Gereformeerde Gemeenten weg uit Rotterdam

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 feb 2005 15:18

Ik acht het niet zozeer als een probleem dat de Gereformeerde Gemeente in Rotterdam leegloopt. Er zijn tal van gemeentes die wel groeien in Rotterdam, ik noem Crossroads en de Europoort.

Ik snap ook wel waarom de Gereformeerde Gemeente leegloopt in Rotterdam. Dit is nu niet echt een kerk die tot de verbeelding spreekt. Nog maar niet te spreken over de Alpha-cursussen die in Rotterdam veel mensen trekken.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 15 feb 2005 16:18

Rijnmond schreef:Tis ook meer een stedelijk probleem (hoewel ik de ontkerkelijking in kleinere plaatsen niet wil ontkennen).

Klopt. In bijna iedere stad in Nederland staan of lopen de kerken leeg. Daar doet een sporadisch succesverhaal niets aan af. Bij de gergem viel het misschien nog niet zo op, vanwege de natuurlijke aanwas.
Een regelrechte ramp dunkt me, zowel voor de kerk als de stad.
Er is echter geen begin van een oplossing van dit probleem, het gaat als een oordeel over het land en het overkomt kerken van allerlei snit en signatuur. Na de steden zullen de dorpen volgen. In veel dorpsgemeenten is met name de tweede dienst niet meer wat het vroeger was en zijn bijvoorbeeld ook de catechesegroepen stukken kleiner dan vroeger.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 feb 2005 17:20

Maja de Bij schreef:Er is echter geen begin van een oplossing van dit probleem, het gaat als een oordeel over het land en het overkomt kerken van allerlei snit en signatuur.

Dat is niet waar. Er is wel een oplossing. Sabra noemde bijvoorbeeld Crossroads, een kerk die in Amstelveen ook succes heeft. Je moet de kerk aantrekkelijk maken voor mensen die in de wereld staan, zelfs voor mensen die van de wereld zijn. Zij zullen niet alles begrijpen, maar de preek kan heel goed aansluiten op het hier en nu en daardoor mensen aanspreken.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 15 feb 2005 18:40

Raido schreef:
"Rotterdam ontkerkelijkt in hoog tempo"
en ver moskeed ook met hoog tempo..

Het is wel waar dat er veel moskeen gebouwd worden, dat gebeurd veelal met geld uit de oliestaten. Veel van deze moskeen zijn echter meer machtsvertoon dan werkelijk een plaats der samenkomst, veel moskeen staan (half)leeg. De moskeen worden vooral gebouwd uit expansiedrift en niet om in een vraag of behoefte te voorzien. De islam is bezig om de Dar ul-Harb (de niet-islamitische wereld) te veroveren (ook met geweld, hoewel dit nog weinig openbaar gebeurd) en ik zie hierin een groot gevaar voor ons 'christelijke' westen. Christenen wordt wakker!
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 15 feb 2005 21:19

Optimatus schreef:Ik ben blij dat niet heel hervormd Berkenwoude in één keer ter kerke komt, want dan zou het kerkje met 140 plaatsen veel te klein zijn. De midden-orthodoxe groep kent al 800 leden, daar komen nog 200 bonders bij.

Triest als jij er zo over denkt! Ik zie graag heel Alblasserdam minimaal 1 keer per zondag ter kerke gaan... Het ruimte probleem lost zich vanzelf wel een keer op.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 15 feb 2005 22:12

PeterD schreef:Moet je me even uitleggen hoe een starter die in Rotterdam wil wonen zijn woninkje kan kopen daarzo. Voor de prijs waar ik destijds hier in Alblasserdam een eensgezinswoning kocht, had ik toen in Rotterdam een mini-flatje kunnen kopen.
Of moet ik in een achterbuurt van Rotterdam gaan wonen, waar ik niet graag mijn kinderen groot zou brengen?
Dan laat ik liever mijn kinderen opgroeien in een dorp, met vriendjes en vriendinnetjes van allerlei pluimage, blank, zwart, christelijk, moslim, etc.

