Vrouw in gezin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 20:50

Zie hier het verschil tussen Paulus en de Taliban. Voor de laatste is de vrouw slechts vervloekt en moet ze dat op alle mogelijke en onmogelijke manieren telkens voelen. Voor Paulus is de vrouw vrijgekocht door het kostbare bloed van de Heere. Door Zijn sterven en opstanding is de vloek die rustte op de vrouw opgeheven. Zij heeft haar prachtige plaats in de schepping als hulpverlener aan de hulpbehoefende man teruggekregen.
Waar eens het kinderen krijgen door de vloek met smart moest gebeuren, mag ze nu in het kinderen krijgen haar zaligheid ervaren.
100% eens met Maja..!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 feb 2005 00:47

PeterD schreef:
Van de vrouw. Per definitie. Die begon al met verleiden in het paradijs.

Volgens mij was het satan, en als Adam dan als man zo'n bink was geweest had hij de uitnodiging van Eva moeten weigeren.

Het verhaal over de verleiding gaat niet over het verschil tussen man en vrouw of om dat te benadrukken, maar het verschil tussen naar God luisteren of naar satan luisteren. Satan wist met een geloofwaardig praatje de mens zover te krijgen om net zoals God te willen zijn, nl; het kennen van goed en kwaad.

Melody

Berichtdoor Melody » 18 feb 2005 20:45

Sabra schreef:
PeterD schreef:
Van de vrouw. Per definitie. Die begon al met verleiden in het paradijs.

Volgens mij was het satan, en als Adam dan als man zo'n bink was geweest had hij de uitnodiging van Eva moeten weigeren.

Het verhaal over de verleiding gaat niet over het verschil tussen man en vrouw of om dat te benadrukken, maar het verschil tussen naar God luisteren of naar satan luisteren. Satan wist met een geloofwaardig praatje de mens zover te krijgen om net zoals God te willen zijn, nl; het kennen van goed en kwaad.

met zo'n uitleg haal je een belangrijk argument voor het 'vrouwenstandpunt' van veel mensen onderuit

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 feb 2005 21:20

* Vraagt zich af waarom er zo serieus op zijn opmerking wordt ingegaan :wink:

Melody

Berichtdoor Melody » 19 feb 2005 11:04

PeterD schreef:* Vraagt zich af waarom er zo serieus op zijn opmerking wordt ingegaan :wink:

omdat er helaas mensen zijn die zulk soort opmerkingen wél serieus maken

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 19 feb 2005 20:24

Maja de Bij schreef:Waar eens het kinderen krijgen door de vloek met smart moest gebeuren, mag ze nu in het kinderen krijgen haar zaligheid ervaren.

Zou je die zaligheid voor mij kunnen/willen concretiseren?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 28 feb 2005 09:04

Sabra schreef:
parsifal schreef:

Verder heb ik je bijdragen hier nog eens doorgelezen en ik zie verbazingwekkend weinig argumenten, buiten dat het idee wat anderen hebben achterhaald is. Zou je ook nog eens willen aangeven waarom je vind dat bepaalde standpunten onbijbels zijn, en waarom bijvoorbeeld de reactie van Maja de Bij geen hout snijdt?

Je kunt vinden dat ik weinig argumenten noem. Ik geef enkel aan dat het niet gepast is vanuit een bijbelse visie om de vrouw collectief achter te stellen, zoals gebeurd door veel orthodoxe mannen.

Daarnaast ga ik van een andere visie op de bijbel uit dan de meesten hier. Ik ben van mening dat de bijbel grotendeels tijdgebonden is en dat je dergelijke opmerkingen over de rol van vrouwen en mannen vooral moet zien vanuit de toenmalig cultuur.

Paulus was een Farizeeër, en die stonden niet echt bekend om hun progressieve ideeën. Wanneer ik van Jezus lees, dan zie ik Hem weinig dingen zeggen over de verhouding tussen man en vrouw. Ik weet enkel dat Hij het belangrijk vond dat Martha bij Hem zat om naar Hem te luisteren. Zij zat te midden van andere leerlingen van Hem.

God heeft er wel over nagedacht, die onderdanigheid van de vrouw... misschien paste het dan binnen die cultuur van toen, maar ik denk dat het zeker voor ons ook van toepassing is... ergens in de bijbel staat toch zoiets als: 'ieder woord van deze Schrift is nuttig tot zaligmaking...'
Als in een huwelijk man en vrouw even belangrijk zijn, kan je nogal heftige ruzies krijgen. God bedacht de oplossing: de man neemt uiteindelijk de beslissing, maar houdt daarin wel rekening met de wensen van zijn vrouw ( 'en gij mannen, hebt uw vrouwen lief...')
De man, die van zijn vrouw houdt, zal proberen aan haar wensen te voldoen. Daarnaast zal de vrouw zich houden aan de wensen en beslissingen van haar man. Dit is geen echte onderdanigheid zoals wij dat vaak zien... dat is gewoon gezond rekening houden met elkaar!
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 28 feb 2005 14:12

Philindertje schreef:De man, die van zijn vrouw houdt, zal proberen aan haar wensen te voldoen. Daarnaast zal de vrouw zich houden aan de wensen en beslissingen van haar man. Dit is geen echte onderdanigheid zoals wij dat vaak zien... dat is gewoon gezond rekening houden met elkaar!

Mensen die gelijkwaardig zijn kunnen ook rekening houden met elkaar hoor...
stomp niet af, blijf slijpen

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 28 feb 2005 15:14

ja maar de Bijbel leert ons dat mannen en vrouwen niet gelijk zijn. wel gelijkwaardig, maar ze hebben niet allebei dezelfde taak.
Spoedig zullen wij Hem zien

en voor altijd op Hem lijken

en Jezus kennen, zoals Hij is...

Amen!!

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 28 feb 2005 16:40

Philindertje schreef:ja maar de Bijbel leert ons dat mannen en vrouwen niet gelijk zijn. wel gelijkwaardig, maar ze hebben niet allebei dezelfde taak.

Tja dat zei je dus niet in je eerdere post maar goed....
Ik geloof ook wel dat mannen en vrouwen andere taken hebben maar ze zijn wel gelijkwaardig. Verder geloof ik dat God een plan heeft met jou leven en dat je dat gewoon moet volgen hoe dan ook...
God roept vrouwen om te spreken en God roept ook mannen om (een bepaalde periode) thuis te zijn...God heeft met iedereen een persoonlijk plan.
stomp niet af, blijf slijpen

Terug naar “Archief”