Evangelisch Stereobeeld.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 20 mar 2003 10:17

bijvoorbeeld:
1. rom 7: 4: Want toen Christus stierf, bent u mét hem gestorven. Voor de wet bestaat u niet meer. Nu behoort u toe aan iemand anders, aan Christus Die uit de dood is opgestaan. En hierdoor kunnen wij door God een vruchtbaar leven leiden.........Nu kunnen wij God op ee3n heel nieuwe manier dienen. Vanuit ons hart door Zijn Geest en niet door het angstvallige houden van allerlei opgelegde wetten
2. rom 8: 12 e.v Dus broeders zijn wij aan ozne eigen zin (ons vlees) niets meer verplicht. Wij hoeven er niet aan toe te geven. Als u zich door uw eigen zin laat leiden, zult u sterven. maar als u zich alat leiden door de Heilige Geest en uw eigen zin prijsgeeft, zult u leven.
3. 1 cor 2: 12: en wij hebben niet de geest van de wereld ontvangen, maar de Geest van God om zo te weten wat God os in genade gegeven heeft.
4. 2 cor 3:2: de enige brief diewij hebben, bent uzelf: een brief die in ons hart gegrift is. Door de verandering n u wleven kan edereen zien dat wij een goed werk onder u hebben gedaan. Men kan zien dat u een brief van Christus bent, die door ons geschreven is.....maar een brief die door de Heilige Geest n harten van mensen gegrift is. (GOd verandert mensen blijkbaar. HEt was te zien in de levens van mensen dat ze verandert zijn. Ik ken ook mensen die totaal verandert tzijn nadat GO dhen had aangeraakt).
5. efeziers 5: 10: probeer steeds weer te ondekken wat het hart van de Here tot vreugde is. (dat kunnen we blijkbaar, anders zou Paulus dat niet schrijven)
6. jakobues 1: 25: als u blijft kijken nar Gods wet voor vrije mensen, zult u niet alleen goed ondhouden, maar er ook naar leven en God zal u zegenen in alles wat u doet.
7. jacobeus 4:6 maar HIj geeft ons steeds meer kracht om die slechte verlangens de baas te worden.
8. 1 petrus 1:22 nu u aan de waarheid gehoor hebt gegeven, bent u innerlijk gezuiverd en kunt u de broeders oprecht liefhebben.
9. 1 petrus 2:5. u moet zich door God laten gebruiken als levende stenen.... ( u moet zich, dat is iets aktiefs: je beschikbaar stellen voor God. Dat kunnen wij dus)
10. 2 petrus 1:5: maar daarvoor hebt u meer nodig dan vertrouwen alleen. U moet ook uw best doen om goed te zijn en zelfs dat is niet genoeg. (dat kunnen we blijkbaar)

Wij zijn toch Gods volk? De bijbel is dacht ik heel duidelijk dat iedereen er nu bij mag horen!!!Misschien is het volk nog steeds de joden dat weet ik niet zeker, maar we mogen allemaal uitroepen: abba vader!!! We mogen allemaal zijn kinderen zijn. want als u werkeljik gelooft dat Jezuz Christus uw Heer is en als u met uw lhele hart gelooft dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, zult u gered worden. Door met uw hele hart op Christus te vertrouwen wordt u rechtvaardig verklaard. Rom 10:8

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 20 mar 2003 17:10

Kena schreef:Ik denk dat we moeten stoppen met ´zij dit en zij dat´. In deze topic hoor ik ´het´ over Evangelische hoek en een ander topic over ´de zwarte kousen´.

Ik ben als 'evangelisch gereformeerde' een beetje in een identiteitscrisis geraakt door dit topic... :(

http://www.ngk.nl/dordrecht/identiteit/identiteit.html
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 20 mar 2003 19:26

TheEdge schreef:
Kena schreef:Ik denk dat we moeten stoppen met ´zij dit en zij dat´. In deze topic hoor ik ´het´ over Evangelische hoek en een ander topic over ´de zwarte kousen´.

Ik ben als 'evangelisch gereformeerde' een beetje in een identiteitscrisis geraakt door dit topic... :(

http://www.ngk.nl/dordrecht/identiteit/identiteit.html

Weet je wat je juist moet zijn? TROTS! Je hebt van beide wat en kun je juist een brug slaan tussen al die versplinterde kerken, want jij snapt ze allebei :mrgreen:

Site ziet er overigens goed uit!!!

