Ik vind dit op zich best een boeiend onderwerp.
In april hoop ik belijdenis te gaan doen, binnen mijn eigen gemeente (PKN). In deze gemeente is het niet verplicht, maar de meerderheid van de vrouwen heeft wel een hoedje op in de kerk.
Ik persoonlijk vind hoedjes iets onzinnigs. Het is niet dat ik ze niet mooi vind ofzo, echt niet, want soms is het juist superleuk, maar ik vind het zo tegenhoudend ten opzichte van de wereld om mij heen.
Ik heb nog nergens in de bijbel kunnen vinden waarom je hoedjes op zou moeten in een kerk (oke, de bekende tekst: bidden met bedekt hoofd, hou je dan aan die tekst en verdraai em niet!)
Daarom ben ik absoluut niet voor die dingen.
Maar nu ik belijdenis ga doen, wordt mij vriendelijk, doch zeer dringend gevraagd een hoedje op te doen!
Omdat ik mijn naaste lief wil hebben als mijzelf zet ik dat ding zeker wel op die ene dienst. Anders jaag ik alleen maar mensen tegen mij in het harnas. En zit ik ook elke zondag netjes met mn rok in de kerk
Maar ik vind hoedjes en lange rokken (ik bedoel niet zomaar eens een lange rok, maar echt verplicht omdat het moet vanuit 'je geloof') zo'n afstand scheppen tussen wij als christenen en de mensen buiten dit geloof...
Zijn wij hier niet op deze aarde om de mensen te laten zien dat we zelf geen haar beter zijn? Dat wij ook fouten maken? Maar dat wij wel een grote meerwaarde hebben in dit leven!!
Wat Marnix zei vond ik idd supergoed, dat we uitsralen dat wij gelukkig zijn en dat wij hoop hebben in moeilijke situaties...dat moeten we zien te bereiken, en niet blijven hangen in die uiterlijek regeltjes. ik beweer nu niet dat dat niet kan met rok en hoed hoor!!! Misschien heb je zelfs wel eerder een gesprek met niet christenen hierdoor...Maar ik ervaar toch steeds weer dat als mensen vragen of ik christen ben, ik hier positief op antwoord, dat ze dan zeggen: sow, maar jij hebt een broek aan! Kan dat dan? Jullie zijn toch veel beter dan ik?
Welneej, ik ben geen haar beter, ik voel me alleen veel en veel gelukkiger met God aan mijn zij!
Ik wil wel duidelijk stellen: als iemand principieel voor hoedjes en rokken is, prima! Ik respecteer meningen, maar ik zet er soms wel mijn vraagtekens bij...
(ik heb gesproken

)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...