Dominees uit de Chr. ger.kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 23 feb 2005 21:59

BJ schreef:Even een vraagje... Waarom zou de dominee niet de schriftlezing doen? Behalve praktische voorbeelden als zijnde dat hij slecht bij stem is en de stem wat wil sparen.

mij maakt het verder ook niet veel uit wie de schriftlezing doet.
Maar ik vind het altijd wel mooier als de ouderling het doet. Zo vind ik dat de schriftlezing meer een speciale plek krijgt in de dienst, want de 'vorm'wijkt af van de rest van de dienst. ( snap je?? weet ff niet hoe ik dat het best kan zeggen)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 feb 2005 22:09

Ja ik snap het wel een beetje. Op die manier worden er meer mensen ingeschakeld ook in de dienst. En dat niet alles door dezelfde persoon wordt gedaan heeft inderdaad wel iets. Tenminste ik denk dat het bij jou daardoor komt, het gevoel.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 feb 2005 22:47

BJ schreef:Even een vraagje... Waarom zou de dominee niet de schriftlezing doen? Behalve praktische voorbeelden als zijnde dat hij slecht bij stem is en de stem wat wil sparen.

Als de ouderling leest hebben alledrie de ambten een zichtbare functie in de eredienst.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 feb 2005 23:05

Ja dat is wel zo misschien. Maar een predikant is toch zeker ook een ouderling, alleen dan met bijzondere taken. Daarnaast krijgt de predikant aan het begin en einde van de dienst een hand van de ouderling van dienst, waarmee toch ook de ouderlingen duidelijk een taak in de dienst hebben.

Maar goed, ik kan me er wel iets bijvoorstellen dus om een ouderling de schriftlezing te laten doen.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 23 feb 2005 23:19

... toen we kandidaat Kranendonk uit Canada hadden las wel de ouderling het bijbelgedeelte omdat het Nederlands spreken hem (de kandidaat he) toch wel veel inspanning kostte .
Dezelfde ouderling was ook onze voorzanger toen het orgel defect was. Wel mooi dus als ze ruim inzetbaar zijn...
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 feb 2005 16:11

caprice schreef:Als de ouderling leest hebben alledrie de ambten een zichtbare functie in de eredienst.

dat is zo ja. en het is ook gelijk een goede oefening voor eventueel preeklezen, dat je al een beetje gewend bent voorin de kerk te staan.

vlinder
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Dominee

Berichtdoor vlinder » 28 feb 2005 19:44

Wij hebben op dit moment nog Ds J westerink, maar helaas gaat hij onze gemeente verlaten omdat hij een beroep naar Urk heeft aangenomen.
Het was heel fijn om hem als dominee te hebben en we hadden eigenlijk ook niet verwacht dat hij nog een beroep zou aannemen omdat hij destijds al aangaf dat dit wel waarschijnlijk zijn laatste gemeente zou zijn .
Hij gaf ook aan dat hij het als mens waarschijnlijk niet meer had gedaan ( het beroep aannemen) maar dat de Heere een andere weg met hem had.
We zullen hem gaan missen als onze Herder en Leraar maar ook al gaat hij weg de Heere blijft!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 28 feb 2005 20:58

caprice schreef:

Als de ouderling leest hebben alledrie de ambten een zichtbare functie in de eredienst.

tja, bij ons lezen de diakenen, en zij collecteren ook. behalve bij het binnenkomen zie ik dus de hele dienst geen ouderling (de ouderlingen zitten precies aan de andere kant van de preekstoel). maar goed, ik ben ook niet christelijk gereformeerd.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 feb 2005 21:06

Napoleon schreef:tja, bij ons lezen de diakenen, en zij collecteren ook. behalve bij het binnenkomen zie ik dus de hele dienst geen ouderling (de ouderlingen zitten precies aan de andere kant van de preekstoel). maar goed, ik ben ook niet christelijk gereformeerd.

