betreft: Jongerenwerk in de gemeente.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nellie
Verkenner
Verkenner

Re: betreft: Jongerenwerk in de gemeente.

Berichtdoor Nellie » 23 feb 2005 16:51

aldo bulten schreef:hoi allemaal,

in veel kerken gaat een (groot) deel van de jongeren naar geen enkele kerkelijke activitiet. lees: jv. cathechisatie.
wat is hiervan de oorzaak?
is er een manier om hen te betrekken bij de kerk, is het wel nodig om ze "terug" te krijgen bij de kerk?

als deze jongeren naar de bios gaan en de zaterdag nacht niet thuis doorbrengen.... hoe benader je hen dan nog met het evangelie?

ff wat vragen, deels heb ik al antwoorden.... maar een beleidsplan heeft heel wat verschillende "aanzichten"... dus heb ik heel wat kanten van dit verhaal nodig.. ik hoop dat dit forum mij hierbij kan helpen....

vriendelijke groet
Aldo

Ik begrijp je vraag goed, zit in mijn gemeente met hetzelfde, maar ik denk ook als je ze wilt bereiken met het evangelie: doe het niet te modern. Het zijn waarschijnlijk jongelui die wel modern willen leven in de wereld, bios en dergelijke maar als het over geloof gaat moet je ze voorzichtig benaderen omdat ze dan bang zijn voor evangelische 'dingen'.
EEN ding staat vast: Het is wel nodig ze bij de kerk te houden!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 23 feb 2005 18:39

Ja gelukkig hebben wij wel een hele fijne gemeente. Zeker ook voor jongeren.

- Cathecisatie
- Jeugdverenigingen
- Bijbelstudiegroep op zondag
- Bidgroepen
- Veel uitjes waarbij we gewoon bij elkaar komen

Dat is geweldig. Ik vind het idd ook wel jammer dat het in sommige gemeenten gemist moet worden. Daar is het echt jammer dat jongeren alleen maar cathecisatie hebben, en verder niks.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 23 feb 2005 19:00

Nellie schreef:Ik begrijp je vraag goed, zit in mijn gemeente met hetzelfde, maar ik denk ook als je ze wilt bereiken met het evangelie: doe het niet te modern. Het zijn waarschijnlijk jongelui die wel modern willen leven in de wereld, bios en dergelijke maar als het over geloof gaat moet je ze voorzichtig benaderen omdat ze dan bang zijn voor evangelische 'dingen'.

Bang voor evangelische dingen? Of bang gemaakt voor wat jij ''modern'' noemt?
Ik merk dat jongeren vaak een ''met 2 maten meten'' manier hanteren. Wél naar de disco en naar de kroeg en allerlei ''moderne dingen'', maar níet mee naar een Youth Alpha, geen vernieuwingen in de liturgie en ook geen Opwekking.
Dat vind ik een typische, en vreemde gedachtengang. In de kerk moet alles blijven zoals het is, en daarbuiten draaien we met de ene na de andere hype mee.
Opzich is dat wel makkelijk. Want als er toch niks veranderd in de kerk hoeven jongeren (vaak) niks te doen en kan alles zo blijven zoals het is. :roll: Iedereen blij. Behalve God. :( Want jongeren zullen dan misschien nadat ze het ouderlijk huis verlaten hebben, daarmee ook de kerk verlaten.

En daar is het gevaarlijke punt aangebroken. Sommige kerkelijke jongeren weten weinig van geloof en kerk-zijn. En dan is de gedachtengang: ja maar vader/moeder/ouderling/leraar zegt ''niet te modern'' en dat zal wel kloppen want het geloof is toch zo ingewikkeld, dus ik geloof ze maar. Stel je voor dát! :|
En klabam, we zijn weer terug bij af. Jongeren moeten het idee krijgen dat het geloof méér voor HEN te bieden heeft dan een zondagsbesteding, een dwangmiddel of wat dan ook.

Daarom: het geloof moet niet ''gepresenteerd'' worden als iets moderns, of ''hip worden gemaakt'', nee! Het geloof IS modern, IS van alle tijden, van ALLE leeftijden en van alle stijlen. Want God is de kern van dat geloof.
Moderner en actueler kan het niet, want Hij (God) is het die de kern is, en blijft.

