erfelijke 'aandoeningen' ~ huwelijk - kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2005 08:44

Mij niet in iedergeval...

Een baby kan die keuze niet zelf maken.
Nee gelukkig niet, want dan wenst elke baby om niet geboren te worden, net zoals Job.

Die keuze, om de rest van zn leven bijv. gehandicapt te zijn, maken zn ouders voor 'm.
oneens, en onwaar.

Wie zegt dat ik kinderen op deze aarde wil neer planten?
Meid! het was een algemene opmerking..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 11 feb 2005 09:14

joos schreef:
Equilibrist schreef:Interessant onderwerp. (...)
EQ.

Vind je het niet moeilijk dat men hier er soms klakkeloos over kletst?! Dat is ook een beetje een vraag van mij geweest na openen van dit topic, of ik er 'slachtoffers' niet mee bezeer.. Anders moet je t zeggen hoor!

Het is altijd makkelijk praten als je er niet mee te maken hebt (gehad)... :(
Maar dat heb je bij elk topic.
the most important things in life are not things

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 11 feb 2005 09:45

Nee ik vind dit soort topics niet erg hoor. Alleen soms worden er wel zulke harde uitspraken gedaan die ik mij soms wel aantrek.
Bijvoorbeeld, ik ben lichamelijk in staat om kinderen te krijgen. Zal ik ooit een man krijgen (wat ik niet eens wil) dan zullen we er met alle waarschijnlijkheid voor kiezen om geen kinderen te krijgen.
Met deze keuze en het uitspreken ervan kun je menig mede christen boos en verontwaardigd krijgen.

EQ.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2005 09:49

*grijns* helaas heb je gelijk.. trouwen dan moet je kinderen krijgen, als dat niet zo is dan heeft de vrouw of man wat en de verhalen gaan binnen no-time rond, en als je zegt dat je geen kinderen wil... :schock:

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 11 feb 2005 14:57

Raido schreef:
Een baby kan die keuze niet zelf maken.
Nee gelukkig niet, want dan wenst elke baby om niet geboren te worden, net zoals Job.

Nou, waarom zou je dan in hemelsnaam nog kinderen op deze aardkloot willen neerzetten, als je dat weet?
Raido schreef:
Die keuze, om de rest van zn leven bijv. gehandicapt te zijn, maken zn ouders voor 'm.
oneens, en onwaar.

Te zeggen dat het oneens en onwaar is, is makkelijk natuurlijk.
Jammer genoeg zeg je niet waarom dat zo is volgens jou.
Als jij weet dat je kind in een rolstoel terecht komt, en je wilt wel kinderen..
Dan maak jij die keuze toch? Hoezo zou dat onwaar zijn.
Raido schreef:
Wie zegt dat ik kinderen op deze aarde wil neer planten?
Meid! het was een algemene opmerking..

Maar wat je zei klopte wel (ookal bedoelde je het sarcastisch).
En is ook een van de redenen dat ik geen kind wil. Vandaar dat ik dat zei.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2005 15:05

Je weet nooit zeker of je kind in een rolstoel komt... dat weet je niet, je maakt geen keuze voor dat kind. Waarom ik wel kinderen wil? ik vind dat de ultimieme manier om te laten zien dat ik van mijn vrouw houd, op die manier kun je dat zien, samen zorgen voor kinderen, en misschien zou ik nog wel meer van een gehandicapt kind houden.

wee je gebeentje als je zegt dat dit ego is :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 feb 2005 15:07

Hm, opzich kiezen de ouders er niet voor dat het kind gehandicapt is natuurlijk, dat is meer een kwestie van 'biological coincidence'.

Ze kiezen er wel voor om het te laten bestaan terwijl het een handicap heeft. Het is denk ik erg lastig om hierin te bepalen wat de 'juiste keuze' zou zijn. Want als je mensen, als ze eenmaal bestaan, vraagt (ookal hebben ze een handicap) of ze liever niet bestaan zouden hebben, zal het grootste gedeelte daar nee op zeggen (dus liever wel bestaan). Maar als ze er niet geweest zouden zijn, zouden ze ook die 'overlevingsdrang' niet hebben, dus dan zouden ze het weer niet gewild hebben. Maarja, dan zouden ze uberhaupt niks willen, want ze zouden niet bestaan. Hmz.. redelijk onmogelijk om te praten over het niet-zijn van iets, vooral door dat iets zelf. :)

Edit: Oja, het verschil is dat als het gaat om dingen/personen die buiten jouzelf bestaan het makkelijk is om te kiezen of het er beter wel of niet had kunnen zijn. Je kunt dat namelijk relateren aan je eigen welbevinden. Maar als het gaat om die dingen/personen zelf moet je het relateren aan hun eigen welbevinden, maar je kunt niet spreken van dat welbevinden in een toestand van niet-bestaan. Het is gewoon, of het is niet. As a matter of fact.

