is roken zonde ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 09 okt 2002 11:46

Ja dat heb ik door dat het jouw mening is. Maar is het niet zo dat wij onze mening horen te toetsen aan wat de Bijbel hierover tot ons zegt?
En daar is ze heel duidelijk over:
Zonde tegen het zesde gebod: Ik mag mij niet moedwillig in gevaar begeven en mijn naaste haten.
Wat dacht je van de ongeboren vrucht die door het roken van die ene sigaret ernstig beschadigt kan raken?
Als er op het pakje staat: Roken is dodelijk, of Roken kan leiden tot een langzame pijnlijke dood, of roken veroorzaakt kanker.
Wat is het dan anders dan als je rookt jezelf moedwillig in gevaar begeven? Hetzelfde als russische roulette spelen.
Dus eigenlijk is het zo dat onze mening helemaal niet er toe doet.
Maar Gods mening. Leef ik wel zoals God wil dat ik zou moeten leven?
Groetjes

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 09 okt 2002 11:49

Als je zwanger bent ist natuuk een heel ander verhaal..

Maar weet je...jezelf niet moedwillig in gevaar brengen...tis niet alleen t roken waardoor we dat doen!! Maargoed, dat terzijde, want daar gaat de topic nie over:)

Ik denk niet dat je door dat ene peukie je leven moedwillig in gevaar brengt...Als je een pakkie per dag lekker over je longen inhaleert ist een ander verhaal..

Overigens...wie van de mensen die hier gereageerd heeft rookt???? Volgens mij reageren hier namelijk alleen maar nietr-rokers;-)

joepie

Berichtdoor joepie » 09 okt 2002 11:58

Mijn dochter wordt al ziek als ze in de buurt zit van iemand die 1 sigaret rookt. Omdat ze daar allergisch voor is en omdat ze door een lichamelijke afwijking een kleinere longcapaciteit heeft.
Als dat ene (volgens jouw niet ter zake doende sigaretje) nu gerookt wordt bij haar in de buurt?
of bij een zwangere vrouw die nog niet wil zeggen dat ze zwanger is?
Of als er nu net tien mensen tegelijk denken: kom laat ik nu eens lekker dat ene sigaretje die ik per week rook nu eens nemen?
Lekker allemaal in mijn buurt.Ik moet van al die ene sigaretjes de rook mee inademen.
En ik kan moeilijk niet over mijn longen ademen!?
groetjes

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 09 okt 2002 12:00

dat is allemaal weer een ander verhaal...roken in t openbaar enzo...t ging hier over of een ambtsdrager mocht roken ja of nee...

Over roken in t openbaar heb ik weer een andere mening hoor:)

joepie

Berichtdoor joepie » 09 okt 2002 12:02

Het is niet openbaar hoor als ik op een feestje daar bij moet zitten.
En de topic is :is roken zonde?

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 09 okt 2002 15:25

Beetje flauw misschien maa in principe is alles wat niet ter ere vn God is zonde.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 09 okt 2002 15:42

Die dominee waar je het over hebt Janneke, is dat misschien die emeritus van boven de 70?
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 09 okt 2002 15:46

Janneke: Ik ben een roker.

Mijn posting was idd flauw Joepie maar toch wel serieus bedoeld. We zouden bij veel dingen die we doen eens een beetje meer stil moeten staan of het verantwoord is.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 09 okt 2002 15:49

Omega: " Ik zou niet graag een rookster kussen: alsof je een asbak staat uit te likken. Brrrr."

rookster of roker is dan hetzelfde lijkt me. Overigens bestaat er ook nog zoiets als tandenpoetsen en mondverfrisser.

Beetje overdreven dus

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 09 okt 2002 18:37

Dat helpt niet Moppie, en ik kan het weten ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 09 okt 2002 18:52

Gelukkig heb ik andere ervaringen Omie. Als ik het gevoel had een asbak uit te likken was het zo voorbij :lol:

Alwin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Alwin » 09 okt 2002 18:53

meiden die roken is gewoon ranzig en helemaal als je dan ook er nog mee moet zoenen.

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

is roken zonde?

Berichtdoor Maninne » 09 okt 2002 19:25

Hé hé, eindelijk wordt nu genoemd wat ik al bedoelde in mijn eerste bericht waar dit art. mee begon onder de naam dutuille. Er is al veel gediscuseerd hierover,maar uiteindelijk komen we weer op het punt uit waar het omging nl. dat roken wel degelijk de zonde tegen het zesde gebod is. Maar als ex-rookster weet ik wel hoe moeilijk het is om te stoppen en uitvluchten te verzinnen om toch te kunnen blijven roken. Maar als je echt moet van binnen uit je hart dan kun je er wel vanaf komen. Dus al degenen die wel willen stoppen.............Bid en u zal gegeven worden, dus ook de kracht om te stoppen met roken! :!:
Laatst gewijzigd door Maninne op 09 okt 2002 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

is roken zonde

Berichtdoor Maninne » 09 okt 2002 19:29

Mijn vorige bericht was een reaktie op het bericht van joepie op 9okt 2002 om 11.46 uur. boven aan deze pagina. :wink:
Afbeelding

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 09 okt 2002 19:48

Dit soort discussies draaien m.i. om de definitie van zonde.. Er wordt verschillend tegenaan gekeken. Strikt gezien is alles wat je niet voor God doet zonde. Aan de andere kant is het bijv. gezond om je te bewegen, dat is ook helemaal niet fout, terwijl je in die tijd ook had kunnen bidden/bijbellezen/evangeliseren enzo.

Dus wat is wijsheid??

Terug naar “Archief”