protestants terrorisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

protestants terrorisme

Berichtdoor Maja de Bij » 01 mar 2005 20:14

http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=57245

Lees eerst even bovenstaande stuk.

Voor de rust in Nederland is het prettig dat protestanten niet tot gewelddadig verzet overgaan. De overheid hoeft niet bang te zijn dat protestantse milities een coup plegen. Daarvoor is de huidige vrijheid te verlokkelijk. Protestanten zijn te zeer geïntegreerd en geëmancipeerd om zich te verzetten tegen de ontmanteling van de protestantse natie. Zij zijn ook al lang niet meer gewend met pistolen te zwaaien - gelukkig maar. Toch is het verbazingwekkend dat het protestantse kamp zich neerlegt bij de huidige situatie. De vraag is hoeveel protestanten willen slikken van de niet-protestantse meerderheid. Als ik me als wetenschapper een religieuze opmerking daarover mag veroorloven: is de geestelijke wapenrusting nog wel op orde van de Nederlandse protestanten?

Wat vinden jullie: mogen we als gereformeerde christenen ons met geweld verzetten tegen onchristelijke maatregelen genomen door de overheid? Is er een grens waarbij we zeggen: tot hier en niet verder?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 01 mar 2005 21:09

Volgens mij mogen we ons met hand en tand verzetten als Gods dienares zich schuldig maakt aan Gods geboden.

Waarom? Ja, de overheid is door God ingesteld en moet door ons opgevolgd worden... en als de overheid dan tegen Gods geboden ingaat? Moet we ons dan niet verzetten?

Ik snap ook de andere kant wel: die van ja, je bewaart de vrede er niet mee. Maar het belangrijkste moet zijn dat Gods geboden in de samenleving doorklinken!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 02 mar 2005 02:09

Vreedzaam verzet van 1 persoon heeft meer impact dan miljoenen wapens.

Denk bijvoorbeeld aan Jezus maar ook aan iemand als Ghandi.

Geweld lost niets op, het geeft alleen maar rommel. Als je mensen een reden wil geven je niet meer serieus te nemen: pas geweld toe.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

caprice

Berichtdoor caprice » 02 mar 2005 06:43

Zacharia 4 vers 6b:
Niet door kracht noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden, zegt de HEERE der heirscharen.

In zijn boek 'Maandagse Catechisatiën' schrijft Smytegelt:

'Zie eens wat een kracht er gedaan is met en door dat Woord, niet door zwaard of vervolging, gelijk de Turken en Papisten hun religie voortzetten. Wij hebben niets gebruikt als het Woord, en elk ziet het, het is krachtig; zij moeten er voor buigen, zelfs de allerstoutste. Als de Apostelen uitgezonden werden om te prediken, welk een kracht deed het? Hoe grote menigte werd er bekeerd, die uitriep: ,,Heere! wat moet ik doen om zalig te worden?'' En al was er geen een exempel, hoe meer naar dat Woord geleefd wordt, hoe veiliger het is. De goddelozen menen ook wel vrede te hebben, maar zij is niet goed, zij zal op het laatst bitter zijn.'

Dit is indirect wel toepasbaar op de overheid, denk ik, want ten diepste gaat het om die wezenlijke vernieuwing, die ieder mens nodig heeft.
Wij moeten ook niet met pistolen gaan zwaaien. Wij hebben een ander wapen dat oneindig beter is. Het gebed.

En daarom wordt er ook terecht de vraag gesteld hoe het zit met de geestelijke wapenrusting. Maar daarmee is het ook droevig gesteld in onze dagen.
De dode orthodoxie. Is het niet om te wenen dat die zulke vormen heeft aangenomen in onze kerken? Wij schrijven biddagen uit, maar wij laten geen traan om ons land, om de overheid die zo ver van Gods Woord afdwaalt. Geen zucht komt er over onze lippen als we denken aan het onschuldige kinderbloed dat aan onze handen kleeft.
Het is genade als het anders is.

