Je begrafenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M.A.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor M.A. » 09 feb 2005 19:09

ik ga mij er helemaal niet druk over maken hoe ik begraven moet worden dat gebeurt tog wel, wat merk je daar zelf nog van??

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 feb 2005 19:50

aragorn schreef:Wat is nut? Wie durft er aangaande dit soort zaken uberhaupt nog over 'nut' te spreken? En al hoort de dode het misschien niet (who knows?), dan kan het nog wel goed zijn voor de verwerking van nabestaanden.

het is een leeg gebaar, vind ik. dan mag jij mij vertellen waarom het voor de nabestaande een goede verwerking is?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 feb 2005 19:54

joepie schreef:Alleen is het vaak zo jammer dat dat dus ook niet gebeurd. Want ik vind dit dus typisch een opmerking die kant nog wal raakt. Meestal worden die gemaakt door mensen die zelfs dat gewoon nooit doen.
Want hoe vaak heb jij iemand die ziek is of gewoon zomaar een kaartje gestuurd?
Of bloemen gegeven aan je Moeder? Je Vader?

nu eerst een opmerking van jou die wal nog kant raakt. je zegt doe het dan beide, je weet mijn mening en nog ga je zeggen doe het beide :?

ik hoef hier geen verantwoording af te leggen of ik bij ziekte iemand een kaartje stuur of dat ik van me laat horen, want daar gaat het in het beginsel niet eens om. maar bloemen leggen op een graf vind ik een leeg gebaar, in sommige gevallen zelfs een nutteloos gebaar.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 09 feb 2005 19:56

johannes1 schreef:
aragorn schreef:Wat is nut? Wie durft er aangaande dit soort zaken uberhaupt nog over 'nut' te spreken? En al hoort de dode het misschien niet (who knows?), dan kan het nog wel goed zijn voor de verwerking van nabestaanden.

het is een leeg gebaar, vind ik. dan mag jij mij vertellen waarom het voor de nabestaande een goede verwerking is?

wat een goede verwerking is, is voor iedereen persoonlijk. de een ervaart bijvoorbeeld het leggen van bloemen als een nutteloos gebaar, voor de ander hoort het bij het afscheid nemen van een overleden persoon waarvan je veel gehouden hebt. de een gaat wellicht drie keer per week naar het graf van een geliefde, of kijkt heel vaak naar een foto, de ander vindt daar niets meer. Je zou met hetzelfde recht kunnen vragen waarom mensen een foto van een overledene op de schoorsteen zetten, of een gedicht ter nagedachtenis aan de muur hangen.

Ik heb zelf ook niet zoveel met het leggen van bloemen ofzo, maar ik kan me goed voorstellen dat andere mensen dat nodig hebben, dat het bij hun afscheid hoort.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

sela

Berichtdoor sela » 09 feb 2005 21:34

Napoleon schreef:
johannes1 schreef:

wat een goede verwerking is, is voor iedereen persoonlijk. de een ervaart bijvoorbeeld het leggen van bloemen als een nutteloos gebaar, voor de ander hoort het bij het afscheid nemen van een overleden persoon waarvan je veel gehouden hebt. de een gaat wellicht drie keer per week naar het graf van een geliefde, of kijkt heel vaak naar een foto, de ander vindt daar niets meer. Je zou met hetzelfde recht kunnen vragen waarom mensen een foto van een overledene op de schoorsteen zetten, of een gedicht ter nagedachtenis aan de muur hangen.

Ik heb zelf ook niet zoveel met het leggen van bloemen ofzo, maar ik kan me goed voorstellen dat andere mensen dat nodig hebben, dat het bij hun afscheid hoort.

mooi gesproken. daar kunnen velen zich in vinden, niet waar.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 09 feb 2005 21:40

Napoleon schreef:
johannes1 schreef:

Ik kan je vertellen dat je bloemen echt niet mist met een afscheid van iemand die je na aan het hart ligt. Want das gewoon onzin, verwerking van een afscheid wordt niet beinvloed door het al dan niet aanwezig of afwezig zijn van bloemen.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

caprice

Berichtdoor caprice » 09 feb 2005 21:43

alex leusink schreef:Ik kan je vertellen dat je bloemen echt niet mist met een afscheid van iemand die je na aan het hart ligt. Want das gewoon onzin, verwerking van een afscheid wordt niet beinvloed door het al dan niet aanwezig of afwezig zijn van bloemen.

