Is overgewicht zonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 09 okt 2002 09:13

Overigens verbaast het me dat de reacties erg verschillen met de roken discussie.....terwijl ovcergewicht èèn van de grootste veroorzakers is van hart en vaatziekten en dus levensverkortend is, net als roken!

Gemakshalve wordt vergeten dat er hier een praktisch verschil is met de meeste rokers. Die laatste bedrijven hun zonde vaak in de openbaarheid. Openbare zonde is zichtbaar, dus censurabel. Maar iemand die in het openbaar zich te buiten gaat een vreetbuien, kan m.i. ook geen ambtsdrager zijn. Je hebt als zodanig in alle opzichten een voorbeeldfunctie.

Daarnaast is het vrijwel niet aan te tonen of iemand met overgewicht te veel eet, of dat dit te maken heeft met een lichamelijk defect. Daarom ook is overgewicht van een geheel andere orde dan roken. Bovendien is overgewicht op zich geen zonde, maar hooguit de handeling (vreetbuien) die daaraan ten grondslag ligt. Kanker is ook geen zonde, de oorzaak (roken) wel.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

joepie

Berichtdoor joepie » 09 okt 2002 09:56

Hallo,

Helemaal mee eens Omega. En er staat in de bijbel dat de zonde die je als ambstdrager doet je dubbel aangerekend zal worden in verband met die voorbeeld functie. Een ambstdrager hoeft niet heilig te zijn maar toch zeker wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Anders zou dus iedereen op tal kunnen staan voor de functie van ambtsdrager. En bij mijn weten is het elk jaar weer een probleem om wel geschikte kandidaten te vinden voor de talstelling van de kerkenraad.

En je kunt inderdaad niet van buiten af zien of iemand nu dik is door ziekte, of door overdaad. Maar neem maar van mij aan dat er vele zijn die het door ziekte zijn. En dat ze daar hart en vaat ziekte weer van krijgen is dubbel zo erg. Maar dat iemand dus vrijwillig zich ziek gaat maken door te roken! Daar snap ik dus helemaal niks van.
Er is een goed spreekwoord: Overdaad schaad.
Dat geld voor alles. Behalve voor roken. Want dat schaad altijd!
groetjes Joepie

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 okt 2002 11:31

als overgewicht een zonde is, dan is het absoluut een zonde die voor iedereen zichtbaar is :) . Wat voor veel zonden niet het geval is. Zo dat het mijns inziens niet terecht is om juist op deze zonde de nadruk te leggen...

Juvan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Juvan » 09 okt 2002 18:16

Overgewicht:
Ooit begon iemand met mij over hoe slecht roken wel niet is. Dit was ik helemaal met haar eens. Maar ze zei wel duidelijk:''Het is niet alleen roken, zelf maak ik een afgod van mijn buik en dat is net zo erg!" Ze vergeleek dus een verslaving aan roken met een verslaving van eten. Wat vind jij hiervan?
Zelf had ik er nooit zo over nagedacht...
Ik groet jullie,
Juvan

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 09 okt 2002 18:31

Zeker, alle vormen van verslaving zijn verkeerd. Bovendien zegt ook de bijbel heel duidelijk dat we van onze buik geen afgod mogen maken.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 09 okt 2002 19:36

Maar nog steeds vind ik het ronduit zot dat we kijken naar ambtdragers. Dat is toch afschuiven van je verantwoordelijkheid?

Ambtdragers geven nou eenmaal niet altijd de goede voorbeelden. Ik heb er nog weinig meegemaakt waar ik echt een zeer groot voorbeeld in zag. En ik hoop dat andere hier betere ervaringen mee hebben. Daarom wil ik zeggen.....al roken alle ambtdragers wel of allemaal niet...het is en blijft jouw eigen verantwoording.
Refoweb is van ons allemaal :p

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 10 okt 2002 10:51

helemaal mee eens liesl, wat dat betreft hoeven ambstdragers helemaal niet in een apart hokje geplaatst te worden , ieder heeft hierin zn eigen verantwoordelijkheid.

tweetie

joepie

Berichtdoor joepie » 10 okt 2002 11:00

Al zuipen alle ambstsdragers nu wel of al doen ze het niet.............
Al plegen alle ambtsdragers allemaal overspel..................
Het blijft ieders eigen verantwoordelijkheid???

Het is toch de bedoeling dat wij in Christelijke liefde op elkaar toe zien opdat niet één verloren ga.?

Marjolijn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marjolijn » 10 okt 2002 12:02

Op elkaar toezien als christenen is wel een opdr8, maar het is heel wat anders dan elkaar oordelen op zaken als overgewicht. Vrijwel iedereen met overgewicht vindt het zelf afschuwelijk dat zijn/haar uiterlijk daar door heel veel mensen al op wordt afgekeurd.
Daarbij komt dat volgens mij het begrip zonde voor IEDERE christen anders wordt ingevuld. Verwar zonde niet met gewetensbezwaren.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 10 okt 2002 18:33

Al zuipen alle ambstsdragers nu wel of al doen ze het niet.............
Al plegen alle ambtsdragers allemaal overspel..................
Het blijft ieders eigen verantwoordelijkheid???

Joepie joepie toch. Je moet de dingen nu niet helemaal uit zijn verband halen. Overspel plegen is bij de Nederlandse wet verboden en zuipen werkt meestal door op het functioneren van de persoon.

Heb jij er wel eens last van gehad dat iemand met een sigaret op de preekstoel stond of iets naar binnen zat te werken op de preekstoel? Tis maar hoe je het bekijkt he!
Refoweb is van ons allemaal :p

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 10 okt 2002 19:49

Ik denk niet dat een overgewicht goed is, aangezien je lichaam "de tempel van de heilige geest" is. Maar waarom je dan geen ambstdrager zou mogen zijn. :?:
Dus, dat.

sirvienta
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sirvienta » 11 okt 2002 13:04

Hey, wat dachie van: maak van je buik geen afgod????
:mrgreen:
grtz,
sirvienta
liefs van jullie forum-zusje --> sirvienta 's back again!!

The Menace
Mineur
Mineur

Berichtdoor The Menace » 15 okt 2002 09:02

Er wordt in de Bijbel idd gewaarschuwd voor deze zonde. Zie de stelling hierboven. Er is geen mens zonder zonde, dus een ambtsdrager mag best overgewicht hebben, mits hij dat inziet en er wat aan doet.

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 15 okt 2002 20:31

hahahaha ik lach me deuk om deze topic.

ok roken vind ik nog een reeel iets, maar overgewicht. hahaha erg komisch.

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Maninne » 15 okt 2002 21:54

nou ga ik me er ook even mee bemoeien, ik vind ook dat roken en overgewicht iets totaal verschillends (zeg ik het zo goed?) is.
Veel mensen die dik zijn kunnen daar heel veel last van hebben, ik denk dat niemand er echt zelf voor kiest om dik te zijn . En inderdaad, zoals omega ook al zei,hebben ambtsdragers toch wel een voorbeeldfunctie. :?
Maaaaaaaaarrr, je kunt geen appels met peren vergelijken en roken is wel degelijk iets wat je jezelf bewust aan doet, en overgewicht niet.
Afbeelding

Terug naar “Archief”