Moderator: Moderafo's
jas schreef:Ik weet nog wel wat brandhout voor de hel. Dat zijn dergelijke dominees met hun preekstoelen erbij. En branden zullen ze, geloof me. Daar zit geen sikkepitje genade bij deze mensen.
caprice schreef:jas schreef:Ik weet nog wel wat brandhout voor de hel. Dat zijn dergelijke dominees met hun preekstoelen erbij. En branden zullen ze, geloof me. Daar zit geen sikkepitje genade bij deze mensen.
Misschien inderdaad geen genade bij deze mensen. Bij jou wel soms? Je hebt je oordeel al gauw klaar, maar je spreekt nergens over vergeving.
Gelukkig is God anders.
jas schreef:caprice schreef:jas schreef:Ik weet nog wel wat brandhout voor de hel. Dat zijn dergelijke dominees met hun preekstoelen erbij. En branden zullen ze, geloof me. Daar zit geen sikkepitje genade bij deze mensen.
Misschien inderdaad geen genade bij deze mensen. Bij jou wel soms? Je hebt je oordeel al gauw klaar, maar je spreekt nergens over vergeving.
Gelukkig is God anders.
Beste caprice, ik heb in een ander topic zeker wel over vergeving gesproken. Ja, ik kan vergeven, maar gaat het daar hier om dan?
Je zegt; je hebt je oordeel al snel klaar. Vind je? Maar die ambtsdragers niet zeker? Moeten we alles maar goed vinden, nooit ergens wat van zeggen, is dat de opdracht denk je? Nou, ok, dan voldoe ik daar in elk geval niet aan. Maar gelukkig neemt God ook mensen met gebreken aan.
Het is natuurlijk wel zo, dat ook binnen de reformatorische kerken een verlinksing is opgetreden. Het valt niet te ontkennen dat over de genade die God in de waarachtige bekering schenkt vaak wel erg makkelijk gedacht wordt.
Ook wordt het krachtdadig element vaak uit de bekering geëlimineerd. Eigenlijk hoor je er nooit meer over, realiseer ik me nu. Wel wordt gemakkelijk de term bekering gehanteerd, maar de term krachtdadige bekering hoor ik echt niet meer zo vaak. Net als onwederstandelijke genade, ook zo'n term. Wel genade, maar niet onwederstandelijk.
Tegenwoordig kunnen we kiezen, ja of nee zeggen. Ik zit hier overigens geen waardeoordelen te vellen hoor, eerder wat hardop te denken. (lees:schrijven)
Is het idd niet zo dat de beloften uit het Evangelie wel erg ruim en zonder dat soms enig kenmerk van genade aanwezig is, worden toegepast? Ja, is het niet zo dat de kenmerken van genade eigenlijk overboord gekieperd zijn? Stellen we niet gewoon vast dat we zonder meer genade hebben.
Ik ben toch ook wel eens bang dat we ons massaal aan het bedriegen zijn of bedriegen laten. Ik heb die oudjes toch nog wel persoonlijk gekend, die een zeer nauw leven leidden in de nabijheid van de Heere. Waar komen die volle avondmaalstafels vandaan, juist in een tijd waarin de geesteloosheid en godloosheid hoogtij viert?
caprice schreef:jas schreef:caprice schreef:jas schreef:Ik weet nog wel wat brandhout voor de hel. Dat zijn dergelijke dominees met hun preekstoelen erbij. En branden zullen ze, geloof me. Daar zit geen sikkepitje genade bij deze mensen.
Gelukkig is God anders.
Beste caprice, ik heb in een ander topic zeker wel over vergeving gesproken. Ja, ik kan vergeven, maar gaat het daar hier om dan?
Je zegt; je hebt je oordeel al snel klaar. Vind je? Maar die ambtsdragers niet zeker? Moeten we alles maar goed vinden, nooit ergens wat van zeggen, is dat de opdracht denk je? Nou, ok, dan voldoe ik daar in elk geval niet aan. Maar gelukkig neemt God ook mensen met gebreken aan.
Natuurlijk moeten we daar wat van zeggen tegen de desbetreffende persoon. Maar mét liefde, en niet met de wens dat dominee's en hun kansels ter helle werden terneder gestoten als eeuwig brandhout.
Optimatus schreef:Ik vraag me af of dergelijke ambtsdragers wel in een dergelijk ambt thuishoren. Als je ziet hoeveel RK priesters hun (onchristelijke!) celibaat schenden*, als je ziet dat in alle kerken op onze wereld in huiselijke kring de meest onchristelijke dingen gebeuren, zoals kinderverkrachting en zo (Epe), als je ziet hoeveel predikanten met een vroom gezicht de Wet voorlezen en vervolgens hun eigen familie kapotmaken, dan vraag ik me af of dergelijke priesters en predikanten wel thuishoren op hun positie.
