Vrouw in gezin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Melody

Berichtdoor Melody » 17 feb 2005 08:23

Raido schreef:
idd! als een gezin lijdt onder de activiteiten van de vrouw, gaan alle alarmbellen rinkelen. als het gezin lijdt onder de activiteiten van de man, houdt iedereen zijn mond. waarom is het belangrijker voor een vrouw om er altijd voor haar gezin te zijn dan dat dat voor een man is?
Ja hoe zou dat nou toch komen? Misschien wel omdat er een traditie is dat een vrouw voor het huisgezin zorgt? is dat een schande? Als het gezin lijdt onder de activiteiten van de man, wordt daar echt wel wat van gezegt.

ik ben niet érg bekend met de reformatorische gezinsverhoudingen maar aangezien ik er midden tussen woon krijg ik vaak het idee dat er genoeg gezinnen zijn waarin papalief de hele dag werkt en nooit thuis is.

idd, het is blijkbaar de traditie dat de vrouw het gezin runt - daar valt ook nog veel over te zeggen - maar zoals met elke traditie kan er in naam van de traditie heel wat fout gaan en doorslaan naar de andere kant.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 08:56

idd, het is blijkbaar de traditie dat de vrouw het gezin runt - daar valt ook nog veel over te zeggen - maar zoals met elke traditie kan er in naam van de traditie heel wat fout gaan en doorslaan naar de andere kant.
Zoals feminisme :P (feminisme is de strijd tegen het seksisme is alles wat ongegronde verschillen tussen mannen en vrouwen probeert te maken of in stand te houden.). Dat klinkt niet verkeerd, maar het hedendaagse feminisme wil de vrouw als belangrijkste en de man als onderdanige zien en dat is fout *stook*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 17 feb 2005 09:22

Ik denk niet dat de vrouwen die overtuigd thuis blijven dat doen vanuit de traditie. Misschien sommige, maar er zullen er ook zijn die dat doen vanuit hun Bijbelse opdracht.
Die ze gelegd zien in de schepping. Waarin de vrouw de kinderen baart, en moet zogen. Dus daarvoor thuis is.
En na de zondeval kregen Adm en Eva als vloek, dat de man in het zweet dea aanschijns zijn brood zal verdienen. En de vrouw met smart kinderen zal baren. En met dat gegeven gaan we ervanuit dat dus de man werkt voor de kost in de vrouw thuis werkt voor de koters.
Ik denk dus dat het meer vanuit dat gezichtspunt is dan traditie.
Want in het begin van de vorige eeuw was het namelijk helemaal niet gewoon dat de vrouw niet buitenshuis werkte.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 09:33

Ofwel we willen de door God ingestelde ordes omvergooien, dat doen we zelfs en je ziet hoeveel problemen er zijn. Sinds de opkomst van het feminisme zijn er meer echtscheidingen, meer moorden etcetra! Een vrouw op de werkplek van een man kan tot verleiding en tot zonde, dit is boosch en verderfelijk [-X

Dit geld ook voor immigranten, mensen die God ergens anders neer heeft gezet worden hier heen gehaald of komen hier heen en na 50 jaar zijn er nu extreem veel problemen!

joepie

Berichtdoor joepie » 17 feb 2005 09:37

Raido schreef:Ofwel we willen de door God ingestelde ordes omvergooien, dat doen we zelfs en je ziet hoeveel problemen er zijn. Sinds de opkomst van het feminisme zijn er meer echtscheidingen, meer moorden etcetra! Een vrouw op de werkplek van een man kan tot verleiding en tot zonde, dit is boosch en verderfelijk [-X

Dit geld ook voor immigranten, mensen die God ergens anders neer heeft gezet worden hier heen gehaald of komen hier heen en na 50 jaar zijn er nu extreem veel problemen!

Jaaaaaja :?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 09:40

Sssst stil nou eens, ik wacht op goede reacties om de discussie scherp te houden :) *ik meen het niet zo*

sela

Berichtdoor sela » 17 feb 2005 09:41

Raido schreef:Ofwel we willen de door God ingestelde ordes omvergooien, dat doen we zelfs en je ziet hoeveel problemen er zijn. Sinds de opkomst van het feminisme zijn er meer echtscheidingen, meer moorden etcetra! Een vrouw op de werkplek van een man kan tot verleiding en tot zonde, dit is boosch en verderfelijk [-X

je maakt in ieder geval sela verdrietig met bovenstaande opmerkingen. het zicht is kort.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 09:53

Inderdaad echt superkort, maar er zijn gewoon mensen die het zo zeggen. Onze Ds. pas een keer (vast op een ander toontje als ik het nu aansla) maar het kwam er op neer dat wij de door God 'bedachte' of geordineerde dingen niet kost wat kost moeten omgooien, als voorbeelden nam hij dus vrouw in hoge functies en vreemdelingen. Hij heeft wel een beetje gelijk.

Maar wat ik niet snap is dat een vrouw wel 4 dagen in de week zich krom mag slaven in een bejaardentehuis onder het mom van liefdadigheid, mantelzorg en vrijwilligerswerk, maar doe je het zelfde werk, fulltime en voor geld, dan mag het niet. Dat vind ik dus hypocriet.

