Een gebed

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Een gebed

Berichtdoor Optimatus » 14 feb 2005 00:09

(Uit de Grieks-Orthodoxe Kerk, algemeen gemaakt door ondergetekende)

Gezegend zij het koningschap van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen.

AMEN

Laat ons vrede bidden tot de Heer:

KYRIE ELEISON.

Om vrede van boven, om ons behoud,
laat ons bidden tot de Heer:

KYRIE ELEISON.

Om vrede voor de gehele wereld, voor het welzijn van Gods heilige kerk en de eenheid van allen,

KYRIE ELEISON.

Voor dit Godshuis en voor allen die daarin met geloof, eerbied en Godsvrucht binnengaan,

KYRIE ELEISON.

Voor alle ambtsdragers en alle gelovigen,

KYRIE ELEISON.

Voor onze koningin Beatrix, voor hen die ons land en alle volken op aarde regeren,

KYRIE ELEISON.

Voor deze stad/dit dorp/deze gemeenschap, voor alle steden en dorpen van ons gehele land en voor allen die daarin wonen,

KYRIE ELEISON.

Om gunstig weer, voor een leefbaar klimaat, om voldoende vruchten der aarde en een toekomst vol gerechtigheid en vrede,

KYRIE ELEISON.

Voor hen die op reis zijn, ver van huis en in gevaar, voor de zieken en de lijdenden, de hongerigen en de verdrukten, de vluchtelingen, de gevangenen en hun verlossing,

KYRIE ELEISON.

Dat Hij ons wil bewaren tegen alle rampen, gevaar en nood, tegen haat en toorn en geweld,

KYRIE ELEISON.

Help, red, ontferm U onzer en bewaar ons, God, door uw genade!

KYRIE ELEISON.

Wij schenken onszelf, elkander en heel ons leven aan Christus, onze God:

WIJ BEHOREN AAN U, O HEER.

Want U komt toe alle eer en heerlijkheid, lof en aanbidding, Vader, Zoon en Heilige Geest, nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen.

AMEN.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 feb 2005 08:21

Prachtig zo'n gebed zonder de omhaal van woorden die zo vaak bij ons gebruikt word. Gewoon Heer (punt) in plaats van "O Almachtig Opperwezen die daar troont in de Hemel".

Vind het meer een lofzang, lofprijzing dan een gebed.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 feb 2005 09:26

Ik vind 'm ook heel mooi!
Gevoel voor esthetiek is er wel in de oosters-orthodoxe kerken. Ik weet waar ik het over heb, want ik heb ook hèn van dichtbij meegemaakt! Oké, het functioneert niet altijd op rechtzinnige wijze, die esthetiek, maar op zichzelf is het geen verkeerde aanleg, gevoel voor schoonheid.
Ik vind het gebed ook mooi omdat het alleen over de Heer gaat, en dat niet Maria wordt aangeroepen.

En ook: het heeft oog voor de gewone concrete wereld.
Ik heb namelijk het idee dat er in reformatorische kring wel eens een tendens tot doperse wereldmijding is. Zo van: 'het gaat om onze ziel, dat die veilig is voor de eeuwigheid, en die wereld verder, ach, die doet er niet zo veel toe eigenlijk; die goddelozen in de wereld zijn dom dus laat maar verrotten...' (Dat laatste is weer een karikatuur die ik maak! Maar het is op subtielere manier wel aanwezig, cq. het wordt een beetje onbewust gestimuleerd door het geestelijke klimaat aldaar. Mijn commentaar: houd op met dat stupide genavelstaar! Je ziel is alleen veilig als je op Christus vertrouwt, en daar hoef je zelf geen mystieke weg voor af te leggen!)

En inderdaad Raido: ik heb meer op met Heer, dan met dat Almachtige Opperwezen.
Dat eerste is Bijbels! (NT: kurios!)
Dat tweede vind je nergens in de Bijbel. Het stelt God voor als de onbereikbare en onaantastbare. Het is een goede aanduiding voor de Allah van de islam, maar niet voor JHWH, zoals die zich in de Schriften geopenbaard heeft!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mikhaila
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mikhaila » 14 feb 2005 12:37

Amen!

Een erg mooi gebed, Optimatus.
Volgens mij komt dit gebed in iedere orthodoxe kerk voor. In de voorbede dacht ik (en in iets andere bewoording bij ons).
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 feb 2005 01:01

Boekenlezer schreef:Ik vind 'm ook heel mooi!
Gevoel voor esthetiek is er wel in de oosters-orthodoxe kerken. Ik weet waar ik het over heb, want ik heb ook hèn van dichtbij meegemaakt! Oké, het functioneert niet altijd op rechtzinnige wijze, die esthetiek, maar op zichzelf is het geen verkeerde aanleg, gevoel voor schoonheid.
Ik vind het gebed ook mooi omdat het alleen over de Heer gaat, en dat niet Maria wordt aangeroepen.

