"Louter Genade"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

"Louter Genade"

Berichtdoor TheKeimpe » 05 mar 2003 16:46

De gereformeerde gemeente heeft een boekje uitgebracht onder bovengenoemde titel. Wie heeft dit boekje gelezen? Wat vinden jullie er van?
Ik ben zo ongeveer halverwege. Hoewel ik soms een accent anders wil leggen kan ik er tot nog toe nog wel mee in stemmen.

PS. wil je NIET reageren als je niet weet waar het over gaat? Dit om de discussie over het onderwerp te laten gaan.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 06 mar 2003 09:02

Ik heb het helemaal gelezen. (Mocht het lenen van iemand) Uiteindelijk lost het de moeilijke punten niet op. Het legt nog een keer de visie van de GG uit aangaande verbond beloften en prediking, maar veel vragen blijven onbeantwoord. Ben benieuwd naar de versie voor jongeren.
The one thing you can give and still keep is your word.

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 07 mar 2003 14:53

ik heb het niet gelezen; maar zelf ondervonden.
niet te verwoorden; wat jezus met jou leven kunt doen
gr geertje

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 mar 2003 15:22

Heb heb boekje uit. Was het er wel redelijk mee eens, behalve een uitspraak, dat de zonde in eerste instantie niet bij het kruis van Christus geleerd kunnen worden.
kZeg niet dat het altijd zo is, ik denk wel dat het mogelijk is.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 10 mar 2003 23:47

Ik heb het besteld, The Keimpe.
Je moet dus nog even wachten op een reactie van mijn kant.
Ben wel benieuwd.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 11 mar 2003 11:50

"dat de zonde in eerste instantie niet bij het kruis van Christus geleerd kunnen worden."

Keimpe, je moet Romeinen 3:21 en Romeinen 7 maar eens lezen. Het lijkt me vrij logisch dat je je zonden leert kennen door de wet. De wet geeft immers aan wat zonde is, dat leert het kruis ons niet. Deze kennis wordt wel verdiept bij het kruis, maar niet in eerste instantie dus.

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 11 mar 2003 14:54

Wilko schreef:"dat de zonde in eerste instantie niet bij het kruis van Christus geleerd kunnen worden."

Keimpe, je moet Romeinen 3:21 en Romeinen 7 maar eens lezen. Het lijkt me vrij logisch dat je je zonden leert kennen door de wet. De wet geeft immers aan wat zonde is, dat leert het kruis ons niet. Deze kennis

wordt wel verdiept bij het kruis, maar niet in eerste instantie dus.

wet voor onderscheid tussen goed en kwaad[de wet behoudt zijn kracht]
jezus kruisdood voor ons behoud en de genade die wij ontvangen.
de wet is een leiddraad voor ons; maar wij kunnen niet behouden worden door de wet; omdat wij van geslacht op geslacht de zonde erven.
gr geertje

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 mar 2003 15:30

Wilko schreef:"dat de zonde in eerste instantie niet bij het kruis van Christus geleerd kunnen worden."

Keimpe, je moet Romeinen 3:21 en Romeinen 7 maar eens lezen. Het lijkt me vrij logisch dat je je zonden leert kennen door de wet. De wet geeft immers aan wat zonde is, dat leert het kruis ons niet. Deze kennis wordt wel verdiept bij het kruis, maar niet in eerste instantie dus.

Ik weet niet of mijn voorbeeld volledig terzake is, maar ik denk aan de moordenaar aan het kruis, hij zag Jezus hangen aan het kruis, en zag een Onschuldige sterven, terwijl hij zelf schuldig was. Dat bracht hem tot inkeer...

Overigens vind ik het wel mooi wat Paulus zegt, maar als je kijkt naar zijn eigen bekering, dan vind ik het moeilijk om het schema: ellende-verlossing-dankbaarheid toe te passen...

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 11 mar 2003 16:53

"Ik weet niet of mijn voorbeeld volledig terzake is, maar ik denk aan de moordenaar aan het kruis, hij zag Jezus hangen aan het kruis, en zag een Onschuldige sterven, terwijl hij zelf schuldig was. Dat bracht hem tot inkeer..."

Ik lees van de moordenaar het volgende:
En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben (zondekennis uit de wet); maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.
En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn.
En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn. (Verlossingskennis)

"Overigens vind ik het wel mooi wat Paulus zegt, maar als je kijkt naar zijn eigen bekering, dan vind ik het moeilijk om het schema: ellende-verlossing-dankbaarheid toe te passen..."

