hijwel schreef:de vijf arikelen
van de remonstranten
probeer nou zelf eens te zeggen hoe jij tegenover deze artikelen staat. (wie durft

)
Art. 1
Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Joh. 3:36: "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem." en andere Schriftplaatsen meer.
Ik begin maar met dit 1e artikel. Allereerst wordt er de term 'eeuwig en onveranderlijk besluit' gehanteerd, wat een lachtertje van de eerste orde is. Want even later wordt dat besluit nl. afhankelijk maakt van de volharding in het geloof. Het onveranderlijk besluit schijnt dus te kunnen veranderen. Maar ik loop alweer op de zaken vooruit. Ja, ik ben altijd zo vurig van geest om die remonstranten te bestrijden dat m’n gedachten hierover sneller gaan dan m’n vingers met het typen ooit zouden kunnen bijhouden.
De remonstranten trachten met dit artikel te omzeilen dat het eeuwig besluit Gods om zalig te maken niet hetzelfde besluit is als het besluit der verkiezing. Weliswaar heeft God besloten dat degenen die Hij verkoren heeft zalig te maken, maar God heeft niet om Jezus wil uitverkoren maar wel om Jezus wil zalig gemaakt. Je zult misschien zeggen, ‘maar de remonstranten hebben het hier toch niet over de verkiezing?’. Nee, dat klopt, dat is het juist. Er is de remonstranten uitputtend verzocht hun visie op de verkiezing te geven, maar het heeft een lange tijd geduurd eer ze voor hun standpunten uitkwamen. Meest verhulden ze zich in terminologie als in dit eerste artikel. ‘Eeuwig en onveranderlijk besluit’ klinkt natuurlijk best erg reformatorisch. Niettemin is het eeuwig bij de remonstranten niet eeuwig, en het onveranderlijk niet onveranderlijk.
Dan stellen ze dat het Gods eeuwig besluit is diegenen zalig te maken die door de genade van de H.G. in Zijn Zoon geloven. Klinkt ook weer erg mooi. Maar, het is niet anders dan Gods Woord volledig verdraaid weergeven. Want, God zegt niet: degenen die geloven heb Ik uitverkoren tot de zaligheid, maar Hij zegt, diegenen die Ik van eeuwigheid uitverkoren hebzal ik ook zaligmaken. Zoals we lezen in Rom. 8:30; “En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
De Remonstranten maakten de grote fout door te stellen dat Christus de grond der verkiezing is. Dat is een gigantische dwaling. Want wij zijn niet verkoren omdat wij in Christus ingelijfd zijn, maar wij zijn of worden in Christus ingelijfd, omdat wij verkoren zijn. Christus heeft niet eerst geleden voor een aantal mensen die daarna uitverkoren werden, maar een aantal mensen zijn uitverkoren en voor hen heeft Christus geleden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )