CU bestond nog niet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

CU bestond nog niet

Berichtdoor BJ » 11 mar 2003 23:08

Bij de laatste Statenverkiezingen bestond de CU nog niet. De GPV en de RPF deden apart mee. En dat ging vanavond in Groningen behoorlijk mis.

RTV Noord had een speciale verkiezingsuitzending. En de opwinding was groot. Na 5 gemeenten met uitslagen bleek de CU heel sterk te winnen. Van 2,9 naar 14 % bijvoorbeeld. En meer van die 3 tot 5 keer vermenigvuldiging.

De wethouder van Delfzijl sprak zelfs al in een eerste reactie van eindelijk werkt de fusie. Nu gaat het goed.

Toen kwam echter CvdK Hans Alders persoonlijk melden dat er iets mis ging bij de vergelijkingen bij de CU. Blijkbaar werd er vergeleken met alleen GPV of alleen RPF.

De domper kwam daardoor aan het einde van de avond. CU van 5 naar 4 zetels.

Is deze fout elders ook gemaakt?

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 17 mar 2003 08:47

Hoezo fout? Volgens mij is het al een tendens sinds de fusie dat de CU alleen maar zetels kwijtraakt. Dat geldt inmiddels zowel landelijk, provinciaal als plaatselijk.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 17 mar 2003 08:52

Nu ik mijn posting weer na lees denk ik dat het niet zo duidelijk was.

Ik bedoelde met de laatste statenverkiezingen die van 4 jaar geleden. Toen bestond de CU nog niet.

Bij deze verkiezingen werd het aantal stemmen van de CU vergeleken met die van de GPV of de RPF van 4 jaar geleden. Dus vandaar de fout. Want de twee getallen hadden opgeteld moeten worden. Maar dat was men dus even vergeten.

Door deze fout leek de CU in eerste instantie veel te winnen. Maar dat was dus niet het geval. Dus fout gedacht.

Ik vroeg me dus af of in andere provincies, op de regionale zenders, ook deze fout was gemaakt.

Janita
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Janita » 17 mar 2003 14:33

RPF en GPV hadden nooit samen moeten gaan.
Terug van weggeweest....

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 19 mar 2003 07:32

Berouw komt altijd ná de zonde ;-)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 19 mar 2003 13:50

Omega schreef:

Berouw komt altijd ná de zonde ;-)

en wat is de zonde dan? dat christenen streven naar enige mate van eenheid? tjongejonge, wat een zonde. als dat zonde is, dan hoop ik dat er maar veel gezondigd mag worden. omega, ik weet dat jij een hekel hebt aan de CU, en je leedvermaak altijd laat blijken, maar het kan geen kwaad een keer kritisch naar jezelf te kijken.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 19 mar 2003 19:45

en wat is de zonde dan? dat christenen streven naar enige mate van eenheid? tjongejonge, wat een zonde. als dat zonde is, dan hoop ik dat er maar veel gezondigd mag worden.

Hmm. Volgens mij heb je het niet goed begrepen. Eenheid juich ik van harte toe. Tenzij dat ten koste gaat van principes. En aangezien de principes van de CU verwaterd zijn t.o.v. die van de RPF, is de fusie mij een doorn in het oog. Het is dan ook niet meer dan logisch en terecht dat kiezers deze houding afstraffen. Ondanks dat ik in het verleden regelmatig RPF heb gestemd, is er geen haar op mijn (bijna kale ;-) hoofd die er aan denkt om ooit CU te kiezen.

omega, ik weet dat jij een hekel hebt aan de CU, en je leedvermaak altijd laat blijken, maar het kan geen kwaad een keer kritisch naar jezelf te kijken.

Ik heb geen hekel aan de CU, noch aan de partijleiding die de CU de linkse hoek injaagt. Ik hoop wel dat ze ooit tot inkeer komen. Overigens moet dat dan wel snel gebeuren, want met dit tempo hebben ze nog twee verkiezingen te gaan.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 19 mar 2003 19:49

Omega schreef:Tenzij dat ten koste gaat van principes. En aangezien de principes van de CU verwaterd zijn t.o.v. die van de RPF, is de fusie mij een doorn in het oog. Het is dan ook niet meer dan logisch en terecht dat kiezers deze houding afstraffen.

