Christus lijden voor heel de wereld?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 feb 2005 01:43

Jansen schreef:We kunnen ook denken aan Sodom en Gomorra, daar beloofde de Heere aan Abraham om de stad te sparen als Hij vijftig, veertig enzovoorts rechtvaardigen zou vinden. Uiteindelijk zijn de steden niet gespaard omdat er geen rechtvaardigen werden gevonden, is het niet zo dat de wereld nu nog gespaard wordt vanwege de Verbondskinderen? In dat opzicht hebben de ongelovigen de voortgang van hun aardse leven toch te danken aan Christus lijden.

Bovendien sprak ook Abraham Kuyper van de gemene gratie of algemene genade, dat wil zeggen; God wil dat Zijn schepping optimaal tot bloei komt en daarvoor gebruikt Hij ook ongelovigen, bijvoorbeeld ongelovige wetenschappers kunnen door God gebruikt worden om de geheimenissen van het leven te ontdekken, hiervan kunnen dan de gelovigen en ongelovigen 'profiteren' (denk bijvoorbeeld aan ongelovige artsen die een vaccin tegen aids uit zouden vinden).
Op zo'n manier, door mensen hun verstand te verlichten, wil schenkt God dus ook Zijn genade, volgens Kuyper.

o ja dat geloof ik zeker. de goddelozen zijn er omwille van de gelovigen. het is als het onkruid dat samen met het graan opgroeit. Totdat het groot genoeg is en gemakkelijker onderscheiden kan worden. Dan wordt het in busselen gebonden en in het vuur geworpen. Het onkruid bedoel ik. niet het graan.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 16 feb 2005 13:00

Jansen schreef:We kunnen ook denken aan Sodom en Gomorra, daar beloofde de Heere aan Abraham om de stad te sparen als Hij vijftig, veertig enzovoorts rechtvaardigen zou vinden. Uiteindelijk zijn de steden niet gespaard omdat er geen rechtvaardigen werden gevonden, is het niet zo dat de wereld nu nog gespaard wordt vanwege de Verbondskinderen? In dat opzicht hebben de ongelovigen de voortgang van hun aardse leven toch te danken aan Christus lijden.

Mee eens, maar ik zou er aan toe willen voegen dat de Heere de goddelozen ook nog spaart, om hun de kans op bekering te geven.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 feb 2005 17:13

Maja de Bij schreef:

Mee eens, maar ik zou er aan toe willen voegen dat de Heere de goddelozen ook nog spaart, om hun de kans op bekering te geven.

De goddelozen voorzover zij onder het zegel der Goddelijke verkiezing liggen; ja.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 16 feb 2005 19:12

jas schreef: o ja dat geloof ik zeker. de goddelozen zijn er omwille van de gelovigen. het is als het onkruid dat samen met het graan opgroeit. Totdat het groot genoeg is en gemakkelijker onderscheiden kan worden. Dan wordt het in busselen gebonden en in het vuur geworpen. Het onkruid bedoel ik. niet het graan.

Ja, idd, alleen soms zijn de ongelovigen lastig voor de gelovigen door bijvoorbeeld het de gelovigen moeilijk te maken...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2005 21:04

jas schreef:o ja dat geloof ik zeker. de goddelozen zijn er omwille van de gelovigen. het is als het onkruid dat samen met het graan opgroeit. Totdat het groot genoeg is en gemakkelijker onderscheiden kan worden. Dan wordt het in busselen gebonden en in het vuur geworpen. Het onkruid bedoel ik. niet het graan.

Dus graan kan niet zonder onkruid?

caprice

Berichtdoor caprice » 16 feb 2005 21:31

Aragorn schreef:
jas schreef:o ja dat geloof ik zeker. de goddelozen zijn er omwille van de gelovigen. het is als het onkruid dat samen met het graan opgroeit. Totdat het groot genoeg is en gemakkelijker onderscheiden kan worden. Dan wordt het in busselen gebonden en in het vuur geworpen. Het onkruid bedoel ik. niet het graan.

Waarom vroegen de dagloners dan of ze het er uit moesten trekken?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2005 21:39

caprice schreef:
Aragorn schreef:

Eh, niet omdat graan niet zonder onkruid kan neem ik aan?

caprice

Berichtdoor caprice » 16 feb 2005 21:48

Aragorn schreef:
caprice schreef:
Aragorn schreef:

Nee, omdat het onkruid het graan dreigde te verstikken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 feb 2005 00:50

caprice schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:
Aragorn schreef:

Nee, omdat het onkruid het graan dreigde te verstikken.

Dreigde ja, maar toch net niet. Het gevaar dat het graan met het onkruid uitgerukt zou worden, was groter dan het verstikkingsgevaar. Het graan kan op zich wel zonder onkruid, maar de Heere heeft het zo beschikt dat het onkruid er is. Ook dat is een gevolg van die vreselijke zondeval. Doornen en distels zijn soorten die pas na de val ontstaan zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 feb 2005 03:39

O, dus onkruid is er niet omwille van het koren..

caprice

Berichtdoor caprice » 17 feb 2005 06:22

Aragorn schreef:O, dus onkruid is er niet omwille van het koren..

Het onkruid mag nog mede bestaan zolang het graan niet in de schuur gezameld wordt.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 feb 2005 08:37

jas schreef:Dreigde ja, maar toch net niet. Het gevaar dat het graan met het onkruid uitgerukt zou worden, was groter dan het verstikkingsgevaar.

Opvallend.
De Heere had ook op de uitverkiezing kunnen wijzen, door te zeggen als het echt ("verkoren") graan is komt het wel goed. Dan hadden de dagloners hun gang kunnen gaan en raak kunnen trekken.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 17 feb 2005 10:29

Maja de Bij schreef:Mee eens, maar ik zou er aan toe willen voegen dat de Heere de goddelozen ook nog spaart, om hun de kans op bekering te geven.

Dat geloof ik inderdaad ook want Hij wil niet dat er iemand verloren gaat!
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 17 feb 2005 10:34

jas schreef:Doornen en distels zijn soorten die pas na de val ontstaan zijn.

Hoe weet je dat?
Gods verborgen omgang vinden

zielen, waar Zijn vrees in woont;

't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,

naar Zijn vreeverbond getoond.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 feb 2005 11:16

Jansen schreef:
jas schreef:Doornen en distels zijn soorten die pas na de val ontstaan zijn.

Hoe weet je dat?

Genesis 3:18.

Het woordje voortbrengen zoals dat in Gen. 3:18 voorkomt (tsamach) kan ook worden vertaald met uitspruiten, groeien enz. Een soort van bederf op de goede schepping.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”