En de vorm.. tja... voor kerkelijke jongeren is een kerkelijke activiteit een prima optie. Meer inspraak, een 'open bestuur' en bijvoorbeeld jeugd-ouderlingen, jongeren die diaken zijn, ''open avonden'' en jongerendiensten zijn open deuren, maar worden te vaak nog vergeten.

En: jongeren willen soms best graag, maar weten niet hoé ze hun ideeën, visies en enthousiasme in de praktijk moeten brengen.
En: soms zit er ook niets anders op dan te accepteren dat de ''vorm van geloven'' van een bepaalde kerk niet bij een bepaalde (groep) jongeren past. Het is dan ook aan de kerk om een goede plaats voor deze jongeren te zoeken.

EQ.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 23 feb 2005 19:09

Equilibrist schreef:
Nellie schreef:Ik begrijp je vraag goed, zit in mijn gemeente met hetzelfde, maar ik denk ook als je ze wilt bereiken met het evangelie: doe het niet te modern. Het zijn waarschijnlijk jongelui die wel modern willen leven in de wereld, bios en dergelijke maar als het over geloof gaat moet je ze voorzichtig benaderen omdat ze dan bang zijn voor evangelische 'dingen'.

Ik merk dat jongeren vaak een ''met 2 maten meten'' manier hanteren. Wél naar de disco en naar de kroeg en allerlei ''moderne dingen'', maar níet mee naar een Youth Alpha, geen vernieuwingen in de liturgie en ook geen Opwekking.
Dat vind ik een typische, en vreemde gedachtengang. In de kerk moet alles blijven zoals het is, en daarbuiten draaien we met de ene na de andere hype mee.
Opzich is dat wel makkelijk. Want als er toch niks veranderd in de kerk hoeven jongeren (vaak) niks te doen en kan alles zo blijven zoals het is. :roll: Iedereen blij. Behalve God. :( Want jongeren zullen dan misschien nadat ze het ouderlijk huis verlaten hebben, daarmee ook de kerk verlaten.

En daar is het gevaarlijke punt aangebroken. Sommige kerkelijke jongeren weten weinig van geloof en kerk-zijn. En dan is de gedachtengang: ja maar vader/moeder/ouderling/leraar zegt ''niet te modern'' en dat zal wel kloppen want het geloof is toch zo ingewikkeld, dus ik geloof ze maar. Stel je voor dát! :|
En klabam, we zijn weer terug bij af. Jongeren moeten het idee krijgen dat het geloof méér voor HEN te bieden heeft dan een zondagsbesteding, een dwangmiddel of wat dan ook.

Daarom: het geloof moet niet ''gepresenteerd'' worden als iets moderns, of ''hip worden gemaakt'', nee! Het geloof IS modern, IS van alle tijden, van ALLE leeftijden en van alle stijlen. Want God is de kern van dat geloof.
Moderner en actueler kan het niet, want Hij (God) is het die de kern is, en blijft.

En de vorm.. tja... voor kerkelijke jongeren is een kerkelijke activiteit een prima optie. Meer inspraak, een 'open bestuur' en bijvoorbeeld jeugd-ouderlingen, jongeren die diaken zijn, ''open avonden'' en jongerendiensten zijn open deuren, maar worden te vaak nog vergeten.

En: jongeren willen soms best graag, maar weten niet hoé ze hun ideeën, visies en enthousiasme in de praktijk moeten brengen.
En: soms zit er ook niets anders op dan te accepteren dat de ''vorm van geloven'' van een bepaalde kerk niet bij een bepaalde (groep) jongeren past. Het is dan ook aan de kerk om een goede plaats voor deze jongeren te zoeken.

EQ.

Hier ben ik het volledig mee eens, alleen had ik mijn vraagtekens bij jeugd-diakenen enzovoort. Daar heb ik nog nooit van gehoord... :roll:
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 23 feb 2005 19:43

Equilibrist schreef:Bang voor evangelische dingen? Of bang gemaakt voor wat jij ''modern'' noemt?

