zwingli

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 11 feb 2005 23:36

Die personen, trokken op het juiste moment, gedreven door de Geest hun mond open.

En daar hebben we veel positiefs van kunen leren,

Ze hadden elke hun punten waar ze keihard in waren,
voor valvijn was dat oa hoe moet er leiding gegeven worden aan de kerk, en in Genevé was zelfs de hoofd in de kerkenraad ook zo ongeveer de burgemeester van de stad, dus kerk en staat nog steeds niet echt gescheiden.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Melody

Berichtdoor Melody » 12 feb 2005 11:55

hijwel schreef:
Melody schreef:
hijwel schreef:de refomatorische leer is niet de zuivere leer

wat dan wel?

de waarheid (Gods Woord) maakt ons vrij! de refomatorische leer is gebaseert op wat mensen denken of hun ervaring met God. This natuurlijk wel heel goed om daaruit lessen te halen voor je leven.

Maare geen enkele leer is zuiver. de leer maakt ons nooit vrij. Zolang wij aanhangers blijven van een leer, zal je in hokjes blijven denken.

Helemaal mee eens! En in één post heeft hijwel de kerkscheidingen teniet gedaan... wauw!!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2005 19:20

Raido schreef:
Marnix schreef:
johannes1 schreef:zwingli valt af volgens mij, want dat is de man van de wederdoop en die vind je niet in de reformatorische kerken

Luther valt dan ook af vanwege zijn visie op de consubstantiatie. Blijft alleen Calvijn over. Ik denk dat de meeste reformatorische en gereformeerde mensen zich daar wel in kunnen vinden :)
En die was tegen orgels, die valt dus ook af :)

Tenzij hij wel voor een band was.... aangezien die instrumenten er in zijn tijd niet waren heeft hij zich er nooit tegen uitgesproken... :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 feb 2005 20:39

Muziek in de eere dienst was boosch volgens hem :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mijn_calvijn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mijn_calvijn » 14 feb 2005 21:20

Marnix schreef:
Raido schreef:
Marnix schreef:
johannes1 schreef:zwingli valt af volgens mij, want dat is de man van de wederdoop en die vind je niet in de reformatorische kerken

Luther valt dan ook af vanwege zijn visie op de consubstantiatie. Blijft alleen Calvijn over. Ik denk dat de meeste reformatorische en gereformeerde mensen zich daar wel in kunnen vinden :)
En die was tegen orgels, die valt dus ook af :)

Tenzij hij wel voor een band was.... aangezien die instrumenten er in zijn tijd niet waren heeft hij zich er nooit tegen uitgesproken... :)

Ach, ieder mens heeft wel zijn goede en kwade dingen. Ik geloof echt wel dat er iets positiefs te zeggen is voor bands (hoewel ik de manier waarop de hele boel gepresenteerd wordt vaak zorgelijk), net zoals voor orgelgebruik. Dat Calvijn daar nou net problemen in zag, hoeft niet te zeggen dat wij het daarover met hem eens hoeven te zijn. Zijn uitleg over geloof en bekering (en daar gaat het uiteindelijk om in een mensenleven) is in ieder geval iets waar (gelukkig!) veel mensen zich in konden en kunnen vinden en die m.i. zeker strookt met de Bijbel.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 15 feb 2005 07:34

en nu weer on-topic.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”