Hoe lees jij de Bijbel???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 feb 2005 23:38

Cool echt spannend om te lezen... echt zo'n stuk wat in de Bijbel staat, maar niet bij het Woord van God hoort..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 feb 2005 00:15

spacy schreef:
Yael schreef:systematisch de Bijbel doorlezen is volgens mij het beste :wink:
ik ken maar weinig christenen die Deutoronomium en Numeri
hebben doorgeworsteld om maar iets te noemen. :P

die zijn juist leuk!!! :P

heerlijk onverstoorbare doorgaan met herhaling van optellingen, maar ook tussendoor zijn allerlei interessante dingen te lezen die je anders zou missen als je het overslaat, ook juist interessant om zo te kijken hoe groot dat volk wel niet is geweest, dat was niet zomaar een paar families die door de woestijn reisden, nee het was terecht een hele volksverhuizing

Deuteronomium is één van de meest evangelische boeken van het OT.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 feb 2005 00:16

Raido schreef:Cool echt spannend om te lezen... echt zo'n stuk wat in de Bijbel staat, maar niet bij het Woord van God hoort..

Pardon??? Niet het Woord van God? Wat is dat voor ketters geluid?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 feb 2005 10:07

Mapleleaf schreef:...Ik ben al een paar keer begonnen maar uiteindelijk begin ik toch weer ergens anders als ik bij die namenlijsten aankom. ...

Namenlijsten en geslachtsregisters zijn volgens mij een weldaad voor de analytische geest: het is leuk om daar een schema van te maken met de getallen erbij. Dan krijg je een werkbaar overzicht. En het is niet moeilijk om die te maken.
Helaas zullen analytisch ingestelde mensen - waarvan ik er ook een ben - weer wat meer moeite hebben met poëtische literatuur. Maar misschien kunnen de poëtische mensen daar weer wat nuttigs over zeggen...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 26 feb 2005 10:43

Zie ook eens Jesaja 43:16

"Zoekt in het boek des Heeren, en lees!"
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

jean

Berichtdoor jean » 26 feb 2005 13:41

Raido:Cool echt spannend om te lezen... echt zo'n stuk wat in de Bijbel staat, maar niet bij het Woord van God hoort..

Je verwijt me een aantal malen dat ik je veroordeel, of je aanval. Ik leg telkenmale uit dat dit niet het geval is.

Je maakt jezelf nu alleen behoorlijk verdacht. Geloof je niet in de bijbel als compleet woord van God? Ik wil je niet veroordelen, maar probeer toch eens te kijken wat geloven voor je inhoudt, en hoeveel je zelf in te brengen wilt hebben!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 feb 2005 14:19

frekje schreef:Zie ook eens Jesaja 43:16

In Jesaja 43:16 staat iets anders. Daar staat:
Alzo zegt de HEERE, Die in de zee een weg, en in de sterke wateren een pad maakte;

Ik zat namelijk te bladeren in mijn Hebreeuwse Bijbel, om te kijken hoe dat eruit ziet in het Hebreeuws, en toen dacht ik ineens: dat kan niet kloppen!

Ah, ik zie al wat er fout gegaan is: 43 moet 34 zijn.
Jesaja 34: 16:
Zoekt in het boek des HEEREN, en leest; niet een van dezen zal er feilen, het een noch het ander zal men missen; want mijn mond zelf heeft het geboden, en Zijn Geest Zelf zal ze samenbrengen.

דִּרְשׁוּ מֵעַל-סֵפֶר יְהוָה, וּקְרָאוּ
Transcriptie: Diresju méàl-séfèr JHWH uqeráu
Hé, voor 'lezen' staat een vorm van het werkwoord קרא. Heb ik geleerd als: roepen, noemen. Blijkt ook te betekenen: voorlezen. Gesenius-woordenboek: 9. (laut) lesen, vorlesen
Er wordt dus hardop voorlezen bedoeld.

Heb ik weer wat geleerd. :)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 28 feb 2005 18:49

Boekenlezer schreef:
frekje schreef:Zie ook eens Jesaja 43:16

In Jesaja 43:16 staat iets anders. Daar staat:
Alzo zegt de HEERE, Die in de zee een weg, en in de sterke wateren een pad maakte;

Ik zat namelijk te bladeren in mijn Hebreeuwse Bijbel, om te kijken hoe dat eruit ziet in het Hebreeuws, en toen dacht ik ineens: dat kan niet kloppen!

Ah, ik zie al wat er fout gegaan is: 43 moet 34 zijn.
Jesaja 34: 16:
Zoekt in het boek des HEEREN, en leest; niet een van dezen zal er feilen, het een noch het ander zal men missen; want mijn mond zelf heeft het geboden, en Zijn Geest Zelf zal ze samenbrengen.

דִּרְשׁוּ מֵעַל-סֵפֶר יְהוָה, וּקְרָאוּ
Transcriptie: Diresju méàl-séfèr JHWH uqeráu
Hé, voor 'lezen' staat een vorm van het werkwoord קרא. Heb ik geleerd als: roepen, noemen. Blijkt ook te betekenen: voorlezen. Gesenius-woordenboek: 9. (laut) lesen, vorlesen
Er wordt dus hardop voorlezen bedoeld.

Heb ik weer wat geleerd. :)

Sorry Boekenlezer, het moest idd vers 34 zijn. Maar goed, ik heb ook weer heel veel van jou geleerd!
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Terug naar “Archief”