Nou volgens mij zijn er zat jongeren die snakken naar een behoorlijke gitaar in de kerk om maar wat te noemen. Kijk maar naar al die jeugdkerken die nu ontstaan...

Voor de rest ben ik het wel met je eens trouwens.
stomp niet af, blijf slijpen

aldo bulten
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aldo bulten » 23 feb 2005 20:54

Hoi allemaal,

Laat ik eens wat reacties op een rijtje zetten:

Raadgevingen:

‘Zoek “vlottere” mensen om leiding te geven.’ (aan wat? is mijn vraag, groepsactiviteiten of ook één op één bv? ) waar passen die ‘geboren leiders’ binnen het jeugdwerk? Toch niet alleen op de voorgrond of in bv. het bestuur?

Organiseer; preekbesprekingen, jongerenavonden, jeugdhonk, bijbelstudiegroep, sing in, youth-alpha,
Heel wat mogelijkheden/uitdagingen. Bij mij in de gemeente is een jeugdvereniging. Meer is er eigenlijk niet. Dat is jammer. Maar, er is hoop…..;)

In gesprek gaan met de jongeren….. hierbij niet in verwijten vallen of anderen afstotende “regeltjes” voorlezen.
Maar, Radicaal zijn is toch juist wat de jeugd wil. Als je zomaar een slap praatje verteld, en niet laat zien dat je echt christus volgt en dus een radicale manier van leven hebt, juist dat zien jongeren, dat trekt hen toch ook aan? Laten zien wat je goed en fout vind zegt vaak veel meer dan een gesprek over deze zaken.

Jongeren betrekken in de kerkdiensten/erediensten: ik ben lid van een ger.gemeente. dat wordt heel moeilijk, maar je hebt wel gelijk Marnix. Er is een groot verschil tussen de doordeweekse vorm/cultuur en de kerkelijke vorm/cultuur. Als je deze 2 tot elkaar wilt brengen dan voorzie ik heel wat drempels en valkuilen.
Als eerste al de kerkenraad overtuigen van de noodzaak van dit punt. Daarnaast de praktijk…… heel moeilijk. Onmogelijk misschien zelfs. Om het probleem van de generatie kloof aan te pakken doormiddel van jongeren betrekken bij de kerkdiensten is een verandering van de cultuur nodig, hiervoor is een lange adem nodig. Maar waar begin je?

Genoemd wordt: gebeds groepen,
Ik denk dat het gebed heel belangrijk is. Misschien wel het belangrijkste. Hierin erkennen we de onmacht die in de mensen zelf ligt, de afhankelijkheid. Samen met de Heilige Geest zal er zegen komen op al het werk wat je verricht in Zijn naam.

Citaat:
“En: jongeren willen soms best graag, maar weten niet hoé ze hun ideeën, visies en enthousiasme in de praktijk moeten brengen.
En: soms zit er ook niets anders op dan te accepteren dat de ''vorm van geloven'' van een bepaalde kerk niet bij een bepaalde (groep) jongeren past. Het is dan ook aan de kerk om een goede plaats voor deze jongeren te zoeken.”

Waar ligt de verantwoordelijkheid? (breder: wat is de rol van verantwoordelijkheid binnen het jeugdwerk?)

Ik ben nog nooit in een disco geweest, wel in café (ik kom er nog steeds, ook met de jeugd uit de kerk) volgens mij is er binnen de disco nauwelijks gelegenheid Jezus te volgen….. dat is dus erg moeilijk, misschien moet ik een keer gaan kijken om te weten wat er gebeurt. (alleen het is altijd zo laat;))
Volgens mij is er in een café een heel goede mogelijkheid om een gesprek aan te gaan. Maar mijn vraag, ga je mensen nu op pad sturen om met die lui te gaan praten in een café of kroeg? Wie kan zoiets? En waar moet er dan rekening mee gehouden worden? In iedergeval zal het niet zo zijn dat die persoon komt zeggen dat de jongelui niet in het café horen en dus maar weg moeten gaan. Maar, hoe kun je dit vorm geven binnen georganiseerd jeugdwerk?

Ik heb nog niet alles beantwoord, maar ik zet nu ff mijn reactie op de site…komt dus misschien nog meer. misschien heb ik niet alles genoemd,
hebben jullie vragen, stel ze!

