kiezen voor geloof/en wat als het niet meer lukt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 feb 2005 20:50

Mensen laten we in deze discussie redelijk blijven. Het gaat inderdaad over mensen, dus wees voorzichtig met hoe je dingen zegt. Maar ook mag een beargumenteerde mening gegeven worden, als sommige mensen ongevoelig overkomen, doe dan in ieder geval je best om te kijken wat er wel gezegd en beargumenteerd wordt.

Nog even mijn 2p. ik kan me de worsteling met God voorstellen. Het is m.i. erger om je vragen en boosheid naar God te ontkennen dan deze uittespreken. Je moet er soms dwars doorheen (en ik weet dat ik veel te makkelijk praten heb, neem me dat niet kwalijk alsjeblieft). Toch geloof ik niet dat je als Christen en kunt zeggen dat God goed is en dat je boosheid op hem terecht was. Het is zo voorstelbaar dat je God niet begrijpt. Maar als je gelooft dat God goed is, zal je dat toch eerder aan je eigen onbegrip toeschrijven dan aan een fout van God?

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 25 feb 2005 20:58

parsifal schreef:Mensen laten we in deze discussie redelijk blijven. Het gaat inderdaad over mensen, dus wees voorzichtig met hoe je dingen zegt. Maar ook mag een beargumenteerde mening gegeven worden, als sommige mensen ongevoelig overkomen, doe dan in ieder geval je best om te kijken wat er wel gezegd en beargumenteerd wordt.

Nog even mijn 2p. ik kan me de worsteling met God voorstellen. Het is m.i. erger om je vragen en boosheid naar God te ontkennen dan deze uittespreken. Je moet er soms dwars doorheen (en ik weet dat ik veel te makkelijk praten heb, neem me dat niet kwalijk alsjeblieft). Toch geloof ik niet dat je als Christen en kunt zeggen dat God goed is en dat je boosheid op hem terecht was. Het is zo voorstelbaar dat je God niet begrijpt. Maar als je gelooft dat God goed is, zal je dat toch eerder aan je eigen onbegrip toeschrijven dan aan een fout van God?

Vaya con Dios,

parsifal

Inderdaad, goed gezegd! Dat probeer ik hier al de hele tijd aan te geven hetzij soms in wat andere bewoordingen... het kan er bij mij niet in dat je God overal de schuld van kan geven en boos bent op Hem zonder daar ooit vergeving voor nodig te hebben....
Je bent boos op Hem omdat je Hem niet begrijpt, of vindt dat Hij dingen anders moet doen..... Anders word je toch niet boos op Hem lijkt me?!
Dus dan vind je dat je hetzelf beter gedaan zou hebben, anders zou je niet boos zijn... Je denkt dat God je onrecht aandoet, maar kan dat eigenlijk wel?! Wie zijn wij om te beslissen wat God wel of niet moet doen? We mogen dankbaar zijn dat Hij nog naar ons om wilde zien en ons een weg tot verlossing aanbood! Daar blijft bij mij het pijnpunt zitten; waarom denken wij het beter te weten dan God en worden boos op Hem? En als je dan boos bent op Hem of Hem niet begrijpt is dat menselijk. Daar ben ik ook van overtuigd, maar vroeg of laat zie je toch in dat wat God doet goed is! (volgens mij weet Raido daar ook van)
Waarom is er dan geen schuldgevoel richting God, waarom niet de vraag om vergeving voor het feit dat wij boos waren op God??? Dat begrijp ik nog steeds niet hoe dat mogelijk is.....

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 feb 2005 21:03

Het is niet direct boos zijn op God, maar boos op wat er gebeurd en dat God het toelaat.. Dat die dingen gebeuren mogen en dat je dat niet kunt koppelen als mens aan een liefde volle vader... Straft God om je dichter bij Hem te brengen, ja dat doet Hij, dat heb ik gemerkt, maar daardoor ben ik eerst nog verder van Hem afgeweest, todat Hij mij vast hield toen ik weg wou gaan.

