dieren laten inslapen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2005 08:32

En dier heeft geen gevoel voor geloof, het leeft en het gaat dood en maakt zicht niet druk om God of wat dan ook, de ziel is de adem van God die in je rondwaait, het gevoel dat jij niet zomaar op de aarde rondhuppelt en het verwonderde gevoel dat het toch wel heel meesterlijk is hoe de aarde in elkaar zit..

Genesis 1: 21-25
Vervolgens zei God: "Ik wil dat de zeeën wemelen van vis en ander leven en laat de lucht vol zijn met allerlei soorten vogels." Zo maakte God de grote zeedieren, allerlei vissen en vogels, elk naar hun eigen aard. En Hij keek er met welgevallen naar en zegende ze. "Vermenigvuldig je en bevolk de zeeën", zei Hij tegen hen en tegen de vogels zei Hij: "Zorg dat jullie aantal groeit, zodat de aarde vol wordt." Nadat het avond was geweest, werd het weer morgen: de vijfde dag. God zei toen: "Laat de aarde dieren voortbrengen; vee, kruipende dieren en allerlei wilde dieren." En weer gebeurde wat Hij had gezegd. God maakte alle soorten wilde dieren, vee en kruipende dieren, elk naar hun eigen soort. God zag dat ook dat goed was.

(Gaaf he!? God vindt dieren schitterend. En allemaal hebben ze een eigen unieke aard.)

Genesis 1: 26,28
Toen zei God: “laat Ons mensen maken die op Ons lijken en kunnen heersen over alle dieren op aarde, in zeeën en in de lucht.”

God schiep daarop de mens als Zijn evenbeeld. Als man en vrouw schiep Hij hen. God zegende hen en zei: “Vermenigvuldig je, bevolk de aarde en onderwerp haar. Heers over de vissen, de vogels en alle andere dieren.

In de nieuwe hemel en de nieuwe aarde zullen ook dieren zijn:

Jesaja 11:8
Dan zal een zuigeling bij het hol van een adder spelen en naar het nest van een giftige slang zal een gespeend kind zijn hand uitstrekken.

Jesaja 65:17
Want kijk, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde: Zo mooi, dat niemand meer aan de oude zal terugdenken.

Jesaja 65:25
De wolf en het lam zullen samen eten; de leeuw zal stro eten als een os; giftige slangen zullen niemand meer verslinden, maar stof eten. In die dagen zal niemand meer worden gewond of vernietigd, want op mijn heilige berg zal geen kwaad meer geschieden, zegt de HERE.

God zorgt voor de dieren!

Mattheüs 6:26 Let eens op de vogels. Die maken zich geen zorgen over wat zij moeten eten. Zij hoeven niet te zaaien of te oogsten of te bewaren, want God geeft hun wat zij nodig hebben. U bent Hem toch meer waard dan de vogels!

In de bijbel zie je dat God de dieren maakt en er blij mee is. God zegent ze zelfs. Wel blijkt uit Genesis dat God het meest enthousiast is over Zijn meesterstuk: de mens. Hij legt in de mens een stukje van zichzelf (relatiewens, eeuwig leven) en geeft de mens de opdracht om over de aarde te heersen. De mens staat dus duidelijk boven de dieren.
Pas na de zondeval (in Genesis 2) ontstonden er tussen de mensen onderling en tussen de mensen en dieren problemen. Maar God zorgt voor de schepping en heeft Zijn schepping nog steeds lief. Kijk maar naar de teksten hierboven. God zegt dat Hij de vogels geeft wat ze nodig hebben.
En Hij heeft beloofd dat als de wereld ophoudt, Hij een nieuwe hemel en aarde maakt waarin vrede zal zijn.

Dieren hebben geen geest en gaan dus niet naar hemel of hel, maar God zorgt wel voor ze en op de nieuwe aarde die God zal maken zullen er ook dieren zijn! (Jesaja 65)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 14 feb 2005 09:04

ahuibers schreef:En een mug doodslaan dan?
(nog voor hij je geprikt heeft?)

raido schreef:(Gaaf he!? God vindt dieren schitterend. En allemaal hebben ze een eigen unieke aard.)

lijkt me niet dan... dat je die mug dood mag slaan. God heeft op alle dieren evenveel z'n best gedaan denk ik. Waarom zou je een hond niet mogen laten inslapen en wel een mug doodslaan? dat mag allebei nie denk ik.
ik denk dat we niet zomaar muggen dood moeten slaan. sorry hoor. Een hond laat je inslapen als hij zo erg lijdt, zo erg ziek is, dat het gwoon ontzettend zielig is als je ze laat leven.
als wij een mug doodslaan, is dat meer om egoistische redenen... jammer.
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

ger
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ger » 14 feb 2005 19:10

En wat doe je bij een plaag? Je maakt de dieren dan ook dood.
Volgens mij is het niet verkeerd om een hond te laten inslapen of een mug dood te slaan. Mits het natuurlijk niet overdreven wordt, dat je een hond bij het minste wat hij heeft al in laat slapen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 feb 2005 20:42

Van die mug heb je last, dus mag het. De Sikhs (geloof) vegen met een bezempje over de straat om zo geen insecten te doden.

