Televisie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 22 mar 2003 17:16

Maar het is wel een moeilijke zaak. Ik denk dat je echt met Gods hulp heel sterk kan worden om de je vlees te weerstaan. Maar als je eenmaal een deur op de kier hebt gezet, dan gaat het snel fout.
ik denk dat het voor sommige mensen inderdaad beter is om de tv de deur uit te doen. Waarmee ik nu dus niet zeg dat ik beter ben dan al die andere mensen. Ik vertik het om mij op de kop te laten zitte doo rmijn vlees. Ik ga het gevecht aan met de hulp van GOd! en dat werkt!
Soms val ik 'uit de geest' zoals dat zo mooi heet en dan zap ik het liefst het hele net af en blijf ik het liefst bij de meest foute beelden hangen.

Ik ben er bij mij zelf van overtuigt dat het probvleem niet begint in de beelden die op de tv zouden kunnen komen, maar in mijn psyche zeg maar. OP zo'n moment voel ik ik me alleen of sjagarijnig of depri en dan kan niets me meer schelen. En toch voel ik dan dat God aan me trekt: niet doen!!! Maar deze eigenwijze jongen doet het op zo'n moment meestal helaas wel!!!

Gelukkig is er vergeving en mag ik steeds bij God terug komen. En hoe meer ik probeer met God te leven (zie mijn onderschrift) hoe meer ik ook Gods aanwijzingen voel. En ik dus eerder op de rem kan stappen.
Als ik buiten loop en ik denk ineens: oeps, mooie vrouw, hebbuh? dan kan ik die gedachten al eerder stoppen! Ook kwaadheid en alle andere dingen die niet van God zijn kan je eerder stoppen als je dicht bij God leeft.

Leven met God is zo ongelooflijk spannend!

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 22 mar 2003 19:16

Hmmm... je moet als Christen in de wereld zijn toch?

Juist als je alle verleidingen uit je leven probeert te weren, en een beschermende muur om je heen bouwt, dan zou je het jezelf nog wel eens veel moeilijker kunnen maken....! Door je te verdiepen in wat niet-christenen beweegt om te leven zoals ze leven, kun je de wereld beter over God vertellen.

Nou wil ik daarmee niet zeggen dat iedereen perse een tv moet, maar een tv kan wel je horizon verbreden.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 22 mar 2003 23:56

TheEdge,

Kun je me al vertellen wat je dan van de tv hebt geleerd en hoe heeft dit je concreet geholpen in de contacten met niet-christenen?
Ik denk dat je wel heel, heel erg geisoleerd leeft als je niet weet waarom niet-christenen leven zoals ze leven. Je kunt toch ook gewoon met ze praten op je werk, op school, weet ik veel wat. Maar daar hoef je toch geen tv voor aan te schaffen???

Beste BJ,

"Dat soort zaken kom je echt niet alleen op TV tegen. Via reclameborden, bushaltes, reclame folders en op nog veel meer manieren krijg je dat soort verzoekingen. Moet je dan ook niet meer naar buiten gaan? Natuurlijk kom je dat soort scenes tegen. We staan in de wereld waarin dat gebeurt. En daar is niet veel aan te doen."

We staan in de wereld, we mogen ons daar niet voor afsluiten, we hebben immers en boodschap voor de wereld. Er zijn nu inderdaad verleidingen. Reclames op bushaltes en andere openbare gelegenheden die je soms op een negatieve wijze kunnen bijblijven zijn daar een voorbeeld van. Maar ik denk dat dat best nog wel meevalt. Of je moet een andere omgeving hebben waar het veel erger is...
Je geeft zelf al aan dat er vele verleidingen om je heen zijn, is dat soms een bijbelse legitimatie om dan maar andere, grotere verleidingen en meer verleidingen op te zoeken via de televisie? Is het een argument om te zeggen: Er is toch al zoveel rotzooi op Nederland 1,2 en 3, dus kan ik best ook commerciele zenders aanschaffen? Je begrijpt wel dat zo'n redenering niet opgaat. We staan dus in de wereld, maar we hoeven de wereld(se begeerlijkheden) niet binnen te halen. Dus: Er is niet veel aan te doen, maar wel wat: TV weg, scheelt een hoop. Of niet soms?

