Jongeren uit de kerkdienst houden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Jongeren uit de kerkdienst houden

Berichtdoor PeterD » 14 feb 2005 11:04

In het RD van zaterdag 12-02 stond het volgende artikel:
RD 12-02-05 schreef:In verschillende kerkelijke gemeenten op de veluwe surveilleren jongeren zondags tijdens kerkdiensten om auto’s te
beschermen tegen inbraak. Tot deze maatregel is besloten nadat in een aantal voertuigen tijdens kerkdiensten is ingebroken.

Prof. dr. G. C. den Hertog, hoogleraar ethiek aan de Theologische Universiteit van de Christelijke Gereformeerde Kerken in Apeldoorn, zegt geschrokken te zijn van deze maatregelen. „We spreken hier over
kerken die belijden dat God op dát moment het Woord kan gebruiken om harten te raken. Zij houden heel bewust jongens uit de kerk om hun lieve geld te beschermen”, aldus prof. Den Hertog vrijdag in deze krant. De hoogleraar ethiek wil geen namen noemen. „Dat betekent dat die jongens niet onder het Woord komen. Terwijl op dat moment wordt gesproken over hun eeuwig heil. Denk hierbij eens aan het woord van de Heere Jezus: „Waar uw schat is…””, aldus prof. Den Hertog. Hij wijst erop dat er ook andere effectieve maatregelen mogelijk zijn.

De jongeren beschermen dus de auto's. Wat vinden wij hiervan? Kan dat? mag dat?

Eigenlijk concreet: mogen er mensen uit de kerkdienst gehouden worden voor dergelijke activiteiten?
Laatst gewijzigd door PeterD op 14 feb 2005 12:42, 2 keer totaal gewijzigd.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 14 feb 2005 12:40

Als die jongeren nu meteen een beetje mensen zouden aanspreken om eens een kijkje in de kerk te nemen lijkt het mij wel een goed initiatief... :mrgreen:
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Mikhaila
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mikhaila » 14 feb 2005 12:43

Als de jongeren dit vrijwillig doen, vind ik dat heel sympatiek van ze, hoewel het natuurlijk een taak van de wetshandhavers is... Maar ja, die hebben ook weer hun problemen (onderbezetting, vooral in de weekenden...). Misschien is videobewaking een idee? Dan kunnen de jongeren gewoon weer naar de kerkdienst!
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 14 feb 2005 12:46

Op zich vind ik dat den Hertog wel een punt heeft. De jongeren zijn op dat moment niet in staat de preek te volgen. En dat terwijl we toch beleiden dat God middelijk door de preek kan werken?

Eénzelfde dilemma zie ik als er een ouderling achter in de kerk gaat zitten om jongeren die anders de boel op stelten zetten, proberen in toom te houden. Betreffende man kan op dat moment niet actief luisteren naar de preek omdat hij druk bezig is de jongeren in de gaten te houden en te vermanen.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 14 feb 2005 13:11

Waar je al niet een probleem van kan maken zeg...
stomp niet af, blijf slijpen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 feb 2005 13:39

gurl schreef:Waar je al niet een probleem van kan maken zeg...
als iemand daar een probleem mee heeft dan mag dat toch zeker? hou je er anders buiten

Als je het gewoon goed aanpakt, maak een goede planning, met schema zo dat ze maar een keer in de acht weken moeten lopen. Mag dit... tja.. het moet
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Re: Jongeren uit de kerkdienst houden

Berichtdoor Aragorn » 14 feb 2005 14:10

PeterD schreef:Eigenlijk concreet: mogen er mensen uit de kerkdienst gehouden worden voor dergelijke activiteiten?

Hm, je gaat heus niet dood van een kerkdienst meer of minder hoor.. vindt het een beetje overtrokken allemaal.

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 14 feb 2005 14:14

Nee maar toch... het zou net die keer geweest kunnen zijn dat die jongens 'aangeraakt werden' door het Woord............

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 feb 2005 14:18

Uit sobere auto's met een sober innerlijk wordt niet gestolen...

Overigens is diefstel wel verkeerd, evenals het opwekken van begeerte bij een ander...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 feb 2005 14:29

joos schreef:Nee maar toch... het zou net die keer geweest kunnen zijn dat die jongens 'aangeraakt werden' door het Woord............

Zou kunnen. Het zou ook kunnen dat ze zich hierdoor meer betrokken voelen bij de kerk en de volgende keer met extra aandacht luisteren. :) Ik geloof niet dat je zo kunt rekenen met kansen op 'aangeraakt worden' en dat je nu zoveel meer kans hebt als je een keertje extra naar de kerk gaat.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 feb 2005 15:06

Je zou een dergelijke opmerking ook kunnen maken over de dames en heren die aanwezig zijn bij de kinderoppas en de kindernevendienst. Deze kunnen de preek ook niet volgen.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 14 feb 2005 15:42

PeterD schreef:Eénzelfde dilemma zie ik als er een ouderling achter in de kerk gaat zitten om jongeren die anders de boel op stelten zetten, proberen in toom te houden. Betreffende man kan op dat moment niet actief luisteren naar de preek omdat hij druk bezig is de jongeren in de gaten te houden en te vermanen.
Zijn er gemeenten waar dat gebeurd? :(
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

PeterD

Berichtdoor PeterD » 14 feb 2005 16:03

@tlantis schreef:
PeterD schreef:Eénzelfde dilemma zie ik als er een ouderling achter in de kerk gaat zitten om jongeren die anders de boel op stelten zetten, proberen in toom te houden. Betreffende man kan op dat moment niet actief luisteren naar de preek omdat hij druk bezig is de jongeren in de gaten te houden en te vermanen.
Zijn er gemeenten waar dat gebeurd? :(

Ja die zijn er, en het is nodig, geloof me!

karel1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor karel1 » 14 feb 2005 16:11

Helaas is het in sommige gemeenten noodzakelijk auto's in de gaten te houden. Opvallend genoeg is dat niet (altijd) in de onveilige wijken van grote steden het geval, maar juist ook in Refo-enclaves.
Ik denk niet dat we de kat op het spek moeten binden en rationeel met dit probleem om moeten gaan en die auto's gewoon bewaken.

Je kunt natuurlijk ook een beveiligingsbedrijf inhuren, met een onkerkelijke bewaker. Wellicht dat die door het open raam nog een gezongen regeltje van een psalmversje oppikt, waardoor ie gegrepen wordt.

Overigens was ik het behalve de opmerking over de autowacht, verder in alles met prof. Den Hertog eens!

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 14 feb 2005 16:48

joos schreef:Nee maar toch... het zou net die keer geweest kunnen zijn dat die jongens 'aangeraakt werden' door het Woord............

Als God iets tegen die jongens wil zeggen dan zegt Hij het heus wel hoor, Hij is niet afhankelijk van een preek ofzo.

Maak gewoon een schemaatje ofzo of laat iedereen met de fiets komen kan ook of hebben ze ook al zulke dure fietsen?
stomp niet af, blijf slijpen

Terug naar “Archief”