Wat is er aan de hand?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lin
Verkenner
Verkenner

Wat is er aan de hand?

Berichtdoor lin » 01 mar 2005 23:06

misschien herken je het wel! Het is zondag je bent op weg naar je kerk! Onderweg kom je veel andere mensen tegen die allemaal opweg zijn naar hun eigen kerk! En dan denk ik waarom gaan we allemaal naar een andere kerk! waarom kunnen we niet gewoon samen in Jezus naam bij elkaar zijn! Het gaat toch allemaal om 1 ding!
Ik heb me er eigenlijk al lang bij neergelegd dat het niet mogenlijk is! Dan denk ik weer we zijn allemaal christen waarom voel ik me dan niet verbonden met die personen die ik zondag tegen kom? Tenslotte vormen we samen het lichaam van christus! Wat is er aan de hand?
En Heer ik hou van U,
want U hield eerst van mij.
Uw liefde tilt mij op
en maakt mij vrij.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 mar 2005 23:11

durf te dromen! ik geloof dat ik in mijn leven jezus zijn volgening bij elkaar brengt!

wat is er mis.. wij denken te klein van hoe god werkt in allemaal verschillende mensen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 mar 2005 10:34

precies,

Lin, zo denk ik ook vaak, je komt vrienden tegen, kennissen, familie, buren, etc. allemaal naar een andere kerk waar we allemaal in dezelfde God geloven!!

Misschien wel niet echt van toepassing maar ik had afgelopen week nog even een klein gesprekje met de dominee: we hadden het over de doop, overdopen, evangelische gemeenten. Ik sprak hem na de cathechisatie nog even aan over de evangelischen, ik zeg zo: wij als refomatorischen kunnen nog wel eens wat leren van de evangelischen, maar andersom ook!!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mar 2005 11:12

Tja... gaan we gewoon met zijn alleen weer terug naar de oude vertrouwde Rooms Katholieke Kerk, tja en dan begint iedereen te stijgeren ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 mar 2005 12:55

hijwel schreef:durf te dromen! ik geloof dat ik in mijn leven jezus zijn volgening bij elkaar brengt!

Droom lekker verder...

try

Berichtdoor try » 02 mar 2005 13:11

Om nog even op de openingsposting terug te komen: allereerst maar eens een nuchtere en gewone verklaring voor al verschillende kerkbezoek.
1. Wie binnen een kerkelijke gemeenschap geboren wordt, heeft daar vaak zijn familie, zijn vrienden. Hij groeit er, geestelijk gezien, op en is vertrouwt met de gewoonten, zorgen, vreugden en geschiedenis van zijn kerkverband. Daarom loopt hij 's zondags naar zijn eigen kerk
2. Wie ;s zondags naar een bepaalde kerk loopt, heeft kennelijk de behoefte om daar naar toe te gaan. Het is een vrijwillig gebeuren; je kunt er dus vanuit gaan dat iemand bewust een bepaalde soort kerkdienst bezoekt. Hij/zij beleeft er zijn geloof op de voor hem/haar bevredigende wijze. En er zijn nu eenmaal veel verschillende typen mensen en veel soorten van geloofsbeleving. Spontaa of ingetogen. lang of kort, geleerd of toegankelijk, volks of elitair, liturgisch of vrij, confessioneel of vrijzinnig. Kerkgang is ook marktwerking!
3. Er zijn teveel kerkgangers om ze allemaal tegelijk te bedienen. Of je zou per dorp of stad een christelijke basiliek, hal, stadion of congreszaal moeten neerzetten. Maar dan valle de voorstanders van de kleine, knusse, op elkaar aangewezen geloofsgroepen gelijk af.
4. Je kunt aan de buitenkant niet zien of een kerkganger die één bepaalde kerk binnestapt, niet elke week een andere kerk binnenstapt. Maar dat zou voor veel mensen het ideaal ook niet zijn. Dan mis je toch iets wezenlijks van de christelijke gemeenschap.

zo maar wat nuchters!

try

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 02 mar 2005 13:13

er zijn dan misschien wel verschillende kerken.. er is gelukkig maar 1 hemel en 1 God.. daar gaat het uiteindelijk om.. en wat betreft de verschillende soorten kerken.. ik zit op een school waar ik met heel veel verschillende ideeën, kerken, overtuigingen etc. in aanraking kom..
ik vind dat iedereen maar naar de kerk moet gaan waar hij zich het beste thuisvoelt, er is in mijn ogen geen volmaakte kerk. verder moet je zoveel mogelijk proberen te leren van anderen en andere kerkverbanden..

onderzoekt alle dingen en behoud het goede!!!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2005 00:28

PeterD schreef:
hijwel schreef:durf te dromen! ik geloof dat ik in mijn leven jezus zijn volgening bij elkaar brengt!