Zelfs ik als arme student heb nog een kamer kunnen vinden toen ik in Rotterdam stage liep, dus dat moet iemand met een vast salaris zeker kunnen betalen!
Het ligt er natuurlijk wel aan welke eisen je stelt...
Maar ik ben van mening dat het NIET de opdracht is van een christen om maar zo snel mogelijk carriere te maken om een zo mooi mogelijk huis te kopen in die perfecte buurt en je maar niks aantrekken van het 'gajes' om je heen... (waarbij ik uitdrukkelijk NIET wil beweren dat jij dit doet, trouwens!!! Maar ik heb het idee dat er wel christenen zijn die dit als levensdoel hebben... :cry: )
Ik vind het jammer dat zoveel mensen bij voorbaat al wegblijven omdat het in bepaalde wijken niet leefbaar zou zijn. Ik heb in Schiedam gewoond in een niet supernette wijk om het zo maar eens te zeggen, maar daar kon ik nog rustig om 11 uur over straat lopen, terwijl ik in mijn eigen woonplaats Ede rond die tijd niet eens meer op het station durf te komen....
Ik heb ook vaak in Spangen rondgelopen, maar er was echt nooit iets aan de hand.
the most important things in life are not things

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 feb 2005 22:32

Hm, ik hou juist wel van volksbuurten met 'gajes', veel interessanter en leuker om te wonen dan burgerlijke wijken met gezinnetjes enzo. Wat is er trouwens mis met het station in Ede? Voor ik hier woonde kwam ik er bijna wekelijks om 1uur 's nachts.. ik voel me er nooit onveilig.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 21 feb 2005 17:38

Aragorn schreef:Hm, ik hou juist wel van volksbuurten met 'gajes', veel interessanter en leuker om te wonen dan burgerlijke wijken met gezinnetjes enzo.

:mrgreen: Eens! Kun je nog eens lachen!

Aragorn schreef:Wat is er trouwens mis met het station in Ede? Voor ik hier woonde kwam ik er bijna wekelijks om 1uur 's nachts.. ik voel me er nooit onveilig.

Drugsverslaafden... :(
Maar sinds die opvang verhuist is, zie je ze minder.

PS: en jij bent van het sterke geslacht..! :wink:
the most important things in life are not things

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 feb 2005 19:31

lindita schreef:
Aragorn schreef:Hm, ik hou juist wel van volksbuurten met 'gajes', veel interessanter en leuker om te wonen dan burgerlijke wijken met gezinnetjes enzo.

:mrgreen: Eens! Kun je nog eens lachen!

Ja, en die mensen zijn ook nog eens vaak veel gezelliger. :)

Aragorn schreef:Wat is er trouwens mis met het station in Ede? Voor ik hier woonde kwam ik er bijna wekelijks om 1uur 's nachts.. ik voel me er nooit onveilig.

Drugsverslaafden... :(
Maar sinds die opvang verhuist is, zie je ze minder.

PS: en jij bent van het sterke geslacht..! :wink:

Drugsverslaafden doen geen hond kwaad toch? Maar met dat laatste heb je misschien wel een punt ja.

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 21 feb 2005 21:42

Het ging hier toch over kerkleegloop in Rotterdam??????????? :?:

Ik denk dat de toestand inderdaad zorgelijk is te noemen in kerkelijk Rotterdam. En ik vraag me af hoe lang Rt-centrum van de ger-gem nog bestaat. Ik denk ook dat het een logisch gevolg is dat als dat gebeurd de theologische school ook vertrekt :cry: naar Woerden of Gouda of Utrecht ofzo.....
Maar laten we nu niet met z'n alle zorgen maken over de problematiek in Rotjeknor.
Kijk eens naat Amsterdam als voorbeeld de gergem aldaar.
Daar waren twee gemeenten en nog niet eens zo klein .
De enen kerk is evangeliesatiepost geworden(Mooi zo) en de ander heeft een gemeenten met 70 oude mesen en een paar doopleden.
Neem nou eens Den Haag, daar waren twee GROTE gemeenten daar is nu nog een klein van over(samengegaan).
En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen.
Niet dat we onze ogen moeten sluiten voor het probleem in Rotterdam, Maar ik vind de ophef over een klein zinnetje gezegd op de G-synode een beetje overdreven groot. :roll: :roll:
.........glashelder..........piiiing