David dode ook een beer, omdat die zijn schapen aan viel, er staat nergens dat er donder en vuur regende en van David een hoopje as overbleef..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 feb 2005 00:58

En hoe zit het dan met een bacterie? Of met een virus? Mag je die arme diertjes wel zomaar doodslaan, -trappen of vergiftigen met medicijnen? Moet je die niet lekker hun gang laten gaan en ze je lichaam ziek laten maken zodat je dood gaat? Het zijn tenslotte toch ontelbare schepseltjes die je doodt. Misschien kun je beter jezelf opofferen en hen laten leven.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 15 feb 2005 07:16

Dieren hebben een neffesj (ziel). Lees al die teksten in de vijf boeken van Mosjeh (Mozes) nog maar eens na, waar staat dat je het bloed van de dieren niet mag nuttigen, want de ziel is in zijn bloed. Lees de Statenbijbel liever, want daar wordt het woord neffesj meestal consequent met ziel vertaald, en zo hoort het ook. Het sterkste argument kun je in Gen.9:10 vinden.
Hij behoud ook dieren, geeft om hun welzijn, spreekt hen toe en sluit zelfs verbonden met hen:
"U behoudt mensen en beesten" (Ps.36:6); "Vreest niet, u beesten van het veld! want de weiden van de woestijn zullen weer jong gras voortbrengen; want het geboomte zal zijn vrucht dragen, de wijnstok en vijgeboom zullen hun vermogen geven" (Joël 2:22); "Maar Ik, ziet, Ik richt Mijn verbond op met u, en met uw zaad na u; En met alle levende ziel, die met u is, van het gevogelte, van het vee, en van alle gedierte der aarde met u; van allen, die uit de ark gegaan zijn, tot al het gedierte der aarde toe. En Ik richt Mijn verbond op met u, dat niet meer alle vlees door de wateren van de vloed zal worden uitgeroeid; en dat er geen vloed meer zal zijn, om de aarde te verderven" (Gen.9:9-11).

en
Want wat de kinderen van de mensen wedervaart, dat wedervaart ook de beesten; en enerlei wedervaart hun beiden; gelijk die sterft, alzo sterft deze, W'ROEACH ECHAD - en zij allen hebben enerlei geest, en de uitnemendheid der mensen boven de beesten is geen; want allen zijn zij ijdelheid. ... Wie merkt, dat de ROEACH - geest van de kinderen der mensen opvaart naar boven, en de ROEACH - geest der beesten nederwaarts vaart in de aarde? (Kohelleth - Prediker 3:19,21)

Gewoon weer een kwestie van corrupt vertalen - theologen willen dat de mens boven het dier staat. Dat doet hij wellicht ook, maar niet door het ontbreken van een geest bij de dieren!

Sam

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 feb 2005 08:06

En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels!
Ofwel dieren zijn zielen.

En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten, naar haar aard; en alle gevleugeld gevogelte naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.
Nog een keer: dieren zijn zielen, ze hebben geen ziel, ze zijn het.

En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard! En het was alzo.
Nog een keer ;-)

En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen de adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.
De mens IS een ziel...

Ik denk alleen dat in de bijbe geen verschil is tussen ziel en lichaam

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 feb 2005 09:25

Divrei Shmuel schreef:Dieren hebben een neffesj (ziel). Lees al die teksten in de vijf boeken van Mosjeh (Mozes) nog maar eens na, waar staat dat je het bloed van de dieren niet mag nuttigen, want de ziel is in zijn bloed. Lees de Statenbijbel liever, want daar wordt het woord neffesj meestal consequent met ziel vertaald, en zo hoort het ook. Het sterkste argument kun je in Gen.9:10 vinden.
Hij behoud ook dieren, geeft om hun welzijn, spreekt hen toe en sluit zelfs verbonden met hen:
"U behoudt mensen en beesten" (Ps.36:6); "Vreest niet, u beesten van het veld! want de weiden van de woestijn zullen weer jong gras voortbrengen; want het geboomte zal zijn vrucht dragen, de wijnstok en vijgeboom zullen hun vermogen geven" (Joël 2:22); "Maar Ik, ziet, Ik richt Mijn verbond op met u, en met uw zaad na u; En met alle levende ziel, die met u is, van het gevogelte, van het vee, en van alle gedierte der aarde met u; van allen, die uit de ark gegaan zijn, tot al het gedierte der aarde toe. En Ik richt Mijn verbond op met u, dat niet meer alle vlees door de wateren van de vloed zal worden uitgeroeid; en dat er geen vloed meer zal zijn, om de aarde te verderven" (Gen.9:9-11).

