen daar ook bij, maar ga geen mensen de hel in praten a.u.b.!

Ik stelde gewoon wat kritische vragen. Als je Jezus oprecht hebt aangenomen kun je die toch ook gerust beantwoorden? Dat heeft toch niets te maken met in de hel praten? Als je de vragen die ik opwerp al niet aan jezelf durft stellen, wat zul je dan ooit op één vraag van God te anwoorden hebben als je voor Hem moet verschijnen?

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 04 mar 2005 22:09

jas schreef:
SanderW schreef:Tja, Johannes 3:16 is maar een uitspraak van Jezus en die zet jij natuurlijk zo even opzij... :? En wie ben jij om het geloof van mensen te beoordelen en het als inhoudsloze, nietszeggende geloven te betitelen??? In feite zeg je hiermee dat ik niet gered ben en in de hel zal belanden. Kan jij deze beoordeling van je ook verdedigen tegen Jezus die ook voor mij persoonlijk aan het kruis heeft gehangen?

Ik stelde gewoon wat kritische vragen. Als je Jezus oprecht hebt aangenomen kun je die toch ook gerust beantwoorden? Dat heeft toch niets te maken met in de hel praten? Als je de vragen die ik opwerp al niet aan jezelf durft stellen, wat zul je dan ooit op één vraag van God te anwoorden hebben als je voor Hem moet verschijnen?

Van harte mee eens Jas! Het probleem is vaak dat je zo'n tekst als Joh 3:16 niet zomaar aan kunt nemen. Dan krijg je van die 'gearriveerde' zelfverzekerde gelovigen.... Mensen die dat direct zomaar aannemen en daar dan uit leven... Maar dan mis ik toch die afhankelijkheid en nederigheid en verootmoediging voor God. Terecht merkt Jas op dat je jezelf altijd af moet vragen waarom je Jezus nodig hebt en of Hij ook van je afweet! Dat lijkt mij eerder de kern van de zaak dan het simpelweg zeggen ik geloof in Joh 3:16 en daarmee klaar. Dan zal het dus goed zijn... En zeker als er dan gezegd wordt dat het niet uitmaakt hoe je bekeerd wordt en dergelijke vind ik dat bijzonder wonderlijke uitpraken.... Het lijkt mij juist absoluut noodzakelijk om naar je eigen leven te kijken of er kenmerken zijn van de bekering; of er de vruchten gevonden mogen worden.... Die zelfbeproeving blijft noodzakelijk! En daarmee samen gaat de verootmoediging tot God om Zijn hulp en of Hij Zijn Geest in ons wil laten getuigen.... Dan is er pas echt sprake van geloofszekerheid!

sekimov
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sekimov » 05 mar 2005 00:19

Ik stelde gewoon wat kritische vragen. Als je Jezus oprecht hebt aangenomen kun je die toch ook gerust beantwoorden? Dat heeft toch niets te maken met in de hel praten? Als je de vragen die ik opwerp al niet aan jezelf durft stellen, wat zul je dan ooit op één vraag van God te anwoorden hebben als je voor Hem moet verschijnen?[/quote]

Van harte mee eens Jas! Het probleem is vaak dat je zo'n tekst als Joh 3:16 niet zomaar aan kunt nemen. Dan krijg je van die 'gearriveerde' zelfverzekerde gelovigen.... Mensen die dat direct zomaar aannemen en daar dan uit leven... Maar dan mis ik toch die afhankelijkheid en nederigheid en verootmoediging voor God. Terecht merkt Jas op dat je jezelf altijd af moet vragen waarom je Jezus nodig hebt en of Hij ook van je afweet! Dat lijkt mij eerder de kern van de zaak dan het simpelweg zeggen ik geloof in Joh 3:16 en daarmee klaar. Dan zal het dus goed zijn... En zeker als er dan gezegd wordt dat het niet uitmaakt hoe je bekeerd wordt en dergelijke vind ik dat bijzonder wonderlijke uitpraken.... Het lijkt mij juist absoluut noodzakelijk om naar je eigen leven te kijken of er kenmerken zijn van de bekering; of er de vruchten gevonden mogen worden.... Die zelfbeproeving blijft noodzakelijk! En daarmee samen gaat de verootmoediging tot God om Zijn hulp en of Hij Zijn Geest in ons wil laten getuigen.... Dan is er pas echt sprake van geloofszekerheid![/quote]

Geloofszekerheid =een oprecht vertrouwen en geloof te hebben in het werk van Jezus. Als wij gaan zoeken naar vruchten als bijv. verootmoediging, goede werken of een goed gevoel, dan laten we het van ons afhangen.

Dus inderdaad niet van: "we nemen Jezus aan en klaar". Maar ik denk wel dat als we echt gekozen hebben in ons leven ("Kies dan heden wie gij dienen zult"), we mogen rustten in zijn volbrachte werk.

De Satan klaagt ons iedere keer weer aan, maar we moeten proberen hem van ons af te houden en te wijzen op de here Jezus en hier in zekerheid te hebben!

Terug naar “Archief”