Inhoudelijke vervlakking op Refoweb

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 16 feb 2005 21:36

joepie schreef:Je mag iemand geen bekering aanpraten zegt Caprice.
Maar ik krijg bijna het gevoel dat je hier helemaal niet mag spreken dat je bekeerd bent. En dat elke reactie die je geeft nogal snel afgedaan wordt als vals geloof.
Er wordt door sommige hier al uitgegaan van het slechtste.
Ook al verteld de ander het goede, dan nog is het een vals getuigenis.
En daar wordt ik nu zo moe van, dat ik er gewoon geen zin meer in heb.
Ben refoweb dus zat.

Mij is ook telkens weer gevraagd om concreet te zijn in dit soort opmerkingen, en ik weet dat het lastig is. Maar zou je hierin wat concreter kunnen zijn?

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 16 feb 2005 21:43

parsifal schreef:
Collateral schreef:
caprice schreef:WIJ laten God praten als we ons niet bekeren, het zij van onze openlijke zonden, het zij van de godsdienst zonder God.
Daar moeten WIJ eenmaal rekenschap voor afleggen voor de Rechter van hemel en aarde.

Prima dat jij dat gelooft, maar dat betekent niet dat het zinnig is om dat op deze manier te pas en te onpas te herhalen richting degenen die er anders over denken, zoals Aragorn terecht opmerkt. Het probleem is namelijk, dat veel mensen (waaronder ik) een fundamenteel andere overtuiging hebben dan jij, en dat jij bij jouw 'waarschuwingen' daar geen rekening mee houdt. Dit heeft tot gevolg dat hetgeen je zegt zij doel totaal mist en hooguit meewarigheid of irritatie opwekt. En dat is - naar ik aanneem - niet je bedoeling, toch? :)

Natuurlijk moeten we er wel een beetje rekening meehouden dat dit refoweb is, en dat er daar ook redelijk wat mensen zijn die hun refo-zijn serieus nemen. Wees dus niet al te verontwaardigd als mensen zo uit de hoek komen. Probeer ook in de posts dit uitgangspunt aan te houden. Col begrijpt dat geloof ik wel trouwens :). Je mag veel zeggen, maar respecteer het als in de meeste discussies de Bijbel als onfeilbaar uitgangspunt wordt genomen.

Dat laatste ben ik het absoluut mee eens! Dat heb ik ook al eerder aangegeven. Maar wat je als eerste zegt vind ik dan weer een beetje vreemd. Ik proef uit je post dat er een kleine minderheid is die het refo-zijn serieus neemt en dat we met die mensen ook maar rekening moeten houden. Apart. Dus ik begrijp dat de rest niet zo serieus bezig is met het refo-zijn? Daarnaast ben ik van mening dat de oproep tot bekering en geloof niet genoeg naar voren kan komen. Althans, daar waar het kan. En als er dan mensen zijn die zich daar aan storen zegt dat mijns inziens al genoeg over de belevingswereld van mensen. Ik proef hier in de eerdere posts al direct de verwerping van de oproep tot bekering en geloof. Dit met name na de posts van Caprice. En die verwerping en gelijk al dat commentaar horen mijns inziens ook bij de vervlakking die hier gaande is en alleen maar doorgaat....

caprice

Berichtdoor caprice » 16 feb 2005 21:46

Pierro schreef:En die verwerping en gelijk al dat commentaar horen mijns inziens ook bij de vervlakking die hier gaande is en alleen maar doorgaat....

... en er wel eens toe kon leiden dat ik hier vertrok.
Maar de meerderheid zal daar toch niet om rouwen.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 16 feb 2005 21:53

caprice schreef:
Pierro schreef:En die verwerping en gelijk al dat commentaar horen mijns inziens ook bij de vervlakking die hier gaande is en alleen maar doorgaat....

... en er wel eens toe kon leiden dat ik hier vertrok.

Inderdaad en dat zegt mijns inziens weer genoeg....

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2005 21:55

Dus als ik het goed heb moet iedereen de mening van Caprice en Joepie gaan volgen?

Ik had gehoop dat Refoweb een ontmoetingsforum zou zijn voor christenen die niet alleen over religie maar ook over andere zaken zouden kunnen discussiëren en om nieuwe vrienden te maken.

Naïviteit mijnerzijds dus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 16 feb 2005 21:59

Optimatus schreef:Dus als ik het goed heb moet iedereen de mening van Caprice en Joepie gaan volgen?