Dag Rudolf Meuser,

"Op Nederland 1,2 & 3 is bijna geen rotzooi te vinden."

Zal ik even de gids erbij pakken? Wat dacht je van BNN, VPRO, de vele films...etc. In vergelijking met de commercielen heb je wel gelijk denk ik. Maar dat is onze maatstaf niet, of wel dan?

joris

Berichtdoor joris » 23 mar 2003 00:00

wilko zei
We staan in de wereld, we mogen ons daar niet voor afsluiten, we hebben immers en boodschap voor de wereld. Er zijn nu inderdaad verleidingen. Reclames op bushaltes en andere openbare gelegenheden die je soms op een negatieve wijze kunnen bijblijven zijn daar een voorbeeld van. Maar ik denk dat dat best nog wel meevalt. Of je moet een andere omgeving hebben waar het veel erger is...

ik heb een jaartje in amsterdam gewoont in mijn uppie. En dat is voor mij ongezond geweest. Die stad is zo ongelooflijk versekst, dat hou je niet voor mogelijk. Ook via mijnwerk kwam ik veel in aanraking met sex enzo. En als je dan alleen in je kamer zit, niet fijn!! dat wordt en film voor jeogen.

Dus euh, tv is niet het enige slechte nee. Maar hetis gewoon je eigen vlees wat slecht is.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 23 mar 2003 00:16

Wilko schreef:TheEdge,

Kun je me al vertellen wat je dan van de tv hebt geleerd en hoe heeft dit je concreet geholpen in de contacten met niet-christenen?
Ik denk dat je wel heel, heel erg geisoleerd leeft als je niet weet waarom niet-christenen leven zoals ze leven. Je kunt toch ook gewoon met ze praten op je werk, op school, weet ik veel wat. Maar daar hoef je toch geen tv voor aan te schaffen???

Het is moeilijk om hier zo 1-2-3 een concreet voorbeeld voor te vinden. Ik denk dat je daarom naar het algemene plaatje moet kijken, waarop de tv bij mij mijn wereldbeeld verruimt heeft.

Een vriendin van me hoorde, toen ze pas ging studeren, regelmatig van haar nieuwe natuurkundevriendjes dat ze een one-night-stand hadden gehad. Ze had toen in eerste instantie geen idee wat dat was, en was dus veel later pas geschokt...

Ik ken een kerel die middels multimedia ging evangeliseren op niet-christelijke scholen, en deed dat met Rebecca St James. "Het klinkt als Alanis Morisette, alleen is er geen hol aan", was de reactie van de kids. Hij is daarna overgestapt op Faithless, U2 etc... iets wat scholieren WEL aanspreekt.

Je hebt een punt met "je kunt ook op school met ze praten of op je werk". Dat kan zeker. En inderdaad heb je daar geen TV voor nodig. Maar als jij beschermd bent opgevoed: christelijk dorp, christelijke krant, christelijke basisschool, christelijke middelbare school, christelijke jeugdvereniging en ineens word je in een grote stad op een openbare universiteit gekwakt, dan kan dat wel eens een hele grote cultuuromslag voor je worden. Een christen die van een andere planeet lijkt te komen, is voor een niet-christen lang niet zo aantrekkelijk als een christen die WEL wat van de wereld weet.

Nou moet ik wel eerlijk toegeven dat mijn jaargenoten me in het eerste jaar ook nogal wereldvreemd, naief en goedgelovig vonden hoor, ondanks 18 jaar lang overdaad aan tv, maar dat geheel terzijde... *grijns*

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 23 mar 2003 00:25

Bovendien: wanneer je van jongs af aan gewend bent aan bepaalde zaken, zullen ze je op latere leeftijd niet meer zo choqueren. En ben je eerder in staat om te helpen, dan dat je je in de eerste plaats ergert aan het feit dat bepaalde mensen bepaalde geboden overtreden.