en
Want wat de kinderen van de mensen wedervaart, dat wedervaart ook de beesten; en enerlei wedervaart hun beiden; gelijk die sterft, alzo sterft deze, W'ROEACH ECHAD - en zij allen hebben enerlei geest, en de uitnemendheid der mensen boven de beesten is geen; want allen zijn zij ijdelheid. ... Wie merkt, dat de ROEACH - geest van de kinderen der mensen opvaart naar boven, en de ROEACH - geest der beesten nederwaarts vaart in de aarde? (Kohelleth - Prediker 3:19,21)

Gewoon weer een kwestie van corrupt vertalen - theologen willen dat de mens boven het dier staat. Dat doet hij wellicht ook, maar niet door het ontbreken van een geest bij de dieren!

Sam

Het is beslist niet waar dat de statenvertalers onder de ziel bij dieren hetzelfde verstaan als bij mensen. Het onderscheid wordt meteen al duidelijk wanneer er staat dat bij dieren de ziel het bloed is. Bij de mens is dat niet zo.

Jeftha

Berichtdoor Jeftha » 24 feb 2005 19:41

ik denk dat als een huisdier heel veel pijn heeft ofzo;

dat je hem dan wel mag inslapen.

als je het maar doet om hem van zijn pijn te verlossen,

denk ik niet dat God dat erg vind. :?: :!: :?: :!:

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 24 feb 2005 19:47

oke!

maar je dier door de dierenarts late vermoorden is iets anders... :P
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 feb 2005 21:49

Aan de muur van de artsenpraktijk spijkeren, daarna zijn kopje eraf vijlen met een stom mesje? of bedoel je een spuitje geven?

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 25 feb 2005 07:35

uhm...
naja geen van bijde :P
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: dieren laten inslapen

Berichtdoor Mariamagdalena » 25 feb 2005 12:32

yvonne schreef:hoihoi mensen!

zijn jullie er tegen om dieren te laten inslapen?
en zou dat van God mogen?
ben benieuwd hoe jullie hier over denken!

Liever laat ik mijn dier niet inslapen.
Ik heb 3 honden, 2 kippen en een groot konijn die los buiten loopt.

Maar ik had 2 jaar geleden een hondje van 14 jaar, bijna 15 en ik ben echt tot het uiterste gegaan.
Met dierenartsen en pillen en zo.
Maar op een bepaald moment was hij zo ziek, dat hij niet meer kon lopen en omrolde als hij wilde lopen en met zijn snoet in zijn etensbak viel.
Toen was er niks meer aan te doen, want het was geen leven voor hem meer.

Hij was al een paar jaar incontinent, dus hij liep al met een luiertje.
Ook was hij blind geworden, het laatste jaar helemaa.
Hij was ook dement, echt helemaal totaal gek, geestelijk gestoord, heel zielig.
Het kon gewoon niet meer.

Ik heb hem waardig in besloten kring begraven met de familie, en er is een grafje achter in onze tuin.

En ik ben het niet eens hoe Raido over dieren denkt.
Een dier heeft weldegelijk Godsbesef, het staat direct in verbinding met God. Mensen, die zijn pas losgeslagen.
Om het in bijbelse taal uit te drukken:
Een dier heeft nog niet gegeten van de boom van goed en kwaad, zoals Adam en Eva.
Voor de verjaging uit het paradijs, was de mens net zo zuiver als het dier nu nog is.

Deze hond:
Afbeelding

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 feb 2005 14:11

Ff de topic omhoog schuiven.

Dagelijks worden alleen in Nederland al miljoenen dieren geeuthanaseerd ter consumptie.
Kan het nog Goddelozer??

En dat er in de bijbel staat dat God aan de mens de heerschappij over de dieren gaf, betekent niet dan wij ze mogen opeten.

Het betekent, dat wij op een paard mogen rijden, een hond nemen om over ons te waken en voor de gezelligheid, een kat, goudvis, om ons te vermaken.

Maar niet om misbruik van Gods schepping te maken en ze opeen te proppen in hokken ter consumptie.
Zo heeft God het niet bedoelt, mijn God niet in elk geval.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 feb 2005 15:25

Mariamagdalena schreef:Ff de topic omhoog schuiven.

Dagelijks worden alleen in Nederland al miljoenen dieren geeuthanaseerd ter consumptie.
Kan het nog Goddelozer??

En dat er in de bijbel staat dat God aan de mens de heerschappij over de dieren gaf, betekent niet dan wij ze mogen opeten.

Het is onbijbels om te stellen dat we geen dieren zouden mogen eten.

Terug naar “Archief”