"Ontactische" ambtsdragers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

"Ontactische" ambtsdragers

Berichtdoor Optimatus » 25 feb 2005 11:14

Het valt mij op dat er nogal wat ambtsdragers in onze kerken zijn die niet bepaald uitblinken in tactiek en fijngevoeligheid. Waar liefde en troost gebracht wordt, trappen zij met spikes nog eens extra na op de ziel van iemand die liefde en troost nodig heeft en wat een vermaning nodig heeft, wordt met een schijnheilige glimlach onder het tapijt geveegd.

Voorbeeld (fictief, gebaseerd op gehoord verhaal)
In gezin X te Y is iemand overleden. De familie is natuurlijk bedroefd.
Komt de ambtsdrager: "Ja, jammer dat hij zo en zo leefde, nu is hij niet in de hemel maar in de hel"

In gezin Y te Z is een jongentje geboren, maar het zat bij de geboorte klem en is nu zwaar spastisch en kan eigenlijk helemaal niks.
Komt de ambstdrager: "Nou, dat zal dan wel de straffe Gods zijn omdat jullie toen en toen niet volgens het Woord geleefd hebben.

In beide gevallen zou ik - indien mijn hond wat dapperder was - de hond op hem afgestuurd hebben en een afzettingsprocedure voor de desbetreffende ambtsdrager in gang hebben gezet - of die kerkelijke gemeente per direct verlaten hebben.

Zijn er mensen die ook van dit soort ervaringen hebben en hoe zijn zij daarmee omgegaan? Het is niet de bedoeling dat er namen door het slijk worden gehaald, het gaat uitsluitend om wat er gebeurd is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 25 feb 2005 11:23

ik heb ( of liever gezegd mijn ouders) hebben ook zoiets meegemaakt.

Jij durft wel zeg.. met je afzettingsprocedures of die gemeente vertlaten. Zou je niet beter in gesprek kunnen met met de desbetreffende ds. Dan weet de ds. tenminste wat hij moet veranderen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 feb 2005 11:26

mw schreef:ik heb ( of liever gezegd mijn ouders) hebben ook zoiets meegemaakt.

Jij durft wel zeg.. met je afzettingsprocedures of die gemeente vertlaten. Zou je niet beter in gesprek kunnen met met de desbetreffende ds. Dan weet de ds. tenminste wat hij moet veranderen.

Neem me niet kwalijk, maar ik heb het idee dat praten praten praten bij dergelijke lieden met een bord voor hun gezicht niet echt gaat werken. Maar je hebt gelijk, proberen moet altijd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 25 feb 2005 11:51

Optimatus schreef:Neem me niet kwalijk, maar ik heb het idee dat praten praten praten bij dergelijke lieden met een bord voor hun gezicht niet echt gaat werken. Maar je hebt gelijk, proberen moet altijd.

proberen kan altijd jah. Tis in ieder geval beter dan de gemeente waar je je thuis voelt per direct te verlaten.

In ons geval werkte praten ook niet direct, maar later wel :D Alhoewel, mijn ouders hadden ook tegen de ds. gezegd dat ze de gemeente desnoods wel wilden verlaten, dat hadden ze er wel voorover. Er kwam alleen maar meer ruzie uit voort.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

joepie

Re: "Ontactische" ambtsdragers

Berichtdoor joepie » 25 feb 2005 11:57

Optimatus schreef:Het valt mij op dat er nogal wat ambtsdragers in onze kerken zijn die niet bepaald uitblinken in tactiek en fijngevoeligheid. Waar liefde en troost gebracht wordt, trappen zij met spikes nog eens extra na op de ziel van iemand die liefde en troost nodig heeft en wat een vermaning nodig heeft, wordt met een schijnheilige glimlach onder het tapijt geveegd.

Voorbeeld (fictief, gebaseerd op gehoord verhaal)
In gezin X te Y is iemand overleden. De familie is natuurlijk bedroefd.
Komt de ambtsdrager: "Ja, jammer dat hij zo en zo leefde, nu is hij niet in de hemel maar in de hel"

In gezin Y te Z is een jongentje geboren, maar het zat bij de geboorte klem en is nu zwaar spastisch en kan eigenlijk helemaal niks.
Komt de ambstdrager: "Nou, dat zal dan wel de straffe Gods zijn omdat jullie toen en toen niet volgens het Woord geleefd hebben.

In beide gevallen zou ik - indien mijn hond wat dapperder was - de hond op hem afgestuurd hebben en een afzettingsprocedure voor de desbetreffende ambtsdrager in gang hebben gezet - of die kerkelijke gemeente per direct verlaten hebben.

Zijn er mensen die ook van dit soort ervaringen hebben en hoe zijn zij daarmee omgegaan? Het is niet de bedoeling dat er namen door het slijk worden gehaald, het gaat uitsluitend om wat er gebeurd is.