Ik had gehoop dat Refoweb een ontmoetingsforum zou zijn voor christenen die niet alleen over religie maar ook over andere zaken zouden kunnen discussiëren en om nieuwe vrienden te maken.

Naïviteit mijnerzijds dus.

Ik zou wensen van niet! Laten we toch met elkaar in discussie blijven ondanks afwijkende standpunten. En dat kan hier absoluut frustrerend werken maar dat kan toch niet de bedoeling zijn dat we gefrustreerd raken en weggaan?!

Riska

Berichtdoor Riska » 16 feb 2005 21:59

Pierro schreef:Daarnaast ben ik van mening dat de oproep tot bekering en geloof niet genoeg naar voren kan komen. Althans, daar waar het kan. En als er dan mensen zijn die zich daar aan storen zegt dat mijns inziens al genoeg over de belevingswereld van mensen. Ik proef hier in de eerdere posts al direct de verwerping van de oproep tot bekering en geloof. Dit met name na de posts van Caprice. En die verwerping en gelijk al dat commentaar horen mijns inziens ook bij de vervlakking die hier gaande is en alleen maar doorgaat....

Je moet natuurlijk wel weten tegenover wie je een oproep tot bekering en geloof richt. Omdat ik geen refo ben (maar lid van de PKN) wil dat nog niet zeggen dat ik niet bekeerd ben en geloof.
Ik denk dat daar een stukje van de pijn zit waar het om die oproep gaat.
Als je oproept tot bekering en geloof in een groep waar geen christenen zijn ligt dat geheel anders dan wanneer je dat doet op een plek waar mensen zijn die misschien een iets andere invulling geven aan het uiten van hun geloof...

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 feb 2005 22:00

Pierro schreef:Ik proef uit je post dat er een kleine minderheid is die het refo-zijn serieus neemt en dat we met die mensen ook maar rekening moeten houden.

Redelijk veel -> kleine minderheid? Ik denk dat je interpretatie niet helemaal klopt. Verder zijn er ook niet-refo's die wel serieus christen zijn.

Daarnaast ben ik van mening dat de oproep tot bekering en geloof niet genoeg naar voren kan komen. Althans, daar waar het kan.

Ik denk dat 'daar waar het kan' genoeg ruimte geboden wordt. Het is naar mijn mening (en die van anderen) alleen niet de bedoeling dat allerlei onderwerpen aangegrepen worden om een 'bekeert u' te plaatsen.

Tip: zet een oproep tot bekering in je signature, dan kan iedereen het lezen in welke post dan ook. :)

caprice schreef:... en er wel eens toe kon leiden dat ik hier vertrok.

Je zal het misschien niet verwachten, maar ik zou het wel jammer vinden als je 'vertrekt'. Ik vind je een karakteristieke forummer, je zorgt voor een stukje diversiteit en dat is meestal wel wenselijk op een forum. Verder vind ik je gevoel voor drama en je gebruik van de Tale Kanaäns vaak wel vermakelijk (hoewel dat je bedoeling vast niet zal zijn..). :)

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 16 feb 2005 22:03

Riska schreef:
Pierro schreef:Daarnaast ben ik van mening dat de oproep tot bekering en geloof niet genoeg naar voren kan komen. Althans, daar waar het kan. En als er dan mensen zijn die zich daar aan storen zegt dat mijns inziens al genoeg over de belevingswereld van mensen. Ik proef hier in de eerdere posts al direct de verwerping van de oproep tot bekering en geloof. Dit met name na de posts van Caprice. En die verwerping en gelijk al dat commentaar horen mijns inziens ook bij de vervlakking die hier gaande is en alleen maar doorgaat....

Je moet natuurlijk wel weten tegenover wie je een oproep tot bekering en geloof richt. Omdat ik geen refo ben (maar lid van de PKN) wil dat nog niet zeggen dat ik niet bekeerd ben en geloof.
Ik denk dat daar een stukje van de pijn zit waar het om die oproep gaat.
Als je oproept tot bekering en geloof in een groep waar geen christenen zijn ligt dat geheel anders dan wanneer je dat doet op een plek waar mensen zijn die misschien een iets andere invulling geven aan het uiten van hun geloof...

Volgens mij heeft hier niemand iets gezegd over de bekering van anderen en de waarheid daarover. Wat ik wel bespeur is dat er geen plaats lijkt te zijn voor een oproep tot geloof en bekering. Daarnaast ben ik van mening dat opscherping ten alle tijden gewenst blijft! En als je daar geen behoefte aan hebt en gelijk dat soort opmerkingen gaat bestrijden dan zegt dat mijns inziens heel veel over de mensen en hun belevingswereld.....