Over Saulus lees ik dat hij
1. "Saul, Saul! wat vervolgt gij Mij?" hoort (overtuiging van zonden; de zonde van de vervolging, zie verder hoe hij zelf aan de wet is gestorven in Romeinen 7)
2. "En hij zeide: Wie zijt Gij, Heere? En de Heere zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt. Het is u hard, de verzenen tegen de prikkels te slaan."
(verdere uitleg en nadere ontdekking)
3. "En hij, bevende en verbaasd zijnde, zeide: Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal?"
(kenmerk van zijn bekering: hij vraagt naar Gods wil)
4. "En terstond vielen af van zijn ogen gelijk als schellen, en hij werd terstond wederom ziende; en stond op, en werd gedoopt."
(Saulus kwam tot de volle overgave van het geloof)

Hoe je het ook wendt of keert. Ook hier weer eerst ontdekking aan de schuld door de wet en daarna pas verlossingskennis bij het zien op Christus.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 13 mar 2003 11:28

Wilko schreef:"Ik weet niet of mijn voorbeeld volledig terzake is, maar ik denk aan de moordenaar aan het kruis, hij zag Jezus hangen aan het kruis, en zag een Onschuldige sterven, terwijl hij zelf schuldig was. Dat bracht hem tot inkeer..."

Ik lees van de moordenaar het volgende:
En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben (zondekennis uit de wet); maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.
En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn.
En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn. (Verlossingskennis)

"Overigens vind ik het wel mooi wat Paulus zegt, maar als je kijkt naar zijn eigen bekering, dan vind ik het moeilijk om het schema: ellende-verlossing-dankbaarheid toe te passen..."

1. "Saul, Saul! wat vervolgt gij Mij?" hoort (overtuiging van zonden; de zonde van de vervolging, zie verder hoe hij zelf aan de wet is gestorven in Romeinen 7)
2. "En hij zeide: Wie zijt Gij, Heere? En de Heere zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt. Het is u hard, de verzenen tegen de prikkels te slaan."
3. "En hij, bevende en verbaasd zijnde, zeide: Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal?"
4. "En terstond vielen af van zijn ogen gelijk als schellen, en hij werd terstond wederom ziende; en stond op, en werd gedoopt."

Hoe je het ook wendt of keert. Ook hier weer eerst ontdekking aan de schuld door de wet en daarna pas verlossingskennis bij het zien op Christus.

Ieder mens zit ten diepste in de ellende. De grootste ellende is dat we 't niet zien. Dus kun je het schema ellende-verlossing-dankbaarheid op elke bekering toepassen. Want waarom neem je Jezus aan? Omdat je inziet dat je een Zaligmaker nodig hebt, want je ziet dat je schuldig bent aan de wet.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 mar 2003 16:41

Wilko, zou Paulus echt 3 hoofdstukken volschrijven over een gebeurtenis van nog geen 3 uur? Zou dat niet een nadere ontdekking op later tijdstip zijn geweest?
Ik bedoel het niet spottend, maar je lijkt wel op een dominee. Die krijgen ook altijd op ieder stukje tekst een drieslag gelegd... Overigens zeg ik niet dat bekeringen niet meestal via de drieslag gaan!

Maar om het economisch te zeggen: (1) Aanbod schept Vraag, en (2) Vraag schept Aanbod.
(1) Als je zicht hebt op wat Jezus geleden heeft, dan moet dat toch wel tot gevolg hebben dat je jezelf als schuldig ziet?
(2) Als je jezelf hebt leren kennen, dan kan het toch niet anders dan dat je op zoek gaat naar verlossing?

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 14 mar 2003 12:41

(1) Als je zicht hebt op wat Jezus geleden heeft, dan moet dat toch wel tot gevolg hebben dat je jezelf als schuldig ziet?

Schuldig waaraan? Kun je wat concreter zijn, hoe ziet zo'n iemand dan zijn schuld, hoe wordt dat beleefd?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 mar 2003 13:26

Wilko schreef:(1) Als je zicht hebt op wat Jezus geleden heeft, dan moet dat toch wel tot gevolg hebben dat je jezelf als schuldig ziet?

Schuldig waaraan? Kun je wat concreter zijn, hoe ziet zo'n iemand dan zijn schuld, hoe wordt dat beleefd?

Hoi,
Als jij Jezus ziet, lijdend voor zonde die niet door Hem gedaan zijn, betalend voor anderen, dan zijn er maar twee mogelijkheden:
1) je buigt en aanvaard dat JIJ zo'n ander bent, die het verdiend had.
2) je blijft overeind en slaat op zo'n grote zaligheid geen acht.

joris

Berichtdoor joris » 21 mar 2003 13:34

Maarten schreef:Ik heb het helemaal gelezen. (Mocht het lenen van iemand) Uiteindelijk lost het de moeilijke punten niet op. Het legt nog een keer de visie van de GG uit aangaande verbond beloften en prediking, maar veel vragen blijven onbeantwoord. Ben benieuwd naar de versie voor jongeren.

wat zijn de vragen dan die je hebt over genade? ben benieuwd.

ht topic ging immers over genade, en nie over schuld?

overigens, ellende, verlossing dankbaarheid, komt dat uit de bijbel? of alleenuit de catechismus.

Terug naar “Archief”