Misschien ben ik een beetje naief, maar je wil toch niet zeggen dat dit gebeurd? :?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 25 feb 2005 12:10

joepie schreef:Misschien ben ik een beetje naief, maar je wil toch niet zeggen dat dit gebeurd? :?

Het gebeurd zeer zeker wel :? . Helaas wel!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 feb 2005 12:52

ik ken genoeg voorbeelden van jeugd. Die diep vanuit hun hart vertellen dat God hun helemaal verandert heeft. En dat God alles is geworden in hun leven...

En dat daarna door een ouderling/dominee wordt gezegt: "ik hoop dat God je nog eens bekeert"
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joepie

Berichtdoor joepie » 25 feb 2005 13:08

Ik ben verbijsterd :shock:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 25 feb 2005 13:15

Wanneer dit niet slechts een hypothese is, dan is het schokkend. In zo'n geval zou ik de desbetreffende man de deur wijzen.

mw schreef:

Ik zou niet weten wat een dominee hier aan zou kunnen veranderen. Officieel gezien is de kerkenraad de hoogste macht binnen een gemeente.

Volgens mij komt dit ook vaak voort uit het feit dat veel ouderlingen worden gekozen op basis van bepaalde status, i.p.v. hun kwaliteiten om mensen daadwerkelijk te kunnen helpen. Wie niet beseft dat dergelijke uitspraken onbijbels zijn.

Zo heb ik uit eerste hand gehoord, dat veel ouderlingen in de betreffende gemeente bijvoorbeeld helemaal niets lezen, geen krant, geen boek, niets. Dat is toch de problemen over de gemeente afroepen, ouderlingsgewijs gezien.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 25 feb 2005 15:50

wat een dwaas, ik zou hem persoonlijk de deur wijzen met de vermelding dat ie er niet weer in hoeft te komen, totdat hij spijt van zijn onbezonnen opmerking heeft,
wat voor gevolgen dit ook verder mag hebben.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 25 feb 2005 17:14

mw schreef:
joepie schreef:Misschien ben ik een beetje naief, maar je wil toch niet zeggen dat dit gebeurd? :?

Het gebeurd zeer zeker wel :? . Helaas wel!

gebeurt zeker wel!
Bij ons in de familie is een paar jaar geleden iemand overleden, die zn hele leven erg heeft mogen getuigen, en absoluut een kind van God was. Jaaaaren ouderling geweest. Hij komt te overlijden, en heeft op t laatste moment wat strijd.

Na zn overlijden komt er een ouderling. die concoleert de familie. 1 uit de familie zegt, wij hebben het nu moeilijk, maar hij is veel gelukkiger nu, hij is Boven.
Ouderling: nooouuuu, u durft heel wat te zeggen. op t laatst had ie zelf strijd, en als je weet dat t goed is, dan heb je dat niet :roll:

en verder geen enkel woord van troost.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 feb 2005 18:06

hijwel schreef:ik ken genoeg voorbeelden van jeugd. Die diep vanuit hun hart vertellen dat God hun helemaal verandert heeft. En dat God alles is geworden in hun leven...

En dat daarna door een ouderling/dominee wordt gezegt: "ik hoop dat God je nog eens bekeert"

:mrgreen: |:)| (Moest toch even lachen toen ik deze las.. :D )

Overigens heb ik het ook weleens gehoord van een oudere dominee die nu volgens mij al overleden is. Was er een kind geboren, zegtie: kijk, daar ligt weer een brandhoutje voor de hel.

Of redelijk recent ds. Hochem tijdens een doopdienst: Ja ouders, ze kunnen nog bekeerd worden, maar reken er maar niet op hoor!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 25 feb 2005 18:12

Aragorn schreef:Overigens heb ik het ook weleens gehoord van een oudere dominee die nu volgens mij al overleden is. Was er een kind geboren, zegtie: kijk, daar ligt weer een brandhoutje voor de hel.

ik weet van een ds. dat hij hetzelfde zegt in een doopdienst. Erg triest als dat je overtuiging is.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 feb 2005 19:45

Aragorn schreef:
hijwel schreef:ik ken genoeg voorbeelden van jeugd. Die diep vanuit hun hart vertellen dat God hun helemaal verandert heeft. En dat God alles is geworden in hun leven...

:mrgreen: |:)| (Moest toch even lachen toen ik deze las.. :D )

Overigens heb ik het ook weleens gehoord van een oudere dominee die nu volgens mij al overleden is. Was er een kind geboren, zegtie: kijk, daar ligt weer een brandhoutje voor de hel.

Of redelijk recent ds. Hochem tijdens een doopdienst: Ja ouders, ze kunnen nog bekeerd worden, maar reken er maar niet op hoor!

Heeft hij ook het dankgebed uitgesproken?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 25 feb 2005 19:48

Vind je het gek dat half Nederland kerk-trauma's heeft?

Te ziek dit soort dingen.
..

Terug naar “Archief”