Kring gebed.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 25 nov 2002 18:01

Een kringgebed. Het is voor mij een bekend verschijnsel, maar echt vertrouwd zal ik er nooit mee worden. Ik zie ook nergens in de Bijbel een kringgebed, ik zie ook niet de meerwaarde ervan in. Wel zie ik in de Bijbel dat mensen voor elkaar bidden, of dat er een bidt temidden van velen. Het is eigenlijk net zoiets als het Onze Vader samen opzeggen, ik zie de meerwaarde daarvan ook niet.

Verder komt het nauwelijks nog voor dat het kringgebed spontaan gebeurt. Wel in die zin van: "Hee, zullen we een kringgebed doen (is misschien wel waardevol)?" Maar echt vanuit een zekere behoefte komt het nooit. Ik lees over samen zingen, over elkaar vermanen en met elkaar praten, maar nooit over een kringgebed.

De meerwaarde werd door een iemand hier als volgt gezegd:
Het is supergaaf het idee te hebben om samen tot God te gaan

Afgezien dat ik 'gaaf' nou niet echt vind passen vind ik niet dat je perse meer bemoedigd wordt door een kringgebed, dan wanneer je een aantal gebedspunten opgeeft waarna je een iemand laat bidden. Vaak heb ik het idee dat mensen een kringgebed houden omdat het iets nieuws is, een nieuwe ervaring en niet zozeer vanwege de objectieve meerwaarde.

Een andere meerwaarde is het 'elkaar aanvullen'.

Dit vind ik al wat beter, hoewel je met het 'inleveren' van gebedspunten ook heel ver kan komen. Toch zie je vaak dat men veel hetzelfde bidt en voor hetzelfde dankt en wat dat betreft is er overlapping en zou ik pleiten om het in een gebed te doen. Verder krijgen sommigen in een kringgebed zoiets van: Nou, er zijn zoveel kringgebeden geweest, nou moet ik toch wat zeggen. Ondanks dat er gezegd wordt: Je hoeft niet perse te bidden. Dat lijkt me ook niet zo gezond. Maar toch vind ik dat er in het puntje 'aanvullen' een kleine meerwaarde zit.
Laatst gewijzigd door Wilko op 25 nov 2002 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 25 nov 2002 18:10

Uhm...we kunnen het ook even omdraaien.
Wat is het voordeel van een kringgebed tov het gewone gebed?

Alleen dat het supergaaf en cool is? Wat "gemeenschapszin"? Als dat het enige te noemen voordeel is vraag ik me af of het dus een meerwaarde is.

Laten we het eens van deze kant benaderen?!

Ik sta overigens niet negatief tov het kringgebed, maar wel onder bepaalde voorwaarden denk ik. Er zijn ook manieren te noemen waarbij de middelen het doel niet meer bereiken (om maar eens een uitdrukking uit zn verband te rukken)
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 25 nov 2002 18:17

Helemaal mee eens. Misschien hebben mensen zich op grond van mijn vorige reactie het idee van mij gevormd als zijnde iemand die negatief staat tegenover het kringgebed. Dat is niet zo.

"Ik sta niet negatief tov het kringgebed, maar wel onder bepaalde voorwaarden."

Ook heb ik een beetje het gevoel dat het typisch een 'christelijk' 'modeverschijnsel' is, hoewel ik natuurlijk niet een ieder over dezelfde kam wil scheren. De aandacht verschuift m.i. dus over het algemeen teveel naar het middel zelf dan naar het doel.

Dit geldt soms ook voor: "handengeklap onder zingen", "staand of zittend zingen (Kom mensen, is het niet een leuk idee om een keer te gaan staan bij het zingen?)", "Nieuwe instrumenten in de eredienst" en andere leuke vernieuwingen. Principieel niet tegen, vanuit de achtergrond waaruit het ingevoerd wordt wel.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 25 nov 2002 18:25

Wilko schreef:Helemaal mee eens. Misschien hebben mensen zich op grond van mijn vorige reactie het idee van mij gevormd als zijnde iemand die negatief staat tegenover het kringgebed. Dat is niet zo.

"Ik sta niet negatief tov het kringgebed, maar wel onder bepaalde voorwaarden."

Ook heb ik een beetje het gevoel dat het typisch een 'christelijk' 'modeverschijnsel' is, hoewel ik natuurlijk niet een ieder over dezelfde kam wil scheren. De aandacht verschuift m.i. dus over het algemeen teveel naar het middel zelf dan naar het doel.