Jeremia 9:
1 Och, dat mijn hoofd water ware, en mijn oog een springader van tranen! zo zou ik dag en nacht bewenen de verslagenen van de dochter mijns volks.
2 Och, dat ik in de woestijn een herberg der wandelaars had, zo zou ik mijn volk verlaten, en van hen trekken; want zij zijn allen overspelers, een trouweloze hoop.
3 En zij spannen hun tong als hun boog tot leugen; zij worden geweldig in het land, doch niet tot waarheid; want zij gaan voort van boosheid tot boosheid, maar Mij kennen zij niet, spreekt de HEERE.
...
9 Zou Ik hen om deze dingen niet bezoeken? spreekt de HEERE; zou Mijn ziel zich niet wreken aan zulk een volk, als dit is?

En nóg laat de Heere dit alles toe. Hoe lang nog?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mar 2005 08:57

Er is ook een profeet die e zegt: smeed je spaden om tot zwaarden. Ik heb er wel over zitten denken ja, we moeten ons weren met woorden, met gebed en andere dingen. God keurt geweld af, liefde is ons wapen.

Kijk naar Ierland, dan zie je hoe goed geweld, christendom en geloof samen gaan! goed het is nu nog minder, maar wil jij dat?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

sela

Berichtdoor sela » 02 mar 2005 09:14

er zullen wellicht grenzen zijn, maar als echte nederlanders lossen we dat ws. eerder op met een soort poldermodel ipv wapens, nietwaar?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mar 2005 09:22

Tja, ligt er maar net aan. Stel dat hier de ottomanen komen, die ons nederland willen veranderen in Hollandistan, dan sluit ik het niet uit dat ik wel het een en ander zal uitvreten, het opblazen van spoorlijnen etcetra, maar niet gericht op het doden van mensen.

Ik ben voor protestans activisme, protest, maar geen terrorisme, terrorisme is het bang maken van mensen door terreur en schrikbewind, dat is niet de bedoeling van God.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 02 mar 2005 09:32

maar goed Javaca, wat zou een nederlanse Ghandi in dit geval moeten/kunnen uitrichten?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mar 2005 09:34

Die krijgt een kogel door zijn kop, Nederland is tegenstrijdig en zegt vrijheid moet... vrijheid en moeten sluit elkaar uit.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 mar 2005 09:41

Raido schreef:Tja, ligt er maar net aan. Stel dat hier de ottomanen komen, die ons nederland willen veranderen in Hollandistan, dan sluit ik het niet uit dat ik wel het een en ander zal uitvreten, het opblazen van spoorlijnen etcetra, maar niet gericht op het doden van mensen.

Ik ben voor protestans activisme, protest, maar geen terrorisme, terrorisme is het bang maken van mensen door terreur en schrikbewind, dat is niet de bedoeling van God.

Ik citeer nog even uit het artikel :
Willem van Oranje verdedigde het recht op revolutie. Als een vorst zijn christelijke plichten verzaakt, verliest hij de titel van door God ingesteld gezag. Als vreedzame middelen niet meer werken om hem vervolgens af te zetten, is gewapend verzet gerechtvaardigd. De tirannieke onderdrukking door Philips II van de religieuze gewetensvrijheid en de belastingrechten in de Nederlanden liet Oranje geen andere keus dan te vechten.

Naar mijn mening zit er licht tussen de opvattingen van Raido en Willem.
Had Nederland destijds een prins Raido van Oranje gehad, dan werden we nu nog geknecht door de spanjaarden.
Het artikel geeft meer voorbeelden van christelijke leidslieden (Luther, Calvijn, Bonhoeffer) die doortastend waren tegenover onchristelijke regeringen. Zijn wij -moderne refo's- niet gewoon watjes vergeleken met deze Godsmannen, in slaap gewiegd door de verstikkende welvaart?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 02 mar 2005 09:44

Maja de Bij schreef:
Raido schreef:Tja, ligt er maar net aan. Stel dat hier de ottomanen komen, die ons nederland willen veranderen in Hollandistan, dan sluit ik het niet uit dat ik wel het een en ander zal uitvreten, het opblazen van spoorlijnen etcetra, maar niet gericht op het doden van mensen.