Extreem voorbeeld van wat ik bedoel: heb je vaak genoeg op tv prostituees gezien, documentaires en andere dingen daarover, dan zul je, als je met die mensen in aanraking komt, eerder die mensen concreet helpen. Je weet ten eerste beter wat ze beweegt, en ten tweede is je drang om te helpen groter ten opzichte van je drang om je te ergeren of gechoqueerd te voelen, dan wanneer je nooit in aanraking met zoiets bent gekomen.

Zeg maar: enige mate van afstomping voor ellende en rottigheid is lang niet altijd negatief

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 mar 2003 13:38

Wilko schreef:Maar ik denk dat dat best nog wel meevalt. Of je moet een andere omgeving hebben waar het veel erger is...

Tja, wat is dan een niveau dat meevalt? Dat is precies hetzelfde met de TV. Wat vind je zelf nog acceptabel. Natuurlijk zijn er gebieden waar het minder is. Maar gemiddeld is het dat niet denk ik.

Wilko schreef:Je geeft zelf al aan dat er vele verleidingen om je heen zijn, is dat soms een bijbelse legitimatie om dan maar andere, grotere verleidingen en meer verleidingen op te zoeken via de televisie? Is het een argument om te zeggen: Er is toch al zoveel rotzooi op Nederland 1,2 en 3, dus kan ik best ook commerciele zenders aanschaffen? Je begrijpt wel dat zo'n redenering niet opgaat. We staan dus in de wereld, maar we hoeven de wereld(se begeerlijkheden) niet binnen te halen. Dus: Er is niet veel aan te doen, maar wel wat: TV weg, scheelt een hoop. Of niet soms?

Wie zegt dat je opzoek gaat naar de verleidingen via de TV? Ik kan niet zeggen dat ik heel veel TV kijk naar programma's die ik als verleiding zie. Ik zou het op dit moment bijvoorbeeld jammer vinden als ik niet CNN af en toe zou kunnen aanzetten. Dat is toch ook echt een commerciele zender. En RTL5, beursberichten en nu ook verslaggeving uit Iraq.

Als je in de wereld wilt staan zul je ook op een bepaalde manier moeten weten wat de wereld bezig houd. Vergelijk het met een wandeling in het bos. Je kunt hier wel over lezen of iemand over horen vertellen. Maar dan weet je nog steeds niet zelf hoe het is om in het bos te lopen.

Je kunt dus wat mij betreft prima een TV hebben. Als je maar gewoon oplet waar je naar kijkt.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 mar 2003 11:20

in het onze Vader komt 1 regeltje voor die past bij deze discussie, en dat is het volgende regeltje
en leidt ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze

als ik sommige reacties hier lees vinden mensen sommige programma's wel gaan en sommige niet. maar het vlees is zwak, dus wordt er toch naar die programma's gekeken die niet gaan. dus nu de vraag, waarom zouden we ons in verzoeking laten leiden?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

goose
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor goose » 24 mar 2003 11:28

Zoals al aangegeven is voor het nieuws etc. een tv, durf ik bijna wel te zeggen, bijna onmisbaar!!
Ik weet dat je daardoor snel in verleiding komt om meer te kijken dan dat en dat een tv in huis dus gezien kan worden als de verzoeking zelf opzoeken!!
In die zin kan ik me voorstellen waarom mensen geen tv in huis hebben dan wel hun tv wegdoen!!

Toch is er nog zoveel goede (??) / interessante zaken op tv dat ikzelf het een grote moeite zou vinden om mijn tv weg te doen!

