Beste Arjan:
Je valt hier jas aan om persoonlijke afweging/keuze etc. Ik denk dat het allemaal niet zo gemakkelijk licht, in de Bijbel staan natuurlijk dingen die anders geintrepeteerd kunnen worden, dat wil niet zeggen dat je de Bijbel als adviesorgaan aan de kant kan schuiven.
Ik denk wel dat het zo gemakkelijk ligt. In de Bijbel staan ontzettend veel dingen die heel persoonlijk en interpretatiegebonden zijn. Daarmee zeg ik ook helemaal niet dat je de Bijbel als adviesorgaan aan de kant hoeft te schuiven of zelfs mag schuiven (als christen). Als niet-christen is het al een heel ander verhaal. Maar goed, daar gaan we gemakshalve dan maar even niet van uit. Het feit dat dingen interpretatiegebonden zijn zegt niet dat daarmee de adviesfunctie verdwijnt. Het een sluit het ander niet uit. Alleen gaat het vaak om persoonlijk advies, om wat jij eruit haalt. En natuurlijk kunnen anderen helpen, kunnen denkbeelden van anderen bevordelijk zijn etc. Maar het zijn uiteindelijk 'slechts' handvatten voor wat je zelf uit moet vinden.
Ik snap dat je het niet zo radicaal bedoelt, maar als je de discussie van 'goed en kwaad' afdoet met enkel eigen verantwoordelijkheid gaat er (denk ik) wat fout.
Maar 'goed en kwaad' zijn vaak heel persoonlijk en bij 'goed/kwaad' is vaak sprake van eigen verantwoordelijkheid. Natuurlijk gaat er veel fout, daar hoef je je niet bij neer te leggen maar ik snap niet wat je er aan zou willen doen.
Als mensen hun eigen verantwoordelijkheid niet kunnen nemen (absoluut niet persoonlijk bedoelt) moeten ze er op gewezen worden!
Wie bepaald of anderen hun (of ik mijn) verantwoordelijkheid niet kunnen (kan) nemen? Wie bepaald wat goed is en wat kwaad? En als jij en ik nu allebei met de bijbel in de hand eens tot andere conclusies komen? (Voorbeelden: homoseksualiteit, seks, sport, afbeelden van Jezus, en nog veel meer discussies die hier in alle hevigheid gewoed hebben op dit forum.)
Jas moet zich trouwens wel degelijk verantwoorden of hij zijn naaste de juiste weg gewezen heeft, als hij jou voorliegt is dat ook een zonde
Helaas heeft Jas het volgens mij fout. En is wat hij zegt niet de juiste weg. Oftewel: we zitten in een vicieuze cirkel. Ik geloof werkelijk dat als je in de 3-enig God gelooft en een relatie met hem hebt je uit genade bij Hem mag komen. Of je nu naar de kerk gaat of niet, of je nu reformatorisch of evangelisch of wat dan ook bent. En nee, ik zeg niet dat je niet moet streven naar eenheid, maar die zal nooit komen.
Tenslotte vind de laatste alinea een loos argument als je bedenkt dat je hier op een forum zit waar over zulke dingen gedicuseerd wordt. Je moet dan ook je eigen daden kunnen verdedigen.
Dit vind ik flauw. Heb je gelezen wat Jas zei? Vind je het in dat licht gek dat ik begon over de balk in het eigen oog? Ik kan mijn eigen daden heel goed verdedigen, maar zal absoluut proberen om niet te oordelen. (En ja, ik faal vaak). Maar uit zijn postings spreekt zoveel veroordeling voor andersdenkenden dat ik er misselijk van word.