Hoe lees jij de Bijbel???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 feb 2005 10:38

Ik ben begonnen de NBV te lezen. Zit inmiddels in Ezechiel. Ik lees zo'n 2 à 3 keer per week.

willemijn88
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor willemijn88 » 11 feb 2005 15:49

Ik ben begonnen met de Romeinenbrief, die lees ik bij het ontbijt en de lunch. 's Avonds lees ik uit een dagboek met het daarbij horende gedeelte uit de SV.
Kamer aangeboden voor vast
Johannes 14:2
Visje

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 feb 2005 16:56

Hoe ik de Bijbel lees?
Ik gebruik niet altijd dezelfde vertaling. Voor het doorwerken van hele bijbelboeken vind ik de NV'51 de meest praktische: behoorlijk letterlijk van vertaling, een toch overzichtelijk ingedeeld.
De SV is letterlijker, maar ook een stuk onoverzichtelijker qua indeling. Vooral met poëtische gedeelten, zoals bijvoorbeeld de psalmen.
Verder is mijn bijbelstudie nogal divers. Soms werk ik dus hele bijbelboeken door. Andere keren concentreer ik me meer op een tekst en wil ik grondig uitzoeken wat die te vertellen heeft. Dus grondtekst erbij, evt. ook commentaren. En zo zijn er nog wel meer methoden te noemen.
Wat het OT betreft vind ik het handig om die niet als één groot massief geheel te benaderen, maar die op te delen in torah, profeten en geschriften. Anders is het OT niet te overzien. Bij de torah beginnen is het beste. Om dan bij de profeten te kijken op welke torahverzen je hun uitspraken kunt terugvoeren. Zo krijgen teksten meer zeggingskracht.
Ook het NT heeft het OT nodig, wil het niet in de lucht blijven hangen wat daar staat.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 11 feb 2005 19:33

Zelf lees ik de bijbel willekeurig. Wat mijn dagboek opgeeft lees ik, uit de SV, en meestal blader ik ook nog wat verder en wat terug om nog iets meer te lezen. Vaak doe ik dat willekeurig.

Bij het eten lezen wij vrijwel altijd uit de HSV. Ik weet dat hij nog niet compleet is, maar dat hindert mij niet om toch eigenlijk altijd uit de HSV te lezen. Veel duidelijker!!!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 feb 2005 20:17

voordat ik de bijbel ga lezen bid ik altijd..
meestal sla ik mijn bijbel open op een willekurige plek en begin te lezen. Ik heb hierdoor echt ervaren dat God direct tot mij spreekt. In heel veel concrete keuzes die ik moest maken, heeft God mij zo antwoord gegeven!
Voor mij is het echt iets moois geworden. (btw: ik probeer deze manier mensen niet op te leggen, want God werkt op verschillende manieren)

Soms zit ik ergens mee, en schiet er een bijbeltekst door mij heen. Meestal ga ik dan dat gedeelte lezen. Ik zoek ook wel eens gedeeltes op die bij situaties passen

Hoe lees ik het?
Ik lees de bijbel
Pas het toe in mijn situatie op dat moment.
Ik vraag God wat hij wil dat ik moet doen.
Daarna probeer ik het praktisch te maken.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 11 feb 2005 23:37

hijwel schreef:voordat ik de bijbel ga lezen bid ik altijd..

dat is een hele belangrijke, die er inderdaad bijhoort
When I kneel before You, them I'm defying gravity

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 12 feb 2005 11:16

heeft het ook een reden waarom jullie voor het bijbel lezen bidden?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 12 feb 2005 13:58

Zodat de HG je leidt bij het lezen. God kan je soms hele nieuwe dingen laten zien uit stukken die je al tachtig keer hebt gelezen.
Als ik bid voor het lezen vraag ik de HG of Hij mij wil leiden in wat ik lees en mij nieuwe dingen wil leren.
stomp niet af, blijf slijpen

Mikhaila
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mikhaila » 14 feb 2005 10:09

Ik lees eerst een stukje OT of NT, vervolgens een psalm of een stukje spreuken, en tenslotte een stukje Evangelie. Ik heb van mijn broer een schema gekregen, waarmee je de hele Bijbel leest in een jaar.
Nu lees ik nog de NBV, maar ik hoop binnen afzienbare tijd een orthodoxe studiebijbel te krijgen.

Agape,
Mikhaila
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 15 feb 2005 13:46

ik heb alle bijbelboeken op verschillende briefjes geschreven en telkens trek ik er een briefje uit en dat bijbelboek ga ik dan helemaal doorlezen. Ik was eerst de bijbel van begin tot eind op volgorde gaan lezen, maar dat vond ik n beetje eentonig worden... begrijp me niet verkeerd, maar ik wilde graag meer afwisseling en nu lees ik uiteindelijk ook de hele bijbel door, maar dan wel telkens weer verschillende boeken achter elkaar.