Dank u God, wat u deed was goed in uw ogen, ik vond het niet goed, ik vind het niet goed, maar het is uw besluit en als ik zie wat er uitgekomen is, mijn relatie met God, met mijn vriendin, het begrip dat ik heb meegekregen uit die ervaring, waar ik mensen mee heb mogen redden, die op het zelfde punt stonden en niet verder wilden.. Dank u God
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 25 feb 2005 21:06

Raido schreef:Het is niet direct boos zijn op God, maar boos op wat er gebeurd en dat God het toelaat.. Dat die dingen gebeuren mogen en dat je dat niet kunt koppelen als mens aan een liefde volle vader... Straft God om je dichter bij Hem te brengen, ja dat doet Hij, dat heb ik gemerkt, maar daardoor ben ik eerst nog verder van Hem afgeweest, todat Hij mij vast hield toen ik weg wou gaan.

Dank u God, wat u deed was goed in uw ogen, ik vond het niet goed, ik vind het niet goed, maar het is uw besluit en als ik zie wat er uitgekomen is, mijn relatie met God, met mijn vriendin, het begrip dat ik heb meegekregen uit die ervaring, waar ik mensen mee heb mogen redden, die op het zelfde punt stonden en niet verder wilden.. Dank u God

Ik zou je toch nog willen vragen; waarom kun je het dan nog steeds niet goed vinden? Vind je dat je het zelf beter weet?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 feb 2005 21:08

waarom kun je het dan nog steeds niet goed vinden?
Hoe kan ik het goed vinden dat mijn vriendin incestslachtoffer is geweest en zelfmoord heeft gepleegd, en dat er een God in de hemel zit, die dit tegen had kunnen houden, en dat niet gedaan heeft. Nee ik vind het niet goed dat zij stierf, ookal is er veel goeds uit voort gekomen, ik vind dat niet goed.

Vind je dat je het zelf beter weet?
Nee hoezo? Maar als ik God had geweest had ik het wel anders/humaner aangepakt

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 25 feb 2005 21:09

Raido schreef:
waarom kun je het dan nog steeds niet goed vinden?
Hoe kan ik het goed vinden dat mijn vriendin incestslachtoffer is geweest en zelfmoord heeft gepleegd, en dat er een God in de hemel zit, die dit tegen had kunnen houden, en dat niet gedaan heeft. Nee ik vind het niet goed dat zij stierf, ookal is er veel goeds uit voort gekomen, ik vind dat niet goed.

Vind je dat je het zelf beter weet?
Nee hoezo? Maar als ik God had geweest had ik het wel anders/humaner aangepakt

Dus jij bepaalt nu wat humaner is... Jij stelt dus nu dat God niet humaan gehandeld heeft. En dat is zijn almacht en wijsheid tegengaan... Mijns inziens toch niet goed!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 feb 2005 21:16

Dus jij bepaalt nu wat humaner is... Jij stelt dus nu dat God niet humaan gehandeld heeft. En dat is zijn almacht en wijsheid tegengaan... Mijns inziens toch niet goed!
Het is dat jij er naar vroeg hoor dat ik het zeg.. Maar ik ben niet zo'n hozanna en godisgoed-profeet..

Ik ben een mens, en als ik God was, zou ik inderdaad dingen anders doen, maar ik ben God niet, en ik zeg er ook niet mee dat God het zo verkeerd doet, alleen dat ik het anders zou doen.

Ik ga zijn wijsheid niet tegen, absoluut niet, lees ook eens de goede dingen die ik schrijf, dat ik nu zie dat God er een bedoeling mee had, en dat dat gelukt is, maar moest dat zo? Ja het kon zo, en het ging goed..

Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn (Ciska hier bijvoorbeeld), die een relatie met God hebben, en dan ernstig ziek worden, en daar zo'n slag door krijgen dat ze van God afraken, en ik ben ver geweest, maar terug gekomen, lees die dingen ook eens, zie het goede, inplaats van me aftekatten op kleine dingen... Jezus zei, ach je kunt het hier boven ergens lezen.. kijk uit met de dingen die je zegt, geloof moet groeien, stamp ze niet de grond in..

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 25 feb 2005 21:20

Pierro schreef:Dus jij bepaalt nu wat humaner is... Jij stelt dus nu dat God niet humaan gehandeld heeft. En dat is zijn almacht en wijsheid tegengaan... Mijns inziens toch niet goed!

Als ik hier even op mag reageren:
Je hebt vast wel eens de uitdrukking gehoord dat God met een kromme stok, rechte slagen kan geven.
Als ik naar m'n eigen rukzakje kijk kan ik daar volmondig mee instemmen. De slagen waren recht, maar daarom bleef de stok wel krom.
Dat "kromme" is iets wat ik nooit zal kunnen begrijpen en dat sluimerend toch op de achtergrond blijft liggen. Voor mijzelf heb ik dan ook niet meer zo de behoefte om het te willen begrijpen.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 25 feb 2005 21:22

Raido schreef:
Het is dat jij er naar vroeg hoor dat ik het zeg.. Maar ik ben niet zo'n hozanna en godisgoed-profeet..