Toch vreemd dat de SGP dan niet veel meer stemmen krijgt. Want ik kan me nu niet direct voorstellen dat de vroegere RPF stemmers nu massaal over gestapt zijn naar het CDA als ze het niet met de CU eens zijn.

Ik denk dat er op dit moment nog steeds een strijd is tussen CDA en PVDA. En mensen willen daarbij hun stem niet verloren laten gaan. Dus kiezen ze nu maar het CDA, maar niet omdat ze niet achter de CU kunnen staan.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 20 mar 2003 08:19

Ik denk dat er op dit moment nog steeds een strijd is tussen CDA en PVDA. En mensen willen daarbij hun stem niet verloren laten gaan. Dus kiezen ze nu maar het CDA, maar niet omdat ze niet achter de CU kunnen staan.

Hoe verklaar je dan het verlies van de CU tijdens de verkiezingen vorig jaar, toen er van een strijd tussen CDA en PvdA geen sprake was?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 20 mar 2003 08:44

Omega schreef:Hoe verklaar je dan het verlies van de CU tijdens de verkiezingen vorig jaar, toen er van een strijd tussen CDA en PvdA geen sprake was?

Toen was het natuurlijk zo dat de LFP mee speelde. Veel mensen wilden ten koste van alles voorkomen dat deze partij de grootste zal worden. En daarom werd er dus overgestapt naar het CDA, maar dus niet omdat ze het niet eens zijn met de standpunten van de CU. En deze situatie is doorgetrokken bij de laatste verkiezingen.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 20 mar 2003 10:13

Toen was het natuurlijk zo dat de LFP mee speelde. Veel mensen wilden ten koste van alles voorkomen dat deze partij de grootste zal worden.

En zo hebben potentiële CU-kiezers dus iedere keer wel weer een reden om geen CU te stemmen. Met deze redenering is de CU de grootste partij (zonder kiezers) van Nederland. We hebben nu vier verkiezingen gehad waarbij de CU zetels heeft verloren t.o.v. de situatie van voor de fusie.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 20 mar 2003 10:22

Omega schreef:En zo hebben potentiële CU-kiezers dus iedere keer wel weer een reden om geen CU te stemmen. Met deze redenering is de CU de grootste partij (zonder kiezers) van Nederland. We hebben nu vier verkiezingen gehad waarbij de CU zetels heeft verloren t.o.v. de situatie van voor de fusie.

De politieke situatie is enorm veranderd sinds de fusie. En dat is gewoon het grootste probleem. Als de normale verhoudingen terugkeren zal de CU er niet zo slecht voor staan als het nu lijkt. Het effect Pim Fortuin heeft gewoon alles anders gemaakt. Maar nu er als het goed is de komende 3 jaar geen verkiezing meer gehouden wordt op nationaal niveau zullen daarna de verhoudingen wel weer meer genormaliseert zijn denk ik.

Roy Vogelaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Roy Vogelaar » 20 mar 2003 11:24

De neergang van het CU is niet het gevolg van de nieuwe politiek waar Pim Fortuyn voor stond, maar is het gevolg van een onduidelijke richting van het CU. Plus het feit dat het geen RPF of GPV meer was. Ook is een snelle verwisseling van lijsttrekkers geen goede zaak. En de machtsverhouding CDA-PvdA heeft meegespeeld. Ik denk dan ook niet dat die normalisering op zal gaan. Veeleer een blijvende verandering in kiezersaantal!

Roy Vogelaar
En ik zeg tegen Kok: 'Wim, zo kan het niet langer, ik laat hem vallen.'
Kok vond dat niet leuk, maar ach, de politiek wil bloed zien. Warmbloedigen zijn daar niet op de juiste plek.

Terug naar “Archief”