Droom lekker verder...

durft jij het niet?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 mar 2005 10:42

hijwel schreef:
PeterD schreef:

Droom lekker verder...

durft jij het niet?

De praktijk is dat er te veel diversiteit in kerken is, en er te veel onenigheid is tussen de diverse kerkverbanden, en daarmee tussen de diverse Christenen.
Hier op RW zijn we het al niet eens, laat staan in real life.

Ik kan me absoluut niet verenigen met hoe diverse stromingen en mensen denken over het geloof en over het komen tot Jezus. Daarom zal ik nooit, maar dan ook nooit meemaken dat hier op aarde er één kerk is, en dat er éénheid zal zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2005 10:42

try schreef:3. Er zijn teveel kerkgangers om ze allemaal tegelijk te bedienen. Of je zou per dorp of stad een christelijke basiliek, hal, stadion of congreszaal moeten neerzetten. Maar dan valle de voorstanders van de kleine, knusse, op elkaar aangewezen geloofsgroepen gelijk af.

Die vallen niet af. Je kan toch ook kleine gemeenten hebben zonder daar allerlei verschillende kerken voor nodig te hebben? Nu hebben kerken vaak een hele grote regio waar mensen vandaan komen.... terwijl er in je wijk meer dan genoeg christenen zijn :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2005 11:46

PeterD schreef:De praktijk is dat er te veel diversiteit in kerken is, en er te veel onenigheid is tussen de diverse kerkverbanden, en daarmee tussen de diverse Christenen.
Hier op RW zijn we het al niet eens, laat staan in real life.

Ik kan me absoluut niet verenigen met hoe diverse stromingen en mensen denken over het geloof en over het komen tot Jezus. Daarom zal ik nooit, maar dan ook nooit meemaken dat hier op aarde er één kerk is, en dat er éénheid zal zijn.

God doet grote dingen! En ik geloof dat God niks liever wil dan dat christenen in nederland als broers en zussen samen leven.. God gaat door ik zie en ervaar het om mij heen! kerkmuren vallen weg, en jezus blijft over!

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 03 mar 2005 13:34

Verschillende mensen en verlangens zullen er altijd zijn. Van mij mag iederen zn eigen invulling hebben. Het belangrijkste is dat we onderling geen ruzie maken maar met elkaar door 1 deur kunnen, vanwege die gemeenschappelijke Basis. Iedere gemeente zijn eigen verantwoordelijkheid, maar wel onderling verbonden.
Er hoeft niet veel te veranderen om de perfecte kerk te zijn hoor :idea:
..

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 03 mar 2005 13:45

Marnix schreef:Die vallen niet af. Je kan toch ook kleine gemeenten hebben zonder daar allerlei verschillende kerken voor nodig te hebben? Nu hebben kerken vaak een hele grote regio waar mensen vandaan komen.... terwijl er in je wijk meer dan genoeg christenen zijn :)

Precies, er kan best verscheidenheid zijn binnen een kerk. Het probleem is m.i. dan ook niet dat mensen allemaal anders zijn en andere behoeften hebben, maar dat we onze maatstaven aan elkaar opdringen. Ik pleit voor een (1) kerk en een veelkleurig gemeenteleven.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

André

Berichtdoor André » 03 mar 2005 18:02

Mensen gaan naar verschillende kerken omdat ze in het verleden de weg van de minste weerstand verkozen, namelijk niet naar elkaar luisteren en een kerkscheuring tot stand brengen.
(dat is makkelijker dan kerken bij elkaar voegen/houden, zeg nou zelf)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 03 mar 2005 20:03

Dit is idd wel zo stom. Zoveel kerken, zoveel leren. Jammer hoor. Vele mensen interpreteren de bijbel weer anders dan anderen... en ja, daarom krijg je zulke dingen...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Terug naar “Archief”