Dit geldt soms ook voor: "handengeklap onder zingen", "staand of zittend zingen (Kom mensen, is het niet een leuk idee om een keer te gaan staan bij het zingen?)", "Nieuwe instrumenten in de eredienst" en andere leuke vernieuwingen. Principieel niet tegen, vanuit de achtergrond waaruit het ingevoerd wordt wel.

Ik snap je helemaal en ik volg je op heel veel punten.
Vandaar ook mijn "voorwaardenverhaal".
Zodra het als modeverschijnsel gaat gebeuren is het alleen maar een nadeel vrees ik . Dan heeft een persoonlijk gebed als het goed is meer waarde.
Samen gebedspunten vaststellen en 1 iemand (bij toerbeurt in bijv een bijbesltudiegroepje wat wekelijks bij elkaar komt) is mijns inziens best waardevol.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 27 nov 2002 22:37

Ik vind een kringgebed wel heel mooi, maar als je in een groep zit waar je je niet veilig voelt, dan is het meteen al niet goed meer denk ik. Als je met niet veel personen bent, je kent elkaar goed en je wilt het allemaal, dan denk ik dat het best waardevol is.
Gebed is persoonlijk, maar iedereen bidt. Dus waarom dan niet op die manier samen? Anderen hebben ook een andere manier van bidden, vragen en zeggen andere dingen, dus dat is ook goed denk ik.
Met kinderen kan je het ook goed doen, je leert bidden.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 22 mar 2003 23:47

Even voor de duidelijkheid, voor mensen die geen idee hebben waar het over gaat: onder kringgebed versta ik het volgende: Met een groep mensen (2 of meer) om de beurt bidden, voor elkaar en voor andere dingen. Van tevoren kun je doorspreken waar je over wilt bidden en, om er een beetje structuur in te brengen, wie er als laatste bidt en dus afsluit. Maar je kunt ook tijdens het bidden zeggen wat er in je opkomt. Er is geen dwang, je hoeft niet perse hardop te bidden, zodat het ook wel voor komt dat er in een groep van vijf misschien maar een of twee hardop bidden. Zolang het maar uit je hart komt.

Ik las dat Lalage aan kringgebed doet bij haar studentenvereniging. Bij mijn studentenvereniging wordt er ook veel kringgebed gedaan:
Altijd afloop van iedere bijbelkring, een select groepje komt na verenigingsmaaltijden bij elkaar, en er zijn ook groepen die op gezette tijden (bij voorkeur 's ochtends om 8:00 bij iemand thuis, de gekken...) bij elkaar komen om te bidden.

Ten eerste ervaar ik het zelf wel als iets positiefs: je brengt dingen waar je mee zit naar voren, en bidt daar met z'n allen voor. Bovendien hoor je ook dingen van andere mensen... waardoor je elkaar niet alleen in gebed maar ook persoonlijk kunt steunen - al moet ik toegeven dat ik in dat laatste niet echt trouw ben....

Ten tweede zit er ook kracht in gebed, dat alleen maar groter wordt als je met meer mensen voor dat onderwerp bidt. Hoe meer mensen er met elkaar bidden, des te gaver het is.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joris

Berichtdoor joris » 22 mar 2003 23:54

kringgebed.
voor mij is dat een normale vorm van gebed, zonder voor of nadelen.
Ik vind he tfijn om na bijbelstudie of in de gemeente als je door het zingen van liederen je 'voor de troon van God' bent gekomen dat je dan ook heel persoonlijk allemaal je gebede voor God mag neerleggen.

Er gebeurt zoveel tijdens bjvoorbeeld een bijbelstudie tussen mensen en tussen mensen en GOd en iedereen is door iets anders bewogen geraakt. En iedereen ziet andere dingen. Wat i shet dan mooi om iedereen die wil aan het woord te laten.

Gewoon stil zijn voor GOd en luisteren wat Hij te zeggen heeft is ook geweldig. (toen ik nog grefo was waren dat de momenten waarop iedereen dacht: en nu? moet ik ookwat zeggen? zijn we klaar? waarom duurt het zo lang?)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 23 mar 2003 00:35

joris schreef:Gewoon stil zijn voor GOd en luisteren wat Hij te zeggen heeft is ook geweldig. (toen ik nog grefo was waren dat de momenten waarop iedereen dacht: en nu? moet ik ookwat zeggen? zijn we klaar? waarom duurt het zo lang?)