Groeten
Aldo

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 23 feb 2005 20:56

frekje schreef:Hier ben ik het volledig mee eens, alleen had ik mijn vraagtekens bij jeugd-diakenen enzovoort. Daar heb ik nog nooit van gehoord... :roll:

Oh, bij mijn ''oude'' gemeente hebben ze dat. Om jongeren ook meer bij het gemeentewerk dat door volwassenen (of wat ouderen) gedaan wordt zijn er nu diakenen-in-opleiding. Jongeren die met een mentor-diaken meelopen, de collecte doen, Avondsmaalbrood ed. uitdelen, etc. Het is een soort ''stage''. Heel leuk want zo zien jongeren ook eens een vergadering van diakenen!

EQ.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 23 feb 2005 23:26

Aldo schreef:In gesprek gaan met de jongeren….. hierbij niet in verwijten vallen of anderen afstotende “regeltjes” voorlezen.
Maar, Radicaal zijn is toch juist wat de jeugd wil. Als je zomaar een slap praatje verteld, en niet laat zien dat je echt christus volgt en dus een radicale manier van leven hebt, juist dat zien jongeren, dat trekt hen toch ook aan? Laten zien wat je goed en fout vind zegt vaak veel meer dan een gesprek over deze zaken.

De bedoeling is denk ik dat je niet bij de uitgang gaat staan met foldertjes waarop staat: "Verliest uw ziel niet aan de disco," o.i.d. :cry:
Het is goed om eerst met de jongeren in gesprek te komen, ze eens uit te nodigen voor een relaxt avondje in een zaaltje.
Later kun je dan best eens met ze in gesprek gaan over een christelijke levenshouding, dus ook w.b. uitgaan. Maar leg geen conclusies op, laat de jongeren hun eigen conclusies vormen aan de hand van de Bijbel. Iets wat opgelegd wordt, is in zichzelf al afstotelijk voor veel jongeren, of het nou waar is of niet. :wink:

Verder denk ik dat het ook belangrijk is dat je je realiseert dat er helaas een bepaalde groep jongeren in die alleen maar zin heeft in de disco en niet in Bijbelstudie. Hoe leuk je de Bijbelstudie ook maakt, zij zullen never en nooit komen. :(

Het is denk ik niet de kunst om zoveel mogelijk zieltjes te winnen, maar wel een kunst om de zieltjes die je hebt te behouden door te zorgen dat het voor die mensen die geinteresseerd zijn, interessant is en blijft!

Ik heb gezegd.
the most important things in life are not things

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 feb 2005 01:06

aldo bulten schreef:Maar, Radicaal zijn is toch juist wat de jeugd wil. Als je zomaar een slap praatje verteld, en niet laat zien dat je echt christus volgt en dus een radicale manier van leven hebt, juist dat zien jongeren, dat trekt hen toch ook aan? Laten zien wat je goed en fout vind zegt vaak veel meer dan een gesprek over deze zaken.

Klopt, daden zijn belangrijker dan woorden. Maar ze zullen waarschijnlijk eerder onder de indruk zijn van radicale naastenliefde dan van radicale bioscoopmijding. En bovendien, als ze zelf radicaal willen zijn, dan zal dat pas gebeuren als ze het geloof zelf aanvaard hebben, niet als ze daar nog voor staan. Het gaat niet om "dit is goed, en dat is fout", maar om de basishouding.
Is het trouwens het voornaamste doel om jongeren uit de bios en in de kerk te houden of om gaat het erom dat ze Jezus gaan volgen?

Ik ben nog nooit in een disco geweest, wel in café (ik kom er nog steeds, ook met de jeugd uit de kerk) volgens mij is er binnen de disco nauwelijks gelegenheid Jezus te volgen….. dat is dus erg moeilijk, misschien moet ik een keer gaan kijken om te weten wat er gebeurt. (alleen het is altijd zo laat;))

Kom naar Engeland! 8) (Hier sluiten veel clubs om half 2 al..)