Daarnaast ben ik bezig in Johannes, wat ik met een aantal andere Kerstconferentiegangers doe, op de site van het kerstconferentie. We houden een soort digitale bijbelstudie. Heel gaaf!!!
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

cornelis
Kapitein
Kapitein

Hoe lees jij de Bijbel?

Berichtdoor cornelis » 15 feb 2005 19:53

Ik lees morgens graag een Bijbelgedeelte,via een rooster met uitleg en een vraag.
Nu heb ik via de kerk een rooster gekregen voor de veertig dagen tijd,maar zonder uitleg en zonder vraag.
Maar het beviel me niet,ik miste de uitleg en de vraag,dus ben weer waar ik was.
Aan tafel lezen we door de hele Bijbel,of door bijzondere dingen,dan iets wat daar op slaat,zo ook s,avonds.
Zo is de Bijbel een dagelijks compas in het leven.
Helaas zitten velen Bijbels tegenwoordig onder het stof.
Ik denk nu ineens aan iets wat ik een aantal jaren geleden hoorde,een dame,die werkte in de zorg,vond het fijn om weer een demente mevrouw de Bijbel voor te lezen,want dat maakte,de bejaarde mevrouw rustig.
Heerlijk toch,dat er dan nog herkenning is van GodsWoord.
Een rijke troost.
Dit wilde ik weer even kwijt,met vr gr Cornelis.

Nellie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nellie » 15 feb 2005 20:50

Hoe ik de GODS eigen Woord lees..
Ik zelf vind het altijd fijn om wel met een rooster of dagboek te lezen omdat je anders elke keer weer moet gaan prikken zeg maar...juist als ik een rooster heb (nu heb ik er een van de Nieuwe vertaling of van Groei) dan heb ik veel meer orde en naar mijn idee spreekt God dan duidelijker tot me als het me echt aanspreekt wat ik lees omdat ik anders eerst kijk wat ik ga lezen. Dat doe ik dus savonds en smorgens: ik bid ook eerst voor ik begin ja, of de Heilige Geest het voor me wil openen en me wil laten zien wat belangrijk is voor me op dat moment: troost, bemoediging of juist ontdekking van zonden. Ik lees het bijbelgedeelte altijd meerdere keren over, een soort mediteren. Ook bid ik dan tussendoor nog wel weer eens en schrijf ik dingen op die me aanspreken. Vooral het herhaaldelijk lezen van een tekst of opschrijven is soms erg fijn.
Natuurlijk zit er verschil, want soms doe je een bijbelstudie, dan heb ik er meerdere boeken bij en kijk ik vooral naar de inhoud, savonds en smorgens is dus echt meditatie bij mij en bijbelstudie is meestal op andere tijden.

Misschien kun je er wat mee, hopelijk wel, in het bijbellezen zul je wel je eigen weg moeten vinden maar het is echt zo dat je elkaar handreikingen kunt geven.

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 16 feb 2005 10:34

het valt me op dat veel van jullie een rooster ofzo gebruiken... zelf ben ik daar nie meer zo voor, want je leest dan toch steeds bepaalde stukken. Je leest nooit echt de hele bijbel. Terwijl het me juist goed lijkt om niet telkens bepaalde stukken (geslachtsregisters, ik noem maar wat :)) over te slaan.
En je gaat steeds echt kriskras door de bijbel heen. vind je het niet vervelend dat je dan de context een beetje mist? zelf lees ik hele bijbelboeken achter elkaar (niet in één avond hoor ;)) en dan zit je er dus echt lekker in.
Spoedig zullen wij Hem zien

en voor altijd op Hem lijken

en Jezus kennen, zoals Hij is...

Amen!!

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 16 feb 2005 10:39

's Ochtends lees ik aan de hand van het bijbelrooster achter in de Visie uit de NBV. Dit rooster werkt erg systematisch, zodat je ongeveer 2 weken een bepaald bijbelboek leest en daarna weer een heel andere. En tussendoor Psalmen.

Daarnaast heb ik een rooster waarmee ik in een jaar de hele bijbel lees. Dat gaat me niet helemaal lukken, want ik heb/neem er niet elke dag de tijd voor. Dit doe ik in de NBG51 met uitleg uit 'het Leven'.

deSailenSSS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deSailenSSS » 22 feb 2005 20:32

Ik lees 's ochtends uit een dagboekje, tussendemiddag als ik thuis ben gewoon uit de bijbel (SV), en 's avonds ook uit de Statenvertaling, die lezen we van kaft tot kaft zeg maar. En 's avonds voor het slapengaan nog eens uit een dagboek, van Spurgeon over de Psalmen.
Ik onthoud altijd alles.
Het beroerde is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Terug naar “Archief”