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 24 mar 2003 11:33

Weet je, het gaat vaak van kwaad tot erger. Je went ook aan bepaalde beelden. In het begin denk je nog van: ooooohh...wat errug, dan denk je van: Kijk daar is het weer al, en dan vind je het normaal. Volgens mij vervaagd het je normbesef!
En wat als je kinderen ouder worden? je moet continu meekijken en verbieden en een oogje in het zeil houden. Hoe leg je sommige dingen uit, waar kijken ze naar als je niet thuis bent? Waar kijkt de oppas naar?
dat soort dingen is heel erg vermoeiend, en dan ben ik blij dat ik de tv de deur uit heb gezet! Nu hebben we tenminste weer tijd om te mens erger je nieten! :wink:
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

goose
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor goose » 24 mar 2003 11:41

Ik begrijp je reactie, Lotte, maar niet in alle gevallen gaat het "van kwaad tot erger"!
Als ik naar mijzelf kijk kan ik zeggen dat ik alweer ruim een half jaar op hetzelfde niveau zit wat tv-kijken betreft! Daarvoor keek ik wat meer, had ik ook een ruimer blikveld, maar ik heb wat dingen ingezien en dan ook afstand genomen van bepaalde programma's! Dat terwijl dat half jaar juist het moment was dat ik kabel op mijn kamer kreeg en ik dus gewoon een tv voor mezelf had, ipv deze te moeten delen met broertjes en (heel af en toe) pa en ma. Je zou zeggen dat hierdoor de verleiding groter zou worden en ik meer ben gaan kijken, maar ik ben dus juist minder gaan kijken. Normaal zat ik te wachten tot een bepaald programma kwam en dan zapte je wat rond, bleef je hangen etc. Nu ik op mijn kamer zit en ik al mijn boeken, modeltreinen en andere hobby-spullen bij de hand heb, wacht ik precies tot het moment een programma begint en zap zodoende veel minder!!

Verleiding groot??? Nee hoor... ben weer blij dat ik bezig kan zijn met mijn hobbies als het journaal afgelopen is bijv.!!!
Ik weet dat het de persoonlijke omgang is met een tv, maar ik vind het na-ief om te stellen dat het altijd van "kwaad tot erger" gaat met een tv in huis!

En met opvoeden van kinderen??? Tja... zover denk ik (nog) niet!

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 24 mar 2003 11:45

dat vind ik best wel knap van jou, om daar zo mee om te gaan!
Het verschil tussen jou en mij is dat ik vanuit een gezin praat en jij voor jezelf. Ik heb daar best negatieve ervaringen mee. Daarmee wil ik dus niet stellen dat het overal zo gaat!

goose
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor goose » 24 mar 2003 11:52

Lotte schreef:dat vind ik best wel knap van jou, om daar zo mee om te gaan!
Het verschil tussen jou en mij is dat ik vanuit een gezin praat en jij voor jezelf. Ik heb daar best negatieve ervaringen mee. Daarmee wil ik dus niet stellen dat het overal zo gaat!

Iedereen verschilt van elkaar, waardoor discussies over bepaalde onderwerpen, waarin inzichten belangrijk zijn, vrij lastig kunnen worden. Ik praat inderdaad voor mezelf, ik heb 'niks' te maken met anderen, hoewel ik er natuurlijk als Christen wel wat van moet zeggen als ik zie dat bijv. mijn broertjes naar iets kijken wat "niet door de beugel" kan!

Ik kan me moeilijk indenken hoe ik zou zijn als vader zijnde. Denk dat het toch ook ligt aan de eventuele vrouw die mij 'gegeven' wordt! Zelfs daar denk ik (bijna) niet aan, laat staan dat ik nu nadenk hoe ik als vader in een gezin functioneer en God daarin betrek!!
Ik denk dat ik wel een tv zou hebben, in mijn gezin, maar 't zou hypocriet zijn om deze weg te moffelen op zolder ofzo, dat mijn eventuele kinderen daar niet zomaar naar kunnen kijken. Denk dat ik ze hetzelfde zou opvoeden als mijn ouders dat met mij gedaan hebben; wel laten kijken, maar niet "klakkeloos kinderen voor de tv gooien" (zo van: die zijn wel ff stil!)!
Nu ik er zo over nadenk vind ik het erg lastig en moet ik er toch dieper over na denken... 't is inderdaad vanuit die optiek gezien ZEER lastig en nu gaan er zelfs, even snel, dingen door mij heen waardoor ik misschien toch maar beter geen tv in huis zou nemen...

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 24 mar 2003 11:59

Ben benieuwd...???

Terug naar “Archief”