Het 10e gebod

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Everywhere darkness

Het 10e gebod

Berichtdoor Everywhere darkness » 21 feb 2005 21:32

'Gij zult niet begeren'

ik heb een vriend. ik hou erg veel van hem en ik denk en droom vaak eens over hoe het straks zal zijn als we getrouwd zijn. ik begeer/verlang naar de tijd dat we helemaal voor elkaar zijn en samen gemeenschap hebben. is dat verkeerd?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Het 10e gebod

Berichtdoor frekje » 21 feb 2005 21:36

Everywhere darkness schreef:'Gij zult niet begeren'

ik heb een vriend. ik hou erg veel van hem en ik denk en droom vaak eens over hoe het straks zal zijn als we getrouwd zijn. ik begeer/verlang naar de tijd dat we helemaal voor elkaar zijn en samen gemeenschap hebben. is dat verkeerd?

Nu, dat kan op een hele discussie uitlopen, maar ik geloof van niet. God heeft man en vrouw geschapen, om een te zijn. Als jij dan naar het tijdperk verlangt dat jullie één mogen zijn, zal dat niet verkeerd zijn!

En dan... gij zult niet begeren? Ja, verder... uws naasten huis enz. Dus het gaat hier ook specifiek over iets van je naaste. De eigendom van je naaste.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 21 feb 2005 21:36

nee, ik denk niet dat het verkeerd is. Ik weet het wel zeker. Dit is een gezond begeren.

Met het begeren in het gebod word wat anders bedoeld dan het verlangen dan jij nu hebt.
Het zou bijv. verkeerd geweest zijn, als je verlangde naar de vriend van een ander.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 21 feb 2005 21:58

Gen 2:24 schreef:Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven;en zij zullen tot een vlees zijn.

1 Kor 10:31 schreef:Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.

Ik denk dat je begeerte een bijbelse begeerte is, zolang dat voorkomt uit liefde tot je vriend. Iets anders is of je begeerte vrij van zonde is. Heel ons leven, ons doen en laten, ons denken moet strekken tot eer van God. Ook onze begeertes. Onze beste bedoelingen, begeerten zijn met zonden bevlekt. Die moeten gereinigd worden in het bloed van Christus. Maar dat was je denk ik wel met eens.

Everywhere darkness

Berichtdoor Everywhere darkness » 21 feb 2005 22:05

maar toch begeer je iets wat nog niet van jou is. dan is het nog je naaste. hoe zien jullie dat dan?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 feb 2005 22:09

Everywhere darkness schreef:maar toch begeer je iets wat nog niet van jou is. dan is het nog je naaste. hoe zien jullie dat dan?

Inderdaad is hij (nog) niet van jou. Maar hij is ook niet van je naaste. In principe horen jullie bij elkaar, als toekomstig echtpaar. Volgens mij begeer je dan niet iets dat van je naaste is. Je begeert in dit geval je naaste himself, en dat om gezonde redenen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 feb 2005 22:16

Meid (denk ik), ik weet percies wat je bedoeld, ik heb exact het zelfde... het lijkt me heerlijk om laten gemeenschap te hebben, om de liefde om alles... gewoon, vind het een normale menselijke gedachte.

ik weet het echt niet, of het verkeerd is, maar ik denk dat begeert naar seks (lust/genot alleen) dat dat verkeerd is, maar ik denk dat je mag denken aan die dingen van later..

Maar bid vooral dat je je niet door de ideen die je dan hebt laat overschaduwen je kunt je vriend of vriendin als superman voorstellen, dat moet je niet doen, dan valt het misschien tegen.. (ach niet snel denk ik), en bid dat je sterk mag zijn..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 21 feb 2005 22:29

Adam werd helemaal enthousiast toen hij zijn naakte aanstaande zag, vlees van zijn vlees, been van zijn gebeente. Ze schaamde zich ook niet voor elkaar. Alleen door onze gevallen staat zijn we begonnen ons te schamen voor verlangen daarnaar, en weten het soms niet meer in juist perspectief te plaatsen.
En staat er niet geschreven: "daarom zal een man het huis van zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen". Let op: nog voor hij haar aanhangt heet zij "zijn vrouw". Zij zijn voorelkaar bestemd! De lichamen zijn na huwelijk elkaars bezit (1 Kor.7:4). Hetverlangen is iets wat bekend is en tot zonde kan lijden, maar het verlangen naar gemeenschap in huwelijk is geen zonde, het is de begeerte naar aanstaand bezit. Het "bezit" heeft echter ook een geest en een ziel, een hart. Waneer je hier ook naar verlangt er naast verlangen naar eenheid in het vlees ook daarenboven die van in de geest is, dan vorm je huwelijk met tijden van beheersing en gebed en van lichamelijke genegenheid en extase: zo is het huwelijk toch bedoeld??!!!
En ook hier kun je de regel van Paulus toe passen: als je dit alles had, maar de liefde niet . . .

