Hoe ver mag je gaan om kinderen te krijgen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 19 mar 2003 16:58

Kan ongewenste kinderloosheid in sommige gevallen ook gezien worden als een terechte straf? Om een stel dat jarenlang fijn heeft liggen seksen, zonder daarvoor de gevolgen te aanvaarden, en vervolgens op commando kinderen wenst, een flinke les te leren

nee! God straft niet persoonlijk! En bovendien gaat er nog niets in tegen zijn glorie volgens mij. JEzus is gestorven voor onze zonden, dat hoeven wij niet meer.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 19 mar 2003 17:12

Torenspits schreef:Kan ongewenste kinderloosheid in sommige gevallen ook gezien worden als een terechte straf? Om een stel dat jarenlang fijn heeft liggen seksen, zonder daarvoor de gevolgen te aanvaarden, en vervolgens op commando kinderen wenst, een flinke les te leren?

Hmmm... ik weet het niet. In mijn geval is het medisch (àls ik geen kinderen kan krijgen, want dat is nog niet zeker). Ik vind het een stelling om er es over na te denken...

Straft G´d? Ja.
Straft G´d op een sadistische wijze? Nee.
Zou dit een sadistische straf zijn? Misschien.
Waarom? Omdat een vrouw op een punt komt te willen nestelen. Dat is de natuur. Dat is dooor G´d ingebouwd.
Als we mogen concluderen dat kinderloosheid een straf is, zijn alle ziekten een staf en staan net zo goed de christenen als de gehele mensheid nog veel meer ellende te wachten.

Conclusie... nee, ik denk niet dat G´d een vrouw kinderloos houdt. Ik denk dat het meekwam met de zondeval waardoor alles inperfect is. Ik denk wel dat G´d een ander mooi plan kan hebben met een stel die kinderloos zijn en zich volledig tot G´d richten.

Kena
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 19 mar 2003 17:14

joris schreef:nee! God straft niet persoonlijk! En bovendien gaat er nog niets in tegen zijn glorie volgens mij. JEzus is gestorven voor onze zonden, dat hoeven wij niet meer.

Dit wilde ik aan mijn posting toevogen, maar jij was me voor :mrgreen: Mooi gezegd, lieve Joris :!:
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

joris

Berichtdoor joris » 19 mar 2003 17:21

haha, we zijn mooi koppel hiero!!!

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 19 mar 2003 17:22

joris schreef:haha, we zijn mooi koppel hiero!!!

*high five* :mrgreen:
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 mar 2003 18:18

joris schreef:
hijwel schreef:
joris schreef:hoezo is kinderen krijgen een opdracht van God?

Gaat heen en vermenig vuldig u?

waar staat dat?

Oke ik had ff geen tijd om de tekst er bij te noemen maar hier is ie dan

Genesis 1: 28

En god zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermningvuldig, en vervult de aarde, en onderwerp haar , en het heersch

Volgens mij is dit een duidelijke opdracht.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 19 mar 2003 18:23

"om de aarde te bevolken" "en vervult de aarde" Das nu wel voor elkaar lijkt mij. Adam en Eva waren nog gezellig met z'n tweetjes, dus zegt God: ik wil een volk!!!!

Maaar dat hoeft toch nu niet meer? ik bedoel: het is niet meer een opdracht van: pas op als je geen kinderen krijgt, ik zal je.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 mar 2003 18:49

Torenspits schreef:Waartoe dient een voorbehoedsmiddel in 999.999 van de 1000000 gevallen?
Om lusten te kunnen botvieren (oneerbiedig gezegd) zonder de consequenties daarvan te willen aanvaarden.
De mens zegt; ik wil lekker copuleren maar ik wil lekker geen kinderen. En mijn wil geschiede. Daarom neem ik een voorbehoedsmiddel.
Voor mezelf praat ik dit goed door er op te wijzen dat een voorbehoedsmiddel ook medisch wordt voorgeschreven (1 op de 1000000)
dus dat het een goed produkt is; en wat goed is komt van boven.