Afzetten die handel! Liever een tekort aan herders die de kudde met liefde leiden dan een overschot aan herders die de kudde naar de hel leiden.
*De Oud-Kath. pastoor (zonder celibaat overigens) van Den Helder fungeerde op een gegeven moment als pastoraal medewerker voor Rooms-Kath (!) geestelijken in Noord-Holland Noord. Hij wist dat alleen de RK pastoor van Schagen er GEEN vriendin op nahield (en wel celibatair leefde)... Weg met het celibaat.
hijwel schreef:Het is natuurlijk wel zo, dat ook binnen de reformatorische kerken een verlinksing is opgetreden. Het valt niet te ontkennen dat over de genade die God in de waarachtige bekering schenkt vaak wel erg makkelijk gedacht wordt.
ja waarachtig..ken jij de links mensen in de refomatorische kerken? Ik weet wel dat de meeste er met heel hun hart er van overtuigt zijn dat "niemand hun kan scheiden van de liefde van christus"
Ook wordt het krachtdadig element vaak uit de bekering geëlimineerd. Eigenlijk hoor je er nooit meer over, realiseer ik me nu. Wel wordt gemakkelijk de term bekering gehanteerd, maar de term krachtdadige bekering hoor ik echt niet meer zo vaak. Net als onwederstandelijke genade, ook zo'n term. Wel genade, maar niet onwederstandelijk.
phoe.... mooie termen hoor.. Ik ben zo onwederstandelijke getrokken toen mocht ik iets van Zijn genade vinden.. God heeft me krachtdadig bekeert hoor!
Men! welkom in de wereld van vandaag. ik hoor steeds meer mensen om mij heen die gaan leven uit de bijbel! En god niet kunnen missen.Tegenwoordig kunnen we kiezen, ja of nee zeggen. Ik zit hier overigens geen waardeoordelen te vellen hoor, eerder wat hardop te denken. (lees:schrijven)
ik heb het door..Is het idd niet zo dat de beloften uit het Evangelie wel erg ruim en zonder dat soms enig kenmerk van genade aanwezig is, worden toegepast? Ja, is het niet zo dat de kenmerken van genade eigenlijk overboord gekieperd zijn? Stellen we niet gewoon vast dat we zonder meer genade hebben.
de kenmerken van genade.. (is dat net zoiets als, de vruchten van de geest?) Wij hebben geen genade, wel een genadig God!Ik ben toch ook wel eens bang dat we ons massaal aan het bedriegen zijn of bedriegen laten. Ik heb die oudjes toch nog wel persoonlijk gekend, die een zeer nauw leven leidden in de nabijheid van de Heere. Waar komen die volle avondmaalstafels vandaan, juist in een tijd waarin de geesteloosheid en godloosheid hoogtij viert?
begeef je eens onder de volgenlingen van Jezus.. Trek met ze op en je zult tot andere conclusies komen!
jas schreef:Beste Hijwel, ik richt me niet tot individuele personen bij wie het wel allemaal echt en eerlijk is. In dat geval hoef je je dus ook niet aangesproken te voelen. Maar als je wilt suggereren dat er bij de evangelischen geen kaf onder het koren zit, tja, dan zijn we snel uitgepraat. De kerk gaat ten onder aan hypocrisie, aan mensen die geen zelfkritiek kunnen verdragen, aan mensen die de schijn ophouden. Let wel, de kerk met een kleine letter. De Kerk zal nooit ten onder gaan want Hij, de Bruidegom waakt over Zijn Bruid en ze zal tot in eeuwigheid niet uit Zijn hand vallen.
hijwel schreef:jas schreef:Beste Hijwel, ik richt me niet tot individuele personen bij wie het wel allemaal echt en eerlijk is. In dat geval hoef je je dus ook niet aangesproken te voelen. Maar als je wilt suggereren dat er bij de evangelischen geen kaf onder het koren zit, tja, dan zijn we snel uitgepraat. De kerk gaat ten onder aan hypocrisie, aan mensen die geen zelfkritiek kunnen verdragen, aan mensen die de schijn ophouden. Let wel, de kerk met een kleine letter. De Kerk zal nooit ten onder gaan want Hij, de Bruidegom waakt over Zijn Bruid en ze zal tot in eeuwigheid niet uit Zijn hand vallen.
ik wou alleen aangeven dat je wat ruimer moet denken...
hijwel schreef: ik ken genoeg mensen die niet praten over "de onwederstandelijke genade", "de ware bekering", "krachtdadige bekering". Maar wie meer van de liefde van Jezus uitstralen dan welke ouderling in zwart pak dan ook!
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 25 gasten