SOW

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Janita
Verkenner
Verkenner

SOW

Berichtdoor Janita » 14 mar 2003 12:02

Wat vinden jullie van het Samen Op Weg proces. Ik zelf ben er op tegen want ik geloof nooit dat het goed kan gaan dat deze kerken samengaan.
Terug van weggeweest....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mar 2003 12:21

Ik denk dat de tegenstanders alleen op geld uit zijn. In de kerk van mijn ouders gaan hervormden en gereformeerden al jaren samen naar de kerk en dat gaat prima.
Binnen de hervormde en gereformeerde kerken zijn veel verschillen, veel grotere verschillen dan onderling tussen de ongeveer even zware kerken. De kerken kunnen gescheiden dienst houden, dat maakt niet uit, het kan ook samen gaan. Maar kerken moeten wel samenwerken om naar de buitenwereld een goed imago te creeren!
Dus het kan geen kwaad als de synodes samengaan.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 mar 2003 12:32

Ik dacht dat SOW zelf alleen een proces om geld was, de gereformeerde kerken kunnen tenslotte de pensioenen van de dominees niet meer betalen.

Maar zonder gekheid, het gaat echt om meer dan alleen geld. Er komt een nieuwe kerkorde en er komen nieuwe belijdenisgeschriften. In de hervormde kerk is al veel mis, maar de belijdenis stond in ieder geval altijd nog aan de kant van de behoudenden. Zo kon een gemeente niet gedwongen worden tot zaken die ze niet wilden. Nu komen er belijdenisgeschriften bij die op sommige punten de bestaande geschriften lijnrecht tegenspreken (visie op avondmaal, visie op uitverkiezing e.d.) Dit is voor veel behoudende hervormden een probleem.

Verder krijg je problemen met tucht. Je kon altijd mensen uit de gemeenschap weren die in zonden leefden, en daarin niet wilden veranderen. Kan dat straks ook nog? Sommige dingen werden in de oude kerkorde niet toegestaan, nu staat daar niets meer over in. In eerste instantie heeft de gemeente nog de vrijheid. Maar wat als iemand die niet aan het avondmaal mag deelnemen een klacht indient bij de synode, wordt dan de gemeente die tucht toepaste op de vingers getikt en gedwongen dit niet meer zo te doen? Het is niet duidelijk. Men zegt officieus dat gemeenten de vrijheid hiervoor houden. Maar ik weet van hervormde kerken die van de synode een zwart op wit garantie hiervoor gevraagd hebben, maar deze niet gekregen hebben. Ik ben er niet zo zeker van dat het niet net zo gaat als met de gewetensbezwaarde trouwambtenaren als het gaat om homohuwelijken. Ook daar was gezegd dat deze ambtenaren niet ontslagen zouden worden, maar uiteindelijk was dit niet officieel en gebeurde het toch.

Vaya con Dios,

parsifal

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 14 mar 2003 13:58

Ik zou zeggen, lees het volgende eens door, dan weet je waarom de SOW erg fout is!

http://www.wvanvlastuin.nl/nederlands/SoW/index.html

Simson

Berichtdoor Simson » 15 mar 2003 09:45

SOW is erg goed bedacht.
Waarom zo verdeeldheid in de kerk?
Met zoveel kerken straal je niet iets positiefs uit.
En Jezus? Zelfs die is nooit uit de kerk gestapt!
Hij bleef naar die samenkomsten gaan.
Bij jullie maken ze overal ruzie om in de kerk.
Als je het hoofd doel uit het oog verliest gaat men zich druk meken om kleine dingen. Waarom?????

Wat jammer dat als Jezus terug komt hij moet kiezen tussen een paar duizend kerken om "her-intrede" te preken. Hij zou denk niet eens naar een kerk gaan. Maar stil op een pleintje een hage preek houden.
maar dit doet er niet toe.

Weet je dat de kerken die er zijn zo nooit bedoeld zijn?
Jezus wouw dat we kleine huisgemeentes zouden creeren.
Zelf onderzoek doen. Niet 1 iemand alles voor laten "kauwen".
Dan ben je veel intiemer met de bijbel bezich. Je hebt inspraak enz.
Dan hadden we nu niet met SOW gezeten!

Maar later mischien meer hierover,

Mzzl,

Simson

Carlo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carlo » 15 mar 2003 09:58

Jezus wouw dat we kleine huisgemeentes zouden creeren.
Zelf onderzoek doen. Niet 1 iemand alles voor laten "kauwen".
Dan ben je veel intiemer met de bijbel bezich. Je hebt inspraak enz.
Dan hadden we nu niet met SOW gezeten!

Waar haal je dit vandaan????

Ik denk dat in het begin het SOW gebeuren wel oprecht was ( Pinksteroproep), maar tegenwoordig alleen om geld gaan. Even een schets:

Gereformeerde Kerken: Weinig kerkgangers, veel kosten = problemen
Hervormde Kerk: linkerkant-> zie bovenstaande, MAAR rechterkant hebben volle kerken, die zijn dus rijk.

