protestants terrorisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mar 2005 10:17

9 Roept dit uit onder de heidenen, heiligt een krijg; wekt de helden op, laat naderen, laat optrekken alle krijgslieden.
schilderij van James Tissot: De profeet Joël

10 Slaat uw spaden tot zwaarden, en uw sikkelen tot spiesen; de zwakke zegge: Ik ben een held.

11 Rot te hoop, en komt aan, alle gij volken van rondom, en vergadert u! (O HEERE, doe Uw helden derwaarts nederdalen!)

12 De heidenen zullen zich opmaken, en optrekken naar het dal van Josafat; maar aldaar zal Ik zitten, om te richten alle heidenen van rondom.

13 Slaat de sikkel aan, want de oogst is rijp geworden; komt aan, daalt henen af, want de pers is vol, en de perskuipen lopen over; want hunlieder boosheid is groot.

14 Menigten, menigten in het dal des dorswagens; want de dag des HEEREN is nabij, in het dal des dorswagens.

15 De zon en maan zijn zwart geworden, en de sterren hebben haar glans ingetrokken.

16 En de HEERE zal uit Sion brullen, en uit Jeruzalem Zijn stem geven, dat hemel en aarde beven zullen; maar de HEERE zal de Toevlucht Zijns volks, en de Sterkte der kinderen Israëls zijn.

17 En gijlieden zult weten, dat Ik de HEERE, uw God ben, wonende op Sion, den berg Mijner heiligheid; en Jeruzalem zal een heiligheid zijn, en vreemden zullen niet meer door haar doorgaan.

en zo is elke mening wel met een Bijbeltekst te spekken
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 mar 2005 11:10

Raido schreef:
2. Gijzeling van ambtenaren, militairen en alle mensen die het gezag van de overheid waarborgen (hoe zit het met leraren? ze zijn ook ambtenaren).

Wat wil je daarmee bereiken? in de meeste gevallen eindigt een gijzeling erin dat de gijzelnemers worden opgepakt. Verder lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat je militairen kunt gijzelen aangezien die meestal bewapend zijn. en waar zou je ze dan willen gijzelen? als ze met een oefening bezig zijn op de hei? Nee ik zie zulke acties alleen maar als ontwrichting van onze samenleving. En zal het christendom alleen maar in het verdom hoekje brengen zoals dat nu ook gebeurd met de Islam.

Raido schreef:
Wat mag in bepaalde situaties
1. Het doden van mensen die het gezag van een overheid uitdragen/waarborgen (dus militairen of andere gezagdragers), maar alleen als er een doel is, het doden van personen mag nooit een doel zijn

1e opmerking van jouw mag dat in bepaalde situaties en welke situaties bedoel je dan?
Verder ben ik tegen het doden van mensen zonder doel net als jij dus.
maar wat doe je met andere gezagsdragers (zoals politie) en militairen die christen zijn?
doden staat ook gelijk zou hard kun je niet beter buitenwesten slaan ofzo of weet ik veel. doden zorgt er namelijk wel voor dat iemand naar het hiernaarmaals verhuisd. en overigens voordat je een wapen kunt hanteren en iemand kunt neerschieten heb je volgens mij al een hele training nodig.

vanaf vandaag zal de AIVD refoweb ook wel in de gaten houden :mrgreen: :mrgreen:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mar 2005 11:49

maar wat doe je met andere gezagsdragers (zoals politie) en militairen die christen zijn?
voordat wij als christenen gezagsdragers zouden doden, in een situatie waarbij het militaire apparaat wordt gebruikt om christenen bijvoorbeeld op te pakken, waarbij gericht geschoten wordt, dan vind ik dat je terug mag schieten of een bankkluis uit een bovenraampje mag gooien.

Ik vermoed dat dit nooit gebeurd, als het zover is zullen christenen ook geen militair meer mogen zijn. En dat van gijzeling was alleen een voorbeeld wat mag, ik zeg niet dat gijzeling moet, of zelfs nuttig is.

gurl
Mineur
Mineur

Re: protestants terrorisme

Berichtdoor gurl » 02 mar 2005 12:13

Maja de Bij schreef:
Voor de rust in Nederland is het prettig dat protestanten niet tot gewelddadig verzet overgaan. De overheid hoeft niet bang te zijn dat protestantse milities een coup plegen. Daarvoor is de huidige vrijheid te verlokkelijk. Protestanten zijn te zeer geïntegreerd en geëmancipeerd om zich te verzetten tegen de ontmanteling van de protestantse natie. Zij zijn ook al lang niet meer gewend met pistolen te zwaaien - gelukkig maar. Toch is het verbazingwekkend dat het protestantse kamp zich neerlegt bij de huidige situatie. De vraag is hoeveel protestanten willen slikken van de niet-protestantse meerderheid. Als ik me als wetenschapper een religieuze opmerking daarover mag veroorloven: is de geestelijke wapenrusting nog wel op orde van de Nederlandse protestanten?

Wat vinden jullie: mogen we als gereformeerde christenen ons met geweld verzetten tegen onchristelijke maatregelen genomen door de overheid? Is er een grens waarbij we zeggen: tot hier en niet verder?

