Berichtdoor Riska » 23 feb 2005 22:17
Pierro,
Misschien heb jij, net als ik geleerd dat wat God doet welgedaan is. Dat je never nooit boos mag zijn op God.
Het was voor mij een bevrijding toen een dominee tegen me zei dat ik wel degelijk boos mocht zijn en dat ook aan God mocht zeggen.
Dat was eerst heel aarzelend, maar gaandeweg werd het woede.
Hij greep niet in, liet alles gebeuren wat er gebeurde, beschermde mij van geen kant - liet de gelovige volwassene een kind ( toch ook een kind van God????) kapotmaken en niet alleen mij, maar ook mijn broer en zus. Dat dacht ik deze dagen toen ik bij mijn broer op bezoek was die voor een groot deel verlamd in het ziekenhuis ligt na een hersenbloeding.
Hoe mijn broer ook zo verschrikkelijk beschadigd is dat er bijna breuken zijn ontstaan tussen mijn zuster, ikzelf en hem. Dan komt er weer woede, nee niet meer naar God toe, maar wel naar degene die dat op zijn geweten heeft gehad.
Ik heb gezegd dat God er begrip voor heeft gehad, daarvan ben ik overtuigd. Dat ik niet en nooit begrepen heb dat gebeurde wat gebeurde en dat Hij niet heeft ingegrepen.
En om mij te leren later begrip te hebben voor mensen in nood?
Dan had ik maar liever iets minder begrip gehad, maar een wat steviger basis in mijn jeugd en later.
Als kinderen en jongeren voor het leven beschadigd worden door allerlei vormen van mishandeling ( en luister naar nieuwsberichten, kijk naar journaals en je weet hoezeer het kwaad voortwoekert en probeer je eens de paniek en de pijn en de wanhoop van slachtoffers in te denken) dan mag er boosheid zijn.
En of ik nou wel of niet daarover vergeving vraag is niet belangrijk.
Wat belangrijk is is dat ik uiteindelijk God ervaar als de schaduw aan mijn rechterhand - de beschermer, mijn Metgezel en Tochtgenoot, Die met mij gaat en aan Wie ik álles, álles kwijt mag. Op de bodem van mijn bestaan ligt een onvoorstelbaar diep verdriet, Hij heeft daar - dank God - weet van en heeft mijn woede begrepen...