Wilt u donor worden? Of juist niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 mar 2003 14:40

surfer schreef:Wie zegt dat God wil dat we organen transplanteren :?:

God heeft ons deze mogelijkheid gegeven.
Mogen wij dan de gave die god ons gegeven heeft afwijzen.

Heb uw naaste lief als uzelfen. Ik vind dit een heel duidelijke opdracht om je naaste te helpen ook naar je dood. Wat is er nou mooier om ook nog naar je dood, je naaste te helpen.

Waarom denk jij dat het God zijn wil niet is dat wij organen afstaan.
Hij geeft ons toch die mogelijkheid.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 25 mar 2003 14:44

God heeft ons deze mogelijkheid gegeven.
Mogen wij dan de gave die god ons gegeven heeft afwijzen.

En de mogelijkheid van abortus/euthanasie dan? Mogen we die gave afwijzen?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 mar 2003 15:04

komt dit ten goede van den mens?
Help je hier iemand mee?
Dit is geen goede vergelijking

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 mar 2003 15:22

waarom is het menslievend om te transplanteren? Waarom sterven we niet gewoon als onze tijd blijkbaar gekomen is? Zo zou je het ook kunnen bekijken...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 mar 2003 15:30

waarom is onze tijd gekomen.
God heeft toch nog mogelijkheden gegeven om de ziekte die je hebt te herstellen. Ik zie een ziekte meer als een waarschuwing waar nog een uitweg is. En niet dat de tijd blijkbaar gekomen is om te sterven.
God geeft ons dan nog de mogelijkheid tot bekering en om met deze nieuwe orgaan te leven tot gods eer.

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 15:32

of zijn wij ondertussen de Heer van ons leven geworden inplaats van God?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 mar 2003 15:32

God heeft toch nog mogelijkheden gegeven om de ziekte die je hebt te herstellen. Ik zie een ziekte meer als een waarschuwing waar nog een uitweg is. En niet dat de tijd blijkbaar gekomen is om te sterven.
God geeft ons dan nog de mogelijkheid tot bekering en om met deze nieuwe orgaan te leven tot gods eer.
maar dan moet er wel eerst iemand anders sterven...
De realiteit is dat de meeste ontvangers van donororganen helemaal geen behoefte hebben tot God's eer te leven. Daarvoor niet en daarna niet.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 25 mar 2003 15:51

Waar baseer je die uitspraak op Surfer?
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 mar 2003 16:04

surfer schreef:
maar dan moet er wel eerst iemand anders sterven...
De realiteit is dat de meeste ontvangers van donororganen helemaal geen behoefte hebben tot God's eer te leven. Daarvoor niet en daarna niet.

Ik heb al eerder het voorbeeld met die man op de afgrond van een rafijn gebruikt. Hij licht op de afgrond en jij kan hem helpen. Maakt het dan uit of hij de eer van God zoek naardat je hem hebt geholpen.
Ik snap niet waarom jij wel de verantwoordelijkheid van je oorganen bij God wilt neerleggen. En niet de vraag of God nog mensen bekeert die een orgaan hebben ontvangen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 mar 2003 16:08

of zijn wij ondertussen de Heer van ons leven geworden inplaats van God?

Ik denk niet dat deze opmerking in deze topic past.
Je helpt mensen die een orgaan nodig hebben, ook hun nog voor de eeuwige straf te bewaren en nog een kans te geven om zich te bekeren.
En volgens mij wil god ons daar voor gebruiken ook naar dit leven.

Ik zie niet in wat er verkeert aan is om mensen te helpen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 mar 2003 16:14

Waar baseer je die uitspraak op Surfer?
bv. het % belijdende christenen van de Nederlandse bevolking, evt. uitgebreid met moslims etc. en alle mensen die het leven en de levensvragen serieus nemen.

Je helpt mensen die een orgaan nodig hebben, ook hun nog voor de eeuwige straf te bewaren en nog een kans te geven om zich te bekeren.
daar hebben de meeste mensen geen behoefte aan, een beetje generaliserend gezegd. Ik vind dit echt geen sterk argument, dan liever de christelijke naastenliefde.
Beetje cru gezegd: wij hoeven God niet een extra 'kans' te geven om mensen te bekeren :roll: Alhoewel Hij het natuurlijk WEL kan gebruiken!
Laatst gewijzigd door surfer op 25 mar 2003 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 16:16

snotver, mijn pmerkingen passen natuurlijk zowiezo overal, dus helemaal in dit topic, h( aha)Grapje, jongen sdat was een grapje hoor, een joke, een geintje, dus niet echt, oke ?

Ik bedoel gewoon: zijn wij met onze wetenschappen niet te ver gegaan. Laten we het nog wel aan God over wanneer het'onze tijd'is, of bepalen we dat zelf met onze aparatuur?

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 25 mar 2003 16:21

bv. het % belijdende christenen van de Nederlandse bevolking, evt. uitgebreid met moslims etc. en alle mensen die het leven en de levensvragen serieus nemen.

Kijk dat is nu juist het moeilijkste. Je kunt moeilijk zeggen, ik geeft mijn organen maar net aan christenen. Want er word gekeken naar weefsel e.d., oftewel bij wie jouw orgaan het beste past. Misschien moet je dan hier in de praktijk brengen: heb uw naaste lief als uzelven.
Trouwens, als mijn moeder een nier krijgt zal ze niet benieuwd zijn van wie hij afkomstig is, maar op dr blote knieen God danken, dat ze weer een leefwaardig leven krijgt!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 mar 2003 16:26

Het afstaan van organen is een moeilijke zaak. Als je vervolgens niet weet waar ze terechtkomen, hoe een ander ermee omgaat, daar wordt het alleen maar moeilijker van.
Daarnaast maakt de waarde van je organen het ook mogelijk dat je als potentiele donor niet alle mogelijke zorg krijgt die je verdient; ook dat is een serieus dilemma.
Bv: kans dat je herstelt is 80:20 --> dokter schat de kans te klein in --> organen worden verwijderd --> donor sterft.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 25 mar 2003 16:29

Volgens mij is dat geen vraag. Als je organen afstaat leef je niet meer. Dus heb je er weinig aan als je dat zou weten. als je in je leven organen afstaat, doe je dat denk ik zoals in ons geval, aan een familielid ofzo, dus dan is het een heel andere zaak!

Terug naar “Archief”