Wat *censuur* ik allemaal..? :shock:
Laatst gewijzigd door Aragorn op 11 feb 2005 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 11 feb 2005 15:09

Ik denk dat je zo niet eens mag praten...

Just think.. you are not here by chance...!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 feb 2005 15:15

Raido schreef:Je weet nooit zeker of je kind in een rolstoel komt... dat weet je niet, je maakt geen keuze voor dat kind. Waarom ik wel kinderen wil? ik vind dat de ultimieme manier om te laten zien dat ik van mijn vrouw houd, op die manier kun je dat zien, samen zorgen voor kinderen, en misschien zou ik nog wel meer van een gehandicapt kind houden.

wee je gebeentje als je zegt dat dit ego is :)

Het is ego. 8) Je 'gebruikt' het bestaan van een ander namelijk voor je eigen doeleinden, niet als een doel op zichzelf. Vooral als je nog meer van een gehandicapt kind zou houden, dan is 'de een z'n dood de ander z'n brood' zegmaar. In overdrachtelijke zin uiteraard..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2005 15:50

Nou dan laat je je vruchtje onderzoeken en als het een afwijking heb, dan laat je het weghalen... *en dat is een gezonde oplossing*

Wel eens gekeken naar een erg gehandicapt iemand? Die zijn vaak zo blij en vrolijk..

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 11 feb 2005 15:52

Raido schreef:Nou dan laat je je vruchtje onderzoeken en als het een afwijking heb, dan laat je het weghalen... *en dat is een gezonde oplossing*

En dat vind ik dus gewoon MOORD!
(Raido, ik bedoel niet jou, maar de mening in het algemeen, tis mij duidelijk dat jij die mening niet onderschrijft)

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 11 feb 2005 16:29

Raido schreef:Je weet nooit zeker of je kind in een rolstoel komt... dat weet je niet, je maakt geen keuze voor dat kind.

Wat ik al eerder zei, bij sommige ziektes kun je dat dus wel zeker weten.
En dan nog zeg je dat je wel kinderen wilt? Dat kan ik niet begrijpen.
Raido schreef:Waarom ik wel kinderen wil? ik vind dat de ultimieme manier om te laten zien dat ik van mijn vrouw houd, op die manier kun je dat zien, samen zorgen voor kinderen, en misschien zou ik nog wel meer van een gehandicapt kind houden.

Dit is zo ego. :)
Echt, ik kan deze gedachtengang echt niet begrijpen.
Ik kan wel leukere dingen bedenken om te laten zien dat ik van m'n vent zou houden.
Dingen waarbij er geen mensen hoeven te lijden.

En je zou misschien nog meer van een gehandicapt kind houden?
Dat snap ik al helemaal niet.

Maar goed, zal wel aan mij liggen dan.. ;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 feb 2005 16:34

Raido schreef:Nou dan laat je je vruchtje onderzoeken en als het een afwijking heb, dan laat je het weghalen... *en dat is een gezonde oplossing*

Nee, dat heb ik nooit gezegd! We hadden het nu over de situatie waarin je nog geen kind/vrucht hebt toch?

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 11 feb 2005 16:39

Aragorn schreef:Nee, dat heb ik nooit gezegd! We hadden het nu over de situatie waarin je nog geen kind/vrucht hebt toch?

Inderdaad, laten we daar maar van uit gaan, lijkt me iets 'gezonder' zogezegd...

joepie

Berichtdoor joepie » 11 feb 2005 17:03

Ik vraag me nu eigenlijk heel dit topic al af over welke erfelijke aandoeningen we dan spreken.
Want er zijn er genoeg waar goed mee te leven valt.
Dus als je vind dat je geen kinderen moet krijgen als je een erfelijke ziekte het, bij welke zou dat dan opgaan?
Kan me er nu nog even niets bij voorstellen.

Terug naar “Archief”