Evangelisch Stereobeeld.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 mar 2003 14:46

Recht op de Geest, tja ik hou het er liever op dat de Geest ons is beloofd en dat je Hem krijgt als toegift op je bekering.
Toegift? De Heilige Geest WERKT de bekering!

Chloë

Berichtdoor Chloë » 24 mar 2003 15:07

Inderdaad, 'toegift' is wel een summiere benaming!

1 Kor 12:3 'Daarom maak ik u bekend, dat niemand, die door den Geest Gods spreekt, Jezus een vervloeking noemt; en niemand kan zeggen, Jezus den Heere te zijn, dan door den Heiligen Geest.'

Groetjes Chloë

PS: om het allemaal nog ingewikkelder te maken, ik ben géén refo maar ik geloof níet in een vrije wil. :mrgreen:

joris

Berichtdoor joris » 24 mar 2003 15:20

de Geest is een onderpand, oke, maar dat is hetzelfde als een voorschot. HEt woord toegift gebruikte ik vooral als reachte op de term 'recht hebben op de Heilige Geest 'zoals daarboven gezegd werd. IN plaats van Recht zie ik liever belofte en toegift/gift.

Een onderpand is hetzelfde als een voorschot lijkt mij. ..ij die toch de Geest ontvangen hebben als een voorschot op wat wij nog krijgen staat in rom 8:23.
In 2 cor 1:22 (overigens in mijn concordantie de enige tekst waarin onderpand voorkomt): hij heeft ons gezalfd, zijn eigendomsmerk op ons gezet en bij wijze van voorschot de Geest in ons hart gelegd.

De Heilige Geest is ons gestuurd om ons sterk te maken om voor Hem te getuigen!!!! niet om voor ons bij de vader te pleiten, dat doet Jezus zelf!!!joh 15:26: hij zal bij jullie komen om jullie bij te staan. IN 14:26 staat: Maar de hheilige geest die de Vader in mjn naam zal zenden, die zal julllie bijstaan; hij zal je alles leren en je alles weer in herinnering brengen wat ik je heb verteld.

Door God kom je tot bekering, uiteraard, maar de GEest is meer. De Geest is eigenljk Jezus die in je hart woont.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 mar 2003 15:24

Of we recht hebben op bekering, God's liefde, of de Geest, doet niet terzake; het wordt ons AANGEBODEN! De cruciale vraag is, neem je het aan of wijs je het af.

joris

Berichtdoor joris » 24 mar 2003 15:28

nou goed, nu is het circeltje weer rond.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 mar 2003 15:34

ik denk wel dat er in het leven van mensen minstens een moment is waarop God ze de keuze geeft om Hem te dienen. Je zou dus ook kunnen zeggen dat op het moment dat God de oproep doet & de mens zich daarvan bewust is, er tijdelijk sprake is van een 'vrije wil'.

joris

Berichtdoor joris » 24 mar 2003 16:54

wie heeft bedacht dat de mens geen vrije wil heeft?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 mar 2003 16:54

Dat valt uit de bijbel te concluderen....
Daarnaast uit de praktische ervaring van elke dag.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 24 mar 2003 16:56

surfer schreef:Dat valt uit de bijbel te concluderen....
Daarnaast uit de praktische ervaring van elke dag.

hm, ik concludeer juist uit de Bijbel dat de mens wel een vrije wil heeft, maar tegelijkertijd de neiging heeft om het kwade te doen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 24 mar 2003 16:58

Bijbelteksten, surfer! Surf eens door die bijbel van je!!!! Ik heb ontdekt namelijk dat heel veel van die zinnen die ik ooit ook geleerd heb nergens op slaan of op dubieuze bijbelteksten gebasseerd zijn. De mens heeft geen vrije wil is er daar een van. Gods wege zijn ondoorgrondelijk staat in een ander forum.