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 16 feb 2005 22:07

Collateral schreef:
Pierro schreef:Ik proef uit je post dat er een kleine minderheid is die het refo-zijn serieus neemt en dat we met die mensen ook maar rekening moeten houden.

Redelijk veel -> kleine minderheid? Ik denk dat je interpretatie niet helemaal klopt. Verder zijn er ook niet-refo's die wel serieus christen zijn.

Dit is hoe ik de reactie interpreteerde ja, zo kwam die op mij over... Maar goed dat is niet echt van groot belang verder. Ik ga ook niet iemand veroordelen hier. Althans dat lijkt mij niet de bedoeling.....

Daarnaast ben ik van mening dat de oproep tot bekering en geloof niet genoeg naar voren kan komen. Althans, daar waar het kan.

Ik denk dat 'daar waar het kan' genoeg ruimte geboden wordt. Het is naar mijn mening (en die van anderen) alleen niet de bedoeling dat allerlei onderwerpen aangegrepen worden om een 'bekeert u' te plaatsen.

Tip: zet een oproep tot bekering in je signature, dan kan iedereen het lezen in welke post dan ook. :)

Toch zou het ten allen tijde moeten kunnen.... Het zou ons dagelijks leven moeten beheersen. Ons hele leven zou in het teken van deze oproep moeten staan. En dat geldt voor iedereen, zowel 'onbekeerden' als 'bekeerden' aangezien deze laatste groep het ook zeker elke dag weer nodig heeft voor de "dagelijkse bekering" als ik dat zo mag noemen....
Laatst gewijzigd door Pierro op 16 feb 2005 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2005 22:08

Ik heb tot op heden geen discussie geschuwd, tenzij deze werd ontwricht door figuren die zich niet storen aan de regels van elementair fatsoen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 16 feb 2005 22:09

Optimatus schreef:Ik heb tot op heden geen discussie geschuwd, tenzij deze werd ontwricht door figuren die zich niet storen aan de regels van elementair fatsoen.

Dat waardeer ik zeker, en ik probeer je daarin ook te volgen....

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 feb 2005 22:11

Pierro schreef:Toch zou het ten allen tijde moeten kunnen.... Het zou ons dagelijks leven moeten beheersen. Ons hele leven zou in het teken van deze oproep moeten staan. En dat geldt voor iedereen, zowel 'onbekeerden' als 'bekeerden' aangezien deze laatste groep het ook zeker elke dag weer nodig heeft voor de "dagelijkse bekering" als ik dat zo mag noemen....

Ik heb respect voor je overtuiging, maar ik deel hem niet. Daarom heeft het bij mensen als ik geen zin om te zeggen "Bekeert u!" Ik wil eerst weten waarom dat moet (staat in de bijbel), waarom de bijbel de waarheid is (staat in de bijbel), enz. :) Daar wil ik overigens best over discussiëren (ik ben ook maar op zoek naar de waarheid), maar met alleen "bekeert u" kan ik weinig.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 feb 2005 22:14

Collateral schreef:maar met alleen "bekeert u" kan ik weinig.

... en gelooft het Evangelie.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 16 feb 2005 22:17

Collateral schreef:
Pierro schreef:Toch zou het ten allen tijde moeten kunnen.... Het zou ons dagelijks leven moeten beheersen. Ons hele leven zou in het teken van deze oproep moeten staan. En dat geldt voor iedereen, zowel 'onbekeerden' als 'bekeerden' aangezien deze laatste groep het ook zeker elke dag weer nodig heeft voor de "dagelijkse bekering" als ik dat zo mag noemen....

Ik heb respect voor je overtuiging, maar ik deel hem niet. Daarom heeft het bij mensen als ik geen zin om te zeggen "Bekeert u!" Ik wil eerst weten waarom dat moet (staat in de bijbel), waarom de bijbel de waarheid is (staat in de bijbel), enz. :) Daar wil ik overigens best over discussiëren (ik ben ook maar op zoek naar de waarheid), maar met alleen "bekeert u" kan ik weinig.

In dat geval zou ik zeggen: lees je bijbel ja! God's Woord waar we op kunnen bouwen! Maar je geeft het zelf ook al aan dat je de antwoorden op je levensvragen daar kunt vinden. Ik zou zeggen, lees je bijbel! Mochten er nog vragen zijn wil ik daar altijd over discussieren... Hetzij in een bestaand topic of in een nieuw topic

Terug naar “Archief”