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

André

Berichtdoor André » 21 feb 2005 22:55

........ik begeer/verlang naar de tijd dat we helemaal voor elkaar zijn.....
Ik heb sterk de indruk dat begeren iets anders is dan verlangen :?:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2005 23:27

Hm begeren is misschien de overtreffende trap van? (Sterk verlangen)

Everywhere Darkness, begeren is op zich niet verkeerd? Het lijkt erop alsof je het 10e gebod leest als: Gij zult niet begeren. Nou begint dit gebod wel met deze 4 woorden... maar het zegt meer. Daaruit blijkt dat begeren helemaal niet verkeerd HOEFT te zijn. Begeren kan goed zijn... Het 10e gebod maakt alleen duidelijk dat er verkeerde manieren van begeren zijn, die worden er verboden. Het begeren van dingen van een ander, het willen hebben wat je buurman/buurvrouw heeft.... iets wat niet van jou is. Reden: Als je iets wil hebben wat niet van jou is ben je jaloers op een ander wat leidt tot een slechte sfeer. Het 10e gebod eindigt niet voor niets met: Nog op iets wat van uw naaste is.

Dat is hier lijkt me niet het geval.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 21 feb 2005 23:29

Ik denk dat je gedachten/dromen/verlangens niet verkeerd zijn. Zolang het een zuiver verlangen is naar het mooie dat de Heere geeft aan man en vrouw is het niet verkeerd. We moeten in dit soort dingen oppassen dat we onze gedachten rein bewaren en geen gedachten van seksuele onreinheid koesteren. Maar als je verlangt naar je huwelijk is dat absoluut niet verkeerd. Het lijkt me juist een goed teken dat je naar het huwelijk en je aanstaande man verlangt, stel je eens voor dat je er niet naar zou verlangen, dat was geen goede basis om te trouwen! Het tiende gebod gaat specifiek over het begeren van '...iets dat uws naastens is.', en dat is niet het geval bij jou. Als je niet weet of een gedachte verkeerd is kan je het natuurlijk altijd bij Jezus brengen, Hij is de Hoorder (en Verhoorder!!!) der gebeden!
Veel zegen op je (voorgenomen) huwelijk!
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 feb 2005 00:10

Marnix schreef:Hm begeren is misschien de overtreffende trap van? (Sterk verlangen)

Everywhere Darkness, begeren is op zich niet verkeerd? Het lijkt erop alsof je het 10e gebod leest als: Gij zult niet begeren. Nou begint dit gebod wel met deze 4 woorden... maar het zegt meer. Daaruit blijkt dat begeren helemaal niet verkeerd HOEFT te zijn. Begeren kan goed zijn... Het 10e gebod maakt alleen duidelijk dat er verkeerde manieren van begeren zijn, die worden er verboden. Het begeren van dingen van een ander, het willen hebben wat je buurman/buurvrouw heeft.... iets wat niet van jou is. Reden: Als je iets wil hebben wat niet van jou is ben je jaloers op een ander wat leidt tot een slechte sfeer. Het 10e gebod eindigt niet voor niets met: Nog op iets wat van uw naaste is.

Dat is hier lijkt me niet het geval.

Inderdaad, dat dat 9 postings moest duren voor iemand dit opmerkt.. :) Je vriend is van jou en niet van je naaste, dus ik zou niet weten waarom je hem niet mag begeren. :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 feb 2005 09:13

Heel erg letterlijk gezien, is die vriend of vriendin nog niet van jou, op dat moment nog niet, je hebt eigenlijk weinig zekerheid als je verkering hebt..

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 feb 2005 09:19

Raido schreef:Heel erg letterlijk gezien, is die vriend of vriendin nog niet van jou, op dat moment nog niet, je hebt eigenlijk weinig zekerheid als je verkering hebt..

Klopt, maar die vriend of vriendin is ook niet de vriend of vriendin van een ander. (mag je hopen)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 feb 2005 09:23

Nee, maar hij is niet van jou, en andersom... toch zeg en zie ik mijn vriendin als mijn vriendin, en als mijn vrouw later, en ik verlang naar later, met alles in alles... en ik vind dat niet verkeerd :)

Terug naar “Archief”