Gereformeerde Gemeenten weg uit Rotterdam

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

karel1
Verkenner
Verkenner

Gereformeerde Gemeenten weg uit Rotterdam

Berichtdoor karel1 » 14 feb 2005 16:00

In het Reformatorisch Dagblad stond enkele weken geleden een artikel over het verdwijnen van de theologische school van de Gereformeerde Gemeenten uit Rotterdam, op termijn.
Klopt het dat de Boezemsingelkerk overweegt zich op te heffen, dan wel te verhuizen?
Is het aanvaardbaar dat een kerkgenootschap zich terugtrekt uit de grote stad?
In de afgelopen jaren zijn in Den Haag en Amsterdam gemeenten verdwenen en uit Rotterdam 2.

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=1199734
http://www.nd.nl/newsite/artikelen/20050201/dinp0320011.xml

PeterD

Berichtdoor PeterD » 14 feb 2005 16:17

Het gerucht is idd waar. Maar vergeet niet dat de GerGem daarnaast en evangelisatiepost aan het opzetten is in Rotterdam.

Daarnaast blijven de gemeenten in Zuidwijk, IJsselmonde en Alexanderpolder nog over!
(ik heb het gevoel dat ik nog een gemeente vergeet... 8) )

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 14 feb 2005 19:06

je vergeet er geen, Zuid is sinds september verhuist naar barendrecht, dus in principe niet weg of opgeheven
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 feb 2005 20:46

Sjonge wat een vraag hé... mag een kerk dat... *zucht* als er geen leden meer zijn, gaat die ouderling zeker voor 5 mensen preken die net zo goed naar een andere gemeente kunnen gaan...

lekker belangrijk.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 feb 2005 21:48

„Rotterdam loopt kerkelijk leeg, dat heeft consequenties voor de locatie van de school aan de Boezemsingel”,

"Rotterdam ontkerkelijkt in hoog tempo"

Tja, dat staat er dan zo. Maar wat moet ik daarbij nou precies denken? Waar zit dit in? Zijn dat pure verhuizingen, zodat andere gemeenten van hetzelfde kerkverband er weer groter door worden? Of is het pure kerkverlating, zodat de kerkverlaters onkerkelijk worden? Of zit het ertussen in: leden van de GG stappen over naar andere kerkgenootschappen?
Kortom: ik vind dit zo vaag!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 14 feb 2005 21:55

Veel Rotterdammers gaan sowieso naar randgemeenten. In mijn gemeente in Alblasserdam komen regelmatig Rotterdammers over. Maar ook in andere randgemeenten zie je dat gebeuren.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 14 feb 2005 22:14

Veel mensen willen niet meer in Rotterdam wonen, en gaan dus ook niet meer naar Rotterdam naar de kerk.

Blijkbaar is het leuker om in het 'witte' Capelle te gaan wonen, lekker als refo's onder elkaar, en dan natuurlijk ook daar naar de kerk. :roll:

Het lijkt mij niet goed als de christenen Rotterdam verlaten, en dan heb ik het niet alleen over GerGemmers. Als christen kun je juist in zo'n stad door je handel en wandel iets uitstralen van het Evangelie en van Christus. :!:
Nu weet ik wel dat niet alle mensen er tegenkunnen om zo midden tussen de heidenen zeg maar te leven, maar toch... :(
the most important things in life are not things

PeterD

Berichtdoor PeterD » 14 feb 2005 22:25

lindita schreef:Veel mensen willen niet meer in Rotterdam wonen, en gaan dus ook niet meer naar Rotterdam naar de kerk.

