Ik schep het kwaad (Jesaja 45:7)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 12 feb 2005 15:01

Gershwin schreef:... maar dat God soms ook het 'kwaad', 'onheil' brengt, wil niet zeggen dat Hij ook alle foute dingen die gebeuren actief in de hand werkt, lijkt me...

Mee eens. Als je kanker krijgt is dat niet automatisch een straf van God ofzo. Shit happends.
stomp niet af, blijf slijpen

Collateral

Berichtdoor Collateral » 12 feb 2005 15:12

Het geploeter van de brave kanttekenaars ten spijt, lijkt het mij toch duidelijk dat alles van God komt. Dus ook wat wij mensen als kwaad zien. In Amos 3:6 'doet God zelfs Zelf het kwaad', en in zekere zin kan ik daar ook wel inkomen, hoewel ik het een beetje ongelukkig geformuleerd vind. Ik zie God niet als Iemand die Zich actief profileert op aarde, maar wel als Iemand uit Wie alles voort komt. In denk dus dat veel bijbelplaatsen vertekend zijn door de interpretatie en de fantasie van de schrijver.

In Kolossensen 1 lezen we:
16 Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen;
17 En Hij is voor alle dingen, en alle dingen bestaan te zamen door Hem;

En in Romeinen 11:36 - "Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid."

Of Jesaja 45:6 - "Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer."

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 12 feb 2005 15:23

Het lijkt me stug dat iets dat in de bijbel als de relatieve tegenpool van God beschreven wordt (de 'Satan', of hoe je hem noemen wilt) ook uit God voortkomt. Er wordt wel degelijk gesuggereerd op een heleboel plaatsen dat God veel dingen in de wereld weliswaar oogluikend toelaat, maar totaal niet op prijs stelt...

(en sorry Collateral, maar met allemaal losse teksten kan ik niet zo veel :P )
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 12 feb 2005 16:15

Is het kwaad niet gewoon iets wat van zichzelf goed is, maar verkeerd gebruikt kan worden?
Net als een pistool. Is handig en nodig om de orde te handhaven, maar kan ook misbruikt worden..

Of is dat te simpel?
..

caprice

Berichtdoor caprice » 12 feb 2005 17:18

Dat kwaad is de straf, die op de zonden volgt. Is dat nu zo moeilijk?

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 12 feb 2005 17:20

caprice schreef:Dat kwaad is de straf, die op de zonden volgt. Is dat nu zo moeilijk?

God vergeeft, is dat nu zo moeilijk?

caprice

Berichtdoor caprice » 12 feb 2005 17:24

gurl schreef:
caprice schreef:Dat kwaad is de straf, die op de zonden volgt. Is dat nu zo moeilijk?

Dat doet God ook, maar God vergeeft lang niet alle zonden van iedereen. Alleen van degenen die Christus tot hun deel mogen hebben, tot hun Borg en Middelaar.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 12 feb 2005 17:33

caprice schreef:
gurl schreef:

Dat doet God ook, maar God vergeeft lang niet alle zonden van iedereen. Alleen van degenen die Christus tot hun deel mogen hebben, tot hun Borg en Middelaar.

In normaal Nederlands is dat neem ik aan mensen die Jezus hebben aangenomen?
Waarom straft God nu al mensen als ze straks toch al veroordeelt worden?

Het is niet zo dat ik helemaal niet geloof dat God straft ofzo. Ik weet dat het in de Bijbel staat enzo, ik probeer alleen nog uit te vinden hoe het nou precies zit. Wanneer is iets Gods straf, waneer komt iets van Satan en wanneer is het gewoon shit happends zeg maar...?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 12 feb 2005 17:44

Gershwin schreef:Het lijkt me stug dat iets dat in de bijbel als de relatieve tegenpool van God beschreven wordt (de 'Satan', of hoe je hem noemen wilt) ook uit God voortkomt. Er wordt wel degelijk gesuggereerd op een heleboel plaatsen dat God veel dingen in de wereld weliswaar oogluikend toelaat, maar totaal niet op prijs stelt...

In de brief aan de Efeziërs staat dat God alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil. Dat levert inderdaad een contrast met een aantal O.T.-passages, waar God nogal eens 'vertoornd is', of 'berouw heeft'. Voor mij een reden te meer om te geloven dat de bijbel door mensen geschreven is.