(dat is het voordeel van boven op de galerij zitten, dan zie je alles wat er rond de preekstoel gebeurt)
wie geeft m\bij jullie dan de ds een hand voordat de ds de preekstoel opgaat? Of is dat ook alleen bij ons? Heeft de ouderling bij jullie dat verder helemaal geen functie in de eredienst?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 28 feb 2005 21:51

Bij ons, ook CGK, is dat dus toch echt de ouderling van dienst, dus elke week een andere ouderling. Ik neem toch aan dat dit binnen andere kerken ook zo gaat.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 feb 2005 22:01

BJ schreef:Bij ons, ook CGK, is dat dus toch echt de ouderling van dienst, dus elke week een andere ouderling. Ik neem toch aan dat dit binnen andere kerken ook zo gaat.

bij ons ook, meestal is het ook een van van de dienstdoende ouderlingen die dan de schriftlezing voorleest (niet altijd zo). Ik dacht dat het ook in de andere kerken zo was, maar dat wist ik neit zker, vandaar dat ik het even vroeg

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 01 mar 2005 09:07

mw schreef:
Napoleon schreef:tja, bij ons lezen de diakenen, en zij collecteren ook. behalve bij het binnenkomen zie ik dus de hele dienst geen ouderling (de ouderlingen zitten precies aan de andere kant van de preekstoel). maar goed, ik ben ook niet christelijk gereformeerd.

(dat is het voordeel van boven op de galerij zitten, dan zie je alles wat er rond de preekstoel gebeurt)
wie geeft m\bij jullie dan de ds een hand voordat de ds de preekstoel opgaat? Of is dat ook alleen bij ons? Heeft de ouderling bij jullie dat verder helemaal geen functie in de eredienst?

haha, dat doet bij ons ook een ouderling, maar ja, die verdraaide preekstoel staat ertussen... :) ik zie het rijtje kerkeraadsleden net om de hoek van de preekstoel de bank instappen, en vervolgens zie ik ze de hele dienst niet meer (als ik geluk heb zie ik een halve diaken :D )
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Catootje21

onderling van dienst

Berichtdoor Catootje21 » 01 mar 2005 10:20

BJ schreef:Bij ons, ook CGK, is dat dus toch echt de ouderling van dienst, dus elke week een andere ouderling. Ik neem toch aan dat dit binnen andere kerken ook zo gaat.

Bij ons ook CGK geeft de ouderling van dienst de dominee een hand en om de beurt lezen de ouderlingen of diakenen. Volgens mij is het ook bedoeld om de ds z'n stem te sparen. Dat er een voorlezer is. Maar ik heb ook in een kerk gezeten waar dat niet zo was. Daar hadden ze ook alleen maar een preekstoel en niet iets waar een ouderling/diaken kon staan.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: onderling van dienst

Berichtdoor hamlap » 15 mar 2005 13:39

Catootje21 schreef:

Bij ons ook CGK geeft de ouderling van dienst de dominee een hand en om de beurt lezen de ouderlingen of diakenen. Volgens mij is het ook bedoeld om de ds z'n stem te sparen. Dat er een voorlezer is. Maar ik heb ook in een kerk gezeten waar dat niet zo was. Daar hadden ze ook alleen maar een preekstoel en niet iets waar een ouderling/diaken kon staan.
Ik heb het ook wel eens meegemaakt in een Hervormde kerkdienst, maar over het algemeen gebeurt dat daar ook niet meer.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: onderling van dienst

Berichtdoor frekje » 15 mar 2005 21:18

hamlap schreef:
Catootje21 schreef:

Ik heb het ook wel eens meegemaakt in een Hervormde kerkdienst, maar over het algemeen gebeurt dat daar ook niet meer.

Tja, behalve nog bij ons... Hoe dat voorlezen toch ooit is ontstaan? Ik weet niet, lezen ze nu nog echt overal door de ouderling van dienst?
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Terug naar “Archief”