Welke link strek je dan? De ' zware' kerken moeten dus voor de arme ger. kerken betalen.

De oproep voor eenheid blijft staan, maar wel op goede gronden!

Adios,

Carlo
----Kijk vooruit voordat je eeuwig achteruit moet kijken---

Janita
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Janita » 18 mar 2003 09:28

Toch blijf ik erbij dat ik denk dat het niets wordt
Terug van weggeweest....

joris

Berichtdoor joris » 18 mar 2003 09:48

ik heb het proces helemaal niet gevolgd omdat ik niet hervormd ben en ook niet gereformeerd. Ik heb wel serieuse vraagtekens bij de aandacht die er op deze manier gaat naar de bouw van kerken op aarde.
Ik denk niet dat God er erg mee gediend wordt op het moment. God heeft nooit an ons gevraagd om kerken te stichten, kerken te scheuren en weer te plakken. Jezus heeft ons gevraagd om de wereld in te gaan en iederee over Hem te vertellen!

Waar twee of drie vergaddertd zijn in mijn naam, daar ben ik in hun midden. Als die twee of drie volgens de bijbel willen leven, God willen groot maken, Hem uitnodigen om de diesnt uit te maken in hun leven: voila, there we have the church!!!

Laten we GOd groot maken!!
laten we de kerken desnoods afbreken!!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 18 mar 2003 11:26

Ik heb er echt mijn grote twijfels en zelfs bezwaren bij.

Laat ik duidelijk zijn. Een heid in kerken lijkt me goed, maar dat denk ik terug wat de dominee van mijn ouders ( oud ger gem) altijd bidde: heere, breng bij elkaar wat bij elkaar hoort!

En in het huidige SOW proces zitten te veel verschillen in de kerken onderling. Dit kan eenvoudigweg niet goed gaan. Bijv al het homohuwelijk maar er zijn meerderen dingen.
Wat parsifal al zei.....nieuwe belijdisgeschriften. Al het oude wordt overboord gekiept en dat is geen goede ontwikkeling lijkt me

joris

Berichtdoor joris » 18 mar 2003 11:30

blijkbaar is he gleoof verandert, dus dan is het toch logisch dat er nieuwe belijdenisgeschriften komen?

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 18 mar 2003 11:34

joris schreef:blijkbaar is he gleoof verandert, dus dan is het toch logisch dat er nieuwe belijdenisgeschriften komen?

Kan geloof veranderen. is geloof niet iets wat door kerken en eeuwen heen hetzelfde blijft.

Ik bedoel daarmee zou God een andere God zijn dan toen.? Zou hij anders bekeren, zouden de sacramenten een andere waarde krijgen???

joris

Berichtdoor joris » 18 mar 2003 11:43

zekers wel!! hoe verder we weg raken van de kerkscheuringen en hoe meer we vervreemden van de grieks filosofische manier van denken, hoe meer we terug kunnen naar de God zoals Hij in de bijbel naar ons toe komt.

ik heb zelf de geloofsbelijdenissen al overboord gegooid, net als de kinderdoop. Hoe? door goed te lezen wat iedereen er over schrijft en bovenal: door in je hart te voelen dat God groter en anders is dan theologen ons in hun geschriften doen geloven.

Sinds pinksteren kunnen we weer leven IN God. ik bedoel: niet meer mijn ik , maar Christus leeft in mij. Dat betekent dat het leven als christen een levensstijl is, geen hobby en geen godsdienst. Jezus LEEFT in mij, dus ik GELOOF niet alleen in Hem, ik LEEF In HEm. Met Christus zijn wij gestorven en IN Hem zijn wj weer opgestaan.

En als je meer aandacht geeft aan de God zoals je Hem in de Bijbel leert kennen, als je probeert af te stemmen op de stem van God die nog elke dag spreekt (hoe dan ook) dan zul je God leren kennen zoals Hij zich aan jou wil openbaren.

en ik ben van mening dat dat anders is dan in de gel bel staat.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 18 mar 2003 22:01

Algemeen antwoord.

Kunnen water en vuur elkaar verdragen?

Dit is alles voor nu.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 19 mar 2003 22:02

Ik ben er tegen. De kerk waar ik in zit, de Hervormde Kerk (gereformeerde bond) in Harderwijk doet er niet aan mee. :)

Ik denk dat als je er wel in meegaat je compromissen moet sluiten, waardoor de prediking en dergelijken vervlakken, dus niet echt diepgang, meer, omdat het van die andere kerken niet zo hoeft.

Een aantal collega's van mijn stagebedrijf hebben een aantal weken geleden een soort informatiesite opgezet over SOW. Het is geen site tegen SOW, ook niet voor SOW, maar gewoon ter informatie, omdat veel mensen( ook dominees) zijn die er weinig of niets van af weten. Link: www.sowinfo.nl :!:
Afbeelding

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 20 mar 2003 14:38

"De kerk waar ik in zit, de Hervormde Kerk (gereformeerde bond) in Harderwijk doet er niet aan mee."

Ook als de fusie een feit wordt gaan jullie niet mee met PKN?

Terug naar “Archief”