Lfs,
K.
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 21 mar 2003 11:05

[quote="Wilko"]"Jezus geeft ons allesin het hart, zijn Geest, om voor Hem te kiezen!"

Waar staat dat in de Bijbel? Dit geldt alleen voor Zijn volk.[/quote]

Iedere Jood én iedere gedoopte 'heiden' heeft recht op die Geest. En volgens mij iedere ongedoopte ook. Als iemand niet voor Jezus kiest, is dat zijn eigen schuld, hij had er wel het recht toe. Kiest iemand voor Jezus, dan is dat door de werking van Zijn Geest.
Dus hoef je je nooit af te vragen of je voor Jezus mag kiezen. Dat mag iedereen.
Dát is de fout die door velen gemaakt wordt. Men denkt: ik wacht eerst totdat ik zeker weet dat Jezus in mij werkt en dán kies ik voor Jezus. Want immers, je kan het toch niet?

joris

Berichtdoor joris » 21 mar 2003 12:48

Recht op de Geest, tja ik hou het er liever op dat de Geest ons is beloofd en dat je Hem krijgt als toegift op je bekering.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 21 mar 2003 14:34

Ben het met de laatste reactie van joris eens.

Men denkt: ik wacht eerst totdat ik zeker weet dat Jezus in mij werkt en dán kies ik voor Jezus. Want immers, je kan het toch niet?

Een andere fout is dat men voor Jezus kiest, terwijl die keuze niet door Gods Geest is gewerkt en men toch achteraf concludeert dat het Gods werk is, dat klinkt nl. gereformeerd.

joris

Berichtdoor joris » 21 mar 2003 14:39

Een andere fout is dat men voor Jezus kiest, terwijl die keuze niet door Gods Geest is gewerkt en men toch achteraf concludeert dat het Gods werk is, dat klinkt nl. gereformeerd.

euhm, dit klinkt ingewikkeld. ikhou mij maar aan wat in de bijbel staat: niemand roept aba vader tenzij het hem van God gegeven is.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 21 mar 2003 14:56

Kena schreef:
Chloë schreef:Amen, Kena!

Alleen moest ik een beetje zuchten van sommige reacties. In evangelische kringen zal ik refo's verdedigen en in refokringen zal ik evo's verdedigen, you know what I mean?
En ik zal te allen tijde jullie als joden verdedigen!

Groetjes, Chloë

Je bent lief :D

Meis, we behoren tot één G´d met één Yeshua en dat maakt van ons allemaal broers en zusters. Jood of goy, we vallen allemaal onder Zijn genade. Ik zal jullie net zo goed altijd verdedigen :wink:

Liefs,
Kena
*bloos*
Jij bent ook een lieverd Kena! :D

groetjes Chloë

joris

Berichtdoor joris » 22 mar 2003 23:37

en toen waren gelukkig ineens alle vooroordelen weg.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 24 mar 2003 11:43

[quote="Wilko"]Ben het met de laatste reactie van joris eens.

[i]Men denkt: ik wacht eerst totdat ik zeker weet dat Jezus in mij werkt en dán kies ik voor Jezus. Want immers, je kan het toch niet?[/i]

Een andere fout is dat men voor Jezus kiest, terwijl die keuze niet door Gods Geest is gewerkt en men toch achteraf concludeert dat het Gods werk is, dat klinkt nl. gereformeerd.[/quote]

Je hebt hier idd te maken met een spanningsveld. Maar je insinueert hier dat het geloof ook tevens dé zekerheid is. Er wordt nog altijd onderscheid gemaakt tussen de zekerheid van het geloof en de zekerheid van het gevoel. De zekerheid van het geloof houdt meer het vertrouwen in dat wat God zegt in Zijn Woord wáár is. Dat ieder die Hem aanneemt ook daadwerkelijk behouden zal worden.
De zekerheid van het gevoel houdt in dat Gods Geest getuigt met onze Geest dat wij kinderen Gods zijn. (Rom. 8:16) Die tweedeling maakt ook de Dordtse Leerregels: lees hfdst I, art. XVI. Daar wordt de weg tot die tweede zekerheid voorgesteld.
Hier zie je dus ook het verschil tussen een 'bekommerde' en een 'bevestigde'.

joris

Berichtdoor joris » 24 mar 2003 12:35

maar wie heeft dat onderscheid gemaakt? vindje dat in de bijbel terug? God maakt duidelijk dat de mens één is: gevoel,verstand, ziel alles is één. Het is het scholastische denken van augustinus wat in de dl is geslopen namelijk dat er een verschil bestaat tussne lichaam en ziel. Dus ook tussen lichaam en gevoel.
Een mooie tekst vind ik 1 kor 4:20: het koninkrijk van God is geen zaak van woorden, maar van kracht.