Blijkbaar is het leuker om in het 'witte' Capelle te gaan wonen, lekker als refo's onder elkaar, en dan natuurlijk ook daar naar de kerk. :roll:

Het lijkt mij niet goed als de christenen Rotterdam verlaten, en dan heb ik het niet alleen over GerGemmers. Als christen kun je juist in zo'n stad door je handel en wandel iets uitstralen van het Evangelie en van Christus. :!:
Nu weet ik wel dat niet alle mensen er tegenkunnen om zo midden tussen de heidenen zeg maar te leven, maar toch... :(

Moet je me even uitleggen hoe een starter die in Rotterdam wil wonen zijn woninkje kan kopen daarzo. Voor de prijs waar ik destijds hier in Alblasserdam een eensgezinswoning kocht, had ik toen in Rotterdam een mini-flatje kunnen kopen.
Of moet ik in een achterbuurt van Rotterdam gaan wonen, waar ik niet graag mijn kinderen groot zou brengen?
Dan laat ik liever mijn kinderen opgroeien in een dorp, met vriendjes en vriendinnetjes van allerlei pluimage, blank, zwart, christelijk, moslim, etc.

karel1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor karel1 » 14 feb 2005 23:39

PeterD schreef:
lindita schreef:Veel mensen willen niet meer in Rotterdam wonen, en gaan dus ook niet meer naar Rotterdam naar de kerk.

Moet je me even uitleggen hoe een starter die in Rotterdam wil wonen zijn woninkje kan kopen daarzo. Voor de prijs waar ik destijds hier in Alblasserdam een eensgezinswoning kocht, had ik toen in Rotterdam een mini-flatje kunnen kopen.
Of moet ik in een achterbuurt van Rotterdam gaan wonen, waar ik niet graag mijn kinderen groot zou brengen?
Dan laat ik liever mijn kinderen opgroeien in een dorp, met vriendjes en vriendinnetjes van allerlei pluimage, blank, zwart, christelijk, moslim, etc.

Het is in Rotterdam goed mogelijk om een eensgezinswoning rond € 150.000 te kopen. En er zijn in Rotterdam ook veel kerken die openstaan voor jongeren en voor de omgeving. Helaas zijn dat vaak niet de Gereformeerde Gemeenten. Juist in de steden zie je veel jongeren uit verschillende orthodoxe kerken, zich aansluiten bij open en positieve hervormde (wijk)gemeenten als Delfshaven, Hillegersberg en Samaritaan.
Het is de kerk aan te rekenen dat zij zich uit de stad terug trekt. Toen Rotterdam Zuid aankondigde te vertrekken uit de stad, reageerde de (vooral allochtone) buurt negatief. Men was blij dat deze kerk als stabiele factor in de wijk stond. Maar voor de kerk was juist het slechte imago van de wijk mede een reden om te vertrekken. Gelukkig blijft God wel in Rotterdam. Zeker onder migranten zijn er veel christenen.
En de kerk aan het Mijnsherenplein wordt nog als Godshuis gebruikt door de verslaafdenkerk Victory Outreach.
Maar dat komt vooral omdat die er het meeste geld voor over hadden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 feb 2005 01:03

Ik wel hoor. Ik blijf. Maar ja, ook ik ben onkerkelijk. Overigens, ik heb niet de hand in die ontkerkelijking hier hoor. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 feb 2005 12:28

Je moet dan dus zorgen dat de kerk aantrekkelijk wordt. In Amstelveen telde de vrijgemaakte gemeente nog maar iets van 80 leden. Nu is een nieuwe kerk opgestart, met andere vormen en eigentijdse preken met betrekking op het hier en nu. Elke week komen er 150 mensen, terwijl die kerk net begonnen is!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 feb 2005 12:29

en ver moskeed ook met hoog tempo..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 feb 2005 14:13

Raido schreef:
en ver moskeed ook met hoog tempo..

terwijl steeds meer moslims de moskee laten voor wat die is.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 15 feb 2005 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 15 feb 2005 14:19

Tis ook meer een stedelijk probleem (hoewel ik de ontkerkelijking in kleinere plaatsen niet wil ontkennen).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 feb 2005 14:41

Ik ben blij dat niet heel hervormd Berkenwoude in één keer ter kerke komt, want dan zou het kerkje met 140 plaatsen veel te klein zijn. De midden-orthodoxe groep kent al 800 leden, daar komen nog 200 bonders bij.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”