Hoe lees jij de Bijbel???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Afat82
Mineur
Mineur

Hoe lees jij de Bijbel???

Berichtdoor Afat82 » 10 feb 2005 17:03

Hoe lees jij de Bijbel? Sla je zomaar ergens open, lees je een hoofdstuk waar je 'toevallig' die dag wat uit of over gehoord hebt? Gebruik je elke dag een dagboek of een bijbelrooster??
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 10 feb 2005 17:15

Nou op allerlei manieren eigenlijk. Ik heb zo'n studiebijbel dus ben nu een hele serie aant lezen over leiderschap wel boeiend maar daarnaast sla ik ook vaak gewoon open en ik lees ook wel vaak psalmen. Maar t verschilt een btje. Kheb nu dus mijn 'psalmentijd' maar heb ook een fase gehad dat ik alleen maar jakobus las of romeinen...
stomp niet af, blijf slijpen

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 feb 2005 17:18

een tijdje las ik gewoon waar ik mn Bijbel opensloeg maar daar ben ik mee gestopt omdat je meestal op dezelfde plaats openslaat.
momenteel lees ik systematisch de Romeinen brief.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 10 feb 2005 18:31

Systematisch lezen, is het beste. Bijvoorbeeld 's morgens lezen wij aan de hand van een dagboek, met de lunch lezen we tegenwoordig de Naardense Bijbel, (zijn we bij het begin begonnen) heel apart en daardoor verfrissend en nieuw. Om 18.00 uur lezen wij uit de SV, en voor het slapen gaan lezen mijn vrouw en ik voor ons zelf, mijn vrouw de proeve van de nieuwe SV, zelf lees ik op dit moment uit de zgn Tukkervertaling uit de profeten. Of als ik 's avonds wat gelezen heb in een boek, of op internet, het betreffende bijbelgedeelte.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 10 feb 2005 18:41

Ik lees elke avond het stukje dat m'n dagboek me 'opgeeft'. Verder ben ik een paar weken geleden begonnen met de Hebreeën-brief en daarna verder gelezen. Ik zit nu aan het begin van Openbaring.
Verder blader ik wel eens wat door wat minder bekende gedeelten. Gedeelten in het Oude Testament bijvoorbeeld die puur historisch zijn, maar daar vaak te veel mee worden afgedaan. Zo las ik pas het stuk over de ingebruikname van de tempel onder Salomo. De macht van God die Hij openbaarde tijdens deze geschiedenis maakt, als je je er in verdiept echt diepe indruk op je.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 10 feb 2005 19:03

ik lees 's morgens en 's avonds aan de hand van dagboekjes.
'Moet'ik een gedeelte lezen dat in de HSV staat lees ik uit de HSV, anders uit de SV.

In gezinsverband lezen we bij het ontbijt uit de kinderbijbel, bij de warme maaltijd 'smiddags meestal de HSV (als ik lees tenminste, leest een ander ook nog wel de SV), en bij het avondeten aan de hand van een dagboekje, ook uit de SV of de HSV
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 10 feb 2005 19:09

Sinds gisteren ben ik bezig met de cathechesatie-stukjes van Hellenbroek, iets wat ik normaal nooit zou doen, maar wat ik lees om mijn schoonouders beter te begrijpen ... daarbij lees ik dan de stukjes die Hellenbroek noemt, of de stukken die ik zelf zoek om aan te geven waarom ik het ergens niet of wel mee eens ben. Een beetje kris-kras dus.

Daarbij ben ik bezig in het boek Esther...superboeiend!
Engaged @ 07-01-2005

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 feb 2005 20:47

ik lees eerst een stukje uit de banier en daar staat een verwijzing naar een bijbelgedeelte die je daarvoor moet lezen en dat lees ik dan ook.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 10 feb 2005 21:28

Op dit moment lees ik de Bijbel van voor tot achter door, en ben bij Nehemia.

Soms sla ik ook wel ergens open. Ik mag daarin soms echt de leiding van de Heere ervaren, wat Hij te lezen geeft.
Hij werkt door Zijn Woord en Geest.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 10 feb 2005 21:39

ik lees meestal per boek, eerst een evangelie, dan een brief, al dan niet van Paulus, en dan een boek uit het oude testament, en vervolgens weer opnieuw. als het een korte brief is, of een kleine profeet, lees ik er meestal wel twee of drie achter elkaar.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Riska

Berichtdoor Riska » 10 feb 2005 21:41

Ik lees iedere dag een psalm en verder ben ik weer begonnen bij Genesis, alles in de NBV...

Riska

SanderW

Berichtdoor SanderW » 10 feb 2005 21:49

Meestal zoek ik een gedeelte op waar iets geschreven is wat mij die dag bezig heeft gehouden. Omdat ik de bijbel vaak lees heb ik dat zo gevonden. Ook sla ik zo wel eens de bijbel open en begin dan te lezen. Vaak merk ik dat God mij zo weet te bereiken en dat het ik niet toevallig op die bladzij uitgekomen ben. Ik lees overigens de nbv.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 feb 2005 21:51

caprice schreef:Soms sla ik ook wel ergens open. Ik mag daarin soms echt de leiding van de Heere ervaren, wat Hij te lezen geeft.
Hij werkt door Zijn Woord en Geest.

Het is soms inderdaad verbazend hoe 'willekeurige' bijbelteksten van toepassing kunnen zijn op de situatie waar je je in bevindt.

Ik lees af een toe (stukken uit) een brief (vaak Romeinen, Kolossensen, Timotheüs) of een stuk uit de vier evangeliën om dingen duidelijk te krijgen of om iets op te zoeken. Pas heb ik Prediker gelezen - voor wie dan ook (christen of geen christen) een heerlijk boek! Ik ga het zeker nog een keer lezen. :)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 11 feb 2005 00:10

boek voor boek in de bijbel waarin ik het vaakste lees, overdag en 's avonds, soms zo een aantal hoofdstukken na elkaar, en lees op deze manier de hele bijbel door, maar spring bijvoorbeeld na ezechiël door naar leviticus, dus niet echt in volgorde van boeken

's morgens, of aan tafel in een ander bijbeltje kortere stukjes, vaak een van de evangelieën.

en als bijbelstudie met vrienden vers voor vers en steeds per vers daar dan over doorpraten
When I kneel before You, them I'm defying gravity

PeterD

Berichtdoor PeterD » 11 feb 2005 10:18

Ik lees de SV. 's morgens vaak een psalm. Daarnaast 's avonds na het eten een gedeelte waarbij we begonnen zijn bij Genisis, en we half dit jaar zullen eindigen bij de Openbaring.
Daarnaast wordt de Bijbel kriskras doorkruist als ik ergens naar op zoek ben of een Bijbelstudie doe. Dat kan dus van voor naar achter zijn, en van achter naar voor en weer terug.

Terug naar “Archief”