Komt er een scheuring in de GG?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SanderW

Berichtdoor SanderW » 21 feb 2005 14:10

Ik denk dat je als predikant duidelijk uit moet leggen hoe en waarom het avondmaal ingesteld is en dat het de persoonlijke verantwoording van een gemeentelid is of hij/zij aan het avondmaal gaat of niet. De enige verantwoording van de predikant is in mijn opzicht de duidelijke uitleg.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 21 feb 2005 15:02

Aragorn schreef:Jas, datgene wat God doet was in dit geval niet zo aan de orde. Ik kan nergens uit opmaken dat ze een verband legt tussen de dingen die ze noemde en het verkrijgen van de zaligheid..
Hoe verkrijgen mensen dan zaligheid Aragorn? Behalve: Hem Belijden, Hem volgen etc.. ?
Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 feb 2005 15:07

Annemieke86 schreef:
Aragorn schreef:Jas, datgene wat God doet was in dit geval niet zo aan de orde. Ik kan nergens uit opmaken dat ze een verband legt tussen de dingen die ze noemde en het verkrijgen van de zaligheid..
Hoe verkrijgen mensen dan zaligheid Aragorn? Behalve: Hem Belijden, Hem volgen etc.. ?

Je bedoelt het dus wel degelijk zo, zoals ik het had opgevat. Dan ben je dus remonstrants.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 feb 2005 15:09

Annemieke86 schreef:
Hem belijden en volgen zijn vruchten van zaligheid niet de weg naar zaligheid..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 feb 2005 15:16

Raido schreef:
Annemieke86 schreef:

heel goed Raido! :D
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

SanderW

Berichtdoor SanderW » 21 feb 2005 15:23

Raido schreef:
Annemieke86 schreef:

Zij had het ook niet over de weg naar de zaligheid...
Ik geloof dat iedereen op dit forum het over 1 belangrijk ding wel eens is en dat is dat je niet door de werken gered wordt maar door het aanvaarden van het offer van Christus.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 feb 2005 15:56

Raido schreef:
Annemieke86 schreef:

Ja, dat bedoel ik ook en ik denk dat Annemieke dat ook bedoelde.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 feb 2005 16:19

Reactie op topictitel: Was het maar zo'n feest.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 21 feb 2005 16:56

jas schreef:
Annemieke86 schreef:Hoe verkrijgen mensen dan zaligheid Aragorn? Behalve: Hem Belijden, Hem volgen etc.. ?

Je bedoelt het dus wel degelijk zo, zoals ik het had opgevat. Dan ben je dus remonstrants.

En?

Annemieke heeft wel gelijk als je beseft dat een mens dit niet kan zonder dat God hem het geeft.

En, zoals Aragorn en Annemieke al gereageerd hebben, zijn ze het ermee eens dat God in de mens moet werken.
the most important things in life are not things

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 21 feb 2005 16:57

kurtyo schreef:Reactie op topictitel: Was het maar zo'n feest.

??????????
:roll: :roll:

Leg uit, please!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 feb 2005 17:01

Misschien is zo'n scheiding zo slecht nog niet... Het zou in ieder geval als voordeel kunnen hebben dat progressievere predikanten ook een kans krijgen, zonder dat ze tegengehouden worden door Paus Moerkerken met zijn anti-progressie-brigade...

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 21 feb 2005 17:21

Kurtyo schreef: Paus Moerkerken met zijn anti-progressie-brigade...

:lol: :lol: :lol:

Nu wil ik toch eens weten wat dan precies het verschil is tussen die progressieve predikanten en Paus Moerkerken :P

Ik ben zelf GG, maar ben geloof ik nog niet ingewijd in de 'kerkstrijd'.

Maar het gaat hier zo vaak over de GG, dat ik nu het naadje van de kous wil weten.

Maar pb me anders even, anders zijn we weer off-topic :wink:

Misschien zou ik dan het eventuele voordeel van een scheuring zien, want die zullen er ook wel zijn, maar een scheuring op zichzelf beleef ik toch als negatief en ik denk ook niet dat God er zo hard om zit te lachen, met alle respect.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2005 17:47

Tja, de vraag is of er mensen belemmerd worden om Gods Woord te preken, of dat er mensen daarin worden belemmerd door een groep mensen. Als er een soort van dictatuur in de kerk ontstaat is er altijd wat mis. Daarnaast, als de leer inhoud dat er wat betreft zaligheid iets anders wordt geleerd, als mensen door de kerkleer en sfeer niet aan het avondmaal aangaan omdat ze zich minder voelen dan die ander, omdat er andere criteria worden gesteld dan de bijbel doet etc. dan zou een scheuring misschien, ondanks dat het niet goed is, de enige oplossing zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 21 feb 2005 17:50

Marnix schreef:Tja, de vraag is of er mensen belemmerd worden om Gods Woord te preken, of dat er mensen daarin worden belemmerd door een groep mensen. Als er een soort van dictatuur in de kerk ontstaat is er altijd wat mis. Daarnaast, als de leer inhoud dat er wat betreft zaligheid iets anders wordt geleerd, als mensen door de kerkleer en sfeer niet aan het avondmaal aangaan omdat ze zich minder voelen dan die ander, omdat er andere criteria worden gesteld dan de bijbel doet etc. dan zou een scheuring misschien, ondanks dat het niet goed is, de enige oplossing zijn.

Gebeurd dit dan in de GG volgens jou en waar baseer je dat op?

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 21 feb 2005 18:18

Aragorn schreef:
Raido schreef:
Annemieke86 schreef:

Ja, dat bedoel ik ook en ik denk dat Annemieke dat ook bedoelde.

Dan denken wij hetzelfde :D
Ik wilde niemand beledigen, in de war brengen of iets anders maar: Ik vind het gewoon heel jammer dat er een scheuring in de GG komt als het echt doorgaat alleen maar door de leer. Ze hebben dus onderling verschil van mening over de leer. De dordtse leerregels en die andere leer vind ik persoonlijk niet het belangrijkst. Voor mij is een van de belangrijkste dingen dat de Heiland voor ons gestorven is zodat wij, als wij Hem belijden tegenover de mens, het eeuwig leven verkrijgen.
De leer is natuurlijk ook wel belangrijk zoals de Tien Geboden etc.. Maar zoveel liefde als Jezus mij heeft gegeven, heb ik nog van niemand ontvangen! Misschien ging ik teveer off... sorry daarvoor! :oops:
Afbeelding

Terug naar “Archief”