Ik denk dat met name de pil een van de belangrijkste oorzaken is van de grote afvalligheid in de westerse wereld. Wat dacht je van dit fragment:

de Volkskrant van 17 dec 1999 schreef:De pil is voor homoseksuelen de belangrijkste uitvinding van de eeuw. Als je seksualiteit definieert als voortplanting, dan is de definitie die bij homoseksualiteit hoort: pseudoseksualiteit. Met het gebruik van de anticonceptiepil stond heteroseksualiteit niet meer in het teken van de voortplanting.

Om deze discussie niet weg te leiden naar anticonceptiva zou ik de volgende stelling willen poneren.
Kan ongewenste kinderloosheid in sommige gevallen ook gezien worden als een terechte straf? Om een stel dat jarenlang fijn heeft liggen seksen, zonder daarvoor de gevolgen te aanvaarden, en vervolgens op commando kinderen wenst, een flinke les te leren?

He je moet niet altijd de negative kanten van dingen belichten.
Het gaat er om dat God ook voorbehoedsmiddelen heeft gegeven om deze op een verantwoordelijke manier te gebruiken.
God heeft ook de stem gegeven, hoevaak wordt er misbruik gemaakt van de stem?

Nu ff naar je stelling toe.

Kan ongewenste kinderloosheid in sommige gevallen ook gezien worden als een terechte straf? Om een stel dat jarenlang fijn heeft liggen seksen, zonder daarvoor de gevolgen te aanvaarden, en vervolgens op commando kinderen wenst, een flinke les te leren?[/quote]

God straft op zijn manier. Maar ik heb het over het verantwoordelijk gebruik van voorbehoedsmiddelen. En de situatie die jij nu schildert vind ik niet verantwoordelijk.

als het niet duidelijk is zeg je et maar. Of als je het er niet meer eens bent natuurlijk

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 mar 2003 18:53

joris schreef:"om de aarde te bevolken" "en vervult de aarde" Das nu wel voor elkaar lijkt mij. Adam en Eva waren nog gezellig met z'n tweetjes, dus zegt God: ik wil een volk!!!!

Maaar dat hoeft toch nu niet meer? ik bedoel: het is niet meer een opdracht van: pas op als je geen kinderen krijgt, ik zal je.

Nee, volgens mij is dit een duidelijke opdracht.
Alle dingen in de bijbel zijn ook nu nog van toepassing.

Toch?

joris

Berichtdoor joris » 19 mar 2003 19:00

ik ken Go din het oude testament als een bijzonder praktische God. Kijk maar in LEviticus waar Hij het volk verteld hoe ze moetne omgaan met voedsel en onreinheid bjvoorbeeld. Hij gebruikt daar kennis die wij pasin de 20e eeuw hebben ontdekt met de huidige aparatuur. Geweldig praktisch dus die God van ons.
Dus ik geloof echt dat God daar op de zoveelste dag van de schepping heel praktisch bezig was door adam en eva te vragen de aarde te bevolken en de tuin te onderhouden. Een tuin heeft immers onderhoud nodig, blijkbaar ook n het paradijs! logisch want als er vruchten groeien, zal ook het onkruid wel gegroeid zijn. Zelfs onkruid heeft zijn nut immers.

En ik denk ook dat God toen zei: bevolk de aarde omdat o pdie manier Jezus geboren kon worden. als ze massaal aan de pil waren gegaan was Jezus misschien nooit geboren. (beetje hypothetisch, maar goed). Nu is Jezus geboren, dus waarom zouden we nog kinderen "moeten" krijgen?

Ik denk dat God nog steeds praktisch is: de aarde is nu beetje vol, dus jullie krijgen van mij voorbehoedsmiddelen zodat je het plezier wat i in seks heb gelegd niet hoeft te missen.