Ik heb namelijk het idee dat er in reformatorische kring wel eens een tendens tot doperse wereldmijding is. Zo van: 'het gaat om onze ziel, dat die veilig is voor de eeuwigheid, en die wereld verder, ach, die doet er niet zo veel toe eigenlijk; die goddelozen in de wereld zijn dom dus laat maar verrotten...' (Dat laatste is weer een karikatuur die ik maak! Maar het is op subtielere manier wel aanwezig, cq. het wordt een beetje onbewust gestimuleerd door het geestelijke klimaat aldaar. Mijn commentaar: houd op met dat stupide genavelstaar! Je ziel is alleen veilig als je op Christus vertrouwt, en daar hoef je zelf geen mystieke weg voor af te leggen!)

Dat tweede vind je nergens in de Bijbel. Het stelt God voor als de onbereikbare en onaantastbare. Het is een goede aanduiding voor de Allah van de islam, maar niet voor JHWH, zoals die zich in de Schriften geopenbaard heeft!

Boekenschrijver wat is er met jou gebeurd? Je bent anders gaan schrijven dan je eerst deed. Vanwaar die verandering?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 feb 2005 02:58

Mikhaila schreef:Amen!

Een erg mooi gebed, Optimatus.
Volgens mij komt dit gebed in iedere orthodoxe kerk voor. In de voorbede dacht ik (en in iets andere bewoording bij ons).

Ik heb de specifiek orthodoxe elementen er uit gehaald: de voorbeden voor de bisschoppen en de lofprijzing voor de H. Maagd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 15 feb 2005 22:15

Raido schreef:Prachtig zo'n gebed zonder de omhaal van woorden die zo vaak bij ons gebruikt word. Gewoon Heer (punt) in plaats van "O Almachtig Opperwezen die daar troont in de Hemel".

:mrgreen:

Mooi gebed, ook heel compleet!
the most important things in life are not things

try

Berichtdoor try » 16 feb 2005 00:23

jas schreef:

Boekenschrijver wat is er met jou gebeurd? Je bent anders gaan schrijven dan je eerst deed. Vanwaar die verandering?

Ha die jas,

Wat is dat nou voor een vraag. Het lijkt me typerend voor iemand, die anderen in overzichtelijke hokjes heeft ingedeeld en verschrikt overeind springt, wanneer de werkelijkheid van personen toch wat gelaagder en complexer is, dan je had gewenst.

Boekenlezer mag voor zichzelf antwoorden natuurlijk, maar ik denk dat elk mens verschillende loyaliteiten heeft, verschillende kanten en ongedachte eigenschappen. Ik ga er helemaal vanuit dat Boekenlezer trouw gebleven is aan zichzelf. Wij leren hem nu kennen van deze kant. Ik waardeer dat wel. Gelukkig, dat niet iedereen in de tredmolen van geijkte en onveranderlijke cliches denkt en spreekt.
Jij lijkt nu wel te twijfelen aan de juistheid van zijn koers. Ik proef bedenkingen, gefronste wenkbrauwen, schrik en een poging tot ernstige bevraging en vermaan. Het riekt me teveel naar controle en te weinig naar oprechte belangstelling.
Iedereen is het altijd op bepaalde punten met je eens, maar iedereen is het ook altijd op andere punten niet met je eens. Accepteer dat en waardeer het gezichtspunt van een ander, ook al wijkt het af van het jouwe.

try

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 feb 2005 01:49

try schreef:
jas schreef:

Ha die jas,

Wat is dat nou voor een vraag. Het lijkt me typerend voor iemand, die anderen in overzichtelijke hokjes heeft ingedeeld en verschrikt overeind springt, wanneer de werkelijkheid van personen toch wat gelaagder en complexer is, dan je had gewenst.

Boekenlezer mag voor zichzelf antwoorden natuurlijk, maar ik denk dat elk mens verschillende loyaliteiten heeft, verschillende kanten en ongedachte eigenschappen. Ik ga er helemaal vanuit dat Boekenlezer trouw gebleven is aan zichzelf. Wij leren hem nu kennen van deze kant. Ik waardeer dat wel. Gelukkig, dat niet iedereen in de tredmolen van geijkte en onveranderlijke cliches denkt en spreekt.
Jij lijkt nu wel te twijfelen aan de juistheid van zijn koers. Ik proef bedenkingen, gefronste wenkbrauwen, schrik en een poging tot ernstige bevraging en vermaan. Het riekt me teveel naar controle en te weinig naar oprechte belangstelling.
Iedereen is het altijd op bepaalde punten met je eens, maar iedereen is het ook altijd op andere punten niet met je eens. Accepteer dat en waardeer het gezichtspunt van een ander, ook al wijkt het af van het jouwe.

try

Wat een onzin zo'n zwaar betoog. Het is gewoon een vraag, geen veroordeling. Ik merk iets in zijn schrijven wat er eerst niet was en ook iets wat er eerst was en nu niet meer. Ik zeg toch niet dat hij nu slechter schrijft? dat maak jij er van. Het is toch niet zo vreemd, dat iemand een bepaalde stijl heeft en dat het daarvan afwijken of het loslaten ervan opvalt? Mij viel het in elk geval op en het heeft helemaal niets te maken met wat jij schrijft. Bovendien, wie de schoen past trekke hem aan. Stelde ik de vraag aan jou?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2005 08:00

try schreef:bla...
werd de vraag aan jou gesteld? *bemoeit zich er mee*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”