Geloofszekerheid in de GerGem (in NL)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 21 feb 2005 15:20

SanderW schreef:
lindita schreef:Ging dit topic nou over hoe God spreekt of over de zekerheid van het geloof??? :roll:

Overigens ben ik ervan overtuigd dat God zeker mensen roept d.m.v. visioenen en door woorden :wink:

Beetje offtopic gegaan maar wel interessant. ;)

Ik wilde ook zeker niet beweren dat het niet interessant was, hoor.. :wink:
the most important things in life are not things

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 feb 2005 15:22

SanderW schreef:
jas schreef:
SanderW schreef:Dan hebben we hier een geschilpunt. Want ik geloof dat de mens nog steeds een vrije wil heeft.

De mens heeft een vrije wil ook na de val behouden, zoals hij ook verstand en een zekere verlichting aangaande de dingen der natuur en God behouden heeft. De wil is vrij, maar de mens is totaal onbekwaam geworden om iets goeds te willen. De wil is dus vrij tot het kwade. De mens kiest dus vrijwillig voor het kwade.
Als het zo zou zijn, dat volgens jou idee de mens voor God kon kiezen, en dus ook tegen God zou kunnen kiezen, dan zet je daarmee het verlossingswerk van Christus op volkomen losse schroeven. En wel hierom: In jouw visie bestaat de mogelijkheid dat alle mensen tegen God kiezen, waaruit zou volgen dat het lijden van Christus volledig zinloos is geweest. Ik hoop dat je inziet dat de Bijbel van een dergelijke leer geen spaan heel laat en dat het remonstrantisme dus met al haar mooie voorstellingen een verderfelijke leer is.

Hiermee zeg je dus dat de mens voor 100% vol kwaad zit. Dat ben ik met je oneens, want zelf iemand die niet gelooft kan nog goede dingen doen voor zijn naaste. Stel dat iemand die niet gelooft een zwerver ziet en hem 10 euro geeft. Ga jij dan diegene veroordelen vanwege die daad van naastenliefde? Let wel, hiermee zeg ik niet dat zo'n persoon dan gered is want dat gebeurt niet door werken maar door het offer van Jezus!
En ja, iedereen heeft de vrije wil om voor God te kiezen of niet, theoretisch kan dus inderdaad iedereen kiezen om niet te geloven. Maar in jouw visie is het zo dat al kiest een mens wel of niet voor God hij/zij dan toch gered is omdat Christus voor ons is gestorven. Waarom zou je dan nog een keuze maken om in God te geloven? Christus is toch gestorven voor ons dus zijn we gered. Ik zie in de bijbel toch heel duidelijk terug dat de mensen wordt uitgelegd wat het offer van Jezus inhoudt en dat ze vervolgens in alle vrijheid er ja of nee tegen mogen zeggen.

Ik zeg niet dat een mens geen werken kan doen die op zich goed zijn. Maar hij doet ze vanuit een verdorven natuur. De mens is dan ook niet onbekwaam tot het doen van goede werken aan de naaste op zich, maar de mens is totaal onbekwaam tot enig goed als het het herstel van de relatie met God aangaat. De natuurlijke liefde tot de naaste kan bestaan zonder dat een mens liefde tot God heeft. Ook humanisten doen goed werk, maar vanuit een vaak atheïstische levensovertuiging.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 feb 2005 15:23

lindita schreef:Overigens ben ik ervan overtuigd dat God zeker mensen roept d.m.v. visioenen en door woorden :wink:
Dat geloof ik ook zeker, maar niet door een stem..

En ik was in den geest op den dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin,
Daar geloof ik dus nog niet in! dat dat nu nog zo zou gebeuren!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 feb 2005 15:24

SanderW schreef:Conform Zijn Woord zeker, maar de manier waarop hoeft echt niet altijd hetzelfde te zijn. God is heel creatief en laat zich niet in een systeem (ook al is het een theologisch systeem) zetten.

Gods Woord is geen theolotisch systeem, tenminste zo zou ik het niet willen noemen.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 21 feb 2005 15:25

jas schreef:
SanderW schreef:Conform Zijn Woord zeker, maar de manier waarop hoeft echt niet altijd hetzelfde te zijn. God is heel creatief en laat zich niet in een systeem (ook al is het een theologisch systeem) zetten.

