Geloofszekerheid in de GerGem (in NL)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 19 feb 2005 14:57

jas schreef:Voor zover er sprake is van geloof, is er ook sprake van zekerheid. Het geloof bestaat nl. uit een zeker vertrouwen dat mij al mijn zonden door de verdienste van Christus vergeven zijn. Wanneer sprake is van onzekerheid hierover, dient men niet van geloof te spreken, maar van ongeloof. En dit is ook altijd de zuivere leer van de (nadere) reformatoren geweest.

Je weet het weer mooi te brengen in de tale Kanaans maar leg mij dan eens uit HOE een mens, volgens jou, zeker komt te weten dat hij/zij behouden is, Hoe hij/zij aan die zekerheid komt.

Ik heb het idee dat binnen de GerGem (in NL) altijd wordt benadrukt dat je alleen door jarenlange overpeinzing van je zonden behouden kunt worden, toch is dit niet Bijbels, de 'kwaadoener' die naast Jezus aan het kruis hing had daar immers geen gelegenheid voor! Hij geloofde dat Jezus de Christus was en vroeg Jezus Hem te gedenken als Hij in Zijn Koninkrijk gekomen was. Jezus had kunnen zeggen: Ja man, je moet eerst alle fasen nog doorgaan en nog heel veel jammeren over je zonden! Maar dat zij Jezus niet! Hij zei: 'Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn'. Wat een genade! De genade wordt geschonken niet verworven! De enige voorwaarde om de genade te ontvangen is Jezus te erkennen als de Christus en Hem om genade te bidden, Hem vragen om de Koning van je leven te worden. Is dat niet heerlijk?

Bovendien, de opvatting dat we eerst jarenlang zouden moeten kwijnen in onze zonden en ongerechtigheden alvorens we behouden kunnen worden strookt ook niet met Efeze 2:8-9, dan maak je er immers werken van! Dan is de genade een verdienste ten gevolge van je jarenlange ploeterweg, Jezus schenkt Zijn genad aan een ieder die tot Hem nadert en Hem vraagt om Koning van zijn leven te worden. :!:
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 19 feb 2005 15:08

Johnny99 schreef:Dus als ik dat nou aanneem, geloof, zeker weet, dan is dat een waar geloof en is het heil ook voor mij?

Ik zit heel erg met die geloofszekerheid. Wanneer weet je het nou zeker? Ik denk wel dat je in dit sterfelijke leven zeker kunt zijn van je behoud. Maar hoe en wanneer?

Johnny99, het enige dat je zelf hoeft te doen is tot Jezus bidden en Hem je zonden belijden, om vergeving bidden en vragen of Hij de Koning van je leven wil zijn, of Hij Zijn Heilige Geest in je uit wil storten als 'onderpand van onze erfenis'. En ook al voel je dan niets spectaculairs, je mag dan een vast vertrouwen hebben dat je gered bent. Hij is immers de Hoorder der gebeden en Hij wil niet dat iemand verloren gaat! Neem Zijn genade aan, denk niet dat je die genade kan verdienen door het wegkwijnen in de zonden of door daar uit eigen kracht tegen te strijden! Wanneer je dagelijks je kruis opneemt en er steeds voor kiest om Hem na te volgen mag je jezelf een erfgenaam weten! Hij wil je Zijn genade geven, wie zou jij dan zijn om die genade af te wijzen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 feb 2005 15:15

Jansen schreef:
jas schreef:Voor zover er sprake is van geloof, is er ook sprake van zekerheid. Het geloof bestaat nl. uit een zeker vertrouwen dat mij al mijn zonden door de verdienste van Christus vergeven zijn. Wanneer sprake is van onzekerheid hierover, dient men niet van geloof te spreken, maar van ongeloof. En dit is ook altijd de zuivere leer van de (nadere) reformatoren geweest.

Je weet het weer mooi te brengen in de tale Kanaans maar leg mij dan eens uit HOE een mens, volgens jou, zeker komt te weten dat hij/zij behouden is, Hoe hij/zij aan die zekerheid komt.

Ik heb het idee dat binnen de GerGem (in NL) altijd wordt benadrukt dat je alleen door jarenlange overpeinzing van je zonden behouden kunt worden, toch is dit niet Bijbels, de 'kwaadoener' die naast Jezus aan het kruis hing had daar immers geen gelegenheid voor! Hij geloofde dat Jezus de Christus was en vroeg Jezus Hem te gedenken als Hij in Zijn Koninkrijk gekomen was. Jezus had kunnen zeggen: Ja man, je moet eerst alle fasen nog doorgaan en nog heel veel jammeren over je zonden! Maar dat zij Jezus niet! Hij zei: 'Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn'. Wat een genade! De genade wordt geschonken niet verworven! De enige voorwaarde om de genade te ontvangen is Jezus te erkennen als de Christus en Hem om genade te bidden, Hem vragen om de Koning van je leven te worden. Is dat niet heerlijk?

