Ons leven en Gods eer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 feb 2005 21:37

Misschien een gekke opmerking, maar komt het niet bij jullie op dat we van God ook mogen genieten van mooie dingen? Als je dat niet kunt of durft doe je Hem ook te kort hoor.
Ik kan echt genieten van mooie muziek en dan heb ik daar echt niet altijd religieuze gevoelens bij. Dat neigt naar godsdienstwaanzin.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Riska

Berichtdoor Riska » 26 feb 2005 21:40

jas schreef:Misschien een gekke opmerking, maar komt het niet bij jullie op dat we van God ook mogen genieten van mooie dingen? Als je dat niet kunt of durft doe je Hem ook te kort hoor.
Ik kan echt genieten van mooie muziek en dan heb ik daar echt niet altijd religieuze gevoelens bij. Dat neigt naar godsdienstwaanzin.

Uit de grond van mijn hart: hier ben ik het volledig mee eens!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 feb 2005 21:50

jas schreef:Misschien een gekke opmerking, maar komt het niet bij jullie op dat we van God ook mogen genieten van mooie dingen? Als je dat niet kunt of durft doe je Hem ook te kort hoor.

Hier kan ik van harte mee instemmen. :D En indirect is genieten van het mooie ook tot eer van God, want wat mooi is is niet van de duivel. :)

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 26 feb 2005 22:25

Raido schreef
Ik zie het alleen toch wat anders, ik luister veel muziek die niet tot Gods eer is, nee het is neutraal, niks fouts aan. Maar muziek die tot Gods eer bedoeld is (neem de Messiah van Bach), en die staat aan als achtergrond muziekje, de man die de Jezusrol heeft is praktiserend homoseksueel, en de hele familie bralt luidkeels "king of kings and lord of lords, hallelujah' mee, nee dat gaat er bij mij niet in.

Even een correctie: de Messiah is van Handel met het stuk "king of kings and lord of lords, hallelujah'
De Mattheus/Johannes Passion is van Bach en daar komt de Jezusrol in voor.

Over muziek: Het verbaast me dat zingen zo ondergewaardeerd wordt. In Psalm 22 staat een treffend citaat: God woont op de lofzangen van Zijn volk.
God schept er behagen in als mensen tot eer van Zijn naam zingen.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 feb 2005 22:53

Raido schreef:
Aragorn schreef:Ach ja, tot eer van God.. dat argument wordt veelvuldig misbruikt tegen muziek. Ik vind het altijd maar ingewikkeld, hoe doe je alles tot eer van God? Ga je tot eer van God naar de wc, heb je seks tot eer van God, lees je tot eer van God een boek, etc?
Ik zie het alleen toch wat anders, ik luister veel muziek die niet tot Gods eer is, nee het is neutraal, niks fouts aan. Maar muziek die tot Gods eer bedoeld is (neem de Messiah van Bach), en die staat aan als achtergrond muziekje, de man die de Jezusrol heeft is praktiserend homoseksueel, en de hele familie bralt luidkeels "king of kings and lord of lords, hallelujah' mee, nee dat gaat er bij mij niet in.

Dat die zanger prakt. homo is doet voor mij aan de muziek niets af hoor. Ik denk niet aan seks of seksuele geaardheid bij het horen van de matt. passie. Ik vind het gewoon een geweldig schitterend muziekwerk. En één en al Evangelie.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 feb 2005 03:35

Misschien moet je de zanger ook wel gewoon als een muziekinstrument zien. Zijn seksuele geaardheid heeft namelijk geen bal te maken met zijn zangkunsten en in principe is er wat dit betreft weinig verschil tussen een zanger en een violist.

lin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lin » 27 feb 2005 13:01

Ik denk dat het niet belangrijk is wie iets zingt!! wil je op een koor gewoon doen!

Ik zing in een band, we zingen vooral opwekking en elke keer weer als ik iets zing komt het uit mn hart! Ik ervaar het zingen ook als een gebed! Net of er een openverbinding is tussen God en mij! En ik weet zeker dat God werkt met zijn heilige geest! Daarom vind ik niet dat iets je moet weerhouden om te zingen tot Gods eer!
En Heer ik hou van U,
want U hield eerst van mij.
Uw liefde tilt mij op
en maakt mij vrij.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 feb 2005 10:47

Ik vind het nogal wat

1. een mens die de Jezus persoon zingt, zou ik niet kunnen.
2. hoeveel meent een niet christelijk iemand van die rol..
3. homoseksueel, ach je snapt het al...