Volgens mij is er in een café een heel goede mogelijkheid om een gesprek aan te gaan. Maar mijn vraag, ga je mensen nu op pad sturen om met die lui te gaan praten in een café of kroeg? Wie kan zoiets? En waar moet er dan rekening mee gehouden worden? In iedergeval zal het niet zo zijn dat die persoon komt zeggen dat de jongelui niet in het café horen en dus maar weg moeten gaan. Maar, hoe kun je dit vorm geven binnen georganiseerd jeugdwerk?

Tja, ik weet ook niet of het nu zo'n geweldig idee is om mensen de kroegen in te sturen om met de jeugd te praten. Het komt op mij altijd een beetje geforceerd over, alhoewel het misschien ook wel weer als verfrissend wordt ervaren als blijkt dat volwassenen uit de kerk ook gewoon mensen zijn die van een biertje houden en waarmee je prima kunt praten.

In ieder geval vind ik het al een erg goed idee dat men erover na wil denken in erover in gesprek gaat!

Nellie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nellie » 24 feb 2005 20:39

Ik ben het volledig met je eens hoor! Ik bedoelde ook wat jij formuleerde in reactie op mij! Had alleen geen uitgebreid antwoord gegeven..ik vind het ook erg vervelend die dubbelheid, zie het bij mn zwager alles kan (rare films en zovoort) maar op koor zingen we alleen psalmen...Zucht denk je dan...hij wil ineens dus wel met de kerk iets doen, op een koor waar het er zo zwaar mogelijk aan toe gaat! Dus vandaar mn tip. Niet dat het goed te praten is die houding van hen, maar de realiteit

Q-Pounder
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Q-Pounder » 24 feb 2005 21:48

Misschien een ideetje, bij ons in de jeugd gaan we altijd eten bij iemand voordat de bijbelstudie begint. Het is vrijwillig want verplichten werkt niet. Je kan je opgeven om te komen, je neemt 2 euro mee voor de kosten die gemaakt worden. Op die manier kan je de groep meer tot 1 hechte groep maken.
Vanaf de maan zijn twee dingen te zien; de Chinese muur en mijn Ego.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2005 14:42

Wat radicaliteit betreft, dat willen jongeren vaak wel graag. Daarnaast willen ze ook eerlijkheid, niet om dingen heendraaien. Dat wil alleen nog niet zeggen dat alles ze zomaar verboden kan worden onder het motto: Het is radicaal :D

Je kan een jongere moeilijk vertellen: Je wil radicaal zijn dus je gaat daarom niet meer naar de bios, begrepen? :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ehbo-er
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ehbo-er » 27 feb 2005 19:00

ja ik ken dit ook
we hebben een paar jaar geleden mytingpoint op gerigt
er kam zo 20 persoonen naar toe maar nu is het nog maar een handje vol wij als beglijders van de jeugt zijn daar niet blij mee we hebben gewoon geen zin om voor zo weinig nog op zaterdag avond in de kerk te loopen
en hebben we gezegt van als dit zo door gaat doeken we dit op
maar gisteren was ik er niet en toen was het best wel druk dus waar licht het aan ik weet het niet
gr ehbo-er
I love Jezus

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 feb 2005 19:08

Marnix schreef:Wat radicaliteit betreft, dat willen jongeren vaak wel graag. Daarnaast willen ze ook eerlijkheid, niet om dingen heendraaien. Dat wil alleen nog niet zeggen dat alles ze zomaar verboden kan worden onder het motto: Het is radicaal :D

Je kan een jongere moeilijk vertellen: Je wil radicaal zijn dus je gaat daarom niet meer naar de bios, begrepen? :D

Haha, precies. :D Overigens ben ik wel jongere, maar op veel gebieden niet radicaal. Er zijn al genoeg zwart-wit denkers op deze aarde.. :)

dude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor dude » 27 feb 2005 20:48

Ik weet niet of hier het Nederlands Dagblad veel wordt gelezen, maar check pag. 2 van 26-2-2005 eens, 'Jongeren houden spiegel voor', ook hier te vinden. Het initiatief is van een 'denk-tank' van de GKV, maar wie weet zijn er meer van dit soort initiatieven te vinden. Positief artikel anyway.

Terug naar “Archief”