Volgens mij verzette Jezus zich ook niet met geweld tegen de onchristelijke maatregelen uit zijn tijd...waarom moeten wij dat dan wel doen?
stomp niet af, blijf slijpen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2005 12:19

Omdat het zinloos is om je er tegen te verzetten?

Zou God van ons vragen dat we ons met geweld er tegen verzetten, de wapens desnoods opnemen... en vervolgens onze godsdienstvrijheid en zo kwijtraken, niet meer mogen kerken, gevangen worden gezet etc? Wat zou de winst ervan zijn? Of zou het christelijk nederland en de kerk alleen maar verliezen opleveren?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mar 2005 12:20

Jezus was Jood en geen Christen, maar ik vind niet dat je je daarom moet laten verdrukken als het ooit zo verkomt..

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 02 mar 2005 13:16

Ik vind de punten die Raido aandraagt op p. 1 erg goed, ik denk dat hij daarmee een aardig kader heeft geschapen.

Waar het artikel volgens mij om draait, is dat de protestanten lui zijn geworden. Gods geboden worden alhier ten lande met voeten getreden en wat doen de Christenen? Een beetje pruttelen dat het toch verschrikkelijk is. Dit vergelijkt hij met bijvoorbeeld de USA, waar aanslagen gepleegd worden op abortusklinieken.

Ik denk niet dat we gewelddadig in verzet moeten komen, maar de schrijver heeft zonder meer een punt. Ik vind dat hij de slappen houding van de SGP goed verwoord.
Om precies te zijn; Heeft het protestantisme nog wel genoeg zelfvertrouwen om harde statements te maken en daar zijn conclusies uit te trekken?
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 mar 2005 13:37

Ik ben persoonlijk wel van mening dat het christelijk erf weggegeven wordt aan de vijand. Maar het gaat niet op om fysiek ten strijde te trekken als je ook niet eerst de geestelijke strijd aanbindt. Want wat is dan de motiverende kracht achter de fysieke strijd; agressie?
Maar verzet tegen de overheid vind ik zeker toelaatbaar en zelfs nodig soms. En dat mag best wat heviger gevoerd worden, desnoods met Wilders en Ayaan samen. Er is wel een gemeenschappelijk doel, dat moet je eerst verwezenlijken. Daarna begin je pas aan het eigenlijke doel; de oude gereformeerde leer wordt weer als staatsgodsdienst ingevoerd. Er komt een synode te Dordt, wellicht van 2016-2018. Daar wordt besloten dat alle remonstranten van de preekstoelen verwijderd worden en beginnen we gewoon opnieuw.
Recycling heet dat geloof ik.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mar 2005 13:49

Om precies te zijn; Heeft het protestantisme nog wel genoeg zelfvertrouwen om harde statements te maken en daar zijn conclusies uit te trekken?
We hebben wel wat lef nodig, het stoffige imago mag er best af, heel de linkse-loetjes-wereld staat op zijn achterste benen als de SGP (og christenen algemeen) iets doen, dikke protest-acties, denk aan Krijtje van de Stoep.. We kunnen natuurlijk ook eens gaan protesteren... Op de barricades, actie... best eens goed denk ik..

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 02 mar 2005 19:43

lijkt mij best een geslaagd idee om eens een keer een straat in amsterdam te barricaderen tegen abortus o.i.d. :)

zonder geweld te gebruiken, maar wel een duidelijk statement maken, wat ook het nieuws haalt :D

dan mag Bas van der Vlies de barricade sluiten :mrgreen:
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mar 2005 19:49

Nee hij mag het lintje doorknippen en de barricade voor geopend verklaren :mrgreen:

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 mar 2005 20:05

Zelf voel ik veel voor het standpunt dat er bijna nooit bewust slechte middelen gebruikt mogen worden om het goede te bereiken. Daarom ben ik zwaar tegenstander van elke vorm van geweld buiten de overheid om. Hoe zwaar het ook zou zijn. (En het is voor mij ook de vraag of dit van mij een principieel standpunt is, of lafheid) Maar er is inderdaad al op gewezen, in de tijd dat Paulus Romeinen 13 schreef was de overheid ook niet heel erg Christelijk. En ook de brieven van Petrus zijn niet in de meest prettige tijd geschreven.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 mar 2005 20:09

we kunnen als protestanten niet eens zijn in 1 kerk, hoe zouden we het wel eens kunnen zijn met de dingen die tegen een groep word gedaan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mar 2005 21:32

Jou vijanden zijn mijn vijanden...

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 02 mar 2005 22:57

Raido schreef:1. Bezetting van overheidsinstellingen (bezetting van ministeries, alle burgers moeten vrijgelaten worden!)
2. Gijzeling van ambtenaren, militairen en alle mensen die het gezag van de overheid waarborgen (hoe zit het met leraren? ze zijn ook ambtenaren).

Ik geef je dit te doen,
Nederland heeft er naam in nogal adequat op te treden tegen gijzelingen.
van die trein bij De Punt was weinig meer heel

en laatst in Den Haag ofzo toen ze een bepaald pand moesten hebben?

dus ik denk dat we het meer op een andere manier moeten doen,
een profeet in Bijbelse tijden ging ook niet gijzelen, maar trok gewoon zijn mond open
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Terug naar “Archief”