Ik denk dat de vrouw in eerste plaats is om voor de kinderen de opvoeding en zo te zorgen (ik weet niet of ik het zo goed zeg...) maar ik heb geen enkel probleem met werkende vrouwen, moeders etcetra.. Dat valt bij mij onder de talenten.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 17 feb 2005 10:10

joepie schreef:Ik kan me trouwens ook voorstellen dat er vrouwen zijn die zich thuis ontzettend in de weg zitten. Die gewoon niets met het huishouden hebben, die snel zich geisoleerd voelen.
En geen zin hebben in bezoekjes en kletspraatjes bij anderen.
En ook weleens andere gesprekken willen buiten de kinderpraat die ze de hele dag horen.

Zo is niet iedere man geschikt om de hele dag achter een bureau te zitten, of om de hele dag op een vrachtwagen te rijden.
Zo is er ook verschil tussen vrouwen en hun behoeftes.
Dat maakt ze echt niet minder moeder. Net zo min als een vader die heel de dag weg is minder vader is.
En om het nu af te doen als feministisch vind ik gewoon erg flauw.
Want dan waren er in de Bijbel ook al aardig wat feministen.
Dus dan ben je in goed gezelschap zal ik maar zeggen.

Joepie, je mag blijven Afbeelding
Gelukkig kunnen we nu kiezen. Moet er niet aan denken hetzelfde leven te leven als m'n moeder en schoonmoeder.
Ik verveelde me echt nooit thuis, maar voelde me nutteloos. Terwijl ik zo'n geweldig talent heb om ruggen te wassen. :mrgreen:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

sela

Berichtdoor sela » 17 feb 2005 10:12

Raido schreef:Sssst stil nou eens, ik wacht op goede reacties om de discussie scherp te houden :) *ik meen het niet zo*

kan er geen woorden aangeven, maar een sterk gevoel van onrechtvaardigheid bekroop mij bij het lezen van je post, hi, snap ook wel dat je de discussie scherp wilde houden.. :)

denk dat een vrouw in de eerste plaats in deze wereld is ter ere van God. God kent een ieder bij naam en heeft een ieder talenten gegeven. vraagt aan iedere vrouw navolging van de samenvatting der wet. meer dat dan thuis blijven zitten bij de kindertjes.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 10:26

1 Timothéüs 5:8
Maar indien een vrouw voor de haren, en nog wel voor haar huisgenoten, niet zorgt, dan heeft zij haar geloof verloochend en is zij erger dan een ongelovige.

1 Corinthiërs 11:7-9
Want een man moet het hoofd niet dekken: hij is het beeld en de heerlijkheid Gods, maar de vrouw is de heerlijkheid van de man. Want de man is niet uit de vrouw, maar de vrouw uit de man. De man is immers niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man.

Het gaat hier om vrouwen als in getrouwde vrouwen.. Hoe gaan wij hier dan mee om? Of schuiven we het af, wat weet Paulus daar nou van, die ouwe verstokte vrijgezel..

sela

Berichtdoor sela » 17 feb 2005 11:24

nu, daar heb ik al eerder op gereageerd [niet letterlijk, maar in die context] met de link die ik noemde.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 17 feb 2005 12:50

Raido schreef:1 Timothéüs 5:8
Maar indien een vrouw voor de haren, en nog wel voor haar huisgenoten, niet zorgt, dan heeft zij haar geloof verloochend en is zij erger dan een ongelovige.

Niemand zegt toch dat je niet voor je huisgenoten moet zorgen? de vraag is alleen of dat het enige is wat je mag doen als vrouw

1 Corinthiërs 11:7-9
Want een man moet het hoofd niet dekken: hij is het beeld en de heerlijkheid Gods, maar de vrouw is de heerlijkheid van de man. Want de man is niet uit de vrouw, maar de vrouw uit de man. De man is immers niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man.

Waarom nemen we het een wel letterlijk en het andere niet? Als je even terug en even verder leest staat er duidelijk dat een vrouw haar haar niet mag afknippen en bedekt moet houden. Dat doen we tegenwoordig ook niet meer.

I Cor 11: 12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw–en alles is ontstaan uit God.

Alles ontstaat uit God.De vrouw zou dus niet minder of onderdanig aan de man moeten zijn omdat de man eerst is geschapen.
stomp niet af, blijf slijpen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 13:27

Niet? ;-) kom jij dan maar eens naar de Ger.Gem Noord :D

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 feb 2005 14:20

Raido schreef:Inderdaad echt superkort, maar er zijn gewoon mensen die het zo zeggen. Onze Ds. pas een keer (vast op een ander toontje als ik het nu aansla) maar het kwam er op neer dat wij de door God 'bedachte' of geordineerde dingen niet kost wat kost moeten omgooien, als voorbeelden nam hij dus vrouw in hoge functies en vreemdelingen. Hij heeft wel een beetje gelijk.

Haha, geniaal! Het conservatisme komt in het gedrang.. God to the rescue! 8)

Terug naar “Archief”