Ik citeer nog even uit het artikel :
Willem van Oranje verdedigde het recht op revolutie. Als een vorst zijn christelijke plichten verzaakt, verliest hij de titel van door God ingesteld gezag. Als vreedzame middelen niet meer werken om hem vervolgens af te zetten, is gewapend verzet gerechtvaardigd. De tirannieke onderdrukking door Philips II van de religieuze gewetensvrijheid en de belastingrechten in de Nederlanden liet Oranje geen andere keus dan te vechten.

Naar mijn mening zit er licht tussen de opvattingen van Raido en Willem.
Had Nederland destijds een prins Raido van Oranje gehad, dan werden we nu nog geknecht door de spanjaarden.
Het artikel geeft meer voorbeelden van christelijke leidslieden (Luther, Calvijn, Bonhoeffer) die doortastend waren tegenover onchristelijke regeringen. Zijn wij -moderne refo's- niet gewoon watjes vergeleken met deze Godsmannen, in slaap gewiegd door de verstikkende welvaart?

het is wel een lastige casus. in hoeverre is het gebruik van geweld nodig/zinnig/te rechtvaardigen. eerste reactie is "totaal niet", maar toch ga ik erover nadenken (eerst alleen nadenken, als er vandaag ergens een bom ontploft heb ik die niet geplaatst hoor :wink: ).
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mar 2005 09:47

Tja, om een godsdienstoorlog van honderden jaren terug gelijk te trekken met terrorisme vind ik wat ver gaan. Terrorisme richt zich op individuele en voornamelijk onschuldige mensen, volgens mij was het geen speerpunt Willem van Oranje om 'georganiseerde geweldpleging om politieke of andere doelen te bereiken' de omschrijving van terreur... daar ben ik op tegen..

Maar reken maar van yes dat als we hier verdrukt gaan worden of hoe dan ook, als euthanasie verplicht wordt voor mensen van 65+, christenen bepaalde dingen niet meer mogen. het gele kruisje met een grote C er in, en het bordje 'voor christenen verboden'. Ja dan is het tijd om je tegen de regering te richten en dan rechtstreeks, maar niet tot de burgers van een land.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 02 mar 2005 09:49

hmja, stel dat je geweld zou mogen gebruiken, wanneer mag het dan, en hoe?

hehe, laten we een christelijk geweldsprotocol op gaan stellen
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mar 2005 10:03

Verdrukkingscommando :P
Wat mag niet:

1. Zelfmoordaanslagen (Dus geen 'mijn ziel sterve met de Filistijnen')
2. Burgerdoelen (Dus geen autobussen met burgers)

Wat mag wel:

1. Bezetting van overheidsinstellingen (bezetting van ministeries, alle burgers moeten vrijgelaten worden!)
2. Gijzeling van ambtenaren, militairen en alle mensen die het gezag van de overheid waarborgen (hoe zit het met leraren? ze zijn ook ambtenaren).

Wat mag in bepaalde situaties

1. Het doden van mensen die het gezag van een overheid uitdragen/waarborgen (dus militairen of andere gezagdragers), maar alleen als er een doel is, het doden van personen mag nooit een doel zijn!

Joltje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joltje » 02 mar 2005 10:13

Hoe kan je dit rechtvaardigen?
Eerder is al aangehaald:

Zacharia 4 vers 6b:
Niet door kracht noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden, zegt de HEERE der heirscharen.

Volgens mij is dat niet te combineren met bezettingen, gijzelingen en zelfs het doden van mensen!

Terug naar “Archief”