Gods Woord is geen theolotisch systeem, tenminste zo zou ik het niet willen noemen.

Precies, dat typte ik dus ook. :D
Ik bedoelde ook te zeggen dat mensen vaak God in een theologisch systeem willen zetten maar dat God zich niet een in theologisch systeem laat zetten.
Laatst gewijzigd door SanderW op 21 feb 2005 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 feb 2005 15:26

Jas schreef:Gods Woord is geen theologisch systeem, tenminste zo zou ik het niet willen noemen

Nee, dat maken wij van alles wat met geloof te maken heeft...

SanderW

Berichtdoor SanderW » 21 feb 2005 15:27

Riska schreef:
Jas schreef:Gods Woord is geen theologisch systeem, tenminste zo zou ik het niet willen noemen

Nee, dat maken wij van alles wat met geloof te maken heeft...

Helemaal mee eens!

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 21 feb 2005 15:27

Raido schreef:
lindita schreef:Overigens ben ik ervan overtuigd dat God zeker mensen roept d.m.v. visioenen en door woorden :wink:

Er zijn gevallen bekend van mensen die een stem in hun hoofd hoorden, bijvoorbeeld op het moment dat ze een bepaalde keuze moesten maken. Als ze dan later de Bijbel gingen lezen, ontdekten ze tot hun verbazing dat de woorden die ze toen gehoord hadden in de Bijbel blijken te staan!
the most important things in life are not things

SanderW

Berichtdoor SanderW » 21 feb 2005 15:28

Raido schreef:

En ik was in den geest op den dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin,

En waarom niet??? Als het nou Gods wil is dat dat wel zo gebeurt? God denkt echt niet van "Oh, het is 2005, nu doe ik dit niet meer".

SanderW

Berichtdoor SanderW » 21 feb 2005 15:29

lindita schreef:
Raido schreef:

Er zijn gevallen bekend van mensen die een stem in hun hoofd hoorden, bijvoorbeeld op het moment dat ze een bepaalde keuze moesten maken. Als ze dan later de Bijbel gingen lezen, ontdekten ze tot hun verbazing dat de woorden die ze toen gehoord hadden in de Bijbel blijken te staan!

Klopt! En ik vermoed dat er zometeen een reactie van Jas volgt dat je het dus kan toetsen aan de bijbel. ;)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 feb 2005 15:31

SanderW schreef:
lindita schreef:
Raido schreef:

Klopt! En ik vermoed dat er zometeen een reactie van Jas volgt dat je het dus kan toetsen aan de bijbel. ;)

En hier is ie dan. Helemaal correct. Je bewijs hiermee wat ik steeds beweerde. :wink:

SanderW

Berichtdoor SanderW » 21 feb 2005 15:32

En toch blijf ik erbij dat ook als het niet letterlijk in de bijbel staat maar wel duidelijk in de geest van de bijbel/volgends de orde van God is het ook van God kan zijn. :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 feb 2005 15:33

SanderW schreef:En toch blijf ik erbij dat ook als het niet letterlijk in de bijbel staat maar wel duidelijk in de geest van de bijbel/volgends de orde van God is het ook van God kan zijn. :)

Ja dat kan, maar toch eerst toetsen of het dan wel in die Geest of orde is. En anders, toch naar die psych. :mrgreen:

SanderW

Berichtdoor SanderW » 21 feb 2005 15:36

Of voor je laten bidden dat de demonen uit je getrokken worden...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 feb 2005 17:58

SanderW schreef:
Raido schreef:

En waarom niet??? Als het nou Gods wil is dat dat wel zo gebeurt? God denkt echt niet van "Oh, het is 2005, nu doe ik dit niet meer".

En om nou de koppeling te maken naar het onderwerp van deze discussie: in de GG en de GGiN bestaat de mening dat je dus speciaal de stem van God in je leven gehoord moet hebben, wil je kunnen zeggen dat je het waren geloof hebt. God moet dat dan dus nog eens een keer buiten de Bijbel zelf om, maar ongetwijfeld wel met bijbelwoorden (of niet!) nog een keer apart tegen je zeggen. ('Een tekst krijgen' heet dat dan.)
Wat is jullie mening daarover?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”