(en sorry Collateral, maar met allemaal losse teksten kan ik niet zo veel :P )

Jij je zin, hier heb je de volledige hoofdstukken: :mrgreen:
Kolossensen 1
Romeinen 11
Jesaja 45

Maar eigenlijk denk ik dat de context niet zo belangrijk is bij het interpreteren van de boodschap 'Alles is uit God'.
Laatst gewijzigd door Collateral op 12 feb 2005 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 feb 2005 18:21

Dat is inderdaad moeilijk, aangezien de duivel er al voor de zonde was. :)

caprice

Berichtdoor caprice » 12 feb 2005 18:50

Aragorn schreef:

Dat is inderdaad moeilijk, aangezien de duivel er al voor de zonde was. :)

Lees mijn uitgebreide reactie eens. Het 'kwaad' waarover in deze tekst gesproken wordt is een ander kwaad dan de duivel.
Is het nu wérkelijk zo moeilijk te begrijpen? :roll:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 12 feb 2005 19:18

caprice schreef:Het 'kwaad' waarover in deze tekst gesproken wordt is een ander kwaad dan de duivel.

Is het dan het kwaad waar God berouw over heeft (Joël 2:13)? Of is dat weer een ander kwaad?

Cathy
Majoor
Majoor

Re: Ik schep het kwaad (Jesaja 45:7)

Berichtdoor Cathy » 12 feb 2005 19:46

hamlap schreef:
Sjaan schreef:Jesaja 45:7
Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

God schept dus ook het kwaad. Hoe moeten we dat een pekje geven?
Ik ben altijd blij dat er ook zo'n tekst in de Bijbel staat. Dat betekent namelijk dat ook het kwade / de boze een SCHEPSEL is. En het is dus niet zo dat er een soort oosters ying-yang systeem is. En: dat de duivel geen deel zal hebben aan de HERschepping doet me ook altijd goed...!!

Precies, zo denk ik er ook over, al was het best even slikken toen ik voor het eerst geconfronteerd werd met deze tekst.
Het was zo handig om al het kwaad op het bordje van satan te schuiven.
Uit een ander topic:
Cathy schreef:G.d is een Licht, in Hem is geen duisternis. (1 Joh 1:5) Aangezien Hij ook de 'Alpha' is, (Openb 1:11) was er in het echte, eerste begin, geen duisternis. Die heeft Hij blijkens de tekst in Jes 45:7 moeten scheppen.
De duisternis bestaat bij de gratie van het Licht. .....

.....Het kwaad is iets heftiger dan de kanttekenaren ons willen laten geloven met straffen en plagen. Het gaat om Het Kwaad. ALs je met die kennis in je achterhoofd b.v. Gen 19, het verhaal van Lot leest, begrijp je veel meer.

(En dan vnl Gen 19:19)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 18 feb 2005 19:18

gurl schreef:
Gershwin schreef:... maar dat God soms ook het 'kwaad', 'onheil' brengt, wil niet zeggen dat Hij ook alle foute dingen die gebeuren actief in de hand werkt, lijkt me...

Mee eens. Als je kanker krijgt is dat niet automatisch een straf van God ofzo. Shit happends.
Ja shit happens to everyone of us.. Maar daar moet je ook weer voorzichtig mee zijn hoor. Ik ben met het volgende ook voorzichtig maar ik zet het toch neer:
Als een Christelijk persoon een ziekte krijgt en overlijdt, wil God diegene dan niet bij Zijn Gemeente? Hij wil tenslotte ook JOU bij Zijn Gemeente! Later krijgen wij allemaal het Eeuwig Leven als Jezus terugkomt. Maar ik durf niet te zeggen of je daadwerkelijk die ziekte van God krijgt of iets dergelijks.. God schiep ook kwaad maar hier ben ik erg voorzichtig mee.
Afbeelding

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 18 feb 2005 19:27

Annemieke86 schreef:
gurl schreef:

Ja shit happens to everyone of us.. Maar daar moet je ook weer voorzichtig mee zijn hoor. Ik ben met het volgende ook voorzichtig maar ik zet het toch neer:
Als een Christelijk persoon een ziekte krijgt en overlijdt, wil God diegene dan niet bij Zijn Gemeente? Hij wil tenslotte ook JOU bij Zijn Gemeente! Later krijgen wij allemaal het Eeuwig Leven als Jezus terugkomt. Maar ik durf niet te zeggen of je daadwerkelijk die ziekte van God krijgt of iets dergelijks.. God schiep ook kwaad maar hier ben ik erg voorzichtig mee.

Later krijgt iedereen het eeuwige leven? Wat bedoel je precies hiermee? Wat is later? Wanneer begint dat? En voor wie geldt dat dan?

Terug naar “Archief”