Een ander emooie 2kor 3:6: hij heeft ons geschhikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen, niet dat van de letter van de wet, maar dat van de Geest. Want de wet maakt dood, amar de Geest maakt levend.
mooi he.
1. heb berouw van je zonde (weet dus dat je zonde bent)
2. belijdt je zonde voor God
3. aanvaard Hem als je redder
4. laat je dopen (waarmee je laat zien dat je schoongewassen bent door het bloed van Jezus)
5. ontvang de Geest.

Meer is er niet nodig! Goedhe!

om te bewijzen dat u zijn kinderen gent, heeft God de Geest van zijn Zoon in ons hart gezonden en die Geest roept: vader, mijn Vader. Ubent dus niet langer slaven maar kinderen, en als kinderen bent u ook erfgenamen. En dat hebt u aan God te danken. gal 4:6
De Geest is dus het bewijs dat je aanvaard bent door God, als je zo graag een bewijs wilt hebben. IN efeze 1:11 staat: in ozne verbondenheid met hem hebben we ons erfdeel ontvangen.Jezus is 1x gestorven, 1x begraven, 1x opgestaan!!!! Toen is alles al gebeurd op golgotha!!!! En wij denken dat GOd constant aan het kruis geslagen moet worden. NEe, gleoof nou maar dat God voor jou aan het kruis is gegaan en dat je daarom zijn kind mag wezen. Niets niets niets meer hoef je te doen. JE hoeft niet te proberen goed te leven, je moet de Geest het werk laten doen: ik bedoel dit: laat uw levenswandel leiden door de Geest dan zult u geen gevolg geven aan zelfzuchtige verlangens galaaten 5:16

alle andere voorwaarden zijn wettisch en niet bijbels.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 24 mar 2003 12:37

Wilko schreef:"Jezus geeft ons allesin het hart, zijn Geest, om voor Hem te kiezen!"

Waar staat dat in de Bijbel? Dit geldt alleen voor Zijn volk.

en Wilko, wat doe je met de teksten die Hemelburger aangeeft?

overigens ben ik reformatorisch, maar geloof wel in de vrije wil. waarschijnlijk dat het daarom ook zo slecht gaat met de mensheid...
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 24 mar 2003 14:13

Hemelburger geeft geen teksten, Joris wel, en heel veel zelfs. Maar al die teksten gelden voor Gods volk en dus reageerde ik er niet op, omdat joris het met me eens was.
Hij zei nl. zelf: Wij zijn toch allemaal Gods kinderen?

joris

Berichtdoor joris » 24 mar 2003 14:35

Wilko schreef:"Jezus geeft ons allesin het hart, zijn Geest, om voor Hem te kiezen!"

Waar staat dat in de Bijbel? Dit geldt alleen voor Zijn volk.

huh? hoezo was je het met me eens dan? Ik dacht dat je bedoelde dat niet iedereen tot Gods volk behoorde.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 24 mar 2003 14:43

Wilko schrijft:
Hemelburger geeft geen teksten

Beste Wilko,

Als je schrijft zoals je leest, kun je maar beter ophouden.
Of wil je zeggen dat ik een unieke bijbel heb met de bijbelboeken Deuteronomium en Jozua.

Joris schrijft:
Recht op de Geest, tja ik hou het er liever op dat de Geest ons is beloofd en dat je Hem krijgt als toegift op je bekering.

Dan heb je blijkkaar het belang van het ontvangen de Heilige Geest niet begrepen. Hij is ons onderpand, zonder dit onderpand zijn wij kansloos bij God.

2 cor. 1:22 --- 2 cor. 5:5 --- Efe. 1:14
(Best Wilko dit zijn ook bijbelteksten :mrgreen: )[/quote]
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Terug naar “Archief”