Bovendien, de opvatting dat we eerst jarenlang zouden moeten kwijnen in onze zonden en ongerechtigheden alvorens we behouden kunnen worden strookt ook niet met Efeze 2:8-9, dan maak je er immers werken van! Dan is de genade een verdienste ten gevolge van je jarenlange ploeterweg, Jezus schenkt Zijn genad aan een ieder die tot Hem nadert en Hem vraagt om Koning van zijn leven te worden. :!:

Ik begrijp je uitvoerige reactie niet goed. Je doet net of ik iets anders beweer. :roll:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 19 feb 2005 19:40

jas schreef:Ik begrijp je uitvoerige reactie niet goed. Je doet net of ik iets anders beweer. :roll:

De eerste alinea was specifiek voor jou bedoelt, de rest als schets van het beeld dat ik heb van de geloofsbeleving/leer in de GerGem (in NL) en mijn visie daarop. :o

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 feb 2005 22:17

jas schreef:Voor zover er sprake is van geloof, is er ook sprake van zekerheid. Het geloof bestaat nl. uit een zeker vertrouwen dat mij al mijn zonden omdoor de verdienste van Christus vergeven zijn. Wanneer sprake is van onzekerheid hierover, dient men niet van geloof te spreken, maar van ongeloof. En dit is ook altijd de zuivere leer van de (nadere) reformatoren geweest.

Dat is een prachtig leerstuk. Maar ook een moeilijk leerstuk, vind ik.
Moeilijk, in de zin van: je voelt je niet altijd zo zeker.
Er kan zo gemakkelijk de vraag gaan klemmen: leef ik wel echt als kind van God, volgens zijn verbond? (Dat laatste hoor je niet veel in reformatorische kring, maar is wel voluit bijbels. Dat element kom ik regelmatig tegen in het OT.) Of koester ik nog aardse zaken te veel als mijn geld en m'n bezit? Ik voel me daarin vaak zo te kort schieten! (Zonden die me aankleven, en die ik maar niet te boven lijk te komen...)
Je leest bij de profeten van die grote donderpreken. Dan denk ik wel eens: wie ben ik dat ik zou zeggen "met mij zit het wel goed". Er is immers kaf en koren.

Ja, ik weet het. De Geest heeft het mij persoonlijk onderwezen met Mattheüs 19:26: "En Jezus, hen aanziende, zeide tot hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk." Ongeveer 8 jaren geleden, toen ik ermee worstelde en niet meer wist hoe ik zeker kon zijn van mijn rechtvaardigheid voor God.
Zo kan zelfs zo'n zondaar als ik nog zalig worden! Ja, zo is er een grond van zekerheid: in God zelf. (Niet vanwege die persoonlijke ervaring op zich, maar in objectieve zin: omdat het in de Bijbel staat. Het geldt dus voor iedereen!)
Maar toch, steeds die aanvechting...
Steeds dat besef: ik dien God niet met heel mijn hart, niet met al mijn krachten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2005 01:40

Boekenlezer schreef:
jas schreef:Voor zover er sprake is van geloof, is er ook sprake van zekerheid. Het geloof bestaat nl. uit een zeker vertrouwen dat mij al mijn zonden omdoor de verdienste van Christus vergeven zijn. Wanneer sprake is van onzekerheid hierover, dient men niet van geloof te spreken, maar van ongeloof. En dit is ook altijd de zuivere leer van de (nadere) reformatoren geweest.

Er kan zo gemakkelijk de vraag gaan klemmen: leef ik wel echt als kind van God, volgens zijn verbond? (Dat laatste hoor je niet veel in reformatorische kring, maar is wel voluit bijbels. Dat element kom ik regelmatig tegen in het OT.) Of koester ik nog aardse zaken te veel als mijn geld en m'n bezit? Ik voel me daarin vaak zo te kort schieten! (Zonden die me aankleven, en die ik maar niet te boven lijk te komen...)
Je leest bij de profeten van die grote donderpreken. Dan denk ik wel eens: wie ben ik dat ik zou zeggen "met mij zit het wel goed". Er is immers kaf en koren.

