betreft: Jongerenwerk in de gemeente.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jaap-Willem

Berichtdoor Jaap-Willem » 01 mar 2005 18:31

Verwacht niet iets van de jongeren.. Laat het doel van je jongerenwerk niet zijn om al die gasten zo snel mogelijk binnen de kerk te halen, maar om ze na te laten denken over geloof. Ze verwachten iets van jou, dat jij laat zien dat het de moeite waard is om de Here Jezus te volgen..

En o ja.. Tale kanaäns is ook uit den boze.. ;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mar 2005 18:49

Tale Kanaans is hip! 8) (Maar je zult waarschijnlijk wel minder serieus genomen worden ja. :wink: )

jean

Berichtdoor jean » 01 mar 2005 19:47

Hey allemaal!

Ik wil toch eventjes reageren hier hoor! Allereerst maar even rechtzetten dat het echt niet in elke Gergem onmogelijk is om veel aan jeugdwerk te doen! In het schone durpske Moerkapelle is er echt gaaf jeugdwerk! (check http://www.deboeg.tk) Dit is ontstaan uit overleg tussen de kerkenraad en de burgerlijke gemeente, ivm keets en schuurtjes waar associaal veel gezopen werd. Nu komt er echt veel jeugd naartoe.
Ook is er een gebedsgroep, en een jv, waar eigenlijk haast nooit uit de 'standaard' mivo's wordt gepredikt :wink: , maar je mag gewoon zelf een inleiding maken, en er zijn ook veel ontspannende gedeeltes, zoals schaatsen, jeveeweekend, spellen, sporten enzovoorts.
Ook is er eens per jaar een gemeentevolleybalavond waar jong en oud naar toe komt.

Verder denk ik dat je echt persoonlijk moet getuigen naar jongeren, en hen aanspreken op wat ze missen. Het is daarnaast ook zeker een gebedspunt! (check jakobus 5, las ik vanavond nog).

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 02 mar 2005 02:04

je bent me net voor Dude :D

Dat artikel kreeg ik gisteren van een vriendin van m'n moeder. Het klopt voor mij in grote lijnen.

-Jongeren zijn praktisch en van deze tijd.
Oude concepten, uitgedacht in de jaren '70 werken niet. De oude net-niet-hippie die met z'n akoestische gitaar en alleswordtnieuwbundel bij de kansarme jongeren gaat zitten is een dood paard. In elke gemeente vind je deze wel terug, iedereen weet wel wat ik bedoel. Zo'n persoon die denkt alles van jongeren te weten, ze zogenaamd begrijpt en precies weet wat ze wel en niet willen.

Wat willen jongeren dan?

Als ik naar mezelf kijk:
-Zelf dingen doen.
-Hulp en steun bij dingen die me bezighouden.
-Eerlijkheid en echtheid.
-Met rust gelaten worden
-Wees duidelijk en helder
-Een knuppel in het hoenderhok gooien.
-Leren van andere meningen, visies, culturen en godsdiensten.

Uitleg:

-Zelf dingen doen.
Wat bedoel je daarmee?
Een manier waardoor je betrokken raakt bij iets is door er zelf mee bezig zijn. Geef verantwoordelijkheid, betrek ze bij de kerk en het jeugdwerk. Vraag naar hun mening. Jongeren zijn de ouderen van straks, wat je nu opbouwt heb je straks.Een jeugddienst organiseren is leuk, maar als de jongeren het niet steunen, er zelf niet bij betrokken worden, streeft het z'n doel voorbij.
Ik kan wel heel leuk en goedbedoeld koffiebroodjes gaan bakken voor daklozen, maar als die daklozen niet van koffiebroodjes houden laten ze ze liggen. Vraag naar wat ze lekker vinden en laat ze zelf meebakken.