Goed toch?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 mar 2003 19:02

Genesis 9: 1
En God zegende Noach en zijn zoen, en hij zeide to hen: Zijt vruchtbaar en vermenigvuldigt, en vervult de aarde.

Dit sluit iets meer aan bij jouw gedachten goed. maar dit neemt nog niet weg dat het geen opdracht is.

Ik zoek nog ff verder in de bijbel.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 mar 2003 19:13

joris schreef:ik ken Go din het oude testament als een bijzonder praktische God. Kijk maar in LEviticus waar Hij het volk verteld hoe ze moetne omgaan met voedsel en onreinheid bjvoorbeeld. Hij gebruikt daar kennis die wij pasin de 20e eeuw hebben ontdekt met de huidige aparatuur. Geweldig praktisch dus die God van ons.
Dus ik geloof echt dat God daar op de zoveelste dag van de schepping heel praktisch bezig was door adam en eva te vragen de aarde te bevolken en de tuin te onderhouden. Een tuin heeft immers onderhoud nodig, blijkbaar ook n het paradijs! logisch want als er vruchten groeien, zal ook het onkruid wel gegroeid zijn. Zelfs onkruid heeft zijn nut immers.

En ik denk ook dat God toen zei: bevolk de aarde omdat o pdie manier Jezus geboren kon worden. als ze massaal aan de pil waren gegaan was Jezus misschien nooit geboren. (beetje hypothetisch, maar goed). Nu is Jezus geboren, dus waarom zouden we nog kinderen "moeten" krijgen?

Ik denk dat God nog steeds praktisch is: de aarde is nu beetje vol, dus jullie krijgen van mij voorbehoedsmiddelen zodat je het plezier wat i in seks heb gelegd niet hoeft te missen.

Goed toch?

Ik denk dat god ook zeker een praktische bedoeling mee had. Maar dat neemt niet weg dat deze "opdracht" niet meer geldt.
Wat denk je van deze stelling:
Het is niet meer verantwoordelijk om op deze godeloze aarde kinderen
voort te brengen.

Hier zou ik graag een antwoord op willen geven:
Zouden wij en onze kinderen niet een lichtent licht en een zoutent zout moeten zijn op deze godeloze aarde. Om door Christus nog mensen tot het geloof te brengen.
Mischien is dit nu wel de praktische reden.......
(en trouwens de wereld is nog lang niet vol)

Maar ik ben er zelf ook nog niet helemaal over uit.
Ik heb nog geen echte duidelijk opdracht gezien.. dus zoek nog ff
verder

enne trouwens wat doe je hier mee:
"de vrucht des buiks in een beloning des Heeren”

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 19 mar 2003 23:50

Torenspits schreef:Kan ongewenste kinderloosheid in sommige gevallen ook gezien worden als een terechte straf? Om een stel dat jarenlang fijn heeft liggen seksen, zonder daarvoor de gevolgen te aanvaarden, en vervolgens op commando kinderen wenst, een flinke les te leren?
Lees dit eens!
Joh. 9: 1 En voorbijgaande, zag Hij een mens, blind van de geboorte af.
2 En Zijn discipelen vraagden Hem, zeggende: Rabbi, wie heeft er gezondigd, deze, of zijn ouders, dat hij blind zou geboren worden?
3 Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders, maar [dit is geschied], opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 19 mar 2003 23:54

joris schreef: Nu is Jezus geboren, dus waarom zouden we nog kinderen "moeten" krijgen?

In de gelijkenis van de koninklijke bruiloft staat:
Lukas 14: 23 En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

joris

Berichtdoor joris » 20 mar 2003 00:28

evangeliseren onder je eigen kinderen bedoel je? Ik denk niet dat je deze tekst kunt gebruiken om aan te tonen dat je veel kinderen moet krijgen. Misschien juist het tegendeel: geen kinderen en gebruik de tijd die dat scheelt om de velden te oogsten "zie ze zijn wit om te oogsten, maar er zijn geen werkers"

Terug naar “Archief”