Tijdens de Ichthus-Retraite was er een workshop 'luisterend bidden'. Waarbij mensen ook stil moesten zijn, en wachten tot God wat zei. Ik heb die workshop zelf niet gevolgd, maar zou je me er wat meer over kunnen vertellen? Ik vind het nogal moeilijk om me voor te stellen, namelijk...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 mar 2003 09:33

TheEdge schreef:Tijdens de Ichthus-Retraite was er een workshop 'luisterend bidden'. Waarbij mensen ook stil moesten zijn, en wachten tot God wat zei. Ik heb die workshop zelf niet gevolgd, maar zou je me er wat meer over kunnen vertellen? Ik vind het nogal moeilijk om me voor te stellen, namelijk...

mmm, over die workshop heb ik ook negatieve verhalen gehoord...

Stil zijn voor God moet je oefenen. Ik heb afgelopen zomer een pelgrimstocht gemaakt, waarbij we ook vaak een tijd stil waren. Elke dag waren we een halfuur stil om na te denken over een bepaald thema, je kon daar teksten bij gebruiken. In die stilte kon je ook bidden. Soms liep je een eind in stilte, ook heel apart. Ik heb God echt mogen ervaren in de natuur, door al wandelend met Hem te praten. In het begin denk je: wat moet ik met die stilte? Maar na een tijdje wordt het verslavend! Probeer je maar gewoon open te stellen voor God.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 23 mar 2003 11:00

En als je je 'open stelt'?
Wat hoor/voel je dan?

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 23 mar 2003 12:17

maar neem er zelf niet graag aan deel. Zeker niet als je ook nog elkaars handjes vast moet houden...
Verbondenheid met elkaar in het gebed is iets geestelijks, daar hoef je geen sfeertje van handjes vasthouden voor te hebben.

Geestelijk...tja...lichaam en geest zijn nog altijd heel erg met elkaar verbonden en als je het handjes noemt, dan blijkt in die uiting je aversie daar wel van ja. Je geesteijk blootleggen in een groep met een lichamelijk aspect erbij, vind ik absoluut niet verkeerd, goed zelfs! Je moet er juist meer voor over hebben om jezelf dan niet af te sluiten voor de rest en vertrouwen te hebben.

Ik heb kort geleden voor het eerst zo'n kringgebed meegedaan en ik wou ook echt iets zeggen, maar anders vond ik het moeilijk je niet verplicht te voelen iets te zeggen. Ik leer er overigens wel heel veel van, want ik bid altijd alleen en ook pas voor kort, dus het sterkt me niet alleen in mijn geloof, doordat je met een gebed, welke vorm of zekerheid dan ook die het uitstraalt, geaccepteerd wordt, maar de ervaring brengt mijn zelfvertrouwen ook omhoog. Dat brengt je ook in staat meer voor God te betekenen als dat in je roeping ligt. Zou je enkel een afsluiting of opening bidden, dan is het toch meestal aan de wat meer ervaren bidders, omdat je jezelf er anders niet snel toe zet die taak op je te nemen.
sol lucet omnibus

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 mar 2003 12:59

TheEdge schreef:En als je je 'open stelt'?
Wat hoor/voel je dan?

Dat verschilt. Vaak voel je niet echt iets, maar geniet je gewoon van de rust. God geeft je ook innerlijke rust, dat kan ik af en toe goed gebruiken. Ik vind het lastig om uit te leggen, omdat ik er ook niet heel vaak de tijd voor neem om goed te luisteren :oops:
Ik heb wel een keer tijdens een wandeling een goed gesprek gehad met God. Ik liep in mijn eentje een berg op, dat duurde een paar uur. Ik had een erge zonde die ik al vaak had verteld aan God, maar tijdens die wandeling heb ik alles er nog een keer uit gegooid en aan het eind werd ik heel rustig en ik wist dat ik echt was vergeven en dat ik opnieuw mocht beginnen.

joris

Berichtdoor joris » 23 mar 2003 13:51

stil zijn tot God wat zegt.