-Hulp en steun bij dingen die me bezighouden.
In ieders leven gebeuren dingen. Leuke maar ook moeilijke dingen.
Het is fijn als je even je verhaal kwijt kan, zonder dat daar meteen commentaar op komt. Sta niet meteen klaar met verwijten en zware bijbelteksten. Het is goed bedoeld maar werkt averechts. De combinatie goede bedoelingen+bijbelteksten heeft al meer mensen kapot gemaakt dan beter.
Voorbeeld:
Ik ben een jongere van 15 jaar die experimenteert met drugs. Dit vertel ik aan de jongerenwerker in de kerk. Deze kan verschillende dingen doen die een verschillende uitwerking kunnen hebben.
Mogelijkheid 1; Hij begint te preken. Je lichaam is een tempel, die moet je onderhouden. DOGMA DOGMA DOGMA. Wat denk ik, als 16 jarige? Man houd je kop toch, ik doe wat ik zelf wil. De jongerenwerker bedoeld het goed maar het werkt averechts.
Mogelijkheid 2; De jongerenwerker vraagt waarom hij experimenteert met drugs. Ze gaan een gesprek aan en wisselen ervaringen en visies uit. De gevaren en gevolgen worden verteld en vent. hulp aangeboden. Wat denk ik, als 16 jarige? Hey die man luistert naar me. Wat hij zegt is eigenlijk wel waar. Beiden hebben dingen geleerd en denken er positief aan terug.

-Eerlijkheid en echtheid.
Jongeren zitten niet te wachten op mensen die alles zo gigantisch goed weten. Doe niet alsof je alles begrijpt en wees eerlijk als je iets niet zeker weet. Wees eerlijk over je geloof en over alles wat je bezighoudt.
Stel je kwetsbaar op. Een muur is om tegenaan te trappen. Net zo lang beuken tot je er doorheen bent. Door een masker prikken jongeren feilloos heen.
Geef aan hoe je over dingen denkt, en hoe je die dingen toepast in je eigen leven. Dring het niet op. Hoe meer je iets opdringt en voorschrijft, hoe minder ze er mee te maken willen hebben.

-Met rust gelaten worden
Probeer niet te sleutelen aan de eigen dingen van jongeren. Hersenspoelen deden we met de verzuiling.
Laat ze met rust in de dingen die ze bezig houden. Toon belangstelling, maar wees niet schijnheilig.
Heb niet meteen je oordeel klaar, dat kunnnen we zelf ook wel. Doe niet of je God zelf bent. (klinkt misschien hard maar in de praktijk komt dit voor).

-Wees duidelijk en helder
Tijden veranderen, taal ook. Gebruik geen overdreven moeilijke woorden. We leven niet meer in 1621. De VOC bestaat niet meer. De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden is ondertussen ook een zachte dood gestorven. Waarom de taal dan nog wel gebruiken?
Wees duidelijk in wat je wil en wat hoe je het uitdrukt.
Als u mij zou willen excuseren om uw zojuist aangeschafte vervoermiddel een moment te bezichtigen. komt heel anders over dan: Hey Willem ik ga ff naar je nieuwe brommer kijken.

-Een knuppel in het hoenderhok gooien.
Jongeren willen graag dat er naar heb geluisterd wordt. Door een knuppel in het hoenderhok te gooien komt de boodschap harder aan. De impact is groter. Het dwingt je om anders tegen dingen aan te kijken. Vaak zie je dan dat het cirkeltje waarin je al jaren vrolijk rondhuppelt ook van een andere kant bekeken kan worden. Dingen kunnen op een andere manier. Blijf vernieuwen, stilstaan is vastroesten.

-Leren van andere meningen, visies, culturen en godsdiensten.
Jongeren staan open voor een dialoog. Door in gesprek te gaan met andere visies kun je er van leren. Je eigen beeld ergens van nuanceren en vooroordelen wegnemen. Help elkaar met groeien. Leg nadruk op de positieve punten, op de overeenkomsten, en denk na over de verschillen. Respect voor elkaar en elkaars mening. Meestal is het zo dat de jongeren alleen respect moeten geven aan de ouderen, en dat dat niet terug komt. Het is geen eenrichtingsweg, wie geeft ontvangt.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Terug naar “Archief”