Wie zegt dat de mens geen vrije wil heeft? Wat wordt dan bedoeld?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 mar 2003 17:22

Bijbelteksten, surfer! Surf eens door die bijbel van je!!!!
ehm.. :roll: :?:

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 mar 2003 17:30

het aantal 'vrije mensen' dat ik in mijn leven ben tegengekomen is in ieder geval zeer beperkt. Altijd gebonden aan vooroordelen, angsten, onkunde etc. Als de Geest in je gaat werken wordt je daarvan vrijgemaakt. Ook je wil wordt vrijgemaakt. Wat valt er door de Geest nog vrij te maken als je al vrij was?

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 24 mar 2003 19:21

Beste Hemelburger,

Ik vroeg dus waar stond dat Jezus ons alles in het hart geeft, door Zijn Geest, om voor Hem te kiezen. Dat staat niet in de Bijbel, en als het er staat, dan geldt dat Gods volk:

2 cor. 1:2: Die ons ook heeft verzegeld, en het onderpand des Geestes in onze harten gegeven.
--> Geldt Gods volk
2 cor. 5:5: Die ons nu tot ditzelfde bereid heeft, is God, Die ons ook het onderpand des Geestes gegeven heeft.
Efe. 1:14: Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verkregene verlossing, tot prijs Zijner heerlijkheid.
---> Deze teksten gelden alleen de verlosten

Verder geven deze teksten niet aan dat Jezus iedereen alles in het hart geeft, door Zijn Geest om voor Hem te kiezen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 mar 2003 19:33

Nou Joris en Napoleon, ik heb wat moeite voor jullie gedaan :wink: :

Joh. 8:

32 En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.
33 Zij antwoordden Hem: Wij zijn Abrahams zaad, en hebben nooit iemand gediend; hoe zegt Gij dan: Gij zult vrij worden?
34 Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Een iegelijk, die de zonde doet, is een dienstknecht der zonde.

Rom. 6:

12 Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams.
13 En stelt uwe leden niet der zonde tot wapenen der ongerechtigheid; maar stelt uzelven Gode, als uit de doden levende geworden zijnde, en stelt uw leden Gode tot wapenen der gerechtigheid.
14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.
16 Weet gij niet, dat wien gij uzelven stelt tot dienstknechten ter gehoorzaamheid, gij dienstknechten zijt desgenen, dien gij gehoorzaamt, of der zonde tot den dood, of der gehoorzaamheid tot gerechtigheid?
17 Maar Gode zij dank, dat gij wel dienstknechten der zonde waart, maar dat gij nu van harte gehoorzaam geworden zijt aan het voorbeeld der leer, tot hetwelk gij overgegeven zijt;
18 En vrijgemaakt zijnde van de zonde, zijt gemaakt dienstknechten der gerechtigheid.
19 Ik spreek op menselijke wijze, om der zwakheid uws vleses wil; want gelijk gij uw leden gesteld hebt, om dienstbaar te zijn der onreinigheid en der ongerechtigheid, tot ongerechtigheid, alzo stelt nu uw leden, om dienstbaar te zijn der gerechtighei
20 Want toen gij dienstknechten waart der zonde, zo waart gij vrij van de gerechtigheid.
21 Wat vrucht dan hadt gij toen van die dingen, waarover gij u nu schaamt? Want het einde derzelve is de dood.
22 Maar nu, van de zonde vrijgemaakt zijnde, en Gode dienstbaar gemaakt zijnde, hebt gij uw vrucht tot heiligmaking, en het einde het eeuwige leven.
23 Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.

Romeinen 8 2 Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.

Romeinen 8 21 Op hoop, dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods.

2 Corinthiers 3 17 De Heere nu is de Geest; en waar de Geest des Heeren is, aldaar is vrijheid.

Galaten 5 1 Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.

Galaten 5 13 Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders, alleenlijk gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander door de liefde.

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 14:20

ik denk dat ik niet weet wat jullie bedoelen met: het volk
Volgens mij is namelijk iedereen die in God gelooft zijn volk. Maar hoe zien jullie dat?

Terug naar “Archief”