ja, ik weet niet goed hoe je dat moet zeggen. Er is een psalm waar het in staat, over die stilte, maar ik kan die nog even nog niet vinden.
Het is niet echt een wachten tot God wat zeggen gaat, het is meer een rust zoeken waarin je je eigen gedachten stop zet en kijkt wat re boven komt. Dat klinkt heel hoogdravend of mystiek, maar ik geloof dat God in je woont
"maar wie zich hecht aan de Heer, wordt geestelijk één met Hem" en : weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de Heiige Geest, die in u woont en die u van God hebt ontvangen? U behoort uzelf niet ntoe. Want u beng gekochte n de prijs is betaald. Gebruik dus uw lichaam om God te verheelrijken" 1 kor 6:17, 19, 20
En dat jouw gedachten die van Hem kúnnen zijn.
Praten met God kan heel normaal omdat Hij zo dicht bij is. Stil zijn voor GOd is dus wachten met je eigen zaakjes regelen en zeggeN: Heer, hier ben ik, u knecht hoort. Wat kan ik voor U doen, wat wilt U voor mij doen?
En vaak krijg je dan een antwoord: een gedachte of een beeld wat precies aansluit bij datgene waar we het die avon dover gehad hebben> of je krijgt ineens een lied in je hoofd. Of je krijgt ineens zekerheid over een beslissing die je moet nemen.

Zoek je dan niet jezelf, zou iemand zeggen? Het risico is groot denkik. Maar als je echt met God wilt praten, zal het niet fout zijn.

joris

Berichtdoor joris » 23 mar 2003 14:20

psalm 37: leg je leven ijn zijn handen, vertrouw op Hem, Hij stelt je niet teleur. Hij zal het voor je opnemen, hij zal je recht doen; je zult stralen als het morgenlicht, als de zon midden op de dag. Wees stil en wacht, wacht op de Heer

psalm 62: "waarlijk mijn ziel keert zich stil tot God, van Hem is mijn heil. ....Waarlijk mijn ziel keert zich stil tot God, van hem is mijn verwachting...."Groot nieuws vertaald: "Bij God alleen komt ik tot rust, hij is mijn behoud.........Laat ik bij God mijn rust zoeken, op hem mijn hoop vestigen". En zo ervaar ik dat dan ook: rust zoeken, veilig zijn: Heer, u mag het doen, Uw wil geschiede

Psalm 65: u komt stilheid toe

klaagliederen 3;25,26: God is de Heer voor wie naar hem uitkijkt, voor wie hem zoekt. Goed is het in stilte te wachten te wachten op hem, op bevrijding.

Jesaja 30:P15: Dit zegt de Heer, de heilige God van Israel: jullie redding is kalm afwachten, jullie kracht ligt in stil vertrouwen. Maar jullie hebben niet gewild, jullie roepen: wij vluchten weg op onze paarden, enz.
We maken zelf gauw een plannetje zodat we weer verder kunnen, nee, wachten op God. Stil zijn en luisteren of Hij wat te zeggen heeft.

Jesaja 55:3: kom bij mij en luister.

Ik vind het idee dat God met ons wil praten geweldig. IN het paradijs liepen Adam en Eva al pratend te wandelen. Dan zei Adam wat, dan zei God wat. Een gesprek!! psalm 62:12: ik heb God horen zeggen en meer dan eens: alle kracht komt van mij. Wij bidden veel en vaak vertellen we God dan wat Hij volgens ons moet doen. En vaak vergeten we naar God te luisteren of wij nog wat voor Hem mogen doen.

Kringgebed: gewelidg als je met een groep mensen die je herkent als broeders en zusters God mag grootmaken en dingen aan Hem mag vragen. Ik stel mij zo voor dat de discipelen in afwachting van Gods Geest ook kringgebed deden: handelingen 1:14: zij allen bleve voortdurend met elkaar bidden, samen met enkele vrouwen, onder wie Maria, de moeder van Jezus en zijn broers. (let evne op de vrouwen!)Het past namelijk in de midden-oosten cultuur dat iemand wat zegt, reciteert en dat de ander dat aanvult.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 mar 2003 19:48

Ik kuur het kringgebed niet af.

Maar heb er wel een paar vraag tekens bij.

Waarom een kring gebed.
Ik denk zelf dat je bij een kring gebed meer de kracht legt in het gebed zelf. Terwijl het alemaal van God moet afkomen. Dit geld het zelfde voor 24 uurs gebeden door elkaar af te wisselen.
Ik denk dat je door een kring gebed meer de kracht in het gebed legt omdat je met zoveel mensen ben, of omdat je lang achter elkaar bid.

God geeft niet om lange gebeden. Het gebed moet oprecht zijn en gericht op God. Denk eens aan de tollenaar in de tempel. Hij bad achter in de tempel: " o god wees mij de zondaar genadig" en hij werdt verhoord.

Dus met elkaar bidden best. Maar denk er wel bij na dat god niet verhoord naar de lengte of naar de hoeveelheid mensen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”