erfelijke 'aandoeningen' ~ huwelijk - kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 12 feb 2005 15:46

Ja, dat is op zich wel logisch, misschien is het gewoon nog een stukje ingesleten opvoeding die hier spreekt, maar ik vind dat er best meer respect voor het leven zou moeten zijn. Goed, als gezond persoon heb ik zeer makkelijk praten, ik weet het, maar toch...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 12 feb 2005 17:22

Gershwin schreef:Ik vind wat Dippie zegt nog niet zo heel gek. Het lijkt namelijk wel of iedereen in deze discussie er bij voorbaat van uit gaat dat het leven van gehandicapten / zieken 'minder goed' is dan dat van gezonde mensen. Sowieso een trend in Nederland om dat te denken. Ik durf daar vraagtekens bij te zetten... een gehandicapt iemand kan veel gelukkiger zijn dan iemand die lichamelijk volledig gezond is maar toevallig geen vrede kan hebben met het feit dat hij/zij leeft... en zo kan je nog tig voorbeelden bedenken.

Ja, Gershwin, daar heb je denk ik egt gelijk in......Als ik kijk naar mn gehandicapte zus, denk ik persoonlijk dat ze wel gelukkig is, ook al heeft ze een ander leven dan mij, en een minder fijn leven natuurlijk, ik kan uitgaan, naar mn vriendinnen, naar school, werken, enz.....zij kan dat allemaal niet, maar ondanks dat...ze heeft het erg naar dr zin op het dagverblijf waar ze op zit, en wordt met liefde verzorgt door iedereen, daar en hier thuis....Maar het belangrijkste is natuurlijk dat ze gelukkig is met God, en daar moeten wij voor zorgen, ik bedoel...zij kan dat zelf niet meer, dus ben ik verplicht om dat voor haar te doen, en de anderen ook....
Afbeelding

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 13 feb 2005 16:47

Dippie schreef:
Gershwin schreef:Ik vind wat Dippie zegt nog niet zo heel gek. Het lijkt namelijk wel of iedereen in deze discussie er bij voorbaat van uit gaat dat het leven van gehandicapten / zieken 'minder goed' is dan dat van gezonde mensen. Sowieso een trend in Nederland om dat te denken. Ik durf daar vraagtekens bij te zetten... een gehandicapt iemand kan veel gelukkiger zijn dan iemand die lichamelijk volledig gezond is maar toevallig geen vrede kan hebben met het feit dat hij/zij leeft... en zo kan je nog tig voorbeelden bedenken.

Ja, Gershwin, daar heb je denk ik egt gelijk in......Als ik kijk naar mn gehandicapte zus, denk ik persoonlijk dat ze wel gelukkig is, ook al heeft ze een ander leven dan mij, en een minder fijn leven natuurlijk, ik kan uitgaan, naar mn vriendinnen, naar school, werken, enz.....zij kan dat allemaal niet, maar ondanks dat...ze heeft het erg naar dr zin op het dagverblijf waar ze op zit, en wordt met liefde verzorgt door iedereen, daar en hier thuis....Maar het belangrijkste is natuurlijk dat ze gelukkig is met God, en daar moeten wij voor zorgen, ik bedoel...zij kan dat zelf niet meer, dus ben ik verplicht om dat voor haar te doen, en de anderen ook....

Dippie...goed stukje van je...kben trots op je!!!!! :wink:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 14 feb 2005 09:28

Dippie schreef:

Ik ben het helemaal met Ansje eens. heel mooi stukje! Dank je wel dat je dit wilde delen!

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 14 feb 2005 09:30

joos schreef:
Dippie schreef:

Ik ben het helemaal met Ansje eens. heel mooi stukje! Dank je wel dat je dit wilde delen!

Ik ben de zus van Dippie...dus vind het knap van dr dat ze het zo verwoord heeft...
Ik had er zelf ook over nagedacht...alleen de stap nog niet genomen om het hier neer te zetten...
Dus vandaar!!! :wink:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 14 feb 2005 11:29

Ansje schreef:
joos schreef:
Dippie schreef:

Ik ben de zus van Dippie...dus vind het knap van dr dat ze het zo verwoord heeft...
Ik had er zelf ook over nagedacht...alleen de stap nog niet genomen om het hier neer te zetten...

Dank je Ansje en Joos!!! Ik vond het ook wel beetje moeilijk, maar ben blij dat ik het gedaan heb......
Afbeelding

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 14 feb 2005 13:37

Ansje schreef:Ik ben de zus van Dippie...dus vind het knap van dr dat ze het zo verwoord heeft...