Wat die vraag betreft, die hebben we allemaal wel eens. En voor ons allemaal is het antwoord: Nee, ik leef niet zoals ik dat zou moeten doen. Juist daarom hebben we Jezus nodig, daarom kwam Hij ons redden... omdat we het zelf niet kunnen. Aan de andere kant bedoel je denk ik dat we als chrstenen wel een verantwoordelijkheid hebben en niet passief kunnen blijven zondigen en gewoon elke avond weer vergeving vragen. Je hebt gelijk dat we ons vaker de vraag moeten stellen: Heb ik geprobeerd goed te leven, geprobeerd tegen de zonde te vechten? De vraag is of we dat willen, daaraan is te zien hoe het met je hart zit, of dat voor Jezus klopt, of dat we ons leven en lot toch liever in handen houden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 feb 2005 14:42

Marnix schreef:
Boekenlezer schreef:

Wat die vraag betreft, die hebben we allemaal wel eens. En voor ons allemaal is het antwoord: Nee, ik leef niet zoals ik dat zou moeten doen. Juist daarom hebben we Jezus nodig, daarom kwam Hij ons redden... omdat we het zelf niet kunnen. Aan de andere kant bedoel je denk ik dat we als chrstenen wel een verantwoordelijkheid hebben en niet passief kunnen blijven zondigen en gewoon elke avond weer vergeving vragen. Je hebt gelijk dat we ons vaker de vraag moeten stellen: Heb ik geprobeerd goed te leven, geprobeerd tegen de zonde te vechten? De vraag is of we dat willen, daaraan is te zien hoe het met je hart zit, of dat voor Jezus klopt, of dat we ons leven en lot toch liever in handen houden.

Ik ben het niet geheel met je eens. De geloofszekerheid ligt niet besloten in ons gevoel, maar uitsluitend in de Schrift.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

SanderW

Berichtdoor SanderW » 20 feb 2005 18:59

Johannes 3:16

Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Lijkt mij duidelijk. Zodra je Jezus aanneemt als je Verlosser dan ben je gered. En nee, ik heb geen zin om God hierin tegen te gaan spreken. :)

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 20 feb 2005 19:04

SanderW schreef:Johannes 3:16

Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Lijkt mij duidelijk. Zodra je Jezus aanneemt als je Verlosser dan ben je gered. En nee, ik heb geen zin om God hierin tegen te gaan spreken. :)

Amen :D
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 feb 2005 19:07

Inderdaad, maar daarmee heeft niet iedereen de zekerheid daarvan, blijkbaar... :?

jas schreef:Ik ben het niet geheel met je eens. De geloofszekerheid ligt niet besloten in ons gevoel, maar uitsluitend in de Schrift.

Oneens. In het Woord, zou je evt. kunnen zeggen...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 20 feb 2005 19:11

Gershwin schreef:Inderdaad, maar daarmee heeft niet iedereen de zekerheid daarvan, blijkbaar... :?

jas schreef:Ik ben het niet geheel met je eens. De geloofszekerheid ligt niet besloten in ons gevoel, maar uitsluitend in de Schrift.

idd woord , maar als dat woord door de HG in je gaat leven laat je dat beslist niet gevoelloos . Dus dan komt het gevoel er zeer zeker bij .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 feb 2005 19:15

Precies. En Woord is ook breder dan 'Schrift', aangezien Jezus het vleesgeworden Woord is, dat bedoel ik eigenlijk...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 20 feb 2005 19:19

Gershwin schreef:Precies. En Woord is ook breder dan 'Schrift', aangezien Jezus het vleesgeworden Woord is, dat bedoel ik eigenlijk...

Duidelijk en ja mee eens :D
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

SanderW

Berichtdoor SanderW » 20 feb 2005 20:47

Gershwin schreef:Inderdaad, maar daarmee heeft niet iedereen de zekerheid daarvan, blijkbaar... :?

Dat is dan in feite twijfelen aan het bijbel en dus aan datgene wat God tegen ons zegt. Degene die dus op de kansel de gemeenteleden probeert wijs te maken dat men geen zekerheid heeft dat men gered is als men Jezus aanneemt als Verlosser mag dan wel even zijn/haar studie overnieuw gaan doen en een keer de bijbel gaan lezen...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 feb 2005 21:55

brammetje schreef:

idd woord , maar als dat woord door de HG in je gaat leven laat je dat beslist niet gevoelloos . Dus dan komt het gevoel er zeer zeker bij .

Het komt er misschien bij, maar het lijkt me niet dat daar de zekerheid in zit of dat het noodzakelijk is.

Terug naar “Archief”