Ik halve heiden die graag zingt, kan gewoon niet op een koor gaan omdat ik dan Gods naam misbruik in mijn ogen, als ik zing "een was ik een vreemdling' ik ben het nog! of 'nu leef ik getroost..' ik leef helemaal niet getroost...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

sela

Berichtdoor sela » 28 feb 2005 11:25

mattheuspassion is een stuk bijbel voorlezen. op muziek.
zo deden ze dat vroeger..
joden zingen toch ook de bijbel.
en in onze kerken zingen ze weer op hun manier uit de bijbel voor.. :D

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 feb 2005 11:42

Maar niet uit de eerste persoon, maar uit de derde persoon

sela

Berichtdoor sela » 28 feb 2005 11:45

als je voorleest uit de bijbel citeer je toch ook af en toe Jezus?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 feb 2005 11:59

Inderdaad dat is een citaat... het spreken vanuit de persoon van Jezus niet ;-)

sela

Berichtdoor sela » 28 feb 2005 12:56

heb je de mattheuspassion weleens gehoord?
de evangelist [zanger] zingt dan 'en jezus zei' en dan zingt een andere zanger [jezusrol] '...'. precies zoals wij dat uit de bijbel voorlezen. maar wij lezen dat niet afzonderlijk met diverse personen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 feb 2005 13:33

God zag adam in het paradijs, hij gaf de dieren een naam.. Hij genoot van de zon. Had sex met zijn vrouw. Hij genoot van een heerlijke wandeling door het bos. Hij luisterde naar zijn vrouw die een geweldig mooi lied zong over de schepping. En God zag dat het goed was!

Jezus liep hier op de aarde rond.. Hij genoot van de natuur om zich heen. Hij lachte met de mensen die gelukkig waren. En hij huilde met de mensen die verdriet hadden. Hij timmerde de eerste paar jaar van zijn leven bij zijn Vader. Hij ad met zijn discepelen. Hij praate met hen. Jezus at en dronk met hoeren, dronkaarts. Hij maakte het feest weer kompleet door nieuwe wijn te maken. En in alles zondigde Jezus niet.

Wij moeten leven als Jezus.. Niet uit de weg gaan voor de mooie dingen van de wereld. We mogen daar van genieten. Maar we mogen ook niet voorbij gaan aan de kapotgaande wereld. we mogen daar iets aan doen!

ik zeg maar zo: Geniet van alles om je heen zoals Jezus zou hebben genoten! En doe alles wat jezus zou hebben gedaan.

volgens mij wordt nu het dagelijksleven (genieten, tegenslag) van elkaar gescheden. God wil dat wij genieten. Hoe dichter we bij Jezus zullen gaan leven hoe meer we zullen gaan genieten, dwars door de ellende van de wereld heen)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jean

Berichtdoor jean » 28 feb 2005 15:09

Raido
(waarom kun je niet op elke computer knippen en plakken (oftewel, quoten)???!!!),

Ik denk niet dat je kunt zeggen: ik zing dit en dat lied niet, omdat ik het zelf (nog) niet zo beleef. Want dit is ook vaak (ik zeg hierbij echt niks over jou hoor!) het excuus van mensen om niet te bidden. Ik kan niet oprecht bidden, dus bid ik maar niet, want dan is het juist negatief. Ik denk dat je, als je achter de tekst kunt staan/ het is waarheid/ je verlangt er naar om het wel te beleven, je best deze muziek mag zingen. Je moet alleen in de gaten dat er enigzinds evenwicht is in de muziek die je luistert/ zingt (mijns inziens). Ik luister/ zing graag liederen uit de opwekkingsbundel. En daar staan ook hele mooie verzen in. Maar alleen uit die bundel zingen, is mijns inziens een beetje eenzijdig. Toch is het niet goed om te blijven hangen in 'gena o God, mijn schuld is groot' Want zelfs psalm 51 zegt op een gegeven ogenblik; Dan zal ik Uw lof gaan verkondigen o God!
Als je God tot ere wilt zingen, mag je het ook zingen uit het verlangen het te mogen beleven zoals het beschreven staat!

Er staat zelfs in de bijbel: Bid zonder ophouden, dankt God in alles, want dit is de wil van God.
En ik denk niet dat er daarmee bedoelt wordt dat dan alleen mag zingen: dank U voor deze nieuwe morgen enz.

Terug naar “Archief”