Ons leven en Gods eer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 feb 2005 18:17

Raido schreef:Ik vind het nogal wat

1. een mens die de Jezus persoon zingt, zou ik niet kunnen.

Je hoeft het ook niet te doen. :wink:

2. hoeveel meent een niet christelijk iemand van die rol..

Hopelijk even weinig als een christelijk iemand. Want niemand is Jezus, je vertolkt slechts Zijn woorden.

3. homoseksueel, ach je snapt het al...

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik ben het er ganschelyck niet mee eens.

Ik halve heiden die graag zingt, kan gewoon niet op een koor gaan omdat ik dan Gods naam misbruik in mijn ogen, als ik zing "een was ik een vreemdling' ik ben het nog! of 'nu leef ik getroost..' ik leef helemaal niet getroost...

Dat snap ik wel ja.. maar dat is denk ik wel iets anders dan een rol spelen in de Mattheuspassion. Zulke liederen zijn persoonlijke uitingen, terwijl de Mattheuspassion meer een rollenspel is.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 feb 2005 21:31

Ik halve heiden die graag zingt, kan gewoon niet op een koor gaan omdat ik dan Gods naam misbruik in mijn ogen, als ik zing "een was ik een vreemdling' ik ben het nog! of 'nu leef ik getroost..' ik leef helemaal niet getroost...

Diegene die de Jezus 'partij' zingt, doet niets anders dan letterlijk die teksten uit het Evangelie zingen die door Jezus gesproken zijn. Dus i.p.v. dat het Evangelie gelezen wordt, wordt het gezongen. En dan mag het ineens niet meer? :roll:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 28 feb 2005 22:24

Ik denk dat we niets VOLLEDIG goed en tot Gods eer kunnen doen vanuit onszelf; ook onze goede daden zijn met zonden bevlekt, maar dat houd niet in dat we moeten nalaten goed te doen! Het gaat God om de motivatie van ons hart; als we de dingen die we doen, doen met de intentie om God te eren en te verhogen dan is Hij er blij mee! Met de dingen die we niet goed doen mogen we ons tot Jezus wenden, Hij wil ons graag vergeven en wil ons door Zijn Geest helpen om behagelijk voor Hem te leven. Dan gaat het er niet om dat het volledig perfect is (hetgeen niet betekent dat we moeten berusten in onvolkomenheden), maar dan gaat het erom dat ons hart erop gericht is om God te eren, de dingen die daarbij niet goed gaan wil Jezus ons graag vergeven.
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 mar 2005 08:12

jas schreef:

Diegene die de Jezus 'partij' zingt, doet niets anders dan letterlijk die teksten uit het Evangelie zingen die door Jezus gesproken zijn. Dus i.p.v. dat het Evangelie gelezen wordt, wordt het gezongen. En dan mag het ineens niet meer? :roll:
Alleen dan vanuit de ik persoon van Jezus.. tja, dit zou ik best een kunnen scharen onder het afbeelden van God :P
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 mar 2005 09:10

Raido schreef:
jas schreef:

Alleen dan vanuit de ik persoon van Jezus.. tja, dit zou ik best een kunnen scharen onder het afbeelden van God :P

Dat argument raakt kant noch wal. Het is de letterlijke tekst die gevolgd wordt. Wat is het verschil met het lezen dan?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 mar 2005 09:20

Bij het ene citeer je het, bij het andere 'ben' jij Jezus.. maar dat is mijn idee hoor (laat mij mijn bekrompen dingen ook hebben Jas, dat heeft iedereen), ik kan er met me zelf niet overuit, ik hou je echt niet tegen om de Mattheus Passion te gaan luisteren.. Als jij het kunt verantwoorden, luister hem grijs!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 mar 2005 12:00

Raido schreef:Bij het ene citeer je het, bij het andere 'ben' jij Jezus.. maar dat is mijn idee hoor (laat mij mijn bekrompen dingen ook hebben Jas, dat heeft iedereen), ik kan er met me zelf niet overuit, ik hou je echt niet tegen om de Mattheus Passion te gaan luisteren.. Als jij het kunt verantwoorden, luister hem grijs!

Ja, en dat doe ik ook. Het is een schitterend muziekwerk waarin duidelijk de inspiratie van de Heilige Geest tot uiting komt.

sela

Berichtdoor sela » 01 mar 2005 12:11

Raido schreef:Bij het ene citeer je het, bij het andere 'ben' jij Jezus.. maar dat is mijn idee hoor (laat mij mijn bekrompen dingen ook hebben Jas, dat heeft iedereen), ik kan er met me zelf niet overuit, ik hou je echt niet tegen om de Mattheus Passion te gaan luisteren.. Als jij het kunt verantwoorden, luister hem grijs!

sela begrijpt je verschil niet goed..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 mar 2005 12:17

sela schreef:

sela begrijpt je verschil niet goed..

Ik ook niet. Als je bijv. Matth. 26:18 leest; "En Hij zeide; Gaat heen in de stad, tot zulk één, en zegt hem: De Meester zegt, etc.". lees je de volledige tekst zelf. In de Matth. Passie gaat het alsvolgt.
De Evangelist zingt: "En Hij zeide":
Dan zingt degene die de woorden van Jezus zingt: "Gaat heen in de stad, etc".
Ik vind het bijzonder ver gezocht als iemand daar iets kwaads in wil zien. Nou ja, iedereen moet het maar zelf weten, maar ik ben van dergelijke vroomheid niet gecharmeerd en vind het ook onbijbels. De Matth.Passie is pure evangelieverkondiging, daar kan geen dominee tegen op.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 mar 2005 13:34

Geheel mee eens Jas. De Matth. Passion doet niet anders dan het citeren van het Evengelie en ze gebruiken daarvoor alleen verschillende stemmen. Daardoor gaat het misschien zelfs wel helderder spreken tot het hart...
Het enige jammere van de Matth. Passion is dat het slot is: "Wir setzen uns mit Tränen nieder"...
Bij ons thuis was het steevast dat bij het slot alsnog het "Hallelujah" van Händel werd gedraaid, want het eindigt niet met de dood, maar met de Opstanding van onze Heer!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 mar 2005 13:52

Riska schreef:Geheel mee eens Jas. De Matth. Passion doet niet anders dan het citeren van het Evengelie en ze gebruiken daarvoor alleen verschillende stemmen. Daardoor gaat het misschien zelfs wel helderder spreken tot het hart...
Het enige jammere van de Matth. Passion is dat het slot is: "Wir setzen uns mit Tränen nieder"...
Bij ons thuis was het steevast dat bij het slot alsnog het "Hallelujah" van Händel werd gedraaid, want het eindigt niet met de dood, maar met de Opstanding van onze Heer!

Het is tenslotte een passie, geen opstandingsvertolking. Maar ook daarover heeft Bach muziek geschreven hoor.

Terug naar “Archief”