Een mens die God niet kent zoekt altijd iets anders wat zijn hart kan vervullen, maar dat zal buiten Christus in der eeuwigheid niet lukken. Wat ben je arm als je getroost moet worden met behulp van een paar bloemetjes. Alleen die Trooster kan een mens ook op het allervolmaakst vertroosten.

sela

Berichtdoor sela » 09 feb 2005 21:45

alex leusink schreef: Ik kan je vertellen dat je bloemen echt niet mist met een afscheid van iemand die je na aan het hart ligt. Want das gewoon onzin, verwerking van een afscheid wordt niet beinvloed door het al dan niet aanwezig of afwezig zijn van bloemen.

lieve alex. dat je zegt: ik mis bloemen niet echt, is terecht..
maar dat je zegt 'das gewoon onzin', dat is misschien minder terecht..

sela

Berichtdoor sela » 09 feb 2005 21:47

caprice schreef:
alex leusink schreef:Ik kan je vertellen dat je bloemen echt niet mist met een afscheid van iemand die je na aan het hart ligt. Want das gewoon onzin, verwerking van een afscheid wordt niet beinvloed door het al dan niet aanwezig of afwezig zijn van bloemen.

Een mens die God niet kent zoekt altijd iets anders wat zijn hart kan vervullen, maar dat zal buiten Christus in der eeuwigheid niet lukken. Wat ben je arm als je getroost moet worden met behulp van een paar bloemetjes. Alleen die Trooster kan een mens ook op het allervolmaakst vertroosten.

nu, wat een enorme godsdienstige opmerking caprice..
bloemen hebben een terechte functie m.b.t. de dood. God gebruikt zelf ook bloemen bij de dood om onze sterfelijkheid uit te drukken.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 feb 2005 22:07

Waarom worden die bloemen nu altijd zo sterk verboden door: 'Geen bloemen'? Ik zou eigenlijk niet weten waarom.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2005 22:10

frekje schreef:Waarom worden die bloemen nu altijd zo sterk verboden door: 'Geen bloemen'? Ik zou eigenlijk niet weten waarom.

Verdriet hoeft niet verbloemd te worden.

Overigens is het wel zo wat Sela zegt.
Zoals het gras is ons kortstondig leven.
Het gras verdort, de bloem valt af, maar het Woord van de Heere blijft tot in eeuwigheid.

Maar als de bloem je troost moet bieden, als bloemen je begrafenis een beetje minder triest moeten maken, dan kun je ze maar beter weglaten.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 feb 2005 22:11

TheKeimpe schreef:
frekje schreef:Waarom worden die bloemen nu altijd zo sterk verboden door: 'Geen bloemen'? Ik zou eigenlijk niet weten waarom.

Verdriet hoeft niet verbloemd te worden.

Overigens is het wel zo wat Sela zegt.
Zoals het gras is ons kortstondig leven.
Het gras verdort, de bloem valt af, maar het Woord van de Heere blijft tot in eeuwigheid.

Maar als de bloem je troost moet bieden, als bloemen je begrafenis een beetje minder triest moeten maken, dan kun je ze maar beter weglaten.

Nee, verdriet hoeft ook niet verbloemd te worden, maar als je het nu gewoon als gewoonte gebruikt? Wat is er dan mis mee vraag ik me altijd af?
Afbeelding

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2005 22:14

Wat is er mis met de gewoonte om "geen bloemen" onder aan de advertentie te zetten?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 feb 2005 22:17

TheKeimpe schreef:Wat is er mis met de gewoonte om "geen bloemen" onder aan de advertentie te zetten?

Daar is ook niks mis mee. Het maakt mij niet uit, van mij mag het eronder en misschien hoort het ook wel zo, maar ik weet niet waarom.
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 feb 2005 22:30

TheKeimpe schreef:Maar als de bloem je troost moet bieden, als bloemen je begrafenis een beetje minder triest moeten maken, dan kun je ze maar beter weglaten.

Waarom?

Terug naar “Archief”