Ik ben een mens, en als ik God was, zou ik inderdaad dingen anders doen, maar ik ben God niet, en ik zeg er ook niet mee dat God het zo verkeerd doet, alleen dat ik het anders zou doen.

Ik ga zijn wijsheid niet tegen, absoluut niet, lees ook eens de goede dingen die ik schrijf, dat ik nu zie dat God er een bedoeling mee had, en dat dat gelukt is, maar moest dat zo? Ja het kon zo, en het ging goed..

Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn (Ciska hier bijvoorbeeld), die een relatie met God hebben, en dan ernstig ziek worden, en daar zo'n slag door krijgen dat ze van God afraken, en ik ben ver geweest, maar terug gekomen, lees die dingen ook eens, zie het goede, inplaats van me aftekatten op kleine dingen... Jezus zei, ach je kunt het hier boven ergens lezen.. kijk uit met de dingen die je zegt, geloof moet groeien, stamp ze niet de grond in..

Ik blijf erbij dat je dan toch je eigen ideeen boven die van God stelt. Want je bent het er niet mee eens en denkt het zelf beter te weten dan God. En daar zit voor mij de kern van de zaak!
En dan kun je zeggen dat ik ook de goede dingen moet zien, mee eens. Ik ben ook blij dat je nog op de goede dingen kunt zien! Wie weet had ik wel niet hetzelfde kunnen zeggen als ik al die dingen meegemaakt heb. Maar wat ik nu wel weet, is dat het nooit goed te praten is dat we onszelf boven Hem stellen en het beter (in dit geval: humaner) denken te weten dan God.....

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 feb 2005 21:31

Want je bent het er niet mee eens en denkt het zelf beter te weten dan God.
Je bent ook wel een gruwelijke arrogante stijfkop! Ik zeg dat ik een mens ben, en dat ik geen God ben! Ik zeg dat als (ALS!) ik God zou zijn dingen anders zou doen, en is dat verkeerd?

Ik heb mijn muis vast met mijn linkerhand, jij met je rechter, ja ik doe dat anders, maar is dat beter of slechter? Ik ben helemaal geen God, dus het is al een belachelijke vraag om zo iets te stellen.

Ik vind het gewoon straal bezopen, nee ik was het er niet mee eens (en nog niet) dat er mensen moesten sterven om mij richting God te slaan, en dat is toch volkomen logisch? Of ben ik soms een volslagen randdebiel? Ik stel mij niet boven God, het enige wat ik stel is dat het achteraf gezien goed was wat God heeft bewerkstelligt, maar ik vind het niet goed dat daar iemand voor verkracht en gestorven is, er vrienden voor verongelukt zijn.

Niet goed hoeft niet te betekenen dat Gods besluiten fout waren, die zijn goed, dat heb ik al tien keer aangegeven. Ik word er een beetje moe van, het lijkt ammehoela alsof ik verantwoording moet afleggen bij jou, in plaats van voor God.

Ik zeg nu al de hele tijd dat ik geen God ben, geen God wil zijn, enzovoort maar jij verhard je toch, ik stel mij niet boven God.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 25 feb 2005 22:07

Raido schreef:
Want je bent het er niet mee eens en denkt het zelf beter te weten dan God.
Je bent ook wel een gruwelijke arrogante stijfkop! Ik zeg dat ik een mens ben, en dat ik geen God ben! Ik zeg dat als (ALS!) ik God zou zijn dingen anders zou doen, en is dat verkeerd?

Ik heb mijn muis vast met mijn linkerhand, jij met je rechter, ja ik doe dat anders, maar is dat beter of slechter? Ik ben helemaal geen God, dus het is al een belachelijke vraag om zo iets te stellen.

Ik vind het gewoon straal bezopen, nee ik was het er niet mee eens (en nog niet) dat er mensen moesten sterven om mij richting God te slaan, en dat is toch volkomen logisch? Of ben ik soms een volslagen randdebiel? Ik stel mij niet boven God, het enige wat ik stel is dat het achteraf gezien goed was wat God heeft bewerkstelligt, maar ik vind het niet goed dat daar iemand voor verkracht en gestorven is, er vrienden voor verongelukt zijn.