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 22 feb 2005 03:24

Heeeeel misschien is het ook wel een probleem van de kerk? Er zijn in grote steden genoeg bloeiende gemeentes...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

karel1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor karel1 » 22 feb 2005 09:30

hahaha schreef:Het ging hier toch over kerkleegloop in Rotterdam??????????? :?:

Ik denk dat de toestand inderdaad zorgelijk is te noemen in kerkelijk Rotterdam. En ik vraag me af hoe lang Rt-centrum van de ger-gem nog bestaat. Ik denk ook dat het een logisch gevolg is dat als dat gebeurd de theologische school ook vertrekt :cry: naar Woerden of Gouda of Utrecht ofzo.....
Maar laten we nu niet met z'n alle zorgen maken over de problematiek in Rotjeknor.
Kijk eens naat Amsterdam als voorbeeld de gergem aldaar.
Daar waren twee gemeenten en nog niet eens zo klein .
De enen kerk is evangeliesatiepost geworden(Mooi zo) en de ander heeft een gemeenten met 70 oude mesen en een paar doopleden.
Neem nou eens Den Haag, daar waren twee GROTE gemeenten daar is nu nog een klein van over(samengegaan).
En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen.
Niet dat we onze ogen moeten sluiten voor het probleem in Rotterdam, Maar ik vind de ophef over een klein zinnetje gezegd op de G-synode een beetje overdreven groot. :roll: :roll:

Er zijn mensen die zich de positie van de kerken in Rotterdam wel aantrekken...
Het ging mij om het gemak waarmee een kerkgenootschap zich terugtrekt uit een grote stad.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 feb 2005 13:26

Een kerk zoals de Gereformeerde Gemeente moet het vooral hebben van de natuurlijke aanwas, en niet van het aantrekken van mensen die christen worden. Zeker niet in een stad als Rotterdam.

Marjolein
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marjolein » 28 feb 2005 22:43

lindita schreef:Veel mensen willen niet meer in Rotterdam wonen, en gaan dus ook niet meer naar Rotterdam naar de kerk.

Blijkbaar is het leuker om in het 'witte' Capelle te gaan wonen, lekker als refo's onder elkaar, en dan natuurlijk ook daar naar de kerk. :roll:
(

okeej, even as capellenaar... (ben je dr ooit geweest btw?) t.o.v. Rotterdam kun je idd spreken van een wit Capelle, maar lekker als refo's onder elkaar? Capelle is echt geen refostad! In mijn wijk is denk nog geen 1% refo! Ik weet niet hoe je aan deze info komt maar t lijkt mij overdreven. Uiteraard is het wel zo dat als je naar een kerk gaat dat je dan contacten hebt met mede-refo's maar kun je kerkgang dan niet sowieso bestempelen als 'bij-elkaar-kruipen?"
God be merciful unto us, and bless us; and cause his face to shine upon us.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 28 feb 2005 23:09

hahaha schreef:Neem nou eens Den Haag, daar waren twee GROTE gemeenten daar is nu nog een klein van over(samengegaan).

Vermeld voor de volledigheid ook even wanneer het grote gemeenten waren, en hoeveel dat GROTE dat was.
Zo lijkt het net alsof 2 gemeenten van min 1000 leden in 5 jaar gekrompen zijn tot samen 100. En dat is niet aan de orde.
Laatst gewijzigd door Night op 28 feb 2005 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Terug naar “Archief”