Ik had al eerder jullie foto's bekeken en vond dat jullie op elkaar leken.. niet vreemd dus :lol:

@Dippie (en Ansje): je bent blij dat je het gedaan hebt zeg je, voelt het ook rot om al die soms 'stotende' reacties te lezen?? Zou mezelf er echt zo verdrietig van gaan voelen....

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 14 feb 2005 17:13

joos schreef:
Ansje schreef:Ik ben de zus van Dippie...dus vind het knap van dr dat ze het zo verwoord heeft...

Ik had al eerder jullie foto's bekeken en vond dat jullie op elkaar leken.. niet vreemd dus :lol:

@Dippie (en Ansje): je bent blij dat je het gedaan hebt zeg je, voelt het ook rot om al die soms 'stotende' reacties te lezen?? Zou mezelf er echt zo verdrietig van gaan voelen....

Ehm...ja, eerlijk gezegd wel. Sommige mensen kunnen zo hard zijn, want weten niet hoe het is om er echt mee om te gaan en in de situatie te zitten...Maar ik lees ook positieve reacties, daar ben ik echt blij mee!!!
Afbeelding

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 14 feb 2005 17:18

Dippie schreef:Ehm...ja, eerlijk gezegd wel. Sommige mensen kunnen zo hard zijn, want weten niet hoe het is om er echt mee om te gaan en in de situatie te zitten...Maar ik lees ook positieve reacties, daar ben ik echt blij mee!!!

:cry: Dat vroeg ik me dus al eerder af.. het lijkt nu wat te bedaren (de drukte op dit topic) maar ik heb me wel afgevraagd waar het heen zou gaan..

Ik zelf vind het ook erg moeilijk als er zo klakkeloos over LEVEN gesproken wordt, alsof het minderwaardig zou zijn... :cry: Ontluisterd leven? Bestaat dat voor God?? Niet op de manier iig als gehandicapte, missch nog eerder (een heel voorzichtige opmerking) van heel zelfzuchtige mensen die Hem nergens bij nodig hebben..
Overigens, hier bedoel ik niet (mensen van) het forum mee hoor!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 15 feb 2005 21:16

joos schreef:
liefie schreef:mijn vader heeft een CVA gehad en is halfzijdig verlamd
dat zit in de familie een tante heeft het een paar jaar na mijn vader ook een CVA gehad
toen moesten alle broers en zussen onderzocht worden en er is kans dat de kinderen dat ook krijgen
dus als ik 18 ben moet ik ook een onderzoek doen is het ziekenhuis om te kijken of ik medicijnen moet gaan slikken
maar ik wil wel graag kinderen het hoeft niet dat die het ook hebben het hoeft ook niet dat ik het heb of ooit krijg

maar blijft altijd moeilijk

Zoooww.. spannend lijkt me dat!! En moeilijk! Waar staat CVA precies
voor?

dat staat voor hersenbloeding mijn vader heeft een zware vorm daar van gehad
meerdere achter elkaar op jonge leeftijd 38 jaar
maar we maken er grapjes over enz
me vader is echt super gaaf
voor mij is hij niet gehandicapt al is dat echt wel zo
maar ik ben het ook gewend ik was 5 of 6 jaar
toen het gebeurd is

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 15 feb 2005 21:24

maar gehandicapte mensen hoeven helemaal niet zielig te zijn ze zijn met de kleinste dingen helemaal gelukkig
en aandacht doet ze ook erg goed
echt als ik me pa zie ben ik echt trots op hem!
hoe hij met zijn handicap omgaat en altijd vrolijk is
en ook heb ik heel veel respect voor me moeder die een huishouden heeft een drukke baan in de verzorging en 4 kinderen
nooit hoor je ze klagen
ook vind ik het erg als mensen vragen schaam je je niet voor je vader omdat hij in een rolstoel zit
maar dat heb ik nog nooit gedaan!
en dat zal ik ook nooit doen
en me vader laat ook duidelijk merken dat hij verstandelijk echt niet gek is
n mening ook als mensen tegen mij gaan praten inplaats van tegen me vader
dan zijn ze gewoon bang van hem of vinden hem zielig en dat is hij absoluut niet

ik ben gewoon heel erg trots op me ouders!!!

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 16 feb 2005 21:52

joos schreef:
Mr. J schreef:Dat lijkt mij ook heel moeilijk, ik moet er niet aan denken als je zo'n lief klein kindje vast hebt of ziet liggen in zijn/haar bedje, dat dat kindje een (erge) ziekte onder de leden heeft :? :?