Niet goed hoeft niet te betekenen dat Gods besluiten fout waren, die zijn goed, dat heb ik al tien keer aangegeven. Ik word er een beetje moe van, het lijkt ammehoela alsof ik verantwoording moet afleggen bij jou, in plaats van voor God.

Ik zeg nu al de hele tijd dat ik geen God ben, geen God wil zijn, enzovoort maar jij verhard je toch, ik stel mij niet boven God.

Om met het laatste te beginnen: hoezo verharden? Wie gaat er hier nu veroordelend spreken? Ik mag blijkbaar toch niet meer zeggen hoe ik erover denk want dan ben ik gelijk arrogant en een stijfkop en verhard ik me..... Dat zegt helaas meer over jezelf dan over mij!
Laat ik trouwens even voorop stellen dat ik nooit verantwoording van jou af zal eisen! Ik wil alleen mijn mening maar overbrengen.... En die is toevallig net wat anders dan jou mening....
Het maakt niet uit of je wel of niet God bent, je hoeft niet aan te komen met: ALS.... Want het blijkt dat de gedachte nu al leeft, dus er is geen ALS.... Het gaat erom dat jij nu hier met je menselijke verstand dingen zegt die je anders zou doen dan God. Dus stel je in gedachten jezelf toch hoger dan God.... En dat blijft mijns inziens verkeerd.
En als jij dat niet in wilt zien, terwijl het volgens mij gewoon een logische constatering is, dan ga ik daar verder maar niet meer op in.... Ik vind het jammer dat het zo moet gaan maar mijns inziens schiet dit ook niet echt op.....

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 feb 2005 22:20

Dus stel je in gedachten jezelf toch hoger dan God.... En dat blijft mijns inziens verkeerd.
Ik denk er nooit overna dat ik God zou zijn, ik wil geen God zijn, maar als ik jou vraag wat je zou doen als je God was, zul je niet zeggen: net als God doet.. je zult misschien niet toelaten dat er verschillende kerkverbanden ontstaan of whatever, iedereen heeft zijn eigen ideeën. Ik kan niet eens God zijn, misschien is het eens goed om Bruce Almighty te kijken, ook iemand die veel commentaar op God heeft en dan voor een week God mag zijn, hij wil ook alles anders doen, maar dat kan Hij niet! Maar dat wil niet zeggen dat hij het niet anders zou doen.

sela

Berichtdoor sela » 25 feb 2005 22:26

't is eigenlijk wel logisch dat hier zo'n discussie over is.. elke zondag, elke dag horen we van God en van de eeuwigheid waar we behouden voor moeten worden... nee, sterker: nu vraagt God van ons dat we hem eren als belangrijkste doel van ons leven... en een ieder probeert hiermee het zijne te doen..

jongens, wees zacht voor elkaar..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 feb 2005 22:29

Ja lieverd, zal ik doen hoor, ik wil niet met een molensteen in de zee belanden ;-)

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 25 feb 2005 22:34

Raido schreef:
Dus stel je in gedachten jezelf toch hoger dan God.... En dat blijft mijns inziens verkeerd.
Ik denk er nooit overna dat ik God zou zijn, ik wil geen God zijn, maar als ik jou vraag wat je zou doen als je God was, zul je niet zeggen: net als God doet.. je zult misschien niet toelaten dat er verschillende kerkverbanden ontstaan of whatever, iedereen heeft zijn eigen ideeën. Ik kan niet eens God zijn, misschien is het eens goed om Bruce Almighty te kijken, ook iemand die veel commentaar op God heeft en dan voor een week God mag zijn, hij wil ook alles anders doen, maar dat kan Hij niet! Maar dat wil niet zeggen dat hij het niet anders zou doen.

Precies ja, en dan nog blijkt dus dat wij er andere gedachten op na houden en ons hele leven, onze gedachten in alles NIET door God laten beheersen. Terwijl dat mijns inziens ons levensdoel moet zijn! Wat zou je dan anders in de hemel moeten doen? Waar zou je God dan voor kunnen prijzen? Als je hier al boos op Hem bent? Als je niet wilt buigen voor zijn raad.... We hebben hier niet met iets te doen ALS, want we leven niet met die mogelijkheid.... We leven NU... Dus zijn we God niet en moeten we ook niet gaan doen alsof! In ALLES afhankelijk leven tot Zijn eer vertrouwend op Zijn wijsheid!

Terug naar “Archief”