Wij hadden enkele jaren geleden in de gemeente een pas geboren meisje met een groot gezwel in dr maag (buikomvang 55 cm... kind was een week oud..) Dat is toen heel kritiek geweest! Weet je hoe erg.. nu is ze 5, het gezwel zit er nog, zei het dat het klein is.

Je zult je kindje maar zien als het net geboren is en je ZIET dat er iets heel ergs is... (kijk bijv. s op www.schisis.nl (en dan de foto's...))

Zow, ik heb ook is gekeken op die site, en schisis blijkt dus een ander woord te zijn voor (o.a.) een zgn. hazenlipje.
Dat komt bij mij in de familie ook voor. Mijn zus heeft het, zie je zo goed als niks meer van, en ik heb een broer gehad die het ook had. Die is er uiteindelijk aan overleden.
Hij werd toen hij 3 maanden was eraan geopereerd, maar dat is foutgegaan. Hij kreeg toen een spuit toegediend voor iemand van 7 jaar. Hij is toen gehandicapt geraakt, zwaar lichamelijk en geestelijk. Uiteindelijk is hij toch 19 geworden. Voor mijn ouders is het natuurlijk een hele zware weg geweest, en voor ons als kinderen ook, want hij was vaak ziek enzo. Het is dit jaar alweer 13 jaar geleden dat hij overleden is. Met hazelipjes is het ( tenminste bij ons) zo dat mijn kinderen het niet zullen krijgen. Het slaat meestal een geslacht over. De kinderen van mijn zus, drie heeft ze er, hebben het niet.
Ook was het zo dat bij mijn ouders om het anderse kind een hazelipje had. Komt blijkbaar ook vaak voor. Mij zus (boven mij) had het, ik niet, mijn overleden broer had het, en mijn jongste broer weer niet.
Ik zou het ook erg moeilijk vinden, maar toch graag kinderen hebben ondanks dat je de kans loopt dat ze het hebben.
Het ligt er misschien ook wel aan waar het om gaat natuurlijk. Sommige aandoeningen zijn erger, of zelfs levensbedreigend. Dan zou ik het toch eens goed overdenken geloof ik, maar in dit geval, dus kans op schisis, zou ik het niet laten. Wat is er nu mooier dan iets van jezelf lijkt me..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2005 22:10

Ik wil niemand pijn doen... maar een hazelipje (hersteld), of een kleine afwijking aan een gezicht vind ik soms echt mooi... Pas ook eens op school, een meisje en ik zeg: zo dat is echt een mooi meisje om te zien... reactie van klasgenoten "o die met die hazelip"... leuk..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 16 feb 2005 22:32

Ahh, Mark, dat is erg zeg!! .. ben er even stil van :cry:

Maar over het algemeen is een schisis natuurlijk niet iets onoverkomelijks, ik bedoel, voor schisis wordt ook geen abortus ed. geadviseerd ofzo...
Overigens, achter Raido's standpunt kan ik ook nog niet helemaal staan. Ik ken twee boys die beiden de ergste vorm hebben (dus spleet in lip kaak en gehemelte) en dat wordt echt niet mooi hoor.. dat moet je echt accepteren ook bij jezelf...

Maar ook wanneer het om echt erge erfelijke ziektes zou gaan, zou ik denk ik toch nog graag kinderen willen... Hoewel, makkelijk praten misschien, want ik heb geen directe ervaring. Maar tot nu toe dan.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 16 feb 2005 23:03

joos schreef:Ahh, Mark, dat is erg zeg!! .. ben er even stil van :cry:

Maar over het algemeen is een schisis natuurlijk niet iets onoverkomelijks, ik bedoel, voor schisis wordt ook geen abortus ed. geadviseerd ofzo...
Overigens, achter Raido's standpunt kan ik ook nog niet helemaal staan. Ik ken twee boys die beiden de ergste vorm hebben (dus spleet in lip kaak en gehemelte) en dat wordt echt niet mooi hoor.. dat moet je echt accepteren ook bij jezelf...

Maar ook wanneer het om echt erge erfelijke ziektes zou gaan, zou ik denk ik toch nog graag kinderen willen... Hoewel, makkelijk praten misschien, want ik heb geen directe ervaring. Maar tot nu toe dan.

Het laatste gedeelte stem ik met je in joos.........Ik zou daarom ook nog heel graag